Miksi osa saa liikunnasta endorfiineja ja osa taas ei saa mitään sellaista?
Ihmettelen? Minä en ole ikinä saanut mitään hyvää oloa liikunnasta, niin suorastaan hatuttaa, kun aina jankutetaan liikunnan vapauttavan hyvää oloa tuovia endorfiineja jne. Ihan sama, miten kovaa treenaan, niin ei tule mitään hyvää oloa.
Kommentit (84)
Se ei riitä. Pitää myös syödä oikein, levätä tarpeeksi ja pitää mieli positiivisena ja huolettomana. Endorfiinit alkaa vaikuttaa vasta noin reilun tunnin rasittavan työnteon jälkeen.
Hetkellisen boostin saat jos menet vaikka uimahallissa hyppyaltaalle ja hyppäät vitosesta.
Täällä myös yksi asiaa ihmetellyt. Liikunnasta tulee vain hengästynyt olo ja kaikki vaatteet hikimärkänä sukista alusvaatteisiin. Naama punaisena puuskutan ja vain v- käyrä nousee. En aloita liian vaativasti , läheinen pt opastanut ( ja lapsesta asti liikunta oli jotenkin raskasta ja voimia vievää) .
Haluan vain äkkiä suihkuun ja kuivan olon . Mitään kiksejä ei koskaan tule.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi asiaa ihmetellyt. Liikunnasta tulee vain hengästynyt olo ja kaikki vaatteet hikimärkänä sukista alusvaatteisiin. Naama punaisena puuskutan ja vain v- käyrä nousee. En aloita liian vaativasti , läheinen pt opastanut ( ja lapsesta asti liikunta oli jotenkin raskasta ja voimia vievää) .
Sinulla on yksinkertaisesti liian huono kunto. Kun se paranee, niin alat saamaan niitä heroiini-oloja kun aineenvaihdunta vapauttaa aivoihin endorfiinit ja dopamiinit. Sitä pitää treenata.
Samaa ihmetellyt! Pelkkää tuskaa ja inhoan, kun tulee hiki!
Mäkin ihmettelin ennen samaa. Silloin harrastin liikuntaa satunnaisesti. Nyt kolme vuotta säännöllisesti treenattuani todellakin tunnen sen mahtavan olon joka liikunnasta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Hetkellisen boostin saat jos menet vaikka uimahallissa hyppyaltaalle ja hyppäät vitosesta.
On muuten hyvä palautuskeino treenin jälkeen. "Kuolemanpelko" hypätessä nostaa adrenaliinitasot plus muut itsesuojeluvaistohormoonit pintaan. Hypyn jälkeen pariin tuntiin ei ole väsymyksestä tietoakaan.
En ole edes mitenkään huonossa kunnossa, koska harrastan paljon hyötyliikuntaa ja lisäksi juoksen koirien kanssa. Olen myös keholtani hoikka, eli ei ole ylipainoa vaikeuttamassa liikkumista. Silti olen aina vihannut liikuntaa ja inhoan hikoilemista. Ei tule edes jälkikäteen mitään endorfiineja.
ap
Mulla sama vika,tulee ennemminkin paska olo ja niin on ollut aina.
En tiedä vaikuttaako astma? Joskus olen ajatellut että tulee hapen puutetta tai jotain?
Monen treenaan kovaa ei ole tarpeeksi kovaa. Treenin pitää olla nousu johteista. Meno kovenee joka kuukausi tai painot. Pitää syödä oikein ja ei, suomalainen perusruoka ei ole riittävää. Pitää levätä tarpeeksi. Pitää ottaa vitamineeja ja mineraaleja tukemaan ruokaa. Pitää juoda paljon vettä. Liika masturbointi haittaa treenaamisen spiritualista puolta. Mä pyrin olemaan kuin munkki. Mulla ei ole muita nautintoja kuin kipu ja sen kivun kautta mulla tulee euforia ja glooria, mä kohoan joka treenin aikana ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on yksinkertaisesti liian huono kunto. Kun se paranee, niin alat saamaan niitä heroiini-oloja kun aineenvaihdunta vapauttaa aivoihin endorfiinit ja dopamiinit. Sitä pitää treenata.
