Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun hyvätuloiset valittavat, ettei ole varaa hankkia lasta

Vierailija
12.01.2018 |

Mihin ne rahat sitten menee? Täällä saa lukea jatkuvasti siitä, kun valitetaan, ettei ole varaa hankkia lasta, vaikka haluaisi? Sitten vielä mainitaan, että tulot 5000e/kk nettona. Olen vaan aina näitä lukiessani miettinyt, että miten ihmiset sitten oikein elelee.
Meillä yhteenlasketut tulot nettona on juurikin tuo 5000e/kk. Siitä maksamme 1200e lainanlyhennystä (uudehko talo hyvältä alueelta, varsinais-suomesta), 900e ruokakauppaan+työpaikkaruokailu, 300e bensat, talvella n. 300e laskut ja siihen päälle muut ostokset ja muutamia kertoja vuodessa vielä vakuutuksia, veroja, huoltaja, nuohous yms. Ja hyvin saadaan säästetty, vaikka löytyy yksi lapsikin. Pääsemme vielä matkustelemaankin kerran vuodessa ja säästämme lapsilisät lapselle. Lainaa on toki vielä monta vuotta, mutta olen alle 40v kun laina on maksettu.
Kertokaapa, mihin teillä hyvätuloisilla menee rahat?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki, Helsinki, Helsinki. Täällä ihmisarvoinen asuminen vaan on niin he-le-ve-tin kallista. Meillä pariskunnan kuukauden nettotulot yhteensä viisinumeroiset, mutta Etelä-Helsingin kolmiosta on aika hiton kallista päivittää samantasoiseen perheasuntoon. Mihinkään syrjäkylille tai ma-tuslummiin ei takuulla muuteta lapsia kasvattamaan, eikä keskustakaan tunnu hyvältä vaihtoehdolta. Omakotitalot hyvillä sijainneilla (molempien duunit ytimessä) maksavat 2-3 miljoonaa. Varmaan siis vielä säästetään muutamia vuosia.

Vierailija
2/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pariskunnan kuukauden nettotulot yhteensä viisinumeroiset, .

Mitä teette työksenne? Saako kumpikin yli 5000€/kk käteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan palkkataso ei taida vastata tilastoja

Vierailija
4/36 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu että osalla raha riittää kaikkeen ja osalla ei mihinkään. Olisiko perintöjä yms ”vanhaa rahaa” takana

Vierailija
5/36 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ymmärrettävää. Esim. meillä maksettiin päivähoitomaksuja kuussa melkein 600€ kahdesta lapsesta.

Vierailija
6/36 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei lapsen tuomat kustannukset ole kovin mitättömiä silloin kun ne itse joutuu maksamaan,

Vierailija
7/36 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ne hyvätuloiset varautuvat tarjoamaan lapselleen esim. sellaisia asioita kuin yksityinen terveydenhuolto/vakuutus, oma huone, hyvä asuinalue(pk-seudulla kallista), kalliimpia harrastuksia(soittotunnit, ratsastus, jollakurssit, kielikurssit), ehkä yksityisen kansainvälisen päiväkodin tai koulun jossa vähän korkeammat lukukausimaksut), opiskeluvaiheessa läppärit, kirjat ja valmennuskurssit sekä tietysti taloudellinen tuki tuoba aikana...budjetoivat lapseen ihan eri tavalla rahaa.

Vierailija
8/36 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelin kerran Helsingissä asuvan maahanmuuttajan kanssa, hän sanoi että Suomessa asiat ovat hyvin ja yhteiskunta huolehtii ihmisistä, toisin kuin Afrikassa jossa köyhillä vaikeuksia elättää lapsensa.

Vierailija
9/36 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein ne hyvätuloiset varautuvat tarjoamaan lapselleen esim. sellaisia asioita kuin yksityinen terveydenhuolto/vakuutus, oma huone, hyvä asuinalue(pk-seudulla kallista), kalliimpia harrastuksia(soittotunnit, ratsastus, jollakurssit, kielikurssit), ehkä yksityisen kansainvälisen päiväkodin tai koulun jossa vähän korkeammat lukukausimaksut), opiskeluvaiheessa läppärit, kirjat ja valmennuskurssit sekä tietysti taloudellinen tuki tuoba aikana...budjetoivat lapseen ihan eri tavalla rahaa.

Jep. Eri standardit. 

Lisäksi monella hyvätuloisella on kallis asunto ja siitä kova asuntolaina, joka vie karhunosan nettotuloista. Ei välttämättä ole paljon käteisvaroja käytettävissä vaikka ulkopuo.inen niin luulisi. Ja tietenkin päiväkotimaksut yms menee kalleimman luokan mukaan. 

Vierailija
10/36 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne rahat sitten menee? Täällä saa lukea jatkuvasti siitä, kun valitetaan, ettei ole varaa hankkia lasta, vaikka haluaisi? Sitten vielä mainitaan, että tulot 5000e/kk nettona. Olen vaan aina näitä lukiessani miettinyt, että miten ihmiset sitten oikein elelee.

