Energiajuomat vieneet nuoria sairaalaan – koululaiset vetävät yli kymmenen tölkin "kännejä"
Tiedätkö, miten paljon lapsesi tai nuoresi juo energiajuomia? Oletteko keskustelleet energiajuomien haitoista?
Kommentit (114)
Mun 15 ja 17 vuotiaat pojat ei juo ollenkaan energiajuomia. Asiasta on keskusteltu ja ovat maistaneet hörpyn kumpikin, eivät tykänneet mausta lainkaan.
Itse en ole koskaan juonut niitä. Pari kertaa maistanut ja ihan kamalan makuisia. Ainoastaan sininen Powerade urheilujuoma oli sellainen mitä joskus tuli juotua. Silti muistan jo omalta kouluajalta tämän villityksen, vaikka itsekin vielä aika nuori olen. Taitanut nyt vaan saada lisää suosiota
Itse ole kerran juonut tölkin energiajuomaa aikuisena. Mulle tuli siitä oksettava olo ja sydämentykytystä. Lisäksi kyseinen energiajuoma oli todella pahan makuista.
ei energiajuomia alle 15-vuotialle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on ihan oikein että on enemmänkin alkanu tulemaan viimeaikoina kauppoihin tätä että tarvii henkkarit ostaessa energiajuomaa.
Ei se hyvää tee minkään ikäselle, mutta joku 8v joka juo sitä tölkki tolkulla koska isommatkin juo on tosi surullista.Tälläinen käytäntö olisi todella hyvä olla kaikissa kaupoissa. Lähettäkääpä vanhemmat ja muut asiasta huolestuneet ainakin omalle lähikaupalle tällainen ehdotus, että energiajuomien ostajiltakin kysytään henkkarit!
PALAUTETTA KAUPOILLE:
Opettajat hoi!
Kouluissakin olisi syytä keskustella energiajuomista.
Annetaanko niistä tietoa esimerkiksi terveystiedon tunneilla yläkoulussa?
Entä alakoulussa?
No itekään en pidä tätä minään kukkahattutätien liiotteluna vaan ihan asiallista on tästä puhua / kirjottaa. Ei oo mikään pikku juttu.
Aloituksen artikkelin mukaan:
"– Usein he kippaavat energiajuomaa ulkopuolella ennen kuin tulevat nuorisotiloihin. Se on hyvin tavallista. Joskus energiajuomaa juoneet nuoret oksentavat, koska heille tulee siitä niin huono olo, kertoo nuoriso-ohjaaja Niina Soisalo Kouvolan kaupungilta.
Nuoriso-ohjaajat ovat tavanneet nuoria, jotka kertovat juovansa jopa 12 energiajuomaa päivässä. Soisalon mukaan runsas energiajuomien käyttö näyttää olevan yleistä etenkin niillä nuorilla, jotka pelaavat paljon.
– Todella monet sanovat juovansa energiajuomia pysyäkseen hereillä, koska pitää pelata koko ilta tai yö. Käyttö voi olla hyvinkin suurta."
Vierailija kirjoitti:
"Eihän niistä saa mitään ihmisen tarvitsemia ravintoaineita"
Ihminen ei tarvitse esim. B-vitamiineja?
Hah hah. Saa niitä B-vitamiineja muualtakin kuin energiajuomista.
Mulla on tässä Red Bell -tölkki. Vitamiineja B6 ja B12 on. Niasiinia ja pantoteenihappoa B5 myös.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen artikkelin mukaan:
"– Usein he kippaavat energiajuomaa ulkopuolella ennen kuin tulevat nuorisotiloihin. Se on hyvin tavallista. Joskus energiajuomaa juoneet nuoret oksentavat, koska heille tulee siitä niin huono olo, kertoo nuoriso-ohjaaja Niina Soisalo Kouvolan kaupungilta.
Nuoriso-ohjaajat ovat tavanneet nuoria, jotka kertovat juovansa jopa 12 energiajuomaa päivässä. Soisalon mukaan runsas energiajuomien käyttö näyttää olevan yleistä etenkin niillä nuorilla, jotka pelaavat paljon.
– Todella monet sanovat juovansa energiajuomia pysyäkseen hereillä, koska pitää pelata koko ilta tai yö. Käyttö voi olla hyvinkin suurta."
Nuoriso ohjaajiksi ei hakeudu penaalin terävimpiä kyniä vaan näitä moralismiin taipuvaisia maailmanparantajia.
Miten muuten pn mahdollista, että noita energiajuomia myydään selkeästi alle 15-vuotiaille?! Kerrankin kaupassa edessäni oli niiden lähikäärmetölkkien kanssa kaksi noin kymmenvuotiasta poikaa ja hyvin saivat ostettua juomansa.
Jutussa oli paljon asiaa, mutta tuo ulkomaiden kuolemantapausten lisääminen oli aivan turha juttu.
Etenkin kun noin ylimalkaisesti kerrottiin se käyttö.
Esim jenkkipoika oli käyttänyt semmoisia hyytelöshotteja useamman. Ne sisälsi kukin aikuisellekin kokeneelle kofeiinistille yliannostuksen. Plus vielä kahvit ja kolatuottet.
Hyvä, että energiajuomista keskustellssn. Mutta jysteria näostäkin pois.
Meillä nuoret juovat kaksi per viikko. Itse ostan ja toivon, ettei omia rahojaan käytä.
Puhuttu on. Sen hesarin artikkelin olin linkkaamassa, mutta ne kuolemantapaukset vesitti koko pointin
Pärisee! Vois kyllä vanhemmat valistaa lapsiaan.
Ei lapsi tai nuori tarvitse energiajuomaa mihinkään.
Meillä on paljon hampaattomia ihmisiä 20 vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten pn mahdollista, että noita energiajuomia myydään selkeästi alle 15-vuotiaille?! Kerrankin kaupassa edessäni oli niiden lähikäärmetölkkien kanssa kaksi noin kymmenvuotiasta poikaa ja hyvin saivat ostettua juomansa.
No ehkäpä siksi, ettei niissä ole kuin kauppakohtaisia ikärajoja. Ei laki velvoita vahtimaan energiajuomien myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Sais kieltää koko litkun. Pahaa , erittäin epäterveellistä ja turhaa.
Joo! Hei, kielletään vielä einekset ja pikaruoka. Turhaa ja epäterveellistä. Ai nii ei voi. Muuten kaikki saavat tuta läskien av-mammojen armeijan vihan. Mitäs jos kielletään alkoholi? Eei, viime kiellolla oli ikävä sivuvaikutus. No, mites limsat? Mehut?
Kyllä kauppiaidenkin on kannettava vastuunsa, vaikka eivät lasten kasvattajia olekaan.