Oi juma sitä tunnetta kun raudat kasvaa tangoissa ja keho pamauttaa glooria herskat verenkiertoon. Mankasta soi instrumentaalinen musiikki. Huhhuh mikä pärtsä!
Vierailija kirjoitti:
Monen treenaan kovaa ei ole tarpeeksi kovaa. Treenin pitää olla nousu johteista. Meno kovenee joka kuukausi tai painot. Pitää syödä oikein ja ei, suomalainen perusruoka ei ole riittävää. Pitää levätä tarpeeksi. Pitää ottaa vitamineeja ja mineraaleja tukemaan ruokaa. Pitää juoda paljon vettä. Liika masturbointi haittaa treenaamisen spiritualista puolta. Mä pyrin olemaan kuin munkki. Mulla ei ole muita nautintoja kuin kipu ja sen kivun kautta mulla tulee euforia ja glooria, mä kohoan joka treenin aikana ylöspäin.
Sulla on ajatuksenjuoksu melko nousujohteista, täysjärkisestä tekstistä lievään hulluuteen. Ihan jees.
Sama täällä. Ja todellakin liikun tarpeeksi ja monipuolisesti, ihan tutkitusti ja oma pt löytyy. Syön hyvin. Ainoa tunne mikä liikkumisesta tulee on yleinen vitutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ajatuksenjuoksu melko nousujohteista, täysjärkisestä tekstistä lievään hulluuteen. Ihan jees.
Ja se kaikki on sen arvoista. Täydellinen kuri ja siitä seuraava ambrosia.
Mahdollisia selityksiä:
Et liiku riittävän reippaasti. Laiska löntystely ei välttämättä auta.
Olet huonossa kunnossa. Kun liikut reippaammin, tuleekin huono olo.
Olet syönyt liikaa tai liian vähän.
Sinulla on negatiivinen asenne.
12121212 kirjoitti:
Mahdollisia selityksiä:
Et liiku riittävän reippaasti. Laiska löntystely ei välttämättä auta.
Olet huonossa kunnossa. Kun liikut reippaammin, tuleekin huono olo.Olet syönyt liikaa tai liian vähän.
Sinulla on negatiivinen asenne.
Tämä. Sun pitää buustata sun mieltä. Keho ei ole mitään ilman mieltä. Sulla pitää olla focusta. Sun pitää ajatella kun treenaat, että sulla on yleisö joka katsoo sun jokaista liikettä eli sun on pakko antaa kaikkesi. Niin kovaa, että oksettaa ja tulee verenmaku suuhun, ai ei ole mahdollista? Hehh... sitten et ole koskaan antanu kaikkeasi... verta suussa ja oksennukset kurkussa kirsikkana kakun päällä paskahätä raskaista raudoista.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Ja todellakin liikun tarpeeksi ja monipuolisesti, ihan tutkitusti ja oma pt löytyy. Syön hyvin. Ainoa tunne mikä liikkumisesta tulee on yleinen vitutus.
Et liiku tarpeeksi.
Minulla endorfiinit tuli esiin vasta kun juoksin päälle 80 km/viikko. Voin kertoa, että se on aika totaalista harjoittelua silloin jo, kaikki muu tuli juoksun ehdolla.
Jos et ole syönyt tarpeeksi, et saa liikunnasta nautintoa. Kannattaa vaihtaa kasvipohjaiseen ruokavalioon jossa saa syödä niin paljon kuin tekee mieli.
Se on tutkittu. Toisilla tulee ja toisilla ei tule. En muista mikä sen aiheutti. Joku geneettinen ero.
Samaa olen miettinyt. Ainoa hyvä olo mikä liikunnasta tulee, tulee silloin kun se loppuu!