Ketogeeninen ruokavalio
Onko kukaan kokeillut ketogeenistä ruokavaliota? Kiinnostaa kovasti lähteä mukaan Keto Kickstart-valmennukseen. Kaveri on pudottanut 20kg ketoosiruokavalion avulla ja näyttää upealta nykyään. Kovasti mietin, että uskallanko kokeilla. Siinä syödään kuitenkin rasvaa aivan kauheasti.
Kommentit (107)
Punnitukset ja ohjeet kirjoitti:
Ketogeeninen ruokavalio on tarkoitettu lähinnä epilepsian ja Touretten syndrooman hoitoon elikkä tällaisissa sairauksissa siitä on eniten hyötyä mutta kuitenkaan ei saa unohtaa että lääkkeet pitää myös ottaa mutta esim.epilepsiassa kohtaukset vähenevät jos noudattaa ketogeenista ruokavaliota.Suklaata ja hedelmiä ei saa syödä ollenkaan ja ruoka-aineet pitää punnita päivittäin jos valmistaa esim.pizzaa pitää käyttää määrättyjä jauhoja ei siis samoja kuin perheen muiden ruokavaliossa käytetään.Jos kyse on lapsesta pitää tarkasti noudattaa lääkärin tai asiantuntijan ohjeita.En ole kuullutkaan että laihduttamiseen käytetään tätä samaa ruokavaliota?Ulkomailla näitä tutkitaan enemmän sairauksien hoidoissa en tiedä tutkitaanko meillä Suomessa?
TLC:n ohjelmassa The Food Hospital epilektikkopikkupoika sai huomattavaa lievitystä ketogeenisellä dieetillä.
Monet neurologit suosittelevat ketogeenista dieettiä potilaille, joiden migreeni ei pysy kurissa estolääkkeillä eikä muuten terveellisillä elintavoillakaan. Migreenipotilaan pitää syödä joka kolmas tunti mutta vähän kerrallaan. Välipalaksi kourallinen suolaamattomia ja käsittelemättömiä pähkinöitä jne.
Näinhän se on, lasten epilepsiassa tärkein hoito on ketogeeninen ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan hiilareita on kebabliha salaatilla-annoksessa? Siis ihan kebabbilasta ostettuna, ei itse tehtynä?
Riippuu tietysti ottaako sen esim. riisillä tai ranskalaisilla. Se kebabliha ja salaatti on ok, mutta niissä ranskalaisissa yms. on ihan liikaa hiilaria. Tarkkaa määrää en osaa sanoa 🤔
Oho, osasimpas taas lukea 🤦♀️
Mutta itse käytän Lifesum nimistä appia ruokapäiväkirjan tekoon, ja sieltä etsin suurinpiirtein vastaavat ruoat.
Latasin uteliaisuuttani tuon appin itselleni. Valitsin ohjelmaksi Keto Strict. Minua huvitti kun ohjelma ei osaa tarkastella päivän syömisiä kokonaisuutena. Sen lisäksi se on hanakka lisäämään hiilareita enemmän kuin tuotteissa todellisuudessa on ja kaloreissakin on oma lisänsä verrattuna siihen kun kirjasin prikulleen samat ruoat Finelin ilmaiseen ruokapäiväkirjaan.
Olen utelias kokeilun suhteen ja kestän kyllä päivittää Lifesumiin ja Finelin ruokapäiväkirjaan syömäni ruoat grammalleen. Lifesum väitti, että olin syönyt viisi grammaa enemmän hiilihydraatteja Finelin mielipiteeseen verrattuna. Lifesumin antama päivittäinen proteiinintarve on hirvittävän pieni ottaen huomioon, että naisen pitäisi syödä vähintään 0,8 grammaa proteiinia per painokilo joka päivä.
Odotin Lifesumilta suurempaa reseptivalikoimaa. Fineliä käyttäessä toisaalta pilkun ruoan reseptin aineosat omaa annoskokoani vastaaviksi. Vanhoja kuvakaappauksia voi käyttää apuna kun merkitsee Fineliin niiden omien ruokien ainesosamääriä.
64 päivittää kuulumisiaan. Olen nyt täydessä ketoosissa ja olo on pirteä. Ainoa vaiva on ummetus. Toki app kehoittaa syömään vielä enemmän rasvaa mutta en pysty syömään sitä niin paljoa kuin pitäisi vaikka otan aamuin illoin lusikallisen neitsytoliiviöljyä.
Hieman vaikeaa on ollut löytää appista vastineita itse kokkaamilleni ruoille mutta minulle riittää tieto siitä, että hiilarit ovat oikein. Tarkastan vielä joka päivä päivän hiilarit jne Finelin ruokapäiväkirjan avulla. Kaksi kiloa on pudonnut tähän mennessä. Suurin osa lienee nestettä.
Itse hiljattain siirtynyt hyvin vhh dieetille, tarkoituksena ei niinkään laihtua, pari kiloa saa toki lähteä jos on lähteäkseen. Suurin haviteltava hyöty on päästä eroon sokerikoukusta, tasata verensokerit ja saada apua ibs-oireisiin. Ennen söin melko vähäproteiinisesti, paljon hiilareita , kuitua reilusti158 ja pääasiassa kasvisruokavaliolla, joka oli ehkä terveellinen mutta suolistoni inhosi sitä, oloni oli useimmiten kamala.
Tähän mennessä hyötyjä ehdottomasti olleet: turvotus tiessään, verensokerit eivät heilahtele niin että tulee kiukkuraivari jos ei saa ruokaa heti silloin kun nälkä tulee, iho parantunut, unenlaatu parantunut, ei ilmavaivoja ja IBS:n oireet kuten ainainen ripuli poissa.
Hei huippua kuulla! Minua kiinnostaisi tietää miten onnistuit tässä? Olen suurin piirtein saman pituinen (172cm) ja mulle olis tavoitteena nuoruusvuosilta tuo 65kg paino :)
Kannattaako normaalipanosen mennä ketoosidieetille, onko parempi terveydelle?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä, mihin tarkoitukseen haluat ketoosia. Ei se pelkästään laihduttamista varten ole.
Mä aloitin ketogeenisen dieetin erittäin hankalan ja herkästi kroonistuvan migreenin hoitoon. Tätä ennen kokeilin kymmeniä lääkekomboja ja useita vaihtoehtoishoitoja tilanteen helpottamiseksi. Usein jokin kombo toimi alkuun, mutta myöhemmin vaikutus hiipui, vaikka annostusta nostettiin. Vuoden ketoilun aikana olen pystynyt luopumaan lääkityksistä siten että noin kaksi kertaa kuukaudessa kuukautisten molemmin puolin tulee tulee särkyä johon täsmälääkkeet tepsivät hyvin. Särkypäivien ja lääkekulujen määrä on siis vähentynyt dramaattisesti. Pahimmillaan aiemmin särkyjakso kesti yli kaksi kuukautta.
Mieliala on jatkuvasti hyvä ja olo jaksava. Dieetti on rauhoittanut atooppisen ihoni ja tämä on ensimmäinen talvi kun ei ole tarvinut hoitaa ja huoltaa korppukantapäitä. Syön 2-3 kertaa päivässä ja verensokeri pysyy kokoajan tasaisena. Kroppa on luonnollisesti luopunut ylimääräisistä kiloista ja senteistä. Makeaa ei tee mieli, eikä myöskään dieetistä lipsumisia ole juuri tullut, koska olo on niin hyvä. Jos syön yhtäkkiä hiilareita, seurauksena on helposti paha olo.
Uskon että migreeniin dieetti vaikuttaa ainakin siten että verensokerivaihteluita ei tule, ruoka ei sisällä mitään lisäaineita ja dieetti tasapainotti 3-4 kuukaudessa hormonitoimintani.
Dieetin myötä teen kaiken ruokani, joten enemmän vaivaa pitää nähdä. Plussana se että ruokakulut ovat pienentyneet myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin viime perjantaina. Pudotettavaa painoa ei niinkään ole, mutta rasvaprosenttia pitäisi saada alemmaksi ja keho kiinteämmäksi. Minulle dieetti vaikuttaa hyvin luontaiselta, en ole koskaan ollut mikään hiilihydraattien puputtaja. Hiilarit on nyt rajoitettu 20 grammaan. Kirjaan kaiken syömiseni ylös, ja 1200 kcal enempää en vaan pysty tällä ruokavaliolla syömään. Normaalikulutukseni on n. 1600-1700 kcal/pv. Kasviksia olen syönyt puoli kiloa päivässä ja aamulla jopa hieman kaurahietaleita sekä kaura- ja vehnäleseitä, joten kuidunsaantikin on aika hyvällä tasolla. Vatsaongelmaisena pelkäsin ummetusta, mutta sitä ongelmaa ei ole ollut. Rasvasta yli puolet on pehmeitä rasvoja. Kahtena ensimmäisenä päivänä oli hieman päänsärkyä ja toisen päivän salitreeni tuntui raskaammalta, mutta kolmantena päivänä treeni kulki jo lähes normaalisti. Perjantain aamupaino oli 63,6 kg, tänään tiistaina 62,7 kg. Nestettä on poistunut paljon, vessassa saa juosta koko ajan. Olo tuntuu jo kevyemmältä ja ennen kaikkea ongelmavatsani voi hyvin!
Päivitys! Nyt on neljä kuukautta takana. Parin ekan viikon jälkeen en ole pitänyt kirjaa syömisistäni tai kaloreista. Nälkä on nykyään aika lailla tuntematon käsite, paino tänään 55,5 kg ja vyötäröstä lähtenyt lähes 10 cm. Vielä kun tietäisi miten tämän junan saa pysähtymään, yhtään enempää en saisi laihtua (pituutta 173 cm). Vatsa voi hyvin ja energiaa riittää. Suosittelen lämpimästi!
Taas päivitys. 11 kk takana ja paluuta vanhaan ei enää ole. Paino on asettunut oikein sopivaan 57-58 kg, vatsa-ja uniongelmat ovat historiaa ja treeni kulkee mukavasti. Toisinaan syön pizzan tms. tai pari palaa suklaata, mutta