Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS:n jutussa 8.luokkalaisia joiden kotiintuloajat viikolla klo 21-23, viikonloppuna klo 01

Vierailija
14.01.2018 |

Tuosta jutusta siis pisti silmään: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005523918.html?utm_campaign=tf-HS&ut…

Mitäs on mammat mieltä? Minusta kyllä tosi myöhäiset kotiintuloajat jos ulkona hillutaan 22-23 asti viikolla. Myös tuo 01 viikonloppuna on minusta liian myöhäinen tuon ikäisille.

Kommentit (179)

Vierailija
161/179 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omia lapsia, joten heidän osaltaa nähtäväksi jää miten käy jos/kun niitä ehkä joskus on.

Itselläni ei 8. luokalla tainnut olla varsinaisia kotiintuloaikoja, mutta jos en ollut kotona olin 99% todennäköisyydellä serkkuni luona, paitsi iltarippikouluiltoina. Yleensä olin kyllä viimeistään 21 aikaan kotona . Joskus viikonloppuisin saatoin olla kotona vasta lähempänä puoltayötä, jos kävin myöhäisemmässä elokuvanäytöksessä, mutta nämä oli harvassa. Tietysti itselläni oli rajoitteena, se että suurimman osan kouluvuotta kuljin bussilla ja viimeinen vuoro kotiin oli siinä 21 aikaan. Nukkumaan menin yleensä klo 01, viikonloppuna saattoi mennä myöhempäänkin. Koulunkäyntini hoidin kuitenkin ihan itsenäisesti, joten vanhemmat eivät asiaan puuttuneet.

Vierailija
162/179 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 17-v tulee arkisin yleensä kotiin ihan viimeistään klo21 vaikkei olla asiasta sovittu. vklp vaihtelee tosi paljon joskus saattaa olla vaikka koko illan kotona joskus tulee klo 23 ja joskus vasta aamuyöstä, luotan häneen ja jos kyselen mitä tekee ja missä menee niin nopesti tulee viestiä usein esimerkiksi kun hänellä menee myöhään hän on kavereiden kanssa jonkun kotona ja he vain juttelevat tai katsovat elokuvia tmv 14-v pojalla taas arkisin kotiituloaika klo 20.30 ja vklp 22.30 tietysti joskus saa olla myöhempään mutta siihen on oltava hyvä syy

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/179 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se myöhään ulkona oleminen tarkoita jossain ostareilla notkumista, meidän teini kavereineen ainakin viettää usein aikaa jonkun kotona, mutta tykkäävät olla siellä aika myöhään koska eivät välitä viettää aikaa kenenkään vanhempien kanssa ja meille ainakin ihan ok että nuoret katsovat alakerrassa leffaa tai vain hengailevat sillon kun me nukumme yläkerrassa kunhan eivät mitään järjetöntä meteliä pidä.

Vierailija
164/179 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdeksän kuulostaa kyllä todella myöhäiseltä kotiintuloajalta yläkouluikäiseltä ellei syynä ole harrastus!

Kun mietin tätä meidänkin pikkukaupunkia, niin ei täällä edes ole nuorille mitään paikkaa auki tuohon aikaan elleivät ole ulkona tai jonkun kotona. Itse en kyllä katsoisi arkena yhdeksältä muiden mukuloita nurkissani ja toivoisin, ettei omanikaan olisi häiritsemässä kenenkään perheen iltatoimia ja nukkumaan rauhoittumista.

Ennen kahdeksaa kotiin sanon minä! Viikonloppuna kymmeneltä!

Vierailija
165/179 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä naperot, 16v ja 18v, tulevat kotiin jo kello 19. 

18-vuotias "napero" ...

Tiedetään, on täysi-ikäinen, mutta moni 18v on hyvin lapsellinen ja vastuuton vielä. Varhais-aikuinen tjms. Itse kun on tullut kaupungilla pyörittyä niin en helvetissä laskisi lastani sinne pyörimään klo 01:00 asti.

