Uusi avomieheni laittaa t-paidan pesuun 1 käyttökerran jälkeen - onko järkeä?
Meille tuli tästä kinaa tänään, koska mielestäni kyseinen tapa on aivan älytön. Avomieheni tekee toimistotyötä eikä harrasta liikuntaa, joten kysymys ei ole siitä, että hän joutuisi hikoilemaan paljon päivän aikana. Muutenhan tällä ei olisi mitään väliä, mutta viimeisin vesilaskumme oli valtava, koska pesukone pyörii koko ajan.
Valitanko turhasta?
Kommentit (130)
Ei ole mitään kummallista. Mä pidän yhden paidan päivässä ja vaihdan seuraavalle puhtaan. Tosin mulla ei ole nykyinen eksä tuota kyttäämässä ja onnistuu pesu nyt vallan mainiosti, vaikka joka päivä. Ja vielä parempaa, nyksä on oikein tyytyväinen kun pidän vaatteet puhtaana enkä tuoksu shaisselle.
Parempi vaihtaa x päivässä kun kerran kk. Jos paskalle, kuselle haluu haista niin sillo kerran kk vaihtoväli
Paljon mietitty pestäänkö pyykkiä liian usein, melkein haju pinttyy jos ei vaihda joka päivä aluspaitaa.
Nähty semmoistakin puhtausintoilua joka menee överiksi, asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden pesu yhden käyttökerran jälkeen on yleistynyt sen jälkeen kun joka taloudessa on pesukone. Ennen naiset pesaisivat alusvaatteet ja sukat käsin päivittäin ja muut vaatteet pestiin harvemmin. Kyllä se on nykyisin aivan tavallista että sukat ja alusvaatteet ja t-paidat pestään jokaisen käyttökerran jälkeen. Muita vaatteita ei todellakaan tarvitse pestä niin usein. Myös ihmettelen että tuulettaminen on unohdettu lähes kokonaan, esimerkiksi villavaatteille se riittää usein vesipesun sijaan.
Juu ei riitä. Näin hehkuttavat monet henkilöt, joiden vieressä istuessa haisee. Yliopistolla pn paljonkin ko. tyyppejä ja kyllä sen haistaa kuka pesee paitansa ja kuka vain tuulettaa. Olen kokeillut tuuletusta monesti ja aika harvoin se toimii niin, että täysin hajuttomaksi saa vaatteet.
Niin sitä oppii uutta :). Itse en todellakaan pese aluspaitoja yhden käyttökerran jälkeen, vaan kahden tai peräti kolmen. Tosin itse hikoilen tosi huonosti ylävartalosta - jaloista sitäkin enemmän. Sukat pyrin kyllä vaihtamaan joka päivä.
Kysyn tätä kumppanilta aina silloin tällöin että haisenko, mutta en kuulemma haise/tuoksu oikein miltään. Muulta kuin valkosipulilta joskus.
Aika hurjalta kuulostaa minustakin moinen pyykinpesurumba, mutta mikäs siinä. Ymmärrän kyllä että toiset hikoilee tosi paljon, ja on pakkokin vaihtaa kamoja usein.
Tosin ehkä pienen pientä firstworldproblemia olen aistivinani tässä :) -(yli)panostamme hygieniaan, koska meillä on varaa siihen. Kääntöpuoli on toki se, että saattaisimme olla jopa hieman terveempiä jos emme pelkäisi ympäristöämme tai jopa omia eritteitämme niin paljon.
Minustakin todella outoa että moni pesee joka päivä vaatteet, itse pesen kerran viikossa ja 3 henkinen perhe. Ei sitä nyt niin useasti tarvitse vaihtaa, minullakin saattaa olla pari viikkoa samat vaatteet kotona kun olen kotiäiti. Eikö ne rupea haisemaan pahalle koska en hikoile yhtään, farkkuja en pese ikinä kun niitä ei suositella pestäväksi. Tietysti alusvaatteet vaihda vähän useammin kuin tavan vaatteet ja sukat myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on valtava vesilasku? Useimmissa kerrostaloissa esimerkiksi vesimaksu on 15-20€/henkilö/kk eli tuon verran lasketaan ihan normaalissa käytössä kuluvan vettä kuukaudessa. Ihan tavallista on laittaa t-paita pesuun joka päivä, myös lika kuluttaa vaatetta.
Jos vesilasku on yhtäkkiä noussut hurjasti, olisin paljon huolestuneempi siitä, että jossain on iso vuoto kuin jostain paitojen pesusta.
Meillä menee käytön mukaan ja edellinen lasku oli 3 kuukauden ajalta 127 euroa. -AP
Miten niin valtava vesilasku? 127 eur tekee kuukautta kohden n. 40 eur, eli n. 20 eur/henkilö. Kerrostalossa joutuisit tuon maksamaan, jos ei ole kulutusmittaria. Meillä neljä henkilöä ja jokainen meistä vaihtaa paidan ja alusvaatteet joka päivä. Teini-ikäinen poika vaihtaa paidan jopa 3 kertaa päivässä, koska hikoilee. Lisäksi meillä harrastetaan liikuntaa. Joka päivä pyörii pyykkikone, jopa 2-3 kertaa. 2 kk vesimaksu n. 140 eur
Kaikki miehet laittavat t-paidan ja aluspöksyt pyykkiin päivän jälkeen. Niin olen omat poikanikin opettanut tekemään.
Jos paita haisee, vaihdan. Jos ei, en.
