Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen harrastusmaksut eron jälkeen

Vierailija
16.01.2018 |

12v on harrastanut lajiaan viisivuotiaasta, tällä hetkellä harrastuskustannukset on noin 100-150 euroa kuussa. Isä on maksanut ne tähän saakka. Koska se on ollut heidän yhteinen juttunsa ja hän tienaa nettonakin 2000 enemmän kuin minä.
Nyt tuleva exmies uhkaili että harrastusmaksut laitetaan puoliksi eron jälkeen. Sanoin että hänen pitää varmaan sitten etsiä ainakin hetkeksi halvempi harrastus tai etsiä vähemmän tavoitteellisempi joukkue/seura, jossa on halvempaa. Siksi aikaa että saan talouden toimimaan.
Elintasomme putoaa selkeästi koska olemme asuneet miehen 70% omistamassa talossa, nyt asumme lasten kanssa kalliissa vuokrakolmiossa. Mies on maksoi nyt 300 eur elatustukea kahdesta lapsesta. Minun tuloni ovat lapsilisineen 1600 eur+ elarit
Olen lopettanut lehtitilaukseni, en käy kampaajalla, en polta, en juo (viimeksi ennen eroa 3kk sit), minulla ei ole autoa, seutukorttiin 60 eur/kk, luulen että ensi kuussa jo kävelen 2,5km työmatkan että lapsi voi harrastaa samalla tasolla kuin nyt.

Kommentit (181)

Vierailija
161/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki aivan kaikki lapsen kulut puoliksi. Miksi täytyy nyhtää mies usein vain sen takia, että hän ei ole Becham , Hjallis, Teräsmies ,Herrasmies ja Remonttireiska samaan aikaan.

Vierailija
162/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimusten mukaan aktiivisesti harrastavilla lapsilla oli peruskouln päättyessä parempi koulumenestys ja aikuisena korkeampi koulutustaso sekä korkeammat tulot. Joten harrastus on sijoitus lasten tulevaisuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan yleistä tuo on, että avioeron tullen lapsi/lapset jää äidille, tapaavat isää joka toinen viikonloppu ja lomilla.

Äiti on pienituloinen, isä suurituloinen.

Koska lapset äidillä suurimman aikaa, lasten elintaso laskee äidin elintason tasalle.

Jos isä perseilee, lasten ei tarvi koskaan haaaveilla mistään isommista asioista elömässään, vaikka isällä olisi mahdollisuudet ne hankkia.

Vaikea kyllä arvata kuinka lastenhoidot on "isommalla" mittakaavalla järjestetty. Minä tiedän 2 eroperhettä (plus itseni tuohon lisäksi) ja kaikissa on viikko/viikko vaihdot, eli lapset on yhtä paljon molempien vanhempien luona. Joulut/juhannukset/uudetvuodet/yms.juhlat vaihdetaan niin että molemmat vanhemmista saa joka toinen vuosi lasten kanssa nuo viettää.

Vierailija
164/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako ex-mies myös lasten huoneista tulevat kulut puoliksi? Yksin sinulle riittäisi yksiö tai kaksio, nyt sinulla on isompi asunto. Huomioidaanko tällaista?

Vierailija
165/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:n tulot ovat pienet, niin saahan hän asumistukea? Ja jos silti näyttää jäävän miinukselle, niin toimeentulotuki? Eihän 50-75 euroa kuukaudessa nyt niin suuri summa ole. Toisaalta jos se on isän ja lapsen yhteinen harrastus, ja isä sitä on halunnut, ja haluaa edelleen, niin lapselle voisi sanoa, että mulla ei ole varaa, ja jos ei isälläkään, niin jätetään sikseen.

Vierailija
166/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enää yksi elatusmaksu ja sit se on ohi. pääsee exä makselee ite omaa autoonsa ja sitä kiroileeki, kun ei ole rahaa enää tulossa. 400e tippuu exän tulot.

Tämä.

Ollaan niin pirun katkeria exälle elareista, jos vaikka hyötyy niistä, mitä siitä, jos omat lapset jäävät tarpeellisia varusteita vaille.

Lasten varusteet ovat yllättävän kalliita, varsinkin teini-iässä rahaa uppoa vaatteisiin, kännyihin, läppäreihin, harasstusvälineisiin, mopokortteihin, kielimatkoihin jne ettei niihin pienipalkkaisilla ole millään rahaa yhna.

Exä on maksanu elareilla AUTOJAAN. AINA KUN AUTO VAIHTUU, NIIN MINÄ MAKSAN SITÄ. SE ON SEN KUSIPÄISYYDESSÄÄN MYÖNTÄNYTKIN. Nyt se loppuu mun osalta.

Kunhan trollaa, että saisit sydärin tai suoni katkeaisi päässäsi. Osuu ja uppoaa noin hyvin. Kai tajuat, että jos elarisi on laitettu autoon, lapsesi on ylläpidetty hänen palkallaan.

joo niin on. maksoin 400 ja se oli siinä. enempää en anna. laittais iteki sen 400e sillo lapsel olis 800e kk.. kuinka moni momi laittaa.. ei kukaa. minä olen osuuteni hoitanu niiku pitää. ja nyt tiedän, kun se kiroilee ympäriinsä etteio varaa pitää autoa, kun yksi maksu tulee enää. se on voi voi. pääsee poistaa sen tilinumeron 14 päivän päästä

Toivottavasti tuet lastasi sitten suoraan. Vai ajatteletko että äiti voi heittää 18-vuotiaan rahatta ulos kämpästä hankkimaan omat rahansa?

Vierailija
167/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita miehelle että sulla ei ole toistaiseksi varaa pitää lapsia. Että mies saa lähihuoltajuuden, sinä maksat elareita sen verran mitä määrätään (mikä ei ole suuri määrä sun tuloilla). Pistää varmaan miehenkin vähän miettimään.

Kannatan tätä. Jos lapsi haluaa harrastaa, ja mies haluaa että lapsi harrastaa, niin lapsi miehelle, ja tietty äiti sit maksaa ne elarit. Ja mies voi saada sen erityislapsen siihen kaupan päälle, hoitaa sen kuntoutukset ja palaverit ynnä muut...

Vierailija
168/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oudoksuttaa tuo, että lapsen asiasta mies nyt kiukuttelee. Sehän on heidän juttunsa ennen eroa, miksei eronkin jälkeen.

Meillä on onneksi toiminut, että eksä maksaa lastenharrastukset kuten ennenkin. Hän myös hoitaa kuskaukset 80prossasesti.

Tai jos ei maksaisi, niin sitten todellakin kummatkin joutusi lopettamaan kilpajoukkueessa.

Vierailija
169/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi lopettaa kalliin harrastuksen, jos maksajaa ei ole. Älä turhaan edes yritä maksaa, kun rahat eivät riitä. Jos isän mielestä harrastus on tärkeä, niin siinähän sitten maksaa.Et voi luopua kaikesta yhteisen lapsenne harrastuksen takia. Nyt järki käteen!!! Kyllä se iskä maksaa, jos se on niin tärkeä asia. Tai sitten selität asian lapselle, ymmärtää kyllä, jos rahaa ei ole.

Vierailija
170/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mies maksaa niin hän myös sanelee ehdot. Ei ex-vaimo eikä lapsi. sen mukaan eletään kun on varaa.