Kyllä 18-vuotias on jo vapaa päättämään siitä itse

Alapeukun antaja vois kertoa kuinka kauan tuon ikäistä sit pitäis vielä holhota :D moni on tuohon mennessä jo muuttanut menestyksekkäästi pois kotoakin

Aika huvittavaa kyllä että 18-v ylipäätään on kotiintulo aika , soittaako äiti sitten baariinkin että nyt kotiin syömään iltapuuro ja sitten päätå tyynyyn, pakko olla trolli

Vierailija
166/179 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lähtökohtaisesti pidä nuorten yhdessäoloa pihoilla tai edes kauppakeskuksissa mitenkään tuomittavana. Oma teinini tykkää siitä todella paljon. Sanoo että hänen harrastuksensa on hengailu. Hän on todella sosiaalinen ja näyttää iloitsevan elämästään ja kavereistaan. Meillä on myös avoimet ka läheiset välit. Hän tulee kotiin viimeistään arkisin klo 21.00 ja viikonloppuisin klo 22.00. Itsekin muistan miten hauskaa oli pyöriä teininä "kylillä" ja ymmärrän häntä hyvin. Toki ulkona saattaa eri tavalla olla riskitekijöitä kuin vaikkapa jossain ohjatussa harrastuksessa, mutta näin meillä.

Vierailija
167/179 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt selvis miks osa nuorist ei osaa lukea ja miks joidenkin toisen asteen päättäneiden taidot ovat viidesluokkalaisten tasolla.

Vierailija
168/179 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en lähtökohtaisesti pidä nuorten yhdessäoloa pihoilla tai edes kauppakeskuksissa mitenkään tuomittavana. Oma teinini tykkää siitä todella paljon. Sanoo että hänen harrastuksensa on hengailu. Hän on todella sosiaalinen ja näyttää iloitsevan elämästään ja kavereistaan. Meillä on myös avoimet ka läheiset välit. Hän tulee kotiin viimeistään arkisin klo 21.00 ja viikonloppuisin klo 22.00. Itsekin muistan miten hauskaa oli pyöriä teininä "kylillä" ja ymmärrän häntä hyvin. Toki ulkona saattaa eri tavalla olla riskitekijöitä kuin vaikkapa jossain ohjatussa harrastuksessa, mutta näin meillä.

Nuo riskitekijät ovat juuri se syy, miksi teinien ei pitäisi antaa hengailla ostareilla. Vaikka oma nuori olisi kunnolla, niin joukossa tyhmyys tiivistyy ja saadaan typeriä päähänpistoja, joilla voi olla vakavia seurauksia. Ostarilla hengailee myös ei-niin-kivoja tyyppejä deekuista huumediilereihin. Nuorilla kaveripiirin vaikutus on voimakas, minkä vuoksi itse haluan ohjata omia nuoriani valitsemaan kaverinsa huolella. Ostarijengeistä harvoin löytyy hyviä esikuvia tai vertaistukea opintoihin ja terveisiin elämäntapoihin. Oma neuvoni on viedä lapset jo nuorena kehittävien harrastusten pariin. Kun lapsi/nuori löytää kipinän johonkin lajiin/harrasteeseen, niin se kantaa hyvää hedelmää myös teinivuosina ja auttaa pysymään erossa huonosta seurasta ja ostarihengailusta. 

Vierailija
169/179 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai teidänkö lapsia ne örinä-ääniä päästelevät, räkivät, v-sanaa toistelevat, housuja julkisella paikalla vaihtavat nuoret ovat siellä Revontulikeskuksessa :´D

Tytöille voisi sanoa, että housut voisi kyllä vaihtaa vaikka vessassa.

Vierailija
170/179 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lukion ekaluokkalainen tulee arkisin kotiin noin 22 maissa ja viikonloppuisin 00-01 aikoihin

näin ysiluokasta asti

Vierailija
171/179 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lukion ekaluokkalainen tulee arkisin kotiin noin 22 maissa ja viikonloppuisin 00-01 aikoihin

näin ysiluokasta asti

Ja lisätäkseni, ei meillä mitään varsinaisia kotiintuloaikoja ole, mutta noihin aikoihin nuori tulee ihan omatoimisesti kotiin

Vierailija
172/179 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kotiintuloaikaa, meillä tullaan kotiin silti järkevään aikaan. Sit varmaan pitäis miettiä joku aika jos näin ei kävisi.

Vierailija
173/179 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli kotiintuloaika 6.-luokalla klo 19, yläasteella ja amiksessaklo 21 ja viikonloppuisin 22, siihen asti että olin täysi-ikäinen. Omasta mielestäni tuo viikonlopun 22 oli vielä 17-vuotiaana melko aikaisin, tuntui kurjalta kun olin aina ensimmäinen porukasta jonka piti lähteä kotiin. Kotimatkanikin oli pidempi kuin kenelläkään muulla.

Mutta asiaan. Olen opiskelija ja teen viikonloppuisin baarimikon hommia, työt loppuu klo 3 ja kotimatkani on Helsingin keskustan kautta. Monta kertaa olen nähnyt, kuinka esim. Sokoksen S-Marketissa hengaa tosi pienen näköisiä lapsia, enimmäkseen poikia mutta myös tyttöjä. Siis oikeasti, monella ei ole vielä äänenmurros lähelläkään alkamassa ja he näyttävät valehtelematta 10-vuotiailta. Mitä helvettiä lapset tekee keskustassa perjantai-/lauantai-iltana klo 3 yöllä?? Missä heidän vanhempansa on?

N21

Vierailija
174/179 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli kotiintuloaika 6.-luokalla klo 19, yläasteella ja amiksessaklo 21 ja viikonloppuisin 22, siihen asti että olin täysi-ikäinen. Omasta mielestäni tuo viikonlopun 22 oli vielä 17-vuotiaana melko aikaisin, tuntui kurjalta kun olin aina ensimmäinen porukasta jonka piti lähteä kotiin. Kotimatkanikin oli pidempi kuin kenelläkään muulla.

Mutta asiaan. Olen opiskelija ja teen viikonloppuisin baarimikon hommia, työt loppuu klo 3 ja kotimatkani on Helsingin keskustan kautta. Monta kertaa olen nähnyt, kuinka esim. Sokoksen S-Marketissa hengaa tosi pienen näköisiä lapsia, enimmäkseen poikia mutta myös tyttöjä. Siis oikeasti, monella ei ole vielä äänenmurros lähelläkään alkamassa ja he näyttävät valehtelematta 10-vuotiailta. Mitä helvettiä lapset tekee keskustassa perjantai-/lauantai-iltana klo 3 yöllä?? Missä heidän vanhempansa on?

N21

Humalassa tai aineissa? :/ ehkä lapset ovat mieluummin siellä ulkona jos kotona on huono olla. Soita sosiaalipäivystykseen seuraavalla kerralla kun näet niitä lapsia siellä

Vierailija
175/179 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N21

Kännäävät kotona ja penskoja ei haluta pyörimään jaloissa. Siis rahaa lapaan ja kadulle. Kotiin saa tulla 05->.

Vierailija
176/179 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo riskitekijät ovat juuri se syy, miksi teinien ei pitäisi antaa hengailla ostareilla. Vaikka oma nuori olisi kunnolla, niin joukossa tyhmyys tiivistyy ja saadaan typeriä päähänpistoja, joilla voi olla vakavia seurauksia. Ostarilla hengailee myös ei-niin-kivoja tyyppejä deekuista huumediilereihin. Nuorilla kaveripiirin vaikutus on voimakas, minkä vuoksi itse haluan ohjata omia nuoriani valitsemaan kaverinsa huolella. Ostarijengeistä harvoin löytyy hyviä esikuvia tai vertaistukea opintoihin ja terveisiin elämäntapoihin. Oma neuvoni on viedä lapset jo nuorena kehittävien harrastusten pariin. Kun lapsi/nuori löytää kipinän johonkin lajiin/harrasteeseen, niin se kantaa hyvää hedelmää myös teinivuosina ja auttaa pysymään erossa huonosta seurasta ja ostarihengailusta. 

Ymmärrän kyllä huolesi ja olen asiaa paljon itsekin miettinyt. Meidän nuori on kokeillut ja harrastanut menneinä vuosina ohjatusti todella paljon. Tällä hetkellä sellaista harrastusta ei ole eikä aiota pakottaa. Myös kavereita tuntuisi väärältä ja vähän mahdottomaltakin alkaa nuoren puolesta valitsemaan. Tuntuisi myös väärältä kieltää ulosmeneminen. Puhumme kyllä paljon asioista. Meille saa aina tulla, mutta nuoret viettävät mielummin aikaa keskenään kodin ulkopuolella. Toivotaan, että kaikki sujuu kuitenkin hyvin ja hengailevistakin nuorista kasvaa hyvinvoivia aikuisia.

Vierailija
177/179 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaveriporukassa mentiin 14-vuotiaina kotiin klo 4 aamulla. Tämä siis viikonloppuisin. Silti kaikki porukasta ovat korkeasti koulutettuja, suurin osa opettajia tai maistereita.

Vierailija
178/179 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööö... mun lukion ekaluokkalainen yleensä on jo unessa arkisin klo 21!! Aamulla herätys klo 5.30 niin eipä jaksa kylillä riekkua!

Vierailija
179/179 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni tuli arkisin viim 20.30 kotiin jotta ehti vielä hoidella iltatoimet,syödä iltapalan ja lueskella ennen nukkumaanmenoa. Milloinkaan emme kotiintuloajoista joutuneet kinastelemaan