Uusi avomieheni laittaa t-paidan pesuun 1 käyttökerran jälkeen - onko järkeä?
Meille tuli tästä kinaa tänään, koska mielestäni kyseinen tapa on aivan älytön. Avomieheni tekee toimistotyötä eikä harrasta liikuntaa, joten kysymys ei ole siitä, että hän joutuisi hikoilemaan paljon päivän aikana. Muutenhan tällä ei olisi mitään väliä, mutta viimeisin vesilaskumme oli valtava, koska pesukone pyörii koko ajan.
Valitanko turhasta?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on valtava vesilasku? Useimmissa kerrostaloissa esimerkiksi vesimaksu on 15-20€/henkilö/kk eli tuon verran lasketaan ihan normaalissa käytössä kuluvan vettä kuukaudessa. Ihan tavallista on laittaa t-paita pesuun joka päivä, myös lika kuluttaa vaatetta.
Jos vesilasku on yhtäkkiä noussut hurjasti, olisin paljon huolestuneempi siitä, että jossain on iso vuoto kuin jostain paitojen pesusta.
Meillä menee käytön mukaan ja edellinen lasku oli 3 kuukauden ajalta 127 euroa. -AP
Eli ihan normaali! 2 (henkeä) x 3 (kuukautta) x 20 (euroa) = 120.
Mielestäni vesimaksu on melko korkea verrattuna mitä ystäväni maksavat. Ja meillä olisi tarkoitus karsia turhia kustannuksia ennen kesälomaa, joten senkin vuoksi olisi järkevää jollei lähes käyttämättömiä vaatteita oltaisi koko aikaa pesemässä. -AP
Mitä, pesevätkö köyhät jopa T-paidat. Olen pitänyt niitä kertakäyttöretkuina.
Ihoa vasten tulevat vaatteet vaihdetaan päivittäin. Ellei käytä aluspaitaa neuleidensa ym. alla, ne tietenkin kulahtavat ennen aikojaan. Siksi juuri t-paidat tai ohuemmat aluspaidat ja puserot, joissa on vähintään lyhyet hihat ovat käytännöllisiä ja säästävät niitä päällimmäisiksi tulevia vaatteita.
Toivottavasti ymmärrät tämän - muussa tapauksessa fiksu uusi avomiehesi pian nostaa kytkintä. Tuollainen suttuisuustaipumus nimittäin luultavasti pahenee vanhetessasi ja jokusen vuoden päästä avokkisi joutuisi huomaamaan, että hän jakaa elämänsä haisulin kanssa.
Jos miehelläsi on esim. 8 t-paitaa, riittää kun ne 7 pyörii koneessa kerran viikossa.
Jos vettä kuluu älyttömästi, vikaa voi olla jossain muuallakin kuin siistissä ja puhtoisessa miehessä.
- Outo valituksen aihe todella :)
Joka päivä vaihtamalla tulee pyykkiin 7 t-paitaa viikossa. Vaihtamalla se paita joka toinen päivä 3-4. Ei niiden 3-4 ylimääräisen t-paidan peseminen voi vesilaskua nostaa valtavaksi. Ei vaan voi. Ne tekee max. yhden ylimääräisen koneellisen viikossa. Kuukaudessa 4-5 koneellista. Tuo määrä ei kuluta vettä valtavasti.
Älä liioittele ap!
Kiinnostaisi tietää, että kuinka kuluneissa vaatteissa te sitten kuljette vai ostatteko uusia t-paitoja harvase viikko? -AP
Vierailija kirjoitti:
Ihoa vasten tulevat vaatteet vaihdetaan päivittäin.
Pesettekö siis farkutkin joka päivä? -AP
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, että kuinka kuluneissa vaatteissa te sitten kuljette vai ostatteko uusia t-paitoja harvase viikko? -AP
Minulla on noin 10 t-paitaa. Vuodessa käytän jokaista noin 36 kertaa. Kyllä ne ainakin 50 pesua kestää, mikä on mielstäni aika kohtuullista 10€:n t-paidalle.
Ettet vain asuisi Porvoossa?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kulu, kun ostaa hyvälaatuisia paitoja, eikä mitään printtirepluja, ja kun pesee oikeassa lämpötilassa ja ohjelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan yksi käyttökerta kestää? - Jos tai kun minä (mies) laitan aamulla pukeutuessani toisinaan talvella kauluspaitani alle it-paidan, niin kyllä sen nakkaan pyykkikoppaan ehtoolla kun vaihdan kotikamppeet päälle. - Vaikka hyvin usein päivällä en tee työtä, joka aiheuttaisi mitenkään erityisesti voimakkaampaa hikoilua. En varmasti hikoile ihan niin paljon kuin nuorempana murkkuikäisenä, mutta sen verran, että tapa on jäänyt päälle. T-paita kun on mielikuvissani yhtälailla alusvaatet tai vaihtovaate kuin vaikka kalsarit ja sukat, jotka myöskin vaihdan vähintään kerran päivässä.
Alusvaatteisiin piereskellään, t-paitaan ei.
