Ketogeeninen ruokavalio
Onko kukaan kokeillut ketogeenistä ruokavaliota? Kiinnostaa kovasti lähteä mukaan Keto Kickstart-valmennukseen. Kaveri on pudottanut 20kg ketoosiruokavalion avulla ja näyttää upealta nykyään. Kovasti mietin, että uskallanko kokeilla. Siinä syödään kuitenkin rasvaa aivan kauheasti.
Kommentit (107)
Itsellä alkoi nyt neljäs viikko ketogeenisellä. Voin tosi hyvin, ja nälkä on 1-3 kertaa päivässä. Olen opiskellut asiaa tosi paljon netistä, ja voin lämpimästi suositella seuraavia:
Dr. Jason Fung: The Obesity Code -kirja. En tiedä onko suomennettu, mutta itse kuuntelin tuon kirjan ja se oli todella silmiä avaava.
Dietdoctor.com -sivusto. Tosi paljon hyvää ja oikeaa, luotettavaa tietoa joka perustuu luotettaviin tutkimustuloksiin. Tykkään erityisesti sivuilta löytyvistä videoista.
Youtubesta löytyy paljon hyviä myös. Suosittelen etsimään seuraavia: Dr Jason Fung, Dr. Eric Berg, Low Carb Down Under, Dr. Eric Westman, Dr. Andreas Eenfeldt, Nina Teicholz
Olen koulutukseltani terveydenhuoltoalalla, joten suorastaan janoan tutkimuksia ja tiedettä kaikenlaisten terveysväitteiden tueksi. Siksipä nää mun lähteetkin on suurimmaksi osaksi lääkäreitä, jotka kahlaavat tutkimuksia "puolestani" ja tuovat julkisuuteen näitä uusia näkemyksiä.
Sen sijaan en suosittele aikakauslehtien juttuja ketodietistä tai vhh:sta, sillä ne on usein täynnä asiavirheitä ja huonoja tutkimuksia/väärin tulkittuja tutkimuksia. Myös PubMedistä voi etsiä tietoa, jos osaa erotella laadukkaat tutkimukset huonoista.
En tiedä kumpi lie pahempi, rasvat vaiko hiilarit eli pääosin sokerit?
Itse aloitin ketogeenisen dieetin ostamalla nettikurssin. Laihduin 8 viikon kurssin aikana 8 kiloa mutta nyt, kun olen lisännyt hiilareita paino alkaa tulla takaisin. Lisäsin ruisleivän ja hedelmiä. Pitääkö tällä ruokavaliolla olla lopun elämän, jos ei halua lihoa takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin ketogeenisen dieetin ostamalla nettikurssin. Laihduin 8 viikon kurssin aikana 8 kiloa mutta nyt, kun olen lisännyt hiilareita paino alkaa tulla takaisin. Lisäsin ruisleivän ja hedelmiä. Pitääkö tällä ruokavaliolla olla lopun elämän, jos ei halua lihoa takaisin?
Jos ostaa jonkun "kurssin" ymmärtämättä asiasta yhtään mitään, niin pieleenhän se menee.
no sehän riippuu miten sen lopettaa lueppas netistä miten se tehdään ennen kuin tälläista paskaa suollat nettiin
Olen katsellut yllä mainitun Dr Bergin videoita ja mun mielestä se on jotenkin sairaan näköinen ukko. Liian laihaksi on joka tapauksessa mennyt.
Aloitin ketogeenisen vuoden lopussa, eli nyt 4 viikkoa takana. Luin aiheesta runsaasti ensin, hankin talousvaakan ja valitsin Yazio-apin johon lataan kaikki punnitut syömiset. Olen noudattanut ruokavaliota tarkkaan eli hiilarit ovat pysyneet alle 20g koko kuukauden ja katon makrot tarkkaan.
Aluksi oli aika uuvuttavaakin punnita kaikki ja tuntui, että pitää miettiä ruokaa ihan koko ajan, nyt sujuu jo vähän rutiinimmin. Tokalla ja kolmannella viikolla aloin seuraamaan myös kuitujen ja hyvien rasvojen määrää. Ja joka viikko olen ottanut mukaan jonkun uuden raaka-aineen tai reseptin, viime viikolla kukkakaalimuusi ja -riisi, tällä viikolla munakoiso ja siemennäkkäri, heh, ens viikolla teen chia-siemenvanukasta. Tämä on tämmöistä opettelua koko ajan, vaikka mulla oli aiheesta paljon taustatietoakin jo vuosien varrelta.
Nyt viidettä viikkoa mennessä nostin hiilarit 30g:n ja tuntuu jo ihan juhlalta kun voi syödä monipuolisemmin kasviksia ja marjojakin :D. Ens viikolla nostan 40g:n.
Ei ollut mitään ketoflunssa oireita tuos alkuvaiheessakaan, päänsärkyä tai muutakaan. Vissyä join aluksi paljon että sain elektrolyyttejä. Puntari siis kilkatti jo 114 kg eli mulla on paljon pudotettavaa eikä tämä tapahdu ihan hetkessä :/ Nyt on lähtenyt 6.8 kg eli khyyllä tämä tästä lähtee etenemään kesää kohti!
Ainoa huono puoli on se, että kuukautiset alkoivat uudelleen kun hormonaalinen tasapaino horjahti ankarassa induktiovaiheessa. Ilmeisesti aika tyypillistäkin osalle naisista ketoosissa, mitä olen lukenut netistä. Mulla on siis hormonikierukka eikä ole ollut kuukautisia vuosiin. Tämä vaiva tästä varmasti häviää kun alan noita hiilareita nostamaan ylöspäin tuon 10g per viikko.
Tsemppiä muillekin pidemmän linjan ketogeenareille!
Kuukautiset ovat naisen kehon tärkeä puhdistautumiskeino, koska naiset eivät usein hikoile yhtä tehokkaasti kuin miehet. Eli olisi hyvä antaa kuukautisten olla/tulla. Ja ehkä tuo on vaan merkki siitä, että elimistö haluaa puhdistua.
Vierailija kirjoitti:
Älä aloita mitään kuuria, ellet ole valmis noudattamaan sitä loppuelämääsi. Vain pysyvä elämäntaparemontti auttaa tuomaan pysyvät tulokset.
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut yllä mainitun Dr Bergin videoita ja mun mielestä se on jotenkin sairaan näköinen ukko. Liian laihaksi on joka tapauksessa mennyt.
Yksi jonka huonoa ulkonäköä ihmettelin on Jordan Peterson kunnes selvisi että mies on carnivore eli syö pelkkää lihaa. Petersonin perheellä siihen on kuitenkin "järkevä" syy koska ovat saaneet siitä avun autoimmuunisarauksiinsa. Tosin nyt sitten vaimolla on syöpä, vaimo on myös carnivore.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa ruokavalioissa on proteiinia vakiomäärä suosituksena, koska se on rakennusaine. Energia otetaan ravasta ja/tai hiilarista. Jos syöt paljon rasvaa ja hiilaria, rasva varastoituu, koska hiilari nostaa insuliinia. Eli jos syöt hiilaria, pitää leikata rasvan määrää ja jos syöt paljon rasvaa, pitää leikata hiilarin määrää. Ei tarvitse mennä ketoosiin asti, mutta tarkkailla ettei syö sokeria eikä liikaa tärkkelystä (peruna, pasta, puuro, leipä tms).
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt oikein tarkkaan mietit, niin milläköhän lihoit alunperin? Että millä logiikalla se ei nyt sitten uudestaan lihottais, jos siirtyy syömään sitä, mitä söi ennen laihdutusta?
Vuoden alusta jätin hiilarit ja nyt oon mittatikkujen mukaan täydessä psykoosissa. Kiloja on lähtenyt noin 4,5 ja olo on yllättävän virkeä. Uloste on aika jäykkää joten kuituja pitäisi saada enemmän.
Toimiva dieetti ekalla kerralla, mutta siitä pitäisi tulla elämäntapa, ettei liho takaisin. Itse en pystynyt siihen. Loppuelämä ilman ruisleipää oli minulle kauhistus. Tällä hetkellä syön hyväkarpisti. Leipä mahtuu ruokavalioon ja hiilareita jonkin verran muutenkin. Rasvaa en käytä niin paljoa, koska siihen sain ketolla kauhun.
Itse aloitin ketoruokavalion 3 viikkoa sitten. -3kg lähtenyt. Ketosti voi syödä tosi monipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin ketoruokavalion 3 viikkoa sitten. -3kg lähtenyt. Ketosti voi syödä tosi monipuolisesti.
Pistäpä joku resepti tännekin!
Vierailija kirjoitti:
"A 40-year-old woman, known type 2 diabetes mellitus, obese (100 kg), on insulin (80 units), was under treatment for unstable proliferative diabetic retinopathy with extramacular tractional retinal detachment (TRD) in the left eye.
At 1-year follow-up, she developed progression of TRD involving the macula in the left eye for which she was advised surgery.
She did not follow-up for 6 months during which time she had adopted a coconut oil-rich ketogenic diet.
She reported losing 25 kg body weight along with reversal of diabetes (Glycosylated Haemglobin (HbA1C) of 5.3% without insulin) in the interim.
During this 2-year follow-up visit, it was found that there was complete resolution of macular detachment due to TRD in the left eye with stable vision.
This was attributed to the impactful ketogenic diet."
Kiitos linkistä!
Todella hyvältä kuulostaa!