Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?
Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta. Muita?
Kommentit (1229)
Anteeksi, mutta luettuani näitä viestejä täytyy sanoa, ettei tähän ketjuun kovin montaa oikeasti älykästä ihmistä ole eksynyt - saati sitten keskivertoa älykkäämpää.
Ei mulla muuta. Jatkakaa...
En aina saata uskoa ihmisten keskimääräistä tyhmyyttä. Pidän turhaa toivoa yllä, että he muuttuisivat älykkäämmiksi, että heidän kanssaan ol helpompaa elää ja olla. Tyhmyys lyö päin kasvojani.
Ei älykkyys ole yhtään raskasta, vaan ainoastaan etu. Väärä asenne älykkäällä voi tehdä elämästä raskasta, mutta ei taida se tyhmyyskään suojata elämän varjoilta.
Ei älykkyydessä mikään ole raskasta, päinvastoin. Elämä on helppoa. Opiskelu oli helppoa, uuden työpaikan saa aina kun haluaa, on rahaa, asuntoasiat hoidettu fiksusti, harrastuksissakin pärjää pitkälle älykkyyden avulla jne.
Hyvän seuran löytäminen, ja etenkin parisuhteen löytäminen. Suurin osa suomalaisista on kaljasta ja crocs-elämästä unelmoivia tampioita. Yritä siinä sitten mitään.
Vierailija kirjoitti:
Syf kirjoitti:
Rasittavinta on että puolet ihmiskunnasta on keskimääräistä vähemmän älykästä. Vähäinen älykkyys korreloi uskonnollisuuden ja konservatiivisuuden kanssa.
Liberaalina ateistina on välillä turhauttavaa elää maailmassa jossa valtaosa ihmisistä on uskonnollisia "toppahousuja".
Ihan oikeastikin erittääin älykkäänä minua ärsyttää juuri tällaiset tyypit, jotka luulevat, että tietyn suositun ja mediassa laajasti "oikeaksi" julistetun ajattelutavan tai -suunnan omaksuminen jotenkin korreloisi älykkyyden kanssa. Tässä ketjussa on paljon tämän suuntaisia kannanottoja. Epäilisin jopa tämän ajatuksen esille tuomisen olevan ap:n tärkein (ellei ainoa) tarkoitus.
Sanotaan nyt vielä kerran, että jokaisen poliittisen suuntauksen ja liikkeen sekä maailmankatsomuksen kannattajien joukossa on niin äärimmäisen älykkäitä että äärimmäisen tyhmiä ihmisiä.
"Ihan oikeastikkin erittäin älykkäänä" olisit varmastikkin tutustunut aiheeseen ja havainnut että älykkyys tilastollisesti korreloi Liberalismin ja ateismin kanssa.
Toki "toppahousuja" on myös älykkäissä, sitä en kiellä.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000270080.html?nomobile=4
Nuorempana minua ärsytti suunnattomasti yoisten hitaus ja se, että he eivät ymmärtäneet minua. Mutta se on oikeasti minun vikani.
Oikeasti älykäs ihminen kykenee selittämään asiat siten, että muut ne ymmärtävät.
Olen ajatellut olevani keskimääräistä älykkäämpi. Näin 5-kymppisenä en enää tiedä. On asioita joissa olen nopea ja hyvä ja asioita joissa joku muu on parempi. Se on onni, että koko ajan voi oppia itsestään ja maailma uusia asioita, näkökulmia.
On aika raskasta jankta päivästä toiseen yksinkertaisia totuuksia täällä mamma-palstalla keskimääräistä tyhmemmille ihmisille.
Mä ihmettelen tätä, miten jotkut kuvittelevat keskivertoa hieman korkeamman älykkyyden olevan jotenkin harvinainen ominaisuus. Eihän se ole. Todella älykkäät ihmiset ovat harvinaisempia, mutta kuinka moni sitten sellaiseksi tässä ketjussa on itseään väittänyt - tuskin kovin moni. Ja jos miettii, mistä voi tietää, onko keskivertoa älykkäämpi - kyllä sen nyt vain voi tietää. Mä oon nelikymppinen, olen jokusen vuoden viettänyt tässä maailmassa juttelemassa ihmisten kanssa, joten on, mihin verrata. Mulla leikkaa nopeasti, yhdistän asiat toisiinsa helposti. Olen lukenut paljon, joten tietoa on karttunut. En ole erityisen älykäs, mutta selvästi keskitason yläpuolella. Jotkut osa-alueet ovat vahvoja (esim. kielellinen), sitten on heikkoja (matemaattinen).
Jos tämä viesti nyt jonkun tällä palstalla katkeroittaa, niin kyynel.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen tätä, miten jotkut kuvittelevat keskivertoa hieman korkeamman älykkyyden olevan jotenkin harvinainen ominaisuus. Eihän se ole. Todella älykkäät ihmiset ovat harvinaisempia, mutta kuinka moni sitten sellaiseksi tässä ketjussa on itseään väittänyt - tuskin kovin moni. Ja jos miettii, mistä voi tietää, onko keskivertoa älykkäämpi - kyllä sen nyt vain voi tietää. Mä oon nelikymppinen, olen jokusen vuoden viettänyt tässä maailmassa juttelemassa ihmisten kanssa, joten on, mihin verrata. Mulla leikkaa nopeasti, yhdistän asiat toisiinsa helposti. Olen lukenut paljon, joten tietoa on karttunut. En ole erityisen älykäs, mutta selvästi keskitason yläpuolella. Jotkut osa-alueet ovat vahvoja (esim. kielellinen), sitten on heikkoja (matemaattinen).
Mutta mitä varsinaiseen kysymykseen tulee, niin ei älykkyys ole mitenkään raskasta. Tapaamani ihmiset ovat pääsääntöisesti ihan kivoja ja fiksuja ja yhteistä puhuttavaa löytyy. Netissä jostain syystä törmää enemmän hyvin näköalattomien ja yksiulotteisten ihmisten ajatuksiin. Ne kyllä masentavat ajoittain.
Vierailija kirjoitti:
Älykkäänä olemisessa on raskasta, että se on tabu, sitä ei saa missään nimessä itse sanoa olevansa, eikä mitenkään tuoda esille.
Ristiriitaista sinänsä, sillä kaikki minut koskaan tunteneet nimeäisivät minut keskimääräistä älykkäämmäksi, johtuen sekä friikkimäisestä tietämyksestäni, ongelmanratkaisukyvystäni, että siitä että olen kaikki mahdolliset testit elämässäni suorittanut keskimääräistä selkeästi korkeammin tuloksin (yleensä täysin pistein).Omasta mielestäni se on vähän kuin silmien väri tai musikaalisuus, se on perinnöllistä ja syntymälahja, enkä voi sille mitään muuta kuin yrittää piilotella sitä kateellisilta ja ilkeiltä. Koska samalla olen sosiaalisesti naiivi, tämä on yleensä onnistunut huonosti.
Nykyään asia on ihan hoidossa. Olen opintojen ja työnhaun kautta päätynyt asiantuntijatehtäviin, jossa ominaislaatuni on siedettävissä, koska se on hyödyksi. Olen löytänyt samanlaisen puolison, ja olemme introvertisti yhdessä. Lapseni on samanlainen tietenkin, ei muunlaisiakaan geenejä ollut hänelle antaa. Yritän tarjota hänelle life hackejä nörteille, sikäli kuin olen sellaisia löytänyt.
Oletko vienyt lapsesi psygologille älykkyystestiin..onko lapsesi kaunis ja sosiaalinen, mutta samalla oudon laiska?Oletko suorittanut advanced mensa testin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä varsinaiseen kysymykseen tulee, niin ei älykkyys ole mitenkään raskasta. Tapaamani ihmiset ovat pääsääntöisesti ihan kivoja ja fiksuja ja yhteistä puhuttavaa löytyy. Netissä jostain syystä törmää enemmän hyvin näköalattomien ja yksiulotteisten ihmisten ajatuksiin. Ne kyllä masentavat ajoittain.