Meillä yhteenlasketut tulot nettona on juurikin tuo 5000e/kk. Siitä maksamme 1200e lainanlyhennystä (uudehko talo hyvältä alueelta, varsinais-suomesta), 900e ruokakauppaan+työpaikkaruokailu, 300e bensat, talvella n. 300e laskut ja siihen päälle muut ostokset ja muutamia kertoja vuodessa vielä vakuutuksia, veroja, huoltaja, nuohous yms. Ja hyvin saadaan säästetty, vaikka löytyy yksi lapsikin. Pääsemme vielä matkustelemaankin kerran vuodessa ja säästämme lapsilisät lapselle. Lainaa on toki vielä monta vuotta, mutta olen alle 40v kun laina on maksettu.

Teepä pientä hintavertailua mitä maksaisitte vastaavasta asunnosta pk-seudulla hyvällä alueella. Saattaa yllättää. 

Vierailija
11/36 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelin aikoinaan sitä, että kun itse lievästi matalapalkkaisena downshiftasin eli pidin 3kk kesälomia, mun kaveri joka oli johtajatasolla pörssifirmassa eli liksa ainakin 5X mun liksa, sanoi ettei hänellä olis varaa.... no liian iso asuntolaina esim.

Vierailija
12/36 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tuloisilla yleensä on sellainen käsittämätön ajarus, että ne lapset pitää pystyä elättämään itse eikä jättää yhteiskunnan riesaksi. Uksotamonta röyhkeyttä!

Vierailija
13/36 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juuri näin meillä on tehty kuten luettelet. Kuukausitulot 6000e/kkja yksi lapsi. Hyvin pärjäämme.

Vierailija
14/36 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot lapsilisien kanssa 4800 e eikä asuta pk-seudulla. Silti koen ettei meillä olis varaa vaikka kolmanteen lapseen, eläminen on niin kallista. Asutaan kaukana työpaikoista joten 2 autoa on välttämättömyys, ne syö tolkuttomasti rahaa. Tuntuu ettei tehdä ikinä mitään ihmeellistä ja silti saa aika tarkkaan laskea, että raha riittää. Nyt jää toki säästöön muutama saranen kuussa, mutta aina tulee jotain yllättävää johon rahat sitten kuluu, esim. auton huolto, talon remontti, joku kodinkone yms.

Vierailija
15/36 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei lapsen tuomat kustannukset ole kovin mitättömiä silloin kun ne itse joutuu maksamaan,

Niinhän joutuvat monet pienempituloisetkin. Eivät he saa yhteiskunnalta mitään sellaista, mitä suurempituloiset eivät saisi. Lapsilisät pelkästään. Päivähoitomaksuissakin ylin tuloraja on niin matala, ettäs iihen joutuu jo keskituloisena.

Vierailija
16/36 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tuloja, kaiken (myös lapsen) joutuu maksamaan itse. Jos taas ei viitsi töissä käydä, veronmaksajat kustantavat kaiken. Työtön yh saa veronmaksajilta ilmaiseksi asunnon, ruuan, vaatteet, harrastukset, lomat, päivähoidon ym. Kaikki raha tulee tekemättä mitään.

Vierailija
17/36 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pk-seutu: Asumiskulut (lainoineen ja vastikkeineen 2000) euroa kuussa, autojen kustannukset 1000 e/kk (pitkät työmatkat, julkinen liikenne ei mahd.), vakuutukset  100 euroa, tietoliikenne ja puhelimet 70 euroa/kk, ruoka + kodinhoito 400 euroa/kk. Satunnaisesti vaate-, hiustenhuolto -ja lääkekuluja. Ravintoloissa emme syö, emme tupakoi emmekä juopottele. Ulkomaanreissu muutaman vuoden välein. Ruoan teemme kotona tuoreista raaka-aineista, emme ostele herkkuja.

Loput rahat menevät sijoituksiinn puskuriksi  korkojen nousua vastaan. Lapseen ei ole varaa, koska silloin toinen olisi pois töistä x kk joten tulot laskisivat ja sen jälkeen päivähoitokulut olisivat korkeimman tuloluokan mukaiset. Lisäksi työpaikoilla on käynnissä  jatkuva yt-ruletti joten työpaikkaan ei viitsi riskeerata lapsen takia.

Ihan kädestä suuhun ei  haluta elää, vuokra-asuntoon menisi miltei sama summa kuin tähän jota nyt maksetaan omaksi.

Vierailija
18/36 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin vaakakupissa painaa se, että tulot riittävät hyvin, kun on kaksi työssäkäyvää henkilöä taloudessa, mutta jos lapsi tulisi, niin toisen tulot tippuisivat radikaalisti muutamaksi vuodeksi. Emme kumpikaan haluaisi laittaa lasta päivähoitoon ennen kuin hän olisi sen ikäinen, että oikeasti hyötyisi siitä enemmän kuin kotihoidosta.

Vierailija
19/36 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä, etteikö olisi varaa hankkia lasta ja elättää lapsia, vaan siitä ettei ole varaa tarjota lapselle sellaista elintasoa kuin haluaisi

Vierailija
20/36 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattavinta lapsenteko on niille, joilla ei ole omaisuutta, eivätkä käy töissä. Ihan tuottavaa toimintaa heille. Eikä niitä tukia ihan tyhjänpäiten makseta. Järjestelmä tuottaa tukien avulla lähiö yh:illa matalapalkkaduunareita porvarien tehtaisiin. Näin saadaan muuten tuottamaton lähiöaines yhteiskunnalle ja sijoittajille hyödylliseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi