Mitä järkeä on lukea kirjoja kun elokuvat on keksitty?
Elokuva tarjoaa saman nautinnon kompaktimmassa muodossa ilman turhaa jaarittelua. Ainut syy minkä keksin on että halutaan antaa itsestä älykäs kuva ja nämä lukutoukat voivat sitten keskenään kehuskella kuinka monta kirjaa on jo tänä vuonna tullut luettua.
Kommentit (19)
Niinpä, lukiessa joutuu vielä ajattelemaan.
Jotkut tykkäävät käyttää omaa mielikuvitustaan.
Itse pidän äänikirjoista kyllä perinteisiä kirjoja enemmän.
Harvoista kirjoista on tehty leffoja ja tietokirjoista tuskin ollenkaan.
Jokainen voi itse tehdä nämä päätökset.
Kirjojen lukeminen antaa mielestäni enemmän mahdollisuuksia mielikuvitukselle. Kirjat ovat usein kirjoitettu niin, että niissä jää paljon lukijan ratkaistavaksi. Elokuva tarjoaa usein valmiin vaihtoehdon.
Lasten kannalta taas kirjojen lukeminen kehittää sanavarastoa. on myös tutkittu, että lasten alitajunta muokkaa kirjat heidän sulattamaansa maailmaan, toisin kuin elokuvat. Siksi jokin elokuva saattaa pelotta, kun taas kirjan tekstin he muokkaavat ymmärtämäänsä maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen onnellinen siitä, että nykyään monista kirjoista löytyy äänikirjaversio. Rakastan lukemista, mutta sille tuntuu jäävän liian vähän aikaa. äänikirjoja voi lukea kuntoillessa, työmatkoilla, kotitöitä tehdessä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen onnellinen siitä, että nykyään monista kirjoista löytyy äänikirjaversio. Rakastan lukemista, mutta sille tuntuu jäävän liian vähän aikaa. äänikirjoja voi lukea kuntoillessa, työmatkoilla, kotitöitä tehdessä jne.
Mun kärsivällisyys ei kestä kuunnella ääneenlukemista. Se on niin hidasta ja ärsyttävää, itse luen monta kertaa nopeammin.
Tästä voi päätellä, että kirjan lukijat ovat oman mielikuvansa vankeja. Parashan olisi, että lukisi kirjan ennen kuin katsoisi elokuvan. Tai lukea kirjan vuosien päästä uudelleen. Tulisi ahaa elämys, että tän voi ajatella näinkin.
Fiktiivistä kertomusta lukiessa saa itse kuvitella tarinan visuaalisesti, esim. henkilöiden ulkonäön, ja auditiivisesti, esim. millainen ääni henkilöillä on ja miltä tapahtumapaikassa, esim. metsässä, kuulostaa.
Kun uppoutuu kertomukseen, tarinan alkaa nähdä ja kuulla mielessään kuin elokuvana, mutta sumeampana ja elävämpänä. Lukeminen on luovaa toimintaa.
Itse tykkään intensiivisestä lukemisesta. Silmät aktivoituvat ahmimaan ja mieli kehittää uskomattomia kuvia. Kaikin puolin parempi kuin löhötä ja tihrustaa teeveetä.
Eihän se ole ollenkaan tarpeellista, että hyvistä kirjoista pitäisi tehdä elokuvia. Joskus niin tehdään ja elokuva voi olla ihan ok, mutta harvoin mitenkään parempi kuin kirja. Kirjoja on kuitenkin olemassa monin verroin enemmän kuin elokuvia, onneksi. Ja on elokuvia, jotka eivät perustu mihinkään kirjaan. Ja on jopa kirjoja, joita on kirjoitettu elokuviin perustuen, mutta niistä nyt ei taida olla kovin paljon hyvää sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä voi päätellä, että kirjan lukijat ovat oman mielikuvansa vankeja. Parashan olisi, että lukisi kirjan ennen kuin katsoisi elokuvan. Tai lukea kirjan vuosien päästä uudelleen. Tulisi ahaa elämys, että tän voi ajatella näinkin.
Olen monesti pettynyt kun olen ensin lukenut kirjan ja sitten nähnyt siitä tehdyn elokuvan. Elokuva on jotenkin värittömämpi, hajuttomampi sekä latteampi kuin kirja.
Lukeminen on aktiivista tekemistä, joka kehittää muistia ja mielikuvitusta. Elokuvan töllöttäminen on passiivista ja tarjoaa esim. hyvän tavan rentoutua. Itse suosin kumpiakin.
Mielestäni kirjoista ei pitäisi tehdä elokuvia ollenkaan. Enemmän alkuperäisiä tarinoita, kiitos.
Hyvä esimerkki on Dyyni-scifielokuva, ilman kirjan lukemista et olisi ymmärtänyt hevonp:täkään elokuvasta. Kirja oli hyvä, mutta ei elokuvasta tullut kyllä kovin hyvää kirjan lukemisen jälkeenkään, hieman enemmän vain ymmärsi missä mennään. Siinä olisi jäänyt paljosta vaille jos olisi tyytynyt pelkkään elokuvaan.
Veikkaan, että sama koskee suurinta osaa kirjojen pohjalta tehdyistä elokuvista. Elokuvat ovat ihan kiva viihdyke, mutta yksinään ne on aika rajoitettu väline.
Kirjojen lukeminen auttaisi sinuakin kehittämään parempia provoja.
Ja onhan se hyvä silloin tällön tehä jotain muuta vapaa-ajalla kun tuijottaa näyttöä, lukeminen ei rasita silmiä.
Lukeminen on myös erinomaista aivojumppaa!
vastapallo
miksi katsoa elokuvia kun voi mieluummin pelata pc pelejä? ja parhaimmissa tulee kokoajan tarinaa lisää, voi itse osallistua siihen eikä vaan laiskotella sohvalla!
kyllä pelatessa tulee kovaakin aivo ja sormijumppaa vaikka "sivistyneet" ei tätäkään suostu uskomaan, tulee näissäkin lorea luettua monien kirjojen edestä
kyllä se mielikuvitus on huipussaan kun suunnittelet hyökkäys strategioita
Tuosta huomaa, että mielikuvituksesi on aika huono, kun et muuta syytä keksi. Lue vähän kirjoja, jos osaat, niin opit.