Kyllä sieltä lähipubista aina löytyy Pertti ja kumppanit jotka kehuvat kilvan eniten tarjoavan älykkyyttä.Olet varmasti valinnut itseäsi tyhmempiä seuralaisia pönkittääksesi narsistista egoasi .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sieltä lähipubista aina löytyy Pertti ja kumppanit jotka kehuvat kilvan eniten tarjoavan älykkyyttä.Olet varmasti valinnut itseäsi tyhmempiä seuralaisia pönkittääksesi narsistista egoasi .
Mitäpä jos vaikka lukisit sen viestin, johon kommentoit. Tuo pahan olon purkauksesi ei liittynyt siihen, mitä kirjoitin. Tosin ei sillä varmasti väliä ole, mitä viestiä kommentoit, en ottanut sitä mitenkään henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Hengenheimolaisia on vaikea löytää. Vaaleissa äänestäminen tuntuu useimmiten mahdottomalta, tarpeeksi hyvää ehdokasta ei vain löydy.
Torvalds, Donner, Wahlroos ovat ihan järki ukkoja.
Aivoni painavat niin paljon, on raskasta pitää pää ylhäällä ja niska suorassa. Kävin kaupassa kysymässä älykkyystukea, se on se sellanen metallihärveli mikä tukee kaulaa, mutta tyhmällä myyjällä ei ollut aavistustakaan mistä oli kyse! Hohhoijjaa, pitää taas kerran tilata tuote nettikaupasta. Ei ihme että Suomen talous on huonolla tolalla, myyjäihmiset ja muut tehdastyöläiset ja amislaiset eivät ole niin älykkäitä kuin minä, eivät osaa valmistaa ja pitää liikkeissään oikeanlaisia, myyviä tuotteita meille älykkäille ja korostan vielä olen matemaattisesti erittäin älykäs mikä on se ainoa oikea älykkyys.
Vierailija kirjoitti:
tavis kirjoitti:
mensan mukaan älykkyysosamääräni on 129 (testattu). silti en koe itseäni yhtään sen älykkäämmäksi kuin ns. normaaliälyiset (älykkyyosamäärä 90-115). Itseäni ärsyttää nää ihmiset jotka tituleeraa itseään "keskivertoa älykkäämiksi", Joillekkin se on vain keino pönkittää omaa itsetuntoaan.
älykkyyttä on monenlaista ei vain ns. kovaa älykkyyttä. Tänä päivänä pitäis jo olla selvää, että tarvitaan muunkinlaista älykkyyttä kuin sitä kovaa mensan testaamaa älykkyyttä.
esim Albert Einsteinin älykkyyos. oli yli 140. Silti hän oli muilta osin elämässään täysin avuton.
Monet lääkärit on pärjänneet kouluaineissa hyvin ja selvinneet rankoista pääsykokeista, valmistuneet ja päässet harjoittamaan ammattiaan. älykkyyttä riittää kyllä mutta käytännön työssä törmää toisinaan näihin sosiaalisiltataidoiltaan rajoittuneisiin lääkäreihin. Tai mitä järkeä on insinööritaidoilla suunnitella hienoja laitteita, joita kukaan tavis ei sitten osaa käyttää?
Miten esim. autismista kärsivä lapsa voi olla älykäs ja pystyä ikätovereitaan paljon vaativampiin suorituksiin joissain asioissa mutta muuten kärsii autismista ja sen mukana tuomusta vaikeuksista, koska hän nyt vaan sattuu olemaan yhteiskynnasta poikkeava yksilö.
Miten nuorella voi olla paha lukihäiriö ja reputtaa koulun lukuaineissa esim. kielet, mutta olla lapsinero matematiikassa?
