Onko normaalia että jos asuu kauan samassa vuokra-asunnossa alkaa ahdistaa?
Eli olen asunut melkein 5 vuotta ja vasta nyt viimeisen vuoden aikana koko ajan sellainen olo että pakko muuttaa. Olen yrittänyt tutkia mistä tää tunne tulee, koska vuokra-asunnossakaan ei ole mitään vikaa ja viihdyin tällä sen 3-4 vuotta ihan hyvin ja oli kivaa jne. Ei ole tapahtunut edes mitään pahaa täällä vaan mulla on ollut ihania vieraita täällä. Tuntuu vaan siltä että jos muutan jonnekin, vaikka melko lähelläkin, ahdistus laantuisi?
Kommentit (25)
Joo, minua ahdistaa se vuokralla olo. Heti helpotti kun muutti omaan.
Voi olla että olet sellainen "luotu reissaamaan" -tapaus. Tosin jos olet lähes aina kotona niin kenellä tahansa tulee mitta täyteen niitä samoja seiniä jossain vaiheessa. Älä nyt missään nimessä muuta, jostain muista jutuista virkistystä elämään.
Voi jos asunto ei tunnu kotoisalta tai ympäristö, ei kaikki tunnu.
Ihan sama, kuin viisi vuotta saman puolison kanssa alkaa ahdistaa. Pakko saada uusi hoitopaikka kul lille.
Minulla on päinvastoin. Olen nähnyt painajaisia, että muutin toiselle paikkakunnalle ja tunsin itseni unessa äärimmäisen yksinäiseksi. Kun heräsin, niin tunsin suurta hyvänolon tunnetta, ettei se uni ollutkaan totta.
Jos asut kerrostalossa ja siellä on hiljaista ja mukavaa, älä rupea lottoamaan uuden asunnon ja naapureiden kanssa.
Yleensä ahdistus johtuu jostain muusta.
On normaalia joillekin. Minkälaisia naapureita on ja alue, ihmiset, läpikulku. Kaikki ei tunnu vaan kodilta vaikka asuisi pitkään.
Työkaverini sanoi entisestä pomostamme, että sen täytyy joka vuosi vaihtaa työpaikkaa, autoa, asuntoa tai naisystävää. Ja toden totta, niin pomomme teki. Kai se tunsi, että elämä pysähtyy muuten.
Minusta tuossa muuttamisvimmassa on jotain samaa, ellei tilalle todellakin ole tulossa jotain parempaa kuin vaihtelu.
Vaihda huonekalujen järjestystä niin on edes jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikeaa 26 neliön pierukuutiossa
Veikkaan, että ahdistusta aiheuttaa muu elämäsi. Siinä ei taida olla aikoihin tapahtunut mitään mielenkiintoista. Silloin alkaa etsiä epämiellyttävän olon selitystä itsen ulkopuolelta. Hanki jokin uusi harrastus.
Tai siivoa kotisi kunnolla ja maalaa seiniä, jos vuokranantaja sen sallii. Sisusta uudestaan. Kutsu ystävät kylään.
Enemmän minua ahdistaa tunne siitä, että joudunko taas muuttamaan jollen saa nykyiseltä asuin alueelta töitä...
Vierailija kirjoitti:
Voi jos asunto ei tunnu kotoisalta tai ympäristö, ei kaikki tunnu.
Mulla on ollut tää nykyisessä asunnossa alusta asti, ASO-yhtiö ei korjaa mitään vikoja ja naapurit outoja. Nyt muutan pois.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että olet sellainen "luotu reissaamaan" -tapaus. Tosin jos olet lähes aina kotona niin kenellä tahansa tulee mitta täyteen niitä samoja seiniä jossain vaiheessa. Älä nyt missään nimessä muuta, jostain muista jutuista virkistystä elämään.
Muuttaminen on tosiaan huono ratkaisu, jos ongelma on pään sisäinen. Mulla on persaukinen, maksuhäiriöinen ystävä, joka muuttaa kerran vuodessa kun kyllästyy naapureihinsa. Hän on sillä tavoin läheisriippuvainen, että haluaa nopeasti ystävystyä ja sitten menee sukset ristiin ja tulee tarve muuttaa.
Mä pärjään hänen kanssaan kun on välimatkaa ja ajoittain vaiennan hänet puhelimesta. Sitten taas elämä jatkuu kuin ei mitään. ehkä ap hyötyisi pienestä tauosta. Irtiotto arjesta, lähde omatoimimatkalle äkkilähdöllä. Kreikassa on nyt ihanaa, ei vielä liian kuuma. Tai viikonlopuksi Tallinnaan, Lontooseen, johonkin. Jotain uutta kivaa, eikä sen tartte edes maksaa mitään. Kävelet puistoon, ostat jätskin ja nautit elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, kuin viisi vuotta saman puolison kanssa alkaa ahdistaa. Pakko saada uusi hoitopaikka kul lille.
Tää tyyppi kaipaa hoitopaikkaa päänupilleen. Onko millään sote-alueella akuuttiosastopaikkaa?
Mulla on vaan huonokuntoinen yksiö. Olen etsinyt kyllä uudempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikeaa 26 neliön pierukuutiossa
Eli vika ei olekkaan "kyllästymisestä" asuntoon vaan asunnon pienuus. Muuta isompaan niin ei seinät kaadu päälle.
Ei.. On