Miten olette rahoittaneet hoitovapaan?
Kotihoidontuki nettona 520 euroa. Lapsilisä 95 euroa, koska yksi lapsi. Asumistukea en saa, sillä asumme minun omistamassa omistusasunnossa. Asunto ja laina on yksin minun nimissä, olen hankkinut asunnon ennen kuin tapasimme. Miehellä ei ole varaa ostaa minulta siitä osuutta. Lainan lyhennykseni on ollut noin 1000 € kuussa, sitä saa hieman pienennettyä toki pidentämällä laina-aikaa, mutta ei se katoa kokonaan kuitenkaan. Miten siis rahoittaa vuoden hoitovapaa?
Kommentit (68)
Eletään miehen palkalla ja säästöillä. Sitten kun ne eivät enää riitä, työt taas kutsuvat. Tuskin täyttä 3 v voidaan olla.
Kotihoidontukihan on vähän yli 300 e, kun on yksi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä käytännössä tarkoittaa miehen palkalla eläminen? Maksoiko mies kaikki ruoat, bensat, lainan korot, sähköt, vakuutukset? Ja entä sinun vaatteet ja lääkkeet ja jonkin vapaa-ajan jutun kuten kahvittelun tms harrastuksen ym?
En ole tuo jolta kysyttiin, mutta mekin elimme miehen palkalla. Ja myös sillä kotihoidontuella. Molemmat menivät samalle tilille, josta kaikki laskut maksetaan. Ja kyllä, mies maksoi ruuat ja asuntolainat ja yhtiövastikkeet. Ja vakuutukset ja sähköt ja puhelinlaskut. Ja jos olin kaverin kanssa kahvilla, niin senkin. Tietenkin myös kaikki lapsen vaatteet ja tarvikkeet.
Asuntolaina meillä oli alun perinkin mitoitettu niin, että siitä selviää vaikka yhden palkalla.
Meillä tuo asuntolaina on nyt hieman ongelma, sillä asunto on yksin minun ja laina on yksin minun. En ole koskaan mieheltä mitään vuokria perinyt, vastikkeen olemme maksaneet puoliksi ja sähkön ym tietysti. Olen itse omaa lainaani hoitanut. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöillä tai töillä.
Miten voi olla yhtäaikaa hoitovapaalla ja töissä? Eikö hoitovapaan idea ole juuri se, että lasta ei tarvi laittaa muualle hoitoon. Ap.
Kotihoidontuen saamiseksi ei tarvitse olla työtön...
Olen vakityössä. Aloitukseni koski hoitovapaan rahoittamista ei kotihoidon tukea sinänsä. En ole hoitovapaalla, jos lapseni on päiväkodissa tai perhepäivähoitajalla tms ja minä käyn työssä. Ap.
Juu, et ole, et.
Olet kyllä varsinainen idiootti.
Moni tekee töitä niin, että se lapsi hoituu kotona. Esim minä olin kääntäjä. Lapset hoitui kotona 4- ja 6-vuotiaiksi.
Tuttu opettaja veti erilaisia lasten jumppia ja muskareita, osassa oma lapsi siellä mukana.
Eli tehdään töitä, vaikka hoidetaan lapset kotona.
Tajuatko?
Tajuan. Minun ammatissa se ei ole mahdollista. En voi tehdä etätöitä enkä vetää mitään kerhoja joihin lapsi voisi tulla mukaan. En voi myöskään tehdä iltatöitä (koska työssäni on vain päivätyötä). Siksi kyselin nimenomaan hoitoVAPAAN rahoittamista eli sitä aikaa kun ei ole työssä. Ap.
Olen säästänyt sen verran rahaa että sillä selviää vuoden ainakin. Olen myös melkoinen penninvenyttäjä ja osaan ruokkia ja vaatettaa tämän talouden halvalla. Kaikki rahaa vievät harrastukset lopetin enkä kahvittele tai syö ulkona, lehtiä ei tilata, leffassa käydä tai lomamatkoja tehdä. Lapselle vain ilmaisia harrastuksia. Toistaiseksi näyttää siltä että rahat riittäisi tällä tyylillä moneksikin vuodeksi, olen iloisesti yllättynyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöillä tai töillä.
Miten voi olla yhtäaikaa hoitovapaalla ja töissä? Eikö hoitovapaan idea ole juuri se, että lasta ei tarvi laittaa muualle hoitoon. Ap.
Kotihoidontuen saamiseksi ei tarvitse olla työtön...
Olen vakityössä. Aloitukseni koski hoitovapaan rahoittamista ei kotihoidon tukea sinänsä. En ole hoitovapaalla, jos lapseni on päiväkodissa tai perhepäivähoitajalla tms ja minä käyn työssä. Ap.
Juu, et ole, et.
Moni tekee töitä niin, että se lapsi hoituu kotona. Esim minä olin kääntäjä. Lapset hoitui kotona 4- ja 6-vuotiaiksi.
Tuttu opettaja veti erilaisia lasten jumppia ja muskareita, osassa oma lapsi siellä mukana.
Tajuatko?
Tajuan. Minun ammatissa se ei ole mahdollista. En voi tehdä etätöitä enkä vetää mitään kerhoja joihin lapsi voisi tulla mukaan. En voi myöskään tehdä iltatöitä (koska työssäni on vain päivätyötä). Siksi kyselin nimenomaan hoitoVAPAAN rahoittamista eli sitä aikaa kun ei ole työssä. Ap.
Pyydä lapsen isää maksamaan, jos mieheltäsi et voi pyytää. Onhan kyse sen miehenkin lapsesta, jota sinä hoidat.
Asuntolainaan lyhennysvapaata ja elettiin miehen palkalla. Ei ollut ongelmia, käytiin matkoillakin. Isoin menoerä meillä on asuntolainan lyhennys eli kun sen jätti pois niin pystyi elämään ihan tavalliseen tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en pitänyt suurimpaa osaa hoitovapaasta. Mies piti ne. Neljä lasta.
Syy: olen valtiolla kuukausiliksainen, kun taas mies on tuntipalkka-perusteilla työsuhteessa. Miehen työnantaja toimii vuorokauden ympäri ma-su ja siellä on paljon keikkatyöntekijöitä. Hoitovapaalla saa tienata, kunhan lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Laskimme siis, että mies jää kotiin ja käy viikonloppuisin työpaikallaan tekemässä töitä. Tämä sopi hyvin työnantajalle. Mies laski ennen hoitovapaata, paljonko on palkkatulo ja paljonko hoitovapaatulo, ja pyysi kaksi verokorttia, toisen Kelalle ja toisen töihin ja molempiin vuosirajan. Veroprossa oli aika pieni. Verottajan kanssa piti sitten olla tarkkana, ja seurata tulokertymäänsä, ettei tule mätkyjä tai pyytää uusi verokortti.
Kolmannesta pidin puolen vuoden hoitovapaan, ja mies piti vuoden pätkän. Sitten jäin vuorotteluvapaalle. Sen säännöt oli silloin väljemmät kuin ne on nyt. Tilalleni palkattiin työtön (joka muuten jäi taloon, kun meillä yksi jäi eläkkeelle vähän ennen vuorotteluvapaani loppua). Neljännestä mies piti taas koko hoitovapaan, mä olin juuri ennen plussatestiä vaihtanut työpaikkaa enkä viitsinyt jäädä pitkäksi aikaa pois.
Lisäksi säästimme yhteiselle tilille rahaa siltä varalta, että leviää pesukone tms. Muuten elimme hyvin nuukasti ja vaatimattomasti. Tupakkaa ja alkoa meillä ei kulu eikä autotkaan ole ikinä uusia.
Juu, meillä vaimo kotihoidon tuella kotona myös, mutta heittää kakkostyössään ravintola-alalla keikkaa joskus viikonloppuisin (niitä olisi paljon enemmän kun jaksaa/haluaa tehdäkään). Päätyöstä hoitoalalta hoitovapaalla. Menee töihin kun lapsi parivuotias. Mun palkka riittää juokseviin, tavittaessa napataan vähän säästötililtä siihen asti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuo asuntolaina on nyt hieman ongelma, sillä asunto on yksin minun ja laina on yksin minun. En ole koskaan mieheltä mitään vuokria perinyt, vastikkeen olemme maksaneet puoliksi ja sähkön ym tietysti. Olen itse omaa lainaani hoitanut. Ap.
Mikset voi pyytää, että mies hoitaa asuntolainan, jos tähän mennessä on asunut käytännössä ilmaiseksi? Hulluahan tuo on, ettei kuluja jaeta oikeudenmukaisesti ja mies pääsee hyötymään asunnostasi.
Onko vaihtoehtona, että mies jäisi hoitovapaalle, jos hänen palkkansa on pieni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi pyytää, että mies hoitaa asuntolainan, jos tähän mennessä on asunut käytännössä ilmaiseksi? Hulluahan tuo on, ettei kuluja jaeta oikeudenmukaisesti ja mies pääsee hyötymään asunnostasi.
Onko vaihtoehtona, että mies jäisi hoitovapaalle, jos hänen palkkansa on pieni?
Miehen mielestä hänen ei pidä rahoittaa asuntoa, jos ei omista sitä. Olen ehdottanut itse asiassa asunnon myymistä ja vuokralle muuttamista tilanteen ratkaisemiseksi, vaikka se tulee periaatteessa kalliimmaksi. Mies voisi kai jäädä hoitovapaalle, mutta minä haluan olla hoitovapaalla itse enemmän kuin mitä hän haluaisi. Ap.
Me asuimme kunnassa jossa kotihoidontuen kuntalisä niin suuri, että kokonaisuus riitti elämiseen kun eli niukasti. Joskus tein lisätöitä, tosi harvoin kyllä, mutta sellaista missä aikataulut täysin vapaat eikä lapsen ole oltava hoidossa.
Miehesi maksaa sit kaiken muun ja sinä otat lyhennysvapaata lainasta. Mies maksakoon sulle vuookraa. En kyllä ymmärrä, että tuollaaiseen suhteeseen tehdään lapsi, jos ette ole perhe.
Ei ole asuntolainaa, eikä autoa. Meillä menee ihan kivasti yhden ihmisen palkalla ja minun tuilla. Life is good.
En minäkään maksaisi toisen omistusasuntoa.
Ihmeellinen parisuhde kyllä
Mies maksaa lähes kaiken, itse käytän sen 341e plus lapsilisän laskuihin myös. Toki rahaa on myös säästössä monta kymmentä tuhatta.
Mihin kaikkeen te nykyajan naiset oikein suostutte?
Jos teillä on miehen kanssa yhteinen lapsi ja hoidat lasta kotona, niin mies tietenkin maksaa puolet sinun ansionmetyksestä ja menetetyn eläketurvan ja kulut jaetta puoliksi.
Näin on tehty jo 60-70-luvulla lähtien, jos äiti jäi kotiin hoitamaan lapsia, ellei perheessä ollut yhteiset rahat.
Sun tapauksessa ap. mies tuntuu olevan vapaamatkustaja ja sinä kannat taloudellisen vastuun lapsen hoidosta ja hyvinvoinnista.
Asuttiin vuokralla ja sain asumistukea. Opintolainan pistin lyhennysvapaalle (korot olemattomat). Hyödynsin paljon kirpputoreja ja alennusmyyntejä. Myin kaiken mahdollisen tarpeettoman heti pois (pieneksi jääneet vaatteet, lastentarvikkeet jne), niistä sai kivasti lisätuloja. Kilpailutin vakuutukset, sähkön, liittymät, lopetin turhat. Lopetin lehtitilaukset yms. Laskin kaikki tulot ja menot ja tein tarkan budjetin. Tein ruuan itse halvoista mutta terveellisistä raaka-aineista.
Itse sain kht 500e, lapsilisät 200e ja asumistuen 250e. Miehen nettopalkka 1400e. Kotona olin yhteensä viisi vuotta josta hoitovapaata n. 3 vuotta. Sit läksin töihin kuopuksen ollessa 2v kun alkoi kyllästyttää se nuukailu, vaikka ei meillä mistään pulaa varsinaisesti ollutkaan 🙂
Vierailija kirjoitti:
En minäkään maksaisi toisen omistusasuntoa.
Ihmeellinen parisuhde kyllä
Tästä on käyty palstalla miljoonat keskustelut. Tapoja laskea oikeudenmukaisuudet maksuosuudet asumisen kuluista on monia tällaisessa tilanteessa, kun toinen omistaa asunnon. Mutta se, että maksetaan vastikkeet ja sähköt puoliksi EI ole yksi näistä oikeudenmukaisista tavoista.
Sinä ja ap:n mies olette molemmat yhtä ymmärtämättömiä raha-asioiden suhteen ja tämä on varmaan se syy, miksei teillä kummallakaan ole omistusasuntoa.
En ihan ymmärrä miksei mies voi maksaa enempää asumiskuluja? Jos asuisitte vuokralla niin hän maksaisi vuokrasta puolet ja paljonko se olisi? Jos ei saa asuntolainaa niin että voisi ostaa yhteisen niin miksi ei voi maksaa puolisolle vuokraa vastaavaa summaa, mutta täysin tuntemattomalle voi?
Säästätte lisäksi hoitomaksuista. Eikö mies voi edes niiden vertaa maksaa sinulle?
Meillä olen tehnyt ilta ja viikonloppu töitä lasten ollessa kotihoidossa. Mies maksaa valtaosan kuluista. Meillä isot lainat, eikä haluta laittaa lyhennysvapaille. Jos en voisi tehdä lyhyitä vuoroja töitä niin että mies hoitaa niin maksettaisiin asuntolainasta vain korot tai vähän niiden päälle.
Juu, et ole, et.
Tajuatko?