Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Listataan asioita mitä nykylapset eivät enää tee

Vierailija
16.01.2018 |

1. Soita kaverin lankapuhelimeen "voiksä olla"
2. Pelaa palapelejä tai lautapelejä - tylsää - kun on älypuhelin ja tabletti
3. Pelaa pihapelejä. Kukaan ei edes tiedä, mitä tarkoitti "kymmenen tikkua laudalla" mutta juostiin ristiin rastiin
4. Kommentoi tähän alle mitä ja kaikkia kokemuksia otetaan vastaan?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävele naapuriin js kysy "voitko olla?" Ja sitten kävely takaisin kotiin jos kukaan ei tullut avaamaan ovea.

Eivät leiki kasettinauhureilla ja äänitä lempikappaleita radiosta.

Vuokraa videovuokraamosta.

Hiihdä kouluun.

Vierailija
22/62 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille kuulemma luetaan paljon vähemmän kirjoja kuin ennen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävele ilman kenkiä kouluun.

Vierailija
24/62 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yksinkertaisesti toisenlainen vapaus. 

Kuljettiin ratikalla jo ekaluokkalaisina pitkin ja poikin Helsinkiä. Ei ollut mitään kännyjä puhumattakaan seurantaohjelmia. 

Ja tämä ihan hyvien perheiden lapsilla, kyse ei ollut mistään syrjäytyneisyydstä ja laiminlyönnistä... 

Tämä vielä 80-luvulla! Nythän nappaisi lasu heti :)

Hyvin pärjättiin tai jos ei pärjätty, niin kyse muusta. 

Vierailija
25/62 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lapsuudessani koskaan pelannut lautapelejä. Pelasin ekan kerran yli 20-vuotiaana.

Vierailija
26/62 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä koulussa ja yritettiin pelata lautapeliä neljän pojan kanssa. Ei onnistunut. Halusivat pelata mutta tarvitsivat aikuisen johtamaan ja jakamaan vuoroja. Lukemaan kortteja ja selvittämään riitaa. Pelin aikana noppa katosi kokonaan.

Vierailija
27/62 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Hypi Twist -narulla tai pitkällä hyppiksellä niin että kaksi pyörittää.

- Pihapelejä mun kokemuksen mukaan jonkin verran leikitään, mutta ei ole sellaisia juttuja, joissa koko kerrostalon kakaraporukka kokoontuu ja alkaa vaan pelaamaan kirkkistä tai rofea ja polea. On enemmän vakiojengit tai sisarukset joiden kanssa pelataan. Meillä esim. mökillä on yhteensä yhdeksän 9-16 vuotiasta ja tuolta jengiltä lähtee vielä mm.  kirkkis mainiosti. Tarkoitan jotenkin sitä, että on enemmän ne kaveriporukat joilla pelataan, ei enää niin paljon isoa kerrostalon lapsijengiä joka vaan ryhtyi pelaamaan ilman mitään ennakkosopimista ja porukkaa tuli mukaan ja lähti taas kotiin.

- Huuda "äitiii tuu ikkunaaan, täällä huutaa Minna!" Nyt laitetaan whatsapp -viesti.

- Ei tosiaan kävele naapuriin hakemaan kaveria ulos. Ylipäänsä tyyliin alle 10-vuotiaiden leikit ainakin palstan mukaan sovitaan vanhempien kesken.

- Ekaluokkalaiset ei saa olla yksin kotona koulun jälkeen. Ylipäänsä ainakin palstan mukaan tyyliin alle 12-vuotiaat eivät saa olla paria tuntia yksinään kotona.

- Ei luistella eikä pyöräillä ilman kypärää. Muutenkin turvallisuuteen kiinnitetään aivan älyttömän paljon enemmän huomiota. Nimimerkillä kunnon aivotäräyksen saanut, kun pihan kakaroiden kanssa ajettiin täysillä jäätyneeseen vesilätäkköön ja jarrutettiin kovaa siinä jäällä. Lähti hyvin "liirtoon" - ja lähti hyvin taju kun pääkopsahti siihen jäähän.

- Ylipäänsä lasten keskinäinen spontaani tekeminen on vähentynyt. Aikuiset ovat perillä missä lapset menee, ei ole sellaista vapautta enää. Osittain kyllä ihan hyvä juttukin.

Vierailija
28/62 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puettiin sitä päälle, mitä sattui olemaan. Ei ollut juuri mitään merkkivaatteita. Paitsi hiukan myöhemmin. Pimputettiin ovikelloa ja kysyttiin kaveria leikkimään. Mielikuvitus oli parempi ja keksittiin itse tekemistä. Luettiin paljon kirjoja, myös Aku Ankkaa. Suosikki tuli monille ja myöhemmin Regina. Julisteita oli seinillä. Ennen terveyssiteet oli hurjia ja se patukka housussa piti kulkea. Toppahousut oli aina talvella. Leikittiin kamalasti ulkona. Koulun jälkeen syötiin kaakaota ja leipää kotona. Rakennettiin majoja jopa kotiin. Yksin sai mennä rannalle ja uimahalliin. Telkkarissa ei paljoa ollut katsomista, piti keksiä puuhat itse. Käytiin paljon kioskilla.

