Energiajuomat vieneet nuoria sairaalaan – koululaiset vetävät yli kymmenen tölkin "kännejä"
Tiedätkö, miten paljon lapsesi tai nuoresi juo energiajuomia? Oletteko keskustelleet energiajuomien haitoista?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on usein jääkaapissa energiajuomaa ja olen selittänyt 9v pojalle, että äiti juo niitä jotta jaksaa yövuorossa. Toivon, etteivät jonain päivänä ala tölkit katoilemaan :(
Näin minäkin tein ja tölkit alkoi katoilemaan. 10v oli halunnut kokeilla kanssa. Nyt ei meillä enää kukaan juo niitä. Itsellekin tuli niistä sydämen tykytystä niin mites sitten lapselle.
Energiajuoma joutavaa höttöä. Meillä ei oo energiajuomia eikä tule.
Kannattaa näistä keskustella, ainakin jos on sukurasitteita. Minä sain tietää isäni puolella olevasta sukurasitteesta vasta, kun olin lukioaikana tottunut vetämään pienen limupullon pepsi maxia joka päivä (ei edes kuulostanut korvaani paljolta, puoli litraa per päivä), ja minulle alkoi tulla sydämen tiheälyöntisyyttä ja jäi lyöntejä väliin. Kun kävin tästä terkkarilla ja kerroin kotona, niin isäni kertoi, että hänellä tulee joskus runsaasta kahvin juonnista samaa. Eli kofeiini tekee sitä, jos on ennestään herkkä. Eikä näitä tosiaan aina tiedä etukäteen. Itsekin olin kipannut sitä colaa monta kuukautta ennen kuin näitä oireita tuli. Ja jossain pepsissä nyt kuitenkin on kofeiinia aika paljon vähemmän kuin noissa energiajuomissa.
Ne jotka mussuttaa, että kahvi ja energiajuoma on melkein sama asia: ei ole. Kahvi on luonnontuote, siinä on terveydelle hyväksi olevia mineraaleja, flavonoideja ja antioksidantteja. Energiajuomassa ei ole mitään näistä, pelkkää sokeria, kofeiinia ja väriaineita.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/14422504/alkoholihuume-tappaa-ja-tuhoaa
Alkoholihuume tappaa ja tuhoaa.
Mun exä, lapseni isä juo noita energiajuomia. Rupesi niitä sitten antamaan tyttärelleni, vaikka kielsin. Tyttäreni ehkä jaksoi paremmin niiden avulla pitkät koulupäivät, mutta samalla katosi yöunetkin. Kielsin sitten kovalla sanalla nuo myrkyt, ja unet palautui.
Saisivat kieltää koko paskan.
Voi voi mitä yliregointia täällä taas on. Sokerin suurkulutus toki on pahasta, mutta tauriinista ei mene sekaisin terve ihminen, vaikka kuinka paljon ottaisi. Annos joka tappaisi 50% ihmisistä on 150-200 mg per kiloa painoa. 60 kiloiselle tämä olisi 9000-12000 mg eli 9-12 grammaa. Puolen litran tölkissä on noin 160 mg kofeiinia. Jos puolen litran tölkkejä juo nopeasti kymmenen se on 5 litraa vettä. 6 litraa vettä tappaisi puolet 60 kiloisista, joten 5 litraa on jo paljon ja riittä aiheuttamaan oksentamista. Ne porttiteoria jutut taas on lähteetöntä juttua, joten niitä ei tosissaan kannata ottaa. Se että jossain joku kuoli energiajuomiin ei oikein todista, koska heillä on lähes poikkeuksetta sydänvika ja sydänvikaiset nyt kuolevat vähän väliä vuoristoratoihin. Enemmän huolestuisin thl:stä, koska he selvästi kannattavat holhousta, joka historiassa on aina ongelmia pahentanut. Miksi tämä esisensuroitiin?
Vierailija kirjoitti:
Mun exä, lapseni isä juo noita energiajuomia. Rupesi niitä sitten antamaan tyttärelleni, vaikka kielsin. Tyttäreni ehkä jaksoi paremmin niiden avulla pitkät koulupäivät, mutta samalla katosi yöunetkin. Kielsin sitten kovalla sanalla nuo myrkyt, ja unet palautui.
Saisivat kieltää koko paskan.
On kyllä vain ja ainoastaan tyttäresi vika, että juo niitä illalla ja siten yöunensa pilaa. Kofeiini poistuu elimistöstä niin nopeasti, että jos aamulla juo niin ei illalla tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Sais kieltää koko litkun. Pahaa , erittäin epäterveellistä ja turhaa.
Olet oikealla kannalla, mutta kaikki on epäterveellistä, jos ei osaa kuluttaa sitä oikein.
Veikkaan, että se sairaalareissu on aiheutunut ihan siitä viiden litran juomisesta. Viisi litraa vettäkin veisi 10-vuotiaan reppanan sairaalaan. Toki tilanne entistä pahempi, kun mukana on niin paljon kofeiinia ja muuta shaibaa.
Sinänsä energiajuomissa hirveintä on järkyttävä sokerimäärä. Kofeiinia nyt on kahvissakin, eikä energiajuomissa mitenkään erityisesti. Epäterveellisiä ne ovat juotavaksi jatkuvasti eikä niitä päivittäin kannata vetää, etenkään yhdessä sipsin ja karkin kanssa.
Joskus tulee vastaan äitejä jotka ovat lähes maanisia energiajuomista, mutta pahimmillaan alakoululainen vetää limua joka päivä ja yläkoululainen melkein 1,5l pullon päivässä. Se on ihan sama asia. Ihan yhtä epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on usein jääkaapissa energiajuomaa ja olen selittänyt 9v pojalle, että äiti juo niitä jotta jaksaa yövuorossa. Toivon, etteivät jonain päivänä ala tölkit katoilemaan :(
Miksi äiti ei juo kahvia?
10v tyttärelleni riitti kun haistoi Batteryä .D Sanoi että yäk. Juon siis välillä lievään migreeniin energiajuomia, tauriini yhdessä kofeiinin kanssa jotenkin auttaa.
Puhuin kerran enegiajuomista tuolloin 13 tyttäreni kanssa, joka tunnusti ostavansa yhden aamuisin jotta jaksaa ekat tunnit. Sanoin että ok, mutta vain se yksi tölkki sitten! Nyt tyttö käy lukiota ja juo pelkkää teetä.
goaliemomma kirjoitti:
Mun 15 ja 17 vuotiaat pojat ei juo ollenkaan energiajuomia. Asiasta on keskusteltu ja ovat maistaneet hörpyn kumpikin, eivät tykänneet mausta lainkaan.
Sitten nurkan takana kiskovat kaksinkäsin...
Välillä melkein toivon, että oma neiti vetäisi niitä euron energiajuomia eikä kalliita makukahveja! Joku latte 3-4 e ja niitä juo usein kun tapaa ystäviään. Ja meillä kotona oltava aina Frezzaa, sekin pieni puteli melkein 3 ! Kuuma suodatinkahvi ei käy. Eikä kylmä kaakao. Kerran veti kunnon seinien potkimis raivarit kun aamulla ei ollutkaan Frezzaa jääkaapissa!
Ihmetyttää, kun tämä energiajuomabuumi ei ota laantuakseen. Aina vaan pysyvät muodissa.
ehkä yksi iso 6 tunnin välei, ja joskus ei maistu ollenkaa useempaan päivää, mutta minä oonkin aikuinen ja savuton absolutisti, olen voitolla vaikka vetäisin useammankin putkeen päivittäin ja pyrin juomaan sokerittomia
m85 kirjoitti:
ehkä yksi iso 6 tunnin välei, ja joskus ei maistu ollenkaa useempaan päivää, mutta minä oonkin aikuinen ja savuton absolutisti, olen voitolla vaikka vetäisin useammankin putkeen päivittäin ja pyrin juomaan sokerittomia
Miksi ei kupponen kahvia? Siihen hieman kermaa ja juontiväli 12 tuntia.
Sitäkin voisi miettiä mitä ne juomat tekee koulun käynnille ja siten nuoren tulevaisuudelle. Ne teinit kun on niissä pärinöissään siellä koulussa myös. Ne ei pysty keskittymään yhtään mihinkään eikä ne pysty olemaan riehumatta, kun olo on niin levoton.
Nyt ei tietysti puhuta niistä 2 tölkkiä viikossa vetäistä vaan niistä, jotka on juoneet puoleen päivään mennessä jo pari/ muutaman. Koulussa ei tietysti nämä tyypit edes syö. Miettikää mikä oo itsellänne olisi jos olisitte vetäneet klo 12 mennessä 1-2 litraa energiajuomaa ja ette mitään muuta syötävää, ainakaan kunnollista