Silloin joskus kun asuin vielä vanhempieni luona niin vanhempani maksoivat pikkuveljeni harrastusmaksut jotka olivat tuhansia vuodessa. Mun piti ottaa opintolainaa lukion kirjoja varten ( en tiedä saako nykyään enää mutta silloin sai) ja jouduin kuskaamaan veljeä harrastuksiin kun vanhemmat eivät töiden takia ehtineet aina. Sanoin heille että maksavat ihan turhasta ja he olivat sitä mieltä että olin kateellinen. No veli lopetti harrastuksen 18-vuotiaana koska ei kiinnostanut eikä häntä kiinnostanut mikään muukaan. Hän olisi tarvinnut hieman erilaisen lapsuuden tajutakseen etteivät asiat tipu käteen vain kun pyytää. Hän oli kaiken lisäksi todella ilkeä vanhemmillemme ja vaati jatkuvasti kaikkea ja kaikki kannettiin eteen. Vanhemmat luulivat että tässä on tulevaisuuden johtajistoa. No ei ollut. Oli tuleva luuseri, Vanhemmat eivät aina ymmärrä mikä on lapsille hyväksi. Toisinaan toinen vanhemmista tajuaa mutta toinen porskuttaa ja vaahtoaa eteenpäin.

Vierailija
171/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tutkimusten mukaan aktiivisesti harrastavilla lapsilla oli peruskouln päättyessä parempi koulumenestys ja aikuisena korkeampi koulutustaso sekä korkeammat tulot. Joten harrastus on sijoitus lasten tulevaisuuteen.

koulumenestys voi olla loistava ilman mitään harrastusta  kuten meitin pojalla

Vierailija
172/181 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on juuri tätä lasten kautta riitelyä ja kiristämistä.

Mikäs nyt on miehen kannalta muuttunut, ettei voi edelleen maksaa sitä maksua? Kuullostaa kiukuttelulta. Hänen vastuullaanhan se on. Älä suostu maksamaan sitä, jos ei ole oikeasti varaa, etkä varmaan halua olla miehelle jossain kiitollisuuden velassa tuosta maksusta. Voin taata että tulee esille. Pojan pitää sitten vaan harrastaa vähän vähemmän maksavaa. Mies varmaan kääntää tän asian pojalle niin, että äiti on vähän huono, kun ei äiti voi sen verran maksaa että pojan rakas harrastus säilyisi. Todellisuudessa itse sabotoi pojan harrastuksen.

Vierailija
173/181 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ette ole enää perhe, vaan maksatte yhdessä lasten menot, puoliksi. Et voi olettaa lasten isää maksamaan lapsen harrastuskustannuksia yksin.

Minua ärsyttää kyllä kun miehelläni menee suoraveloituksena 500+ euroa kahden lapsensa äidille PER KK.

Jos äiti suostuisi viikko-viikkosysteemiin, säästäisimme satasia.

Ne mene mihinkään äidille ne rahat. Kyllä voi aikuinen olla tyhmä. Elatusmaksut on tarkoitettu LAPSEN elämiseen. Ei Suomessa makseta mitään elatusmaksuja puolison elämiseen.

Voi kun aikuiset ymmärtäisivät, että he ottavat avioerossa eron vain siitä puolisostaan, ei niistä omista lapsista ja panisivat lapsen edut edelle.

Joo mutta kun ne rahat menevät tyypillisesti expuolison tilille ja hän hallitsee niiden käyttöä. Niistä sujahtaa näppärästi sen ex-puolison omiin tarpeisiin rahaa myös. Ja näin käy taatusti hyvin usein, etenkin silloin kun summa on niinkin järjettömän iso kuin 500/kk.

Useimmille ei olisi mitään ongelmaa maksaa elatusmaksuja, jos pystyisi kontrolloimaan niiden käyttöä siten että joka sentti menisi lasten hyväksi eikä senttiäkään esim. lasten äidin tarpeisiin. Mutta usein näillä rahoilla lyhennellään lainoja ja perustellaan se sillä, että lapset vaativat elintilaa. Samalla kartutetaan mukavasti omaa omaisuutta.

Miten sä jostain kauppalaskusta erittelet sentilleen kuinka kuinka monta lihapullaa kenellekin meni. Tuossa rahojen käytön valvontamallissa kontrolloiva ex-puoliso saisi valtavan aseen käteensä kiusaamiseen ja ahdisteluun. Jopa stalkkaamiseen.

Vierailija
174/181 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano miehelle, että hän kertoo sitten itse lapselleen, ettei harrastus enää jatku.

Vierailija
175/181 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano miehelle, että hän kertoo sitten itse lapselleen, ettei harrastus enää jatku.

t.ap

Vierailija
176/181 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koulumenestys voi olla loistava ilman mitään harrastusta  kuten meitin pojalla

Tutkimukseen varmaan osallistui muitakin kuin vain sinun lapsesi. Jos laajemmasta otannasta päädytään johonkin tulokseen se ei auttamatta tarkoita, etteikö toisinkin voisi olla.

Onhan tuolla tavaton määrä lapsiakin jotka ei harrasta, eikä menesty koulussa. Joten teitin poika ei ole koko totuus asiasta vaan toisinkin voi olla.

Vierailija
177/181 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsen harrastustoiminta liittyy eroon? Mies jatkaa maksamista kun on harrastuksen valinnut ja se ollut heille yhteinen juttu. Mihin se yhteinen juttu isän ja lapsen välillä katoaa vaikka vaimo katoaisikin.

Juuri näin. Isä ei ajattele nyt yhtään lastaan. Itsekäs paska.

Vierailija
178/181 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tässä se pointti, että mies maksaa kahdesta lapsesta VAIN 300/kk. Tuohan on miehen osalta kiusaamista! Varsinkin jos kk-tulot nettona 3600. Ts. mies tienaa yli 5000/kk. On siinä varaa maksaa huomattavasti enemmän.

Jotenkin pielessä ajatusmaailma, jos on hyväksynyt 300 euroa/kk kahdesta lapsesta? On tainnut mies määrätä kaikesta. Nyt on korkea aika kasvaa henkisesti ja laittaa kampoihin.

Miten kuukausitulot on vain 1600 (sisältäen lapsilisän)? Mikä elämässä on mennyt pieleen?

Tämä on hyvä esimerkki siitä miksi ei kannata ikinä koskaan luottaa liikaa rakkauteen. Opiskelkaa naiset! Vain siten talous on mahdollista saada kuntoon. Ja asunto kannattaa ostaa aina 50/50%

Vierailija
179/181 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos mies maksaa niin hän myös sanelee ehdot. Ei ex-vaimo eikä lapsi. sen mukaan eletään kun on varaa.

Silloin joskus kun asuin vielä vanhempieni luona niin vanhempani maksoivat pikkuveljeni harrastusmaksut jotka olivat tuhansia vuodessa. Mun piti ottaa opintolainaa lukion kirjoja varten ( en tiedä saako nykyään enää mutta silloin sai) ja jouduin kuskaamaan veljeä harrastuksiin kun vanhemmat eivät töiden takia ehtineet aina. Sanoin heille että maksavat ihan turhasta ja he olivat sitä mieltä että olin kateellinen. No veli lopetti harrastuksen 18-vuotiaana koska ei kiinnostanut eikä häntä kiinnostanut mikään muukaan. Hän olisi tarvinnut hieman erilaisen lapsuuden tajutakseen etteivät asiat tipu käteen vain kun pyytää. Hän oli kaiken lisäksi todella ilkeä vanhemmillemme ja vaati jatkuvasti kaikkea ja kaikki kannettiin eteen. Vanhemmat luulivat että tässä on tulevaisuuden johtajistoa. No ei ollut. Oli tuleva luuseri, Vanhemmat eivät aina ymmärrä mikä on lapsille hyväksi. Toisinaan toinen vanhemmista tajuaa mutta toinen porskuttaa ja vaahtoaa eteenpäin.

Sä olet katkera.

Vierailija
180/181 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? 2,5km ei ole matka eikä mikään. Kävelee puolessa tunnissa, nopeammin kuin moni joutuu seisomaan aamuruuhkassa. 

Samaa ihmettelin. 2,5 km on todella lyhyt matka ja kyllä se pitäisi pystyä kävelemään. Taitaa olla ihminen joka on elänyt koko elämänsä kehä 3:n sisäpuolella, jos 2,5 km ei voi liikkua kävellen :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme