Uusi avomieheni laittaa t-paidan pesuun 1 käyttökerran jälkeen - onko järkeä?
Meille tuli tästä kinaa tänään, koska mielestäni kyseinen tapa on aivan älytön. Avomieheni tekee toimistotyötä eikä harrasta liikuntaa, joten kysymys ei ole siitä, että hän joutuisi hikoilemaan paljon päivän aikana. Muutenhan tällä ei olisi mitään väliä, mutta viimeisin vesilaskumme oli valtava, koska pesukone pyörii koko ajan.
Valitanko turhasta?
Kommentit (130)
Missä Ulla on herkästi haisevat kainalot, vaikka käytän antiperspiranttia.
Tarttis vaihtaa päivittäin. Vapaapäivinä en viitsi. Milla on valtava kasa t-paita ja, jota ostin tarjouksesta. Kerään aina koneellisen ennen pesua. En tosiaan pese yhtä kerrallaan.
Olisin onnellinen jos omakin mies vaihtaisi päivittäin. Nyt käyttää jopa 5-6 pv samaa ja sen kyllä huomaa, hienhaju ei enää lähde edes pesussa (vaikka pesen noi pakosta 60c pyykissä). Varsinaista säästöä tuokin...
Olen mies ja pidän sukkia, alushuosuja ja -paitaa aina yleensä viikon.
Ajatelkaa, miten paljon tuhlaatte vettä ja käytätte pesuaineita.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit rintsikkasi.
Laitan pesuun kun on likainen, eli jos tahroja tai hajua. Kesäkuumalla voi mennä parikin paitaa päivässä (esim työssä ollut ja kotipaita) jos en ole hikoillut saatan pitää pari päivää samaa, usein niin että pidän yhden päivän väliä ja tuuletan pitokertojen välillä.
Jotkut halvat t-paidat kyllä kulahtaa tosi nopeasti eikä tasan kestä 100 pesua: joku vuosi sitten erehdyin ostamaan jonkun ohuen, puuvillaisen t-paidan h&m:ltä, pidin sitä ehkä pari kertaa viikossa ja kuukauden käytön jälkeen oli ihan nyppyyntynyt ja saumat kiersi. Ei nyt ole puhki kulunut, mutta ei myöskään minusta voi sanoa että olisi kestänyt 100 tai edes 50 pesua.
Voin kuvitella mille ap haisee. Hyi helvetti. Peset lattioitakin kerran vuoteen ?
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte kertoa, haisee tänne asti... ):
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin valitat, itse laitan sekä aluspaidan että kauluspaidan pesuun yhden käyttökerran jälkeen, toimisotöitä teen.
Hikoiletko sitten niin paljon vai läikytätkö joka päivä kahvit päälle? Ei vaatteita ole suunniteltu pestäväksi joka käyttökerran jälkeen, nehän kuluvat jokaisessa pesussa. -AP
Ihan siisti mies olen ja hikoilukin ihan normaalia :)
Kaupasta saa uusia vaatteita kun vanhat kuluvat käyttökelvottomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olisin onnellinen jos omakin mies vaihtaisi päivittäin. Nyt käyttää jopa 5-6 pv samaa ja sen kyllä huomaa, hienhaju ei enää lähde edes pesussa (vaikka pesen noi pakosta 60c pyykissä). Varsinaista säästöä tuokin...
Pese etikalla.
Sitten "takavarikoit" iltaisin sen käytetyn paidan ja laitat pesuun, ja puhdas paita esille valmiiksi. Joskus on pakko passata sen verran oman mukavuutensa tähden. Mies on saanut surkean hygieniakasvatuksen, mutta jos on muuten erinomainen, niin pidä.
Tosi paljon riippuu siitä, millaisia paitoja käyttää, kuinka paljon liikkuu tai hikoilee päivän aikana ym. Vähän hikoileva ja autolla tai julkisilla töihin kulkeva toimistotyöläinen voi ihan hyvin pitää samaa paitaa kaksi päivää peräkkäin. Jos taas liikkuu työmatkat jalan tai pyörällä, työ on liikkuvaa tai on kova hikoilemaan, voi joutua vaihtamaan vaatteita päivän aikana montakin kertaa.
Yleensä ihmisillä on joku tietty tapa, jota noudattaa, ja se on omasta mielestä se ainoa oikea. Olen tavannut perheenäidin, joka pesee lasten ulkohaalaritkin joka päivä, oli kurakeli tai ei.
Haisevat ihmiset on niitä, jotka joko hikoilee runsaasti tai sitten niitä, jotka ei käytännössä koskaan peseydy itse/ pese vaatteitaan (ovat usein alkkiksia tai mt-ongelmaisia). Kaikki ihmiset eivät haise pahalta. Normihygienia ja deodorantin käyttö vaikuttaa tosi paljon siihen, haiseeko joku vai ei.
Minä laitan myös paidat pesuun yhden käytön jälkeen. Eivät ne siinä vaiheessa hieltä haise, mutta kun saman paidan laittaa toisen kerran päälle pesemättä, niin heti kun paita vähän ehtii lämmetä iholla, alkaa edellinen käyttökerta haista. Ei varmasti kaikilla näinkään, mutta minun hikeni haiskahtaa jää paitojen kainaloihin haisemaan, vaikken edes varsinaisesti hikoilisi. Neuleita tai muita en pese ihan jatkuvasti, koska eivät ole suorassa kosketuksessa ihoon.
Itse ainakin käytän aluspaitaa pari kertaa ennen pesua. Toki jos haisee tai on tahrainen niin heitän pesuun, mutta yleensä se menee hyvin käytössä vielä toisenkin kerran.
Teidät, joiden mielestä vaatteita voi pitää lähes lopputtomiin pesemättä, tunnistaa julkisissa liikennevälineissä.
Laitat vesilaskun miehesi maksettavaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin valitat, itse laitan sekä aluspaidan että kauluspaidan pesuun yhden käyttökerran jälkeen, toimisotöitä teen.
Hikoiletko sitten niin paljon vai läikytätkö joka päivä kahvit päälle? Ei vaatteita ole suunniteltu pestäväksi joka käyttökerran jälkeen, nehän kuluvat jokaisessa pesussa. -AP
Ihan siisti mies olen ja hikoilukin ihan normaalia :)
Kaupasta saa uusia vaatteita kun vanhat kuluvat käyttökelvottomiksi.
Kaupasta toki saa uusia, mutta entä ympäristö? Uusien vaatteiden tekemiseen kuluu tuhottomasti energiaa ja vettä.
Ihan hullua pestä joka päivä jollei ole murrosikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Valitanko turhasta?
Valitat! Naiset valittavat aina turhasta. (Oletusarvoisesti olet nainen?)
.
.
T: juuri tuon takia sinkkuna pysytellyt Mies
Tavallaan ymmärrän ongelman, mutta en vesilaskun näkökulmasta. Ap maksaa vedestä 20 e kuussa per henkilö, se on ihan normaali, edullinen jopa. 
Minun mies tekee aika fyysistä työtä ja laittaa pyykkiin kaikki vaatteensa päivän lopuksi, myös farkut, jotka kyllä onkin menneet hikeen päivän aikana. Se hieman ärsyttää minua, koska hänellä on vain kolmet farkut ja niitä t-paitojakin on vain neljä tai viisi. Ongelma tulee siitä, että sitten pitäisi pestä pyykkiä hyvin usein, kahden päivän välein jopa. Ja mies riitelee kotona itsensä kanssa, koska ei ehdi pestä niin usein. Ja järjestää itselleen raivokohtauksen aamulla jos ei olekaan muistanut pestä eikä puhtaita vaatteita ole. Minä pesen kyllä välillä hänen vaatteita jos ehdin, mutta en minäkään ole kotona joka päivä pesemässä pyykkiä, omille vaatteilleni riittäisi pyykkipäivä kerran viikossa. Vaatekauppaan hän ei jostain syystä voi mennä, koska mielestään hänellä on ihan riittävästi vaatteita.
Ensimmäinen ajatus mikä aloituksesta tuli mieleeni on, että miksi sinä koet oikeudeksesi määrätä miten miehen pitäisi pestä omat vaatteensa? Et ole hänen äitinsä, vaan avopuoliso.
Lopeta se päällepäsmäröinti ja kyttääminen ja anna toisen ihan itse päättää, miten toimii.
Riippuu... Puolisoni voi käyttää monta päivää samaa t-paitaa, koska hän hikoilee hyvin vähän ja se vähäkin hiki on lähes hajutonta. Ei tarvitse dödöä. Minä taas vedin lyhyen tikun kun geenejä jaeltiin: hikoilen voimakkaasti, ja se haisee PAHALLE. Dödön kanssa voin käyttää t-paitaa kahtena päivänä putkeen, ilman dödöä haisen pahalle jo parissa tunnissa vaikken edes liikkuisi.
Eli homman järjellisyys riippuu ihan avomiehesi hygieniatarpeista.