Uskomatonta kuinka muoti orjuuttaa ihmisen kulkemaan nilkat paljaina pakkasessa
Ulkona -10 astetta pakkasta ja tuulee niin että tuntuu kuin -20. Paljas iho jäätyy hetkessä. Mitä tekee nuoriso? Kulkee nilkat vilkkuen, ajavat pyörällä ja jopa mopolla iho paljaana... tervetuloa akillesjännetulehdus ja paleltumavammat.
Opettakaa lapsillenne pienestä pitäen ettei muotia ja muiden vaatteita kannata seurata, vaan pukeutua siten että on mukava olla ja lämmin. Itsevarma lapsi/nuori/ihminen ei matki muita vaan tekee itse omat valintansa. Myös vaatekaupassa. Ihmetyttää vanhemmat jotka eivät puutu tähän sairaaseen "muotiin"...
Kommentit (52)
Pin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettakaa lapsillenne ettei muotia kannata seurata ollenkaan, vaan luottaa omaan tyyliin. Cooleimmat tyypit ei kuulkaas lue muotilehtiä ollenkaan...
Eikä tarvitse olla mitään paljaana talvella.
En varmasti opeta, mun lapset saa olla mitä he itse haluavat. Heidän ei tarvitse olla "cooleimpia tyyppejä" missään asiassa.
Aina voi kaiken ymmärtää väärin, kun tarpeeksi kovasti yrittää.
Niin, mun lasten ei tartte olla sinun asteikollasi mitenkään "cooleja". He saavat olla muodikkaita, jos se on heille itselleen niin tärkeää, tai olla täysin välittämättä vaatteistaan, jos ne ei kiinnosta. Kumpikaan ei ole mikään naurettava asia, jota tarvitsee koko ajan vähätellä. Muutenkin ihan tarpeeksi herkkä ikä.
Kysymys on siitä että kasvattaa lapsesta asti ihmisestä niin vahvan ja hyväitsetuntoisen että hän voi teininäkin talvella pukeutua lämpimästi ja kuten itse haluaa. Nyt on vallalla ajatus, että olet cool vain nilkat paljaina, koska muoti. Tämäkö on sinusta ok?
Mä kyllä pukeuduin teininä, kuten itse halusin ja se vastasi aika hyvin sen ajan muodin mukaan tätä nilkkajuttua... Piti kyllä vähän kerätä rohkeutta sillon, että uskalsi olla "se muodikas", koska joka puolella oli tuollaisia tyyppejä mollaamassa ja tärkeilemässä. Jos minulla olisi ollut parempi itsetunto, olisin pukeutunut vielä muodikkaammin. :D
Tsiisus. Oletko humalassa?
Jos sinulla olisi ollut parempi itsetunto, olisit pukeutunut järkevästi.
Jaa taisi olla viime vuoden puolella kun Hesarissa oli juttu, jonka mukaan vanhoja valokuvia tutkimalla nuoriso on kulkenut Suomessa kesät talvet nilkat vilkkuen aina jo 50-luvulta lähtien. Samaoset tutkijat myös punastelivat ettei tämä muoti-ilmiö katoa vielä seuraavaankaan viiteenkytä vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Jaa taisi olla viime vuoden puolella kun Hesarissa oli juttu, jonka mukaan vanhoja valokuvia tutkimalla nuoriso on kulkenut Suomessa kesät talvet nilkat vilkkuen aina jo 50-luvulta lähtien. Samaoset tutkijat myös punastelivat ettei tämä muoti-ilmiö katoa vielä seuraavaankaan viiteenkytä vuoteen.
Valetta. Olen aika hiton vanha ja koskaan ei ole laumoittain nuoria kulkenut nilkat paljaina keskellä talvea. Ei minun aikanani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään korkeampitasoisissa muotilehdissäkään ei mainosteta tätä trendiä. Tämä on joku ruotsalaisten ja suomalaisten sisäpiirimuoti.
No eipä taida ihan olla.
https://www.dmarge.com/2016/03/how-to-wear-cropped-pants.html#gsi4
https://theidleman.com/manual/advice/how-style-socks-going-sockless/
Kesämuoti on kesämuotia. Täällä on talvi. Elämme arktisella alueella. Kertokaa nämä totuudet niille teineille jos ne ei ole hoksanneet...
Öö-öhöm, elämme subarktisella vyöhykkeellä. Arktisen ja ei-arktisen alueen raja eli napapiiri kulkee jokin matkaa Rovaniemen yläpuoleella. Suurin osa suomalaisista elää siis lauhkealla javumetsävyöhykkeellä joka väliaikaisen kylmän jakson jälkeen on taas palaamassa lauhkeaksi lehtimetsävyöhykkeeksi. Arkeologisten todisteiden nojalla Suomen normaalina ilmastona voidaan pitää hyvin samankaltaista säätä kuin mitä nyt yleensä ajatellaan sateisessa Britanniassa olevan. Viikinkiajan sää on myös palaamassa Gröölantiin.
