Mikä autoissa on muuttunut kymmenessä vuodessa?
Olen harkinnut vaihtavani -09 mallisen autoni uuteen ja kävin katsomassa uutta vastaavaa merkkiliikkeessä.
Koeajon jälkeen totesin, että eihän tässä ole muuttunut oikeastaan mikään. Mittaristo on ehkä hienompi ja värikkäämpi ja radiossa on kosketusnäyttö. Muissa ominaisuuksissa en nähnyt mitään eroa. Ei vain tullut mitään valaistumista ja vanhakin tuntuu yhä hyvältä, joten jatkan varmaan sillä.
onko mitään järkisyytä, miksi vaihtaa kymmenenvuotias uuteen kymppitonnien välirahalla?
Kommentit (98)
Ilmeisesti koeajoit "karvalakkimallia". Ei syytä vaihtaa.
Onhan niissä uusissa nämä mopomoottorit, 1.0 mitälie, bensaa vie saman kun isommatkin lohkot.
Vähän riippuu mitä autoa on ostamassa ja mitä autossa arvostaa.
Korimalleissa taitaa olla suurin muutos. Kulutustakin on ehkä saatu jonkin verran pienemmäksi, vaikka ajotyylillä tietysti on suurin merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti koeajoit "karvalakkimallia". Ei syytä vaihtaa.
Eivät maahantuojat tuo kulimalleja esittelyautoiksi. Yleensä ne ladataan pikemmminkin kaikilla herkuilla.
Vierailija kirjoitti:
Korimalleissa taitaa olla suurin muutos. Kulutustakin on ehkä saatu jonkin verran pienemmäksi, vaikka ajotyylillä tietysti on suurin merkitys.
Siis mikä korimalleissa on muuttunut? Eikö ne ihan samoja farmareita, pikkuautoja, tila-autoja jne. ovat olleet aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti koeajoit "karvalakkimallia". Ei syytä vaihtaa.
Eivät maahantuojat tuo kulimalleja esittelyautoiksi. Yleensä ne ladataan pikemmminkin kaikilla herkuilla.
Ei se ole silloin "vastaavaa uutta", jos ap:n auto ei ole ollut se varsinainen herkkupakkaus silloin aikoinaan.
Kaistavahti, jalankulkijavahti, katvevahti...
Monet asiat, jotka kymmenen vuotta sitten olivat erityisiä hienouksia, ovat nykyään arkipäivää, kuten puhelimen hands free, navigaattori, peruutuskamera jne.
Vierailija kirjoitti:
Kaistavahti, jalankulkijavahti, katvevahti...
Monet asiat, jotka kymmenen vuotta sitten olivat erityisiä hienouksia, ovat nykyään arkipäivää, kuten puhelimen hands free, navigaattori, peruutuskamera jne.
Mitä v****a ajotaitoinen ihminen tekee noilla vahdeilla ja navigaattori on jokaisen älypuhelimessa?
Vierailija kirjoitti:
Katsoitko konepellin alle? :D
Mitä eroa niissä on? Muoviin paketoitu pikkukone sieltä uudemmastakin löytyy.
Peruutuskamerat ovat tulleet ns. halpa-autoihinkin. Hybridit voi säästää 1-2 litraa bensaa per 100 km ja samalla niissä on automaattivaihteisto. Mutta totta turiset. Ei ole tapahtunut mitään mullistavaa, ellet vaihda sähköautoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korimalleissa taitaa olla suurin muutos. Kulutustakin on ehkä saatu jonkin verran pienemmäksi, vaikka ajotyylillä tietysti on suurin merkitys.
Siis mikä korimalleissa on muuttunut? Eikö ne ihan samoja farmareita, pikkuautoja, tila-autoja jne. ovat olleet aina.
No onhan niiden muotoilua sentään päivitetty tässä välillä.
Kyllä on muuttunut ihan älyttömästi jos vain autossa on niitä lisävarusteita. Toki jos ostaa jonkin hinnat alkaen mallin, niin eihän siinä välttämättä ole paljon mitään.
Autohan on nykyisin vain "alusta" erilaisille lisävarusteille.
VW Golf halvin malli jotain 25000e, kallein malli jotain 70000e.
Vierailija kirjoitti:
Korimalleissa taitaa olla suurin muutos. Kulutustakin on ehkä saatu jonkin verran pienemmäksi, vaikka ajotyylillä tietysti on suurin merkitys.
Autotehtaiden suuri panostus autojen pienempään ympäristörasitukseen näkyy huimana kehityksenä moottoreiden polttoainetaloudessa. Tuotekehityksen ansiosta usean automallin polttoaineenkulutus on vähentynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana yli 30 %. Paljon ajavalle tämä voi tarkoittaa tuhansien säästöjä. Pienemmät päästöt tarkoittaa myös pienenpää käyttömaksua.
Oikeastaan mikään ei autossa ole muuttunut parempaan suuntaan.
Ajovaloja myöten autoihin on 10 vuoden aikana tullut lisää vikaantuvaa elektroniikkaa ja kalliiksi tulevia saasteenpoistojärjestelmiä.
Nykyautossa on kaikenlaista tingentangelia.
Kaistavahti- kannattaa jättää autoilu ellei pysy oikealla kaistalla ilman elektroniikkaa.
Luistonesto- opettele mieluummin ajamaan autoasi oikein=jäärata.
Peruutuskamera- opettele autosi ulkomitat, harjoittele muutama tunti.
Sähköikkunat- oletko vammainen, etteivät kätesi liiku.
Ilmastoinit- kallis hajotessaan-tarpeellinen muutaman viikon kesässä.
Led/Xenon valot-käy varaosatiskillä ihmettelemässä hintaa ja palaa halogeeneihin-testien mukaan useat huonommalla valoteholla kuin perinteiset.
Takapään valot pimeänä, ellei erikseen päälle laita- perinteinen valoauutomatiikka hakkaa tämän mennentullen.
Ym. ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korimalleissa taitaa olla suurin muutos. Kulutustakin on ehkä saatu jonkin verran pienemmäksi, vaikka ajotyylillä tietysti on suurin merkitys.
Autotehtaiden suuri panostus autojen pienempään ympäristörasitukseen näkyy huimana kehityksenä moottoreiden polttoainetaloudessa. Tuotekehityksen ansiosta usean automallin polttoaineenkulutus on vähentynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana yli 30 %. Paljon ajavalle tämä voi tarkoittaa tuhansien säästöjä. Pienemmät päästöt tarkoittaa myös pienenpää käyttömaksua.
Näin sanoo propagandan ja markkinoinnin uhri. Kymmenessä vuodessa bensankulutus ei perus dieselissä tai bensamoottorissa ole pudonnut kuin nimeksi jos sitäkään.
Sivuutit täysin tekniset muutokset? Autoissa on muutakin kuin mittaristo. Esim. moottori ja vaihdelaatikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaistavahti, jalankulkijavahti, katvevahti...
Monet asiat, jotka kymmenen vuotta sitten olivat erityisiä hienouksia, ovat nykyään arkipäivää, kuten puhelimen hands free, navigaattori, peruutuskamera jne.
Mitä v****a ajotaitoinen ihminen tekee noilla vahdeilla ja navigaattori on jokaisen älypuhelimessa?
Ihmisen havainnointikyky ylipäätään on melkoisen surkea. Nämä ovat oikeasti liikenneturvallisuutta parantavia apuvälineitä. Ja sillä ei ole mitään tekemistä kuinka hyvä kuski olet, tämä on fysiologiaa ja jollet ole yli-ihminen myös sinulla on nämä kaikki rajoitteet havainnointikyvyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korimalleissa taitaa olla suurin muutos. Kulutustakin on ehkä saatu jonkin verran pienemmäksi, vaikka ajotyylillä tietysti on suurin merkitys.
Siis mikä korimalleissa on muuttunut? Eikö ne ihan samoja farmareita, pikkuautoja, tila-autoja jne. ovat olleet aina.
No onhan niiden muotoilua sentään päivitetty tässä välillä.
No aika nimellistä sekin on, eikä 10v näytä mitenkään vanhalta vieläkään.
Ei tuo sun autos ole edes mikään vanha.
Meillä on automaattiset kaukovalot, ei taida olla tuon ikäisissä.