Ei hyvää päivää! Täytyy olla päässä vikaa tai olla pahanlainen siisteysintoilija, jos pesee paidan YHDEN käyttökerran jälkeen! Vai minkälaista ihmehikeä siihen erittyy? Itse pesen paidan viiden tai kymmenen käytön jälkeen, eikä ainakaan tähän mennessä kukaan tuttu tai vieras ole nenäänsä pidellyt läheisydessäni.
Mä pesen sukat ja alushousut yhden käyttökerran jälkeen, vaihdan siis päivittäin. Mutta kyllä samaa paitaa voin pitää useamman päivän. Ihan käsittämätöntä että se muka yhdessä päivässä olisi käyttökelvoton.
Laitan vaatteen pesuun vasta sitten kun se alkaa haista tai siihen tulee joku tahra. Turhaa veden ja vaatteen kulutusta pestä jokaisen käyttökerran jälkeen ellei kyseessä ole alushousut tai sukat.
Täähän on tyyli av-mammaperheissä. Kun tullaan kotiin, niin ensimmäiseksi mennään likavaatekorin äärelle riisumaan kaikki rytkyt pesuun, olivat ne sitten likaisia tai ei. Av-mamman perhe ei voi kerta kaikkiaan käyttää samaa vaatetta kahta kertaa. En tiedä, ovatko nämä kaikki mammat olleet vaihtareina Amerikassa, jossa tuollainen tyyli on ollut vallalla ties miten kauan. Farkutkin heitetään pesuun kertakäytön jälkeen. Hyvä, jos päällystakkia käytetään useamman kerran. Joskus ihmettelen, eivätkö nämä av-perheet peseydy kunnolla päivittäisessä suihkussa, kun muka vaatteet heti likaantuvat, samoin kuin vaikkapa pyyhkeet. Jos on peseytynyt huolellisesti, niin eivät ne vaatteet päivässä likaannu, pois lukien aluspöksyt ja sukat.
No eikö tuossa ole juuri se suurin syy, että paita pitää vaihtaa joka päivä! "Haisee VÄHÄN tupakalle je deodorantille". Just joo. Ja tuskin se pyykkikori yhtenä päivänä täyttyy koneelliselle pyykkiä? Eikö halvemmaksi tule ostaa kahdeksan t-paitaa ja pestä niistä seitsemän kerran viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Teidät, joiden mielestä vaatteita voi pitää lähes lopputtomiin pesemättä, tunnistaa julkisissa liikennevälineissä.
Onko ainoat vaihtoehdot yksi kerta ja lähes loputtomiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on valtava vesilasku? Useimmissa kerrostaloissa esimerkiksi vesimaksu on 15-20€/henkilö/kk eli tuon verran lasketaan ihan normaalissa käytössä kuluvan vettä kuukaudessa. Ihan tavallista on laittaa t-paita pesuun joka päivä, myös lika kuluttaa vaatetta.
Jos vesilasku on yhtäkkiä noussut hurjasti, olisin paljon huolestuneempi siitä, että jossain on iso vuoto kuin jostain paitojen pesusta.
Meillä menee käytön mukaan ja edellinen lasku oli 3 kuukauden ajalta 127 euroa. -AP
Minulla on valitettavasti yhdellä hengellä ok-talossa tuo sama lasku. Olen sitä kyllä ihmetellyt tässä että miten se voi olla niin iso. Mutta kun mittarista katsoo ja kulutusta seuraa niin kyllä se vain on yli 60 € kk:ssa siis yhdeltä hengeltä. Revi siitä. Liekö tämä kunta laittanut meidät ok-talojen asukit maksumiehiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin valitat, itse laitan sekä aluspaidan että kauluspaidan pesuun yhden käyttökerran jälkeen, toimisotöitä teen.
Hikoiletko sitten niin paljon vai läikytätkö joka päivä kahvit päälle? Ei vaatteita ole suunniteltu pestäväksi joka käyttökerran jälkeen, nehän kuluvat jokaisessa pesussa. -AP
Niin kuluvat, mutta kestävät kyllä vuosia, jollei osta roskaa.
Aika harva vaate kestää uuden veroisena useita pesuja. Väri laimenee hyvistäkin vaatteista.
Itselläni neuleet ja farkut ovat sen verran kalliita, että niitä en pese kuin joskus harvoin. Tuuletan ja pakastan sekä sumutan pullolla ja silitän. T-paitoja jotka ovat vain aluspaitoina tai yöpaitoina, pesen miten huvittaa, vaikka sitten 90 asteessa. Mutta kesällä pidettäviä ykkös T-paitoja pyrin pesemään vain kainaloista käsin koska ne ovat kesän "päällyspaitoja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin valitat, itse laitan sekä aluspaidan että kauluspaidan pesuun yhden käyttökerran jälkeen, toimisotöitä teen.
Hikoiletko sitten niin paljon vai läikytätkö joka päivä kahvit päälle? Ei vaatteita ole suunniteltu pestäväksi joka käyttökerran jälkeen, nehän kuluvat jokaisessa pesussa. -AP
Ilmeisesti avomiehesi on kuitenkin ihan aikuinen? Aikuinen mies saa vaikka paskoa olohuoneen matolle eikä se ole sinun asiasi, jos itse sotkunsa siivoaa. Miksi puutut toisen hygieniaan, varsinkin jos miehesi ilmeisesti haluaa pitää siitä huolta - olet ärsyttävä.
Avokkisi ei käy suihkussa..koska luulee että puhdas paita hoitaa homman.suosittelen tummia sävyjä niin läiskät ei näy niin pahasti
Pese t-paidat nurinpäin, niin pesuohjekin neuvoo.