Niin (mm) rintsikat tai sukat eivät myöskään ole alusvaatteita. - Rintsikat kannattaakin pukea päällimmäiseksi (puseron tai paidan päälle, näin talvisin myös talvitakin päälle) ja sukat mielellään kenkien päälle, niin kengätkin pysyvät siistimpänä.
Päivän käytössä olleille paidoille riittää pikaohjelma. Itse en todellakaan pese vaatteita noin usein, ne eivät ole likaisia. Alusvaatteet on juttu erikseen.
Siks mul on t-paita, kalsarit ja sukat käytössä, että niitä voi pestä huolettomammin yhden käyttökerran jälkeen. Ne suojaa päälipaitaa, housuja ja kenkiä likaantumasta hiestä ja ihosolukoista, mitä ihmisestä lähtee koko ajan ja se alkaa haisemaan. Minulla ainakin, vaikka en erityisesti hikoile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin valitat, itse laitan sekä aluspaidan että kauluspaidan pesuun yhden käyttökerran jälkeen, toimisotöitä teen.
Hikoiletko sitten niin paljon vai läikytätkö joka päivä kahvit päälle? Ei vaatteita ole suunniteltu pestäväksi joka käyttökerran jälkeen, nehän kuluvat jokaisessa pesussa. -AP
Niin kuluvat, mutta kestävät kyllä vuosia, jollei osta roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin T-paita laitetaan pyykkiin eikä sitä samaa retkua laiteta enää seuraavana päivänä päälle. Niinkuin sukat ja alkkaritkin.
Mutta esim. printtipaidathan kuluvat hetkessä kun niitä pesee jatkuvasti! -AP
Älä osta niitä kalliita ja turhia printtipaitoja.
Jos hikoilee vähänkään eikä halua haista hieltä, niin kyllä se paita on syytä vaihtaa joka päivä. Sama kalsareissa ja sukissa.
t. Mies
Vaatteiden pesu yhden käyttökerran jälkeen on yleistynyt sen jälkeen kun joka taloudessa on pesukone. Ennen naiset pesaisivat alusvaatteet ja sukat käsin päivittäin ja muut vaatteet pestiin harvemmin. Kyllä se on nykyisin aivan tavallista että sukat ja alusvaatteet ja t-paidat pestään jokaisen käyttökerran jälkeen. Muita vaatteita ei todellakaan tarvitse pestä niin usein. Myös ihmettelen että tuulettaminen on unohdettu lähes kokonaan, esimerkiksi villavaatteille se riittää usein vesipesun sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut laittavat vaatteet pesuun jo ennen ensimmäistä käyttökertaa.
Fiksumpaa onkin, kaiken maailman jäännösväriä ja kuonaa, kaukoidästä kun kaikki nykyään tulevat.
Suomalaiset sukat laitan pesemättä käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin T-paita laitetaan pyykkiin eikä sitä samaa retkua laiteta enää seuraavana päivänä päälle. Niinkuin sukat ja alkkaritkin.
Mutta esim. printtipaidathan kuluvat hetkessä kun niitä pesee jatkuvasti! -AP
Älä osta niitä kalliita ja turhia printtipaitoja.
Itsellä on pari tusinaa firman ilmaiseksi saatuja mainospaitoja. Ihan siistejä sellaisia. Niitä voi pitää töissä ja kotona, ei niitä oikein muualle kehtaa laittaa, no kaupaan toki.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on valtava vesilasku? Useimmissa kerrostaloissa esimerkiksi vesimaksu on 15-20€/henkilö/kk eli tuon verran lasketaan ihan normaalissa käytössä kuluvan vettä kuukaudessa. Ihan tavallista on laittaa t-paita pesuun joka päivä, myös lika kuluttaa vaatetta.
Jos vesilasku on yhtäkkiä noussut hurjasti, olisin paljon huolestuneempi siitä, että jossain on iso vuoto kuin jostain paitojen pesusta.
Myöskin kannattaa käyttää vessaa vaan töissä, sekin vie vettä, suihkuista puhumattakaan.
Nykyajan koneet käyttävät todella niukasti vettä. Etsisin tosiaan muualta vesilaskun kasvattajaa, kuten em kirjoittaja ehdotti.
Mikä toi Porvoo juttu On?
Meillä pestään joka päivä pyykkiä, ja kyllä melkein kaikki yhden käyttökerran jälkeen, varsinkin taaperoni vaatteet olen jo hänen vauva-ajaltaan automaattisesti pessyt aina yhden käyttökerran jälkeen.
Nyt olen kuitenkin alkanut miettimään vähän enemmän tätä meidän kulutusta (tuli just oikeasti iso vesilasku) ja olen vähä alkanut harventamaan pesuja, esim että kyllä voi toisen kerrankin pitää pieni päälyhousuja, jos tässä kotosalla vaan ollaan oltu, tai minä samaa paitaa useampana päivänä (oon kotiäiti ). Toki hikiset /likaiset tms heti pesuun 1käytön jälkeen.
vaihdan päivittäin kalsarit, sukat ja t-paidan. Meillä on töissä muutama näitä "ei vaatteita tarvii kun kerran viikossa vaihtaa" ja sen kyllä haistaa. Käyvät varmaan suihkussakin kerran viikossa.