Miten olette rahoittaneet hoitovapaan?
Kotihoidontuki nettona 520 euroa. Lapsilisä 95 euroa, koska yksi lapsi. Asumistukea en saa, sillä asumme minun omistamassa omistusasunnossa. Asunto ja laina on yksin minun nimissä, olen hankkinut asunnon ennen kuin tapasimme. Miehellä ei ole varaa ostaa minulta siitä osuutta. Lainan lyhennykseni on ollut noin 1000 € kuussa, sitä saa hieman pienennettyä toki pidentämällä laina-aikaa, mutta ei se katoa kokonaan kuitenkaan. Miten siis rahoittaa vuoden hoitovapaa?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehen kanssa omat rahat, joten säästin raskausaikana etukäteen puskurirahastoon 10,000€. Hyvin pärjäsin puoli vuotta hoitovapaalla. Sama kohta edessä, jos saataisiin vielä toinen lapsi. Yritys päällä :)
Ihana nainen ♥️
Niin minustakin ja toivottavasti hänellä on yhtä ihana mies eli on säästänyt niin että voi laittaa toisen 10000 euroa puskurirahastoon. Sama hänelläkin kohta edessä. Kulut lapsesta ja perheen menoista puoliksi ja molemmat maksavat omat kulunsa.
Maksoin kotihoidontuesta lainanlyhennykset (alle 300€/kk), mies hoiti vastikkeet yksin koska hänellä ei lainaa. Muut kulut tilanteen mukaan. Ei mitään järkeä ottaa lyhennysvapaata niin kauan kuin korot pysyy tällä tasolla! Myös laina pitää tietysti mitoittaa niin että talous kestää muuttuvat korot ja elämäntilanteet.
Toimeentulotuella. Toki jos sulla on lainaa, niin ei sillä toimeentulotuella pitkälle pötkitä, ei välttämättä ollenkaan.
Mun korvaan vähän särähtää, että täällä käsketään miehen hoitamaan lainakulut. Jos olisi tilanne toisinpäin, niin kanalauma huutelisi, että ei naisen kuulu kerryttää miehen omaisuutta.
Mitäs jos mies jäisi kotiin, ja sinä menisit töihin. Oot saanu lainaakin, niin todennäköisesti tienaatkin enemmän. Tai sitten vuorottelette miehen kanssa niin, että lapsi voi olla kotona. Tai laitatte vauvan päivähoitoon ja teette molemmat töitä.
Aina kun puhutaan perhevapaiden tasapuolisemmasta jakamisesta, palstan kotirouvat nousevat luolistaan huutamaan, että perheiden pitää saada itse tehdä omat ratkaisunsa. Eli isille ei saa korvamerkitä mitään vapaita, koska osa isistä on yrittäjiä tai hunsvotteja.
Joten tehkööt perheet omat ratkaisunsa. Jos nainen hoitaa lapset ja tekee kaikki kotityöt ja rahoittaa elämisen, niin se on perheen yhteinen päätös ja perhe itse parhaiten tietää, mikä heille on parasta.
Huoh vaan.
Olen ollut hoitovapaalla yhteensä 2v kahdesta lapsesta. Näiden aikana mies maksoi juoksevat asumiskulut, vedet, sähköt ym, asuntolainan korot kun oltiin lyhennysvapaalla muutama kuukausi.
Meillä on pienet lainaerät tarkoituksella, kun molemmat töissä niin maksetaan ylimääräistä.
Teinkin hoitovapaalla sen verran keikkaa että maksoin oman lainapuolikkaani niillä. Mies maksoi omansa ja kaikki muut yhteiset menot.
Lisäksi toki säästöjä sen verran että oltais niillä saatu parin kuukauden menot ja kulut maksettua helposti. Mutta ei jouduttu kajoamaan niihin.
Sun tilanteessa ei auta kun mies maksaa kaiken muun, onhan lapsen isä? Tai mahdolliset säästöt. Lyhennysvapaa?
No me oltiin molemmat vuorotellen hoitovapaalla, ja työssäkäyvä maksoi "kaiken" hoitovapaan ajan ja käytettiin myös vähän säästöjä. Hoitovapaalla olija maksoi kh-tuesta ja lapsilisästä omat laskunsa ja vähän ruokia. Oltiin mitoitettu asumiskulut niin, että niistä selviää jonkin aikaa yhdellä palkalla. Mutta tämähän ei ap:ta auta, koska asumisjärjestelynne ovat erilaiset...ymmärrän tavallaan, että toinen ei halua maksaa toisen lainaa, mutta luulisi, että tuossa tilanteessa molempien tulevien vanhempien intresseissä olisi keksiä yhteinen ratkaisu tilanteeseen eikä vaan julistaa, ettei maksa. Siis mies on asunut täysin ilmaiseksi tähän saakka ja ajatteli käydä töissä ja jatkaa asumista ilmaiseksi kun sinä olet kotona vauvan kanssa ja antaa sinun maksaa kaiken edelleen?
Ainoa minkä keksin on, että pyytäisin pankista lyhennysvapaata oman hoitovapaani ajaksi. Mies saisi tältä ajalta maksaa vastikkeen ja kaikki muutkin yhteiset menot. Sitten mies voisi jäädä hoitovapaalle haluamakseen ajaksi.
Mun mies on ollut vuoden hoitovapaalla molempien lasten kanssa, mutta jäänyt kotiin kun lapset ovat olleet 12-18kk. En itsekään olisi ollut valmis vaihtamaan kotivanhempaa kun lapsi 9kk, lapset ovat olleet todella kiinni minussa tuolloin ja olisi ollut henkisesti liian rankkaa sekä minulle että lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Naisiin on kyllä uponnut hyvin tämä "tasa-arvoinen itsenäinen nainen." kun tehdään yhdessä lapsi, nainen säästää sitä varten tai jopa lainaa mieheltä jotta hänellä on varaa maksaa puolet kaikesta kun on kotona hoitamassa yhteistä lasta :D koska "en haluaa elää siivellä, pystyn huolehtimaan itsestäni." juu kyse ei olekkaan sinusta vaan lapsesta! Eihän se nyt sovi että mies joutuisi kuluttamaan rahojaan omaan lapseensa.. Nämä samat naiset hoitavat kodinkin kokonaan koska "olenhan minä kotona." mies saa siis ilmaisen piian hihi x)
Juuri näin. Halutaan olla niin itsenäisiä että, vaikka kysymyksessä on yhteinen lapsi.
Missä ihmeen tynnyrissä nämä naiset kasvavat, vaikka koskaan aikaisemmin Suomessa ei ole nainen voinut opiskella kuin tänä päivänä ja tietoa on kaikkialla saatavilla, toisin kuin aikaisemmalla vuosikymmenillä.
Tämä ilmiö on kyllä tullut vasta 2000-luvulla, sillä ennen yksikään nainen ei olisi suostunut, jos lapsen isä oli kuvioissa mukana.
Moni tämän päivän äiti on täysin yksinhuoltaja, vaikka lapsen isä elää parisuhteessa lapsen äidin kanssa.
Voi hyvää päivää, tätä nykyajan tasa-arvoa.
Onpas paljon miehen tuloilla eläjiä ja nuukailijoita, kumpikaan ei hyväksi naiselle, miehelle, lapselle, perheelle eikä kansantaloudelle. Meillä miehen ansiotulot ja minä pidin äitiysloman kokonaan vapaata ja sitten aloin työskennellä, teen kirjanpitoja kotona. Äitiyslomalla tein ainoastaan vanhempieni yrityksen kirjanpidon, sen jälkeen olen tehnyt 4-5 päivänä viikossa 4-6 tuntia päivässä. Olen tilitoimistokirjanpitäjä/controller ja jäin kotiin etätöihin kun ensimmäinen lapsi syntyi. Lapsi on nyt vähän päälle kaksi ja ollut puoli vuotta osapäiväisesti yksityisessä päiväkodissa, toinen saa tulla vaikka heti, jatketaan samalla linjalla. Useimmiten teen töitä joko kotona tai jossain kahvilassa tai lounaspaikassa kun lapsi on päiväkodissa, joskus teen illalla tai viikonloppuna kun mies on lapsen kanssa. Joskus otan ihan omaa aikaa ja käyn lenkillä, joogassa tai shoppailemassa kun lapsi on hoidossa, otan sen sitten takaisin tekemällä töitä kun lapsi nukkuu, katsoo tv:tä, "lukee", piirtää tai on isänsä kanssa. Kirjanpitojahan voi tehdä pätkissä silloin kun on sopiva hetki. Työnantajani valitsi minulle asiakkaita, joita ei tarvitse tavata kovin usein vaan asiat hoituvat sähköisessä järjestelmässä, sähköpostilla, puhelimella ja videopuheluilla sekä joskus asiakastapaamisilla jossain kahvilassa tai työpaikallani. Lisäksi meillä molemmilla vähän osinkotuloja (muutama tonni vuodessa) joten nostetaan ne nyt ainakin niin kauan kuin minulla tulot normaalia pienemmät ja varmaan sen jälkeenkin ainakin jos toinen tulee koska kuluthan ovat sitten teini-ikäisillä ja opiskelemaan lähtevillä aika korkeat. Asuntolainaa ollaan maksettu koko ajan paitsi tuon äitiysloman ajan oli lyhennysvapaalla koska tuloni olivat alhaisemmat. Muuten menty ihan samoilla tuloilla kuin ennen lastakin.