Keskivertoa tyhmempi: mikä on raskainta tyhmyydessä?
Kertokaa ajatuksianne ja suurimpia tyhmyyden aiheuttamia ongelmia tänne
Kommentit (84)
Olen tyhmä kuin vasemman jalan saapas.
Pienessä Lestadiolaispiirissä lapsuuteni eläneenä, tyhmyyteni ei kiinnittänyt paljoakaan ympäristössäni huomiota, sillä serkusavioliitot olivat yleisiä ja ystäväpiirini samalla tavalla vajavaista kanssani.
Nuoruuteni meni opiskellessa ja melko hyvällä menestyksellä, sillä lesta taustani ansiosta minulla oli aina lähelläni ihmisiä jotka antoivat valmiit vastauksen ja tukiopetusta aina tarvitatessa. Isi aina sitten palkitsi auttajat talkootyöllä ja herran siunauksella.
Kauppakoulun suoritettuani aloitin bisneksen teon uskonkavereideni kanssa ja jumala auttoi minua sijoittamaan valtion rahaa onnistuneesti periaatteella,valtio rahoittaa ja kantaa riskin/minä rahastan voitot.
Polittinen urani on pelkkää sattumaa.
Uskoveli/bisneskumppani sitä minulle ehdotti ja takasi Lestadiolaisten ja maaseudun yhtä tyhmän väestön vankkumattoman tuen pyrkimyksessäni.
Olen nyt pääministerinä, enkä ymmärrä asioista vieläkään kilin kellin vertaa.
Teen päätöksiä ja kauhistun jälkeenpäin millainen haloo niistä kansan keskuudessa syntyy.
Pöyristyn kun en muuta osaa kun jossain pommit paukkuu ja ajelehdin kuin suomi ajopuuna tilanteesta toiseen.
Osaan katsoa ihmisiä tonninseteli ilmeellä ja se näyttää olevan tehokas keino näyttää älykkäältä.
Mitähän hittoa tästä vielä seuraa.
Kertokaa älykkäämmät pliiiiis.
Vierailija kirjoitti:
Jokin aika sitten jäi yhden tädin hautajaiset väliin, koska en luottanut kykyihini selvitä sinne ja takaisin. Etsin tietoa matkasta ja hotelleista ja seikkailin Google Mapsissa, monta päivää yhteensä varmaan tunteja, mutta kaikesta asian opiskelusta huolimatta en saanut tarpeeksi tietoa toteutusta varten.
Kokonaisuuksien hahmottaminen on vaikeaa ja muisti huono. Eksyn helposti ilman sijaintini HUOLELLISTA etukäteisopiskelua kartan/pohjapiirroksen avulla. Ilman karttaa en hahmota eri paikkojen suhdetta toisiinsa nähden vaan näen vain erillisiä paikkoja enkä tajua yhtään missä olen, jos reitin erilliset välivaiheet ovat unohtuneet.
Tähän ainakin auttaa puhelinten karttasovellukset. Kirjoita päämäärän osoite ja seuraa sitten sinistä viivaa.
Lapsena minut siirrettiin erityisluokalle oppimisvaikeuksien takia ja aineet olivat mukautettuja.
Näin aikuiseina minua on harmittanut että en pärjäisi korkeakoulussa muiden joukossa.
Hain joskus amj opiskelemaan ja en pärjännyt edes pääsykokeissa.
Olen aina hävennyt sitä että olen käynyt erityisluokan
Olen tavannut 2 kertaa elämässäni tyhmän naisen. Toinen ei osannut neuvoa autolle reittiä oulun kävelykadulta rautatieasemalle.Tässä vain yksi esimerkki ettei tunnisteta. Toinen oli mäkkärissä töissä ja pomo pani ilkeyttään inventoimaan jääpalat. raukka sanoi että mitä hän tekee , kun niitä tulee koneesta koko ajan lisää. Kaverini salapani sitä kun se oli kaunis.Ei kehdannu olla sen kans julkisesti. Kumpikin tyttö nykyään naimisissa ja äiti.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva epävarmuus.
En uskalla poiketa paljoa arjesta, koska en tyhmyyteni vuoksi voi luottaa selviytymiseeni haasteista. Jos matkustan jonnekin, pitää selvittää kauheasti asioita mutta jos selvitettävää on liikaa, niin en pysty sisäistämään sitä kaikkea.
Jokin aika sitten jäi yhden tädin hautajaiset väliin, koska en luottanut kykyihini selvitä sinne ja takaisin. Etsin tietoa matkasta ja hotelleista ja seikkailin Google Mapsissa, monta päivää yhteensä varmaan tunteja, mutta kaikesta asian opiskelusta huolimatta en saanut tarpeeksi tietoa toteutusta varten.
Kokonaisuuksien hahmottaminen on vaikeaa ja muisti huono. Eksyn helposti ilman sijaintini HUOLELLISTA etukäteisopiskelua kartan/pohjapiirroksen avulla. Ilman karttaa en hahmota eri paikkojen suhdetta toisiinsa nähden vaan näen vain erillisiä paikkoja enkä tajua yhtään missä olen, jos reitin erilliset välivaiheet ovat unohtuneet.
En hahmota asioiden vakavuutta ja mittasuhteita. Esim. mistä pitää ilmoittaa vuokranantajalle. Tiedon opiskelu ei aina auta, koska monesti pitäisi osata ITSE tulkita, miten tärkeä mikäkin lause/sana on. Monesti myös asia paperilla on eri kuin oikean elämän käytännöt.
Hätäännyn ilman SELKEITÄ ohjeita. "Oman maun mukaan" -kohdat resepteissä on perseestä.
Tyhmyys aiheuttaa pelkoa, turvattomuuden tunnetta ja eristäytymistä. Saman kaavan mukaan elämistä. En voi luottaa muiden apuunkaan, koska haluan olla yksin. Ihmiset on pelottavia, enkä tajua heitä. En tiedä mitä niille pitää itsestään oikein antaa.
Olen tyhmä melkein kaikessa paitsi yksinkertaisissa kaavamaisissa asioissa, jotka voi opetella käyttämättä omia aivoja.
Et kuulosta tyhmältä vaan masentuneelta.
Esimerikki tyhmyydestä.Tyttö vaatekaupassa harjoittelussa. Tuli aina myöhässä.Kun syytä kysyttiin oli esim patterit loppu kellosta.Höpisi kokoajan miten hänestä tulee kuuluisa suunnittelija. Kun kysyttiin piirtääkö paljon.Sanoi että ei oo näyttää mitään piirustuksia. Hommat sujui kuin unessa.Soitettiin kouluun ja siellä sanottiin että laita tänne vaan, häiritsee koulussakin muita oppilaita, eikä keskity opiskeluun. KYSYI VIELÄ KESÄTÖITÄ MYÖHEMMIN:on nykyään työtön yksinhuoltaja.oli myös tosi lihava.
Vierailija kirjoitti:
Tota.... mä oon varmaan oikeesti tyhmä. En oo koskaan tajunnu paljoo juttuja ja koulu jäi ysiluokkaan.
En esim tajuu sellasta kun avaruus. Et mikä se on. Tai jos laittaa taikinan uuniin miten siitä tulee leipä.
Mua on helppo jekuttaa ja huijata, esim rahaa. Tai baarissa joku mies ehdottaa jotain niin uskon heti et kylläpäs mua onnisti kun ihana hunki on kiinnostunu.
Sitten en esim tajunnut et ilman ehkäisyä voi ihan oikeesti tulla raskaaksi.
Oon 23 v.
Nro 8, oletko vielä täällä? Miten niin et tajua sellaista kuin avaruus? Ja että ilman ehkäisyä voi raskaaksi? Osaatko tarkentaa vähän, mitä näissä et "tajua"!
nro 8 oli keksitty juttu ja ironiaa.numero 48 ei oo kun ilmaa korvien välissä:)
On epämukava tilanne, kun on tyhmä, mutta just ja just sen verran fiksu, että tiedostaa tyhmyytensä ja tietämättömyytensä. Toki todella fiksutkin tiedostavat tietämättömyytensä, mutta heillä tietämättömyys kohdistuu usein "ylimääräisiin asioihin", kun taas tyhmillä se kohdistuu ihan perusasioihin. Fiksut myös osaavat etsiä asioita, joita eivät tiedä, kun taas tyhmillä oma tietämys siitä mitä ei tiedä, on niin huono, ettei edes tiedä mitä tietoa hakisi. Todella tyhmä ei edes tajua miten onnekas on, kun on onnistunut välttymään potentiaalisilta vaaroilta ja selvinnyt tähän päivään asti, kun taas just ja just tarpeeks fiksu tietää, että voi minä hetkenä hyvänsä tyhmyyttään mokata jotain liian pahasti...
Mietipä tuota kysymääsi asiaa nyt oikein kunnolla ja perinpohjaisesti.
Kukaties saattaisit löytää juuri sen oikean vastauksen tuohon sinua kiinnostavaan asiaan -omasta sisimmästäsi !
Voisit vaikka katsoa siinä samalla ihan vaikka sinne seinäpeiliisi...
(' take a deep breath before it')
...ja kysyä sitten itseltäsi:
' Millaiseksi arvioin tyypiltään sellaisen ihmisen, jolla herää tarvetta kysyä jotain tuollaista tällä keskustelupalstalla ?'
Katsoa muiden kärsimystä kun puhun, koska en tiedä mistään mitään eikä kiinnostakaan tietää.
T. Tyhmä mies
Se, kun ei tiedä miten puolustautua, kun syytetään mitä ei ole tehnyt. Kummallekin paha olo, jos antaa takaisin, omantunnon kysymys.
Sitten olet tyhmä kaverien mielestä.
Ongelma on väistely, välimatka tosin tuo helpotusta.
panomies kirjoitti:
Olen tavannut 2 kertaa elämässäni tyhmän naisen. Toinen ei osannut neuvoa autolle reittiä oulun kävelykadulta rautatieasemalle.Tässä vain yksi esimerkki ettei tunnisteta. Toinen oli mäkkärissä töissä ja pomo pani ilkeyttään inventoimaan jääpalat. raukka sanoi että mitä hän tekee , kun niitä tulee koneesta koko ajan lisää. Kaverini salapani sitä kun se oli kaunis.Ei kehdannu olla sen kans julkisesti. Kumpikin tyttö nykyään naimisissa ja äiti.
Enpä osaisi minäkään Oulun kävelykadulta neuvoa reittiä yhtään mihinkään, en edes tiennyt Oulussa kävelykatua olevan, en muista olenko Oulussa käynyt, ohi kyllä ajanut, tekeekö se tyhmäksi? Ja tyhmyyksissäni kyllä inventoisin jääpalatkin, jos joku käskisi, vituttaisi kyllä ja ihmetyttäisi syy moiseen, mutta tyhmyydessäni en ymmärtäisi, mitä iloa pomo pienuudessaan saa toisen kiusaamista.
Väliin olisi nyt kiva saada se 'tyhmyyden lajien ', (ainakin jokseenkin kattava erittely) että tietäisi tarkkaan mistä puhutaan..
Sitäpaitsi on syytä muistaa, että vaikka joku juttu kaikkien muiden mielestä ja ns. yleisen mielipiteen kannalta näyttäisi pelkästään hölmöltä, niin tekijän itsensä kannalta se saattaa olla hyvinkin järkevää toimintaa.
Luuletteko ettei esim. ensimmäisille lentokoneiden, tai autojen rakentelijoille naurettu aikanaan ?
Yleinen kykenemättömyys ja henkinen laiskuus.
Vierailija kirjoitti:
Huono koulumenestys yrityksistä huolimatta, yksinäisyys, halveksunta ja ihmisten ymmärtämättömyys tyyliin "En tajua miten et osaa näin helppoja juttuja!" "Miten voit olla normaalissa koulussa?" "Miks oot tavallisella luokalla?" ja "Eikö sua hävetä?"
Tietysti häpeän tyhmyyttäni, vaikken voi sille itse juuri mitään tehdä. Nuo kommentit tuntuvat silti pahalta ja usein olen miettinyt, että olisi mukavampaa olla oikeasti kehitysvammainen kuin keikkua typerän ja kehitysvammaisen välillä. Joskus olen jopa miettinyt, olisinko lievästi kehitysvammainen.
En ikinä ymmärrä mitään monimutkaisempia asioita, en lukemaani ainakaan kovin hyvin, en osaa laskea edes peruslaskuja, enkä pärjää missään aineessa kovin hyvin. Kaikki vaan menee yli hilseen ja se harmittaa valtavasti.
Toivottavasti en joudu enää kauaa olemaan täällä, vaikka nuori olenkin.
Älä vähättele itseäsi äläkä välitä ihmisten typerästä asenteesta. Se vain todistaa heidän omaa tyhmyyttään ja ymmärtämättömyyttään. Jotkut katsos tuntevat itsensä paremmiksi ihmisiksi voidessaan (muka) nostaa itsensä toisen yläpuolelle ja kuvitella hetken olevansa hyvinkin fiksu. Oikeasti älykäs ei tuollaiseen käytökseen alennu. Sinulla on varmasti paljon hyviä ominaisuuksia, päästä ne esiin ja ole oma ihana itsesi. Oletko esim avulias, empaattinen, hyväsydäminen, rehellinen jne.? Tuollaisilla ominaisuuksilla on lopultakin paljon enemmän merkitystä. Kukaan ei pidä ihmisestä joka on ilkeä, itsekeskeinen, manipuloiva, toisia vähättelevä ja hyväksikäyttävä jne. Ei vaikka kyseinen tyyppi olisi kuinka älykäs. Joten älä sure, kaikki me ollaan erilaisia ja hyvä niin!
Ap;n on hyvä kysyä, kun hänhän kuuluukiin niihin viisaisiin, jolta puuttuu itseltään kokonaan tieto ja ymmärrys tyhmyydestä...
Mission 1:
Brändää käsite tyhmyys.
Sisällytä brändimielikuvaan ainakin nämä:
-syrjäytyneet nuoret...check
-Laura Huhtasaaren äänestäminen...viesti 22, check
-se ettei käytä ehkäisyä
Jos mahdollista, väritä brändimielikuvaa siten, että vähennät sympatioita syrjäytyneitä nuoria kohtaan. Pohjusta yleistä mielipidettä siihen suuntaan, että alettaisiin pitää sosiaalisesti hyväksyttävänä lisääntymisen sääntelyä valtiovallan taholta äo-testaukseen perustuen...check check
Koulutusjärjestelmän romuttaminen ja kansansivistyksen rapauttaminen onkin jo uusi iso missio, siitä toisaalla.
Keep up the good work buddies, Namaste!
Vierailija kirjoitti:
Huono koulumenestys yrityksistä huolimatta, yksinäisyys, halveksunta ja ihmisten ymmärtämättömyys tyyliin "En tajua miten et osaa näin helppoja juttuja!" "Miten voit olla normaalissa koulussa?" "Miks oot tavallisella luokalla?" ja "Eikö sua hävetä?"
Tietysti häpeän tyhmyyttäni, vaikken voi sille itse juuri mitään tehdä. Nuo kommentit tuntuvat silti pahalta ja usein olen miettinyt, että olisi mukavampaa olla oikeasti kehitysvammainen kuin keikkua typerän ja kehitysvammaisen välillä. Joskus olen jopa miettinyt, olisinko lievästi kehitysvammainen.
En ikinä ymmärrä mitään monimutkaisempia asioita, en lukemaani ainakaan kovin hyvin, en osaa laskea edes peruslaskuja, enkä pärjää missään aineessa kovin hyvin. Kaikki vaan menee yli hilseen ja se harmittaa valtavasti.
Toivottavasti en joudu enää kauaa olemaan täällä, vaikka nuori olenkin.
Kirjoitat ja ilmaiset kyllä itseäsi paremmin kuin täällä suuri osa. Et voi olla tyhmä. Ehkä et ole vain harjaannuttanut loogista ajatteluasi. Ehkä tehtävien pelko on vain syynä? Paniikissa ei leikkaa kellään.
Ei tällainen teksti ole mitään kehitysvammaisen rajoilla tasapainoilevan tuottamaa. Mitä siitä, vaikka sait testeistä paskat pisteet? Voisit ihan hyvin kirjoittaa kirjan, joka olisi parempi kuin äo 130 -henkilöllä, joka ei ole harjoitellut kirjoittamista.