Kyllä se äly on paljon enemmänkin kuin yksi mensan testi.
Luopukaa jo vanhentuneista ajatusmalleistanne.Ei Albert ollut täysin avuton. Ja tuo kaikki mitä muutenkin tuossa valistat, on turhaa ja aletuvaa. Etenkin sinua älykkäämmille ihmisille.
Tituleeraat itseäsi 129 äoiseksi mutta muut jotka tekevät saman, ovat itsensä pönkittäjiä?
Projisoitko nyt näennäisellä nöyristelylläsi ja muka oman älykkyytesi vähättelyllä sitä mitä näet muissa, itsensä parempana pitämistä, etäämmäs itsestäsi, muihin?
Osasit tehdä testin keskimääräistä paremmin kuin muut. Saat sen sanoa ja saat tuntea itsesi älykkäämmäksi kuin osa ihmisistä.
Albert Einstein oli varmasti älykäs, mutta tuo avuttomuus, johon viittaat, johtui luultavasti siitä, että hän todennäköisesti oli autismikirjon henkilö. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että hän oli älykäs. Ylipäätään tässä ketjussa vedotaan usein siihen, ettei joku voi olla älykäs, koska hän on tässä ja tässä asiassa huono. Ei älykkyys tarkoita sitä, että on hyvä kaikessa. Se on vain yksi ominaisuus muiden joukossa.
Minun lapseni muten on autisti, mutta on hän silti älykäs. Autisteissa on niitäkin, joiden älykkyysosamäärä on alhainen, mutta ei autismi ja sen mukaan tuomat vaikeudet sinänsä tee kenestäkään tyhmää. Jotkut autistit ovat huippuälykkäitä, jotkut kehitysvammaisia ja osa siltä väliltä. Niin kuin me muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa mun älystä (onko se todellista edes) valuu hukkaan ja on monella tapaa turhaa. Näen suuria kokonaisuuksia, olen analyyttinen, kielitaitoinen, matemaattisestikin lahjakas. Mutta toinen puoleni on, että olen äärimmäisen turvallisuus- ja mukavuudenhaluinen tyyppi, pidän pienestä elämästä, omasta perheestä, kokkailusta, elokuvissa käymisestä, helpohkosta työstäni, kirjoista, lenkkeilystä ym. tavallisista arjen asioista. Pidän syntymäkaupungistani, sukulaisista ja ystävistä täällä. En siis koskaan ole tavoitellut tekeväni maailmassa mitään sen suurempaan tai merkityksellisempää.
Äly sinällään ei hankaloita, vaan helpottaa tätä pientä elämääni: olen saanut mukavan koulutuksen, pärjään lastenkasvatuksessa ja sos. suhteissa, nautin oppimisesta ja kaikenlaisesta kirjallisuudesta. Miinuksena oli nuorempana maailmantuska, mutta sekin on taka-alalla nykyään, kun pitää arjen riittävän puuhakkaana.
Totaalisen ot:
Tuollaisen ihmisen kanssa olisi mukava ystävystyä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana minua ärsytti suunnattomasti yoisten hitaus ja se, että he eivät ymmärtäneet minua. Mutta se on oikeasti minun vikani.
Oikeasti älykäs ihminen kykenee selittämään asiat siten, että muut ne ymmärtävät.
Olen ajatellut olevani keskimääräistä älykkäämpi. Näin 5-kymppisenä en enää tiedä. On asioita joissa olen nopea ja hyvä ja asioita joissa joku muu on parempi. Se on onni, että koko ajan voi oppia itsestään ja maailma uusia asioita, näkökulmia.
❤️
Se että muut ihmiset pitää omituisena. Ja se että ei löydä mistään ketään kelle jutella.
Kaikesta muusta älykkään ihmisen elämässä pidän, mutta haluaisin ärsyyntyä vähemmän ystävien logiikkavirheistä.