Paljonko teidän taloudessanne on velkaa kaikenkaikkiaan ja mitkä on talouden bruttotulot? Oletteko ylivelkaantuneita?
Oman velkaantumisasteen saa laskettua täällä: https://yle.fi/uutiset/3-9166944
Me ei olla ihan ylivelkaantuneita, mutta velkaantumisaste on järkyttävät 421 prosenttia. Syy tähän on jättisuuri asuntolaina (maksettu jo vuodesta 2008 lähtien, jäljellä vähän alle 300 000 euroa vielä).
Kommentit (58)
Kuka ostaa niin kalliin talon, että se on juuri ja juuri eläkkeelle päästyä saatu maksettua jos sittenkään?
Velkaa 125000 ja nettotulot 2400 e/kk, velkaantumisaste 417 prossaa
Brutto 30 000€/kk ja velkaa 0€. Kyllä kelpaa elellä.
Brutto 12000, netto 8000 (sis. lapsilisät), lainaa 200000, velkaantumisaste 200 %.
Tuossa laskurissa ei ole mitään järkeä, koska siinä ei kysytä nettovelkaa, eikä likividin omaisuuden määrää.
Kuten moni on jo sanonut, niin velkojen ja tulojen suhteella ei ole juurikaan väliä, jos velat pystyy kuittaamaan sijoituksilla tai tilillä makaavalla rahalla.
Velkaa n 300 000€, vuositulot yhteensä n 130 000€ nyt kun olen kotona. Emme ole ylivelkaantuneita vaan lainat lyhenee yhteensä n 1800€/kk.
4%. Talouden nettotulot 3000e/kk ja lainaa 1600e (opintolaina).
484% 😂 asuntolainaa yksin vähän päälle 115 000 enkä koe olevani ylivelkaantunut
0%
Pilipalityö jonka vakaus on nollan tasoa yhdistettynä sinkkuuteen ja laatutietoisuuteen tekee lainan ottamisen järjettömäksi. Edes juuri ja juuri keskiluokkaiselta alueelta kaksion ostaminen olisi niin kallista että siihen hukkuisi. Työväenluokka-alueelle en enää muuta niitä lippalakkipäisiä syljeksijöitä katselemaan.
Nettotulot 5300 euroa ja velkaa jotain 170 000 euroa. Lyhennän lainaa 1800 euroa kuukaudessa.
Minulla ei ole velkaa yhtään
Miehelläni on asuntovelkaa ja varmaan jotain muitakin velkoja, en tiedä koska asia ei kuulu minulle enkä maksa niitä
Kissallamme ei ole yhtään velkaa
Mun tuloilla oli velkaantumisaste yli tuhat prosenttia, koko talouden tuloilla reilu 500 %, mutta kuten aiemmatkin sanoi, ei ole otettu huomiooon omaisuutta tuossa, jos myytäisiin kiinteä omaisuus, jäätäisiin yli satatonnia plussalle.. Ja rahat ei ole tililtä koskaan loppu, just ennen palkkapäivää siellä on yleensä muutama tonni. Kun menen töihin, tilanne muuttuu toki vähän.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ostaa niin kalliin talon, että se on juuri ja juuri eläkkeelle päästyä saatu maksettua jos sittenkään?
Miksei ostaisi ? Jos työssäoloajan on maksanut asuntolainaa mukavaa hidasta tahtia, lainanmaksu ei ole haitannut muuta elämistä. Esim. me maksetaan hitaasti nyt matalien korkojen aikana, sijoitetaan osakkeisiin ja nautitaan elämästä matkustellen. Asunnon arvo kasvaa tällä alueella asumallakin, vaikkei edes lyhentäisi, mielestäme fiksumpaa kuon vuokralla asuminen.
Vierailija kirjoitti:
Oman velkaantumisasteen saa laskettua täällä: https://yle.fi/uutiset/3-9166944
Me ei olla ihan ylivelkaantuneita, mutta velkaantumisaste on järkyttävät 421 prosenttia. Syy tähän on jättisuuri asuntolaina (maksettu jo vuodesta 2008 lähtien, jäljellä vähän alle 300 000 euroa vielä).
Asuntolainaa jäljellä 17 000, luottokorttivelkaa 127€ jonka maksan huomenna pois. Omat bruttotulot 3800 ja vaimolla 3300
Vierailija kirjoitti:
Velkaa n 300 000€, vuositulot yhteensä n 130 000€ nyt kun olen kotona. Emme ole ylivelkaantuneita vaan lainat lyhenee yhteensä n 1800€/kk.
Laskin väärin, lyhenee 2200€/kk
Ja omaisuuden määrä huomattavasti enemmän kuin velkaa
0€ velkaa, rahastoja, osakkeita, säästöjä yms omaisuutta. n. 50 000€.
Mutta toisaalta vuokralla asustelen eikä muuta omaisuutta kun uusi auto.
54%.
Eihän tuo laskuri huomioi omaisuutta ollenkaan. Mä pystyisin maksamaan meidän loput velat huomenna pois....
Meidän velkaantumisaste on 444 %. Ei hirvitä yhtään.
Jos molemmat tehtäisiin 100 % työaikaa, nettotulot nousisivat 1.000 eurolla. Säästetään, koska meidän ei tarvitse hankkia toista autoa. Lisäksi likvidiä omaisuutta on niin paljon, että velkojen maksun jälkeen jäisi vielä 100.000 euroa rahaa.
Talo makso 25 tuhatta, sitä maksetaan vielä muutama vuosi. Ei ole rahoitusautoja eikä muitakaan lainoja talon lisäksi.