Huomautan kuitenkin että se ainoa oikea tapa on pukeutua sään ja oman maun mukaan, ei sen mitä joku sanoo tai sen mikä vuoden aika sattuu olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään korkeampitasoisissa muotilehdissäkään ei mainosteta tätä trendiä. Tämä on joku ruotsalaisten ja suomalaisten sisäpiirimuoti.
No eipä taida ihan olla.
https://www.dmarge.com/2016/03/how-to-wear-cropped-pants.html#gsi4
https://theidleman.com/manual/advice/how-style-socks-going-sockless/
Kesämuoti on kesämuotia. Täällä on talvi. Elämme arktisella alueella. Kertokaa nämä totuudet niille teineille jos ne ei ole hoksanneet...
Öö-öhöm, elämme subarktisella vyöhykkeellä. Arktisen ja ei-arktisen alueen raja eli napapiiri kulkee jokin matkaa Rovaniemen yläpuoleella. Suurin osa suomalaisista elää siis lauhkealla javumetsävyöhykkeellä joka väliaikaisen kylmän jakson jälkeen on taas palaamassa lauhkeaksi lehtimetsävyöhykkeeksi. Arkeologisten todisteiden nojalla Suomen normaalina ilmastona voidaan pitää hyvin samankaltaista säätä kuin mitä nyt yleensä ajatellaan sateisessa Britanniassa olevan. Viikinkiajan sää on myös palaamassa Gröölantiin.
Huomautan kuitenkin että se ainoa oikea tapa on pukeutua sään ja oman maun mukaan, ei sen mitä joku sanoo tai sen mikä vuoden aika sattuu olemaan.
Arktinen aluen voidaan määritellä useilla eri tavoilla.
Sää kylmenee, sen kertoi mm. viime kesä. Pikkujääkausi on tulossa. On aika opetella pukeutumaan.
Kyse ei ole muodista, vaan trendistä. Ja kyllä, kannattaa opettaa lapsi pukeutumaan asiallisesti ja säänmukaisesti, oman tyylin mukaan. Alusta asti eikä vasta siinä iässä kun kavereiden mielipiteellä on enemmän painoarvoa mitä aikuisilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole muodista, vaan trendistä. Ja kyllä, kannattaa opettaa lapsi pukeutumaan asiallisesti ja säänmukaisesti, oman tyylin mukaan. Alusta asti eikä vasta siinä iässä kun kavereiden mielipiteellä on enemmän painoarvoa mitä aikuisilla.
Kun opettaa lapset ulkoilmaihmisiksi (retkeilemään, harrastamaan ulkona jne.) jo ihan pienestä, pukeutumisesta tulee automaattista. Mittaria katsomalla tietää mitä tarvitsee päälleen että on miellyttävä olla ulkona. Nykynuorisolla ei tätä taitoa ole. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Niin. Oma 14v kulkee nilkat paljaina. Nilkat punasena tulee kotiin koulusta.
Kyllä, ollaan keskusteltu asiasta viikottain, mutta koska samat keskustelut käytiin oman äitini kanssa 80-luvulla hatun pidon kanssa, ja korvani punoittivat koulupvän jälkeen pakkasella itellänikin, niin en todellakaan ota stressiä.
Korvat on päässä itselläni 30v jälkeen edelleen, eikä ne aivotkaan jäätyneet niinkuin viereisen kylän pojalla kuulemma teki äidin kertoman mukaan.
Nykyään käytän hattua hyvinkin mielelläni ja tytärkin varmaan käyttää pitkävartisia sukkia vielä joskus.😂
Kiinalaiset haarahalkiohousut tulee nuorisolle muotiin seuraavaksi.
Laumasielu ei ole yhtään omalaatuinen. Pelko ja hyväksynnän hakeminen ajaa tekemään kuten muut. Monessa asiassa ja eri ikäisinä.
Tulee ihan mun ja äidin keskustelut kymmenen vuoden takaa mieleen, kun kaikilla oli lantiohousut ja lyhyt takki auki eikä pipoa. Aina kauhee huuto mun pukeutumisesta. :D nyt poikaystävä nalkuttaa paljaista nilkoista, jos istutaan sohvalla, mutta kun menen ulos niin laitan polvipituiset villasukat ja timberlandit jalkaan.
N26
Olen nyt 27 v. ja elänyt teininä ja nuorena aikuisena juuri nämä viimeisimpämä mainitut trendit.
En ole KOSKAAN ymmärtänyt, miten jollekin ei voi tulla kylmä jos joku ruumiinosa on paljaana. En ole osallistunut näihin trendeihin. Paksu toppatakki ja housut bootsien sisässä on iha yhtä trendikästä.
Jos joku teistä on ollut muodin takia alaselkä, pää, nilkat, maha tai perse paljaana, oi kertokaa, haluan kuulla, eikö teillä oikeasti ole ollut kylmä?
Olenko minä vain helposti jäätyvä?