Joku huippuhauska tv -ohjelma kokosi koko perheen tv:n ääreen.

Karkkipäivä oli viikon kohokohta.

Vierailija
29/62 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät enää käy kauppa-autolla  kesämökillä ollessa.

Vierailija
30/62 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta lapsuudesta muutamia juttuja...

-Täytettiin ystäväkirjoja, pidettiin kirjevihkoja ja slämäreitä

-tehtiin luokkabileisiin käsin kutsut kaikille vieraille, bileissä oli "järjestäjät"

-käytiin kaupassa vanhemmille

-soitettiin lankapuhelimesta pilapuheluita (🙄)

-lähetettiin kirjelappuja luokassa

Vierailija
31/62 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni mukaan lapset pelaa pihapelejä suunnilleen yhtä paljon kuin minun omassa lapsuudessa, kymmenen tikkua laudalla on nykyisin nimeltään ”pallo purkissa” mutta idea on sama. Eikä lautapelitkään vieraita ole.

Kyllä ainakin 90-luvulla mekin jo tuota purkkista pelattiin, kymmenen tikkua laudalla oli kyllä myös joskus pelissä, mutta pääasiassa tuo purkkis.

Vierailija
32/62 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan pennin nallekarkkeja kioskista.

Vierailija
33/62 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukuttakaa jos tunnustatte soittaneelle pilapuhelun Jaffa Veripää-nimiselle henkilölle :D

Vierailija
34/62 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*soittaneenne

Vierailija
35/62 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meiän pennut pelaa lautapelejä, leikkii ulkoleikkejä, kiipeilee puissa, rakentelee majoja metsään. Ja ihan säännöllisesti viikottain eikä vaan sillon tällön :) Ja 1. luokkalaiset on kotona yksin koulupäivän jälkeen siihen asti ku aikuiset töistä tulee.

Tuo on kyllä totta, että lähelläkään olevaa kaveria ei mennä pyytämään seuraks ovelta vaan aina soitetaan. Ja nuo pilapuhelut :D Oli niin helppo lankapuhelinaikaan. 

Vierailija
36/62 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdi hammashygieniastaan itsenäisesti. Saa kariesta jo vauvana. Nimim. 70-luvun lapsi, hampaat täynnä amalgaamia jo alakoulussa.

Vierailija
37/62 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät tee majoja lähimetsiin, puihin tai kallionkoloihin.

Vaikeaahan niitä tietysti on tehdä, kun ei saa käyttää puukkoa, sahaa, vasaraa tai edes kiivetä puihin ja kallioille.

Meillä täällä maalla tehdään majoja ja kiipeillään kallioilla ja saavat käyttää vasaraa, puukkoa, sahaa jne.

Sama täällä. Ja mennään myös potkukelkalla kouluun ja töihin😊

Vierailija
38/62 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me pelataan lautapelejä ja ulkopelejä. Ja kesällä varsinkin rakennetaan majoja. Oon nyt 12

Vierailija
39/62 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii ja tohon ylempään vielö että ei mulla oo whatsappia, snapchattiä eikä instagramia, en mä niitä haluukkaan. En myöskään asu maalla.

Vierailija
40/62 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri-ikäiset lapset ei tee enään eri asioita mitä itse tehtiin lapsina/nuorina. Tulee siis pitkä lista.

Ei kiipeillä puihin, ei leikitä pihaleikkejä, ei käydä kunnan ulko-leikkipuistoissa, ei pelailla lautapelejä, ei leikitä muovileleuilla (paitsi alle 3-vuotiaat), ei käydä kavereilla, ei käy kaupungilla, ei soitella lankapuhelimella, ei lähetetä kaverikirjeitä, ei keräillä kortteja, ei pidetä kaverikirjaa, ei käydä hampparilla esim Mcdonaldsissa, ei saa puettua asiallisiin vaatteisiin (nuoret haluaa määrätä itse mitä haluavat pukea päälleen), ei sienestetä/marjasteta/kalasteta, ei käydä muutenkaan metsässä, ei auteta kotitöissä, ei hiihdetä/luistella/lasketella (ellei ole sitten harrastus), ei roikuta Somessa (Facebook, Skype, WhatsApp, Instagram, Snapchat, You Tube), ei kinuta tupakkaa tai alkoholia, ei olla huono-osaisten lasten kanssa....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme