Miksi osa saa liikunnasta endorfiineja ja osa taas ei saa mitään sellaista?
Ihmettelen? Minä en ole ikinä saanut mitään hyvää oloa liikunnasta, niin suorastaan hatuttaa, kun aina jankutetaan liikunnan vapauttavan hyvää oloa tuovia endorfiineja jne. Ihan sama, miten kovaa treenaan, niin ei tule mitään hyvää oloa.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ne yleiset jutut siitä, että liikunta tuo AINA endorfiineja ja hyvää oloa, on ihan huttupuhetta? Ainakin näiden vastausten perusteella liikunnasta saatava hyvä olo ja se endorfiinien eritys vaatii ihan hemmetisti: huippuunsa hiotun ruokavalion, hirveän määrän tavoitteellista liikuntaa ja vieläpä positiivisen asenteenkin. Voisivat sitten lopettaa mainostamasta liikuntaa lääkkeenä masennukseen ja alakuloon. Ei epäliikunnallisella tavan pulliaisella ole aikaa eikä kiinnostusta keskittää koko elämäänsä pyörimään liikunnan ympärille, jotta siitä ehkä joskus saisi vähän jotain hyvää oloa.
Miten ihmeessä onkaan edes keksitty tuollainen suuri huijaus, että liikunta muka tuo hyvää oloa.
ap
Siis kyllähän liikunta auttaa masennukseen ja alakuloon, koska liikunta on osa terveitä elämäntapoja ja terveet elämäntavat auttavat myös masentunutta. Eli liikunta nostaa sitä olotilaa sille perustasolle, missä sen tulisikin olla.
Nyt sitten (suurin) osa ihmisistä saa liikuntasuorituksen jälkeen endorfiinihumalan, joka kestää ehkä muutaman tunnin? Siitä kai ihmiset puhuu, kun ne puhuu liikunnan tuomasta hyvästä olosta? Tätä fiilistä en itse ole päässyt kokemaan, edes kovien treenien jälkeen.
Mikä on sun kova treeni?
Luulen, että ei vaan ole kova treeni. Millä alueella on sykkeet?
Mistään punttien nostelusta sitä ei luonnollisesti tule, mutta kun rääkkäät itseäsi aerobisen- ja anaerobisen rajoilla niin kyllä pitäs jossain tuntua.
1h sulkapalloo esim. jo riittää, jos ei pelkkää pompottelua ole
Sykkeet on siellä 80-95% maksimista mun kovissa treeneissä. Eikä tule endorfiinihumalaa. Ainoastaan helpotus siitä, että rääkki on ohi.
En tiiä, miten sinä nostelet puntteja, mutta kyllä mä saan salillakin sykkeet korkealle. Kiertoharjottelulla ne pysyykin siellä.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta pelkästään liikkumisen takia on niin käsittämättömän pitkästyttävää ja tuntuu ihan ajan hukalta.
Joo, yritäppä selittää tämä jollekin liikuntaintoilijalle. Vastaukseksi saan kuulla olevani laiska.
Onneksi on lajeja, joista saan muutakin irti kuin hikeä. Niitä viitsii jopa harrastaa.
Mä vihaan kaikkea liikuntaa. Aina kun esim kävelen, mietin vaan että ai että kun on tylsää.
Liikunta pelkästään liikkumisen takia on niin käsittämättömän pitkästyttävää ja tuntuu ihan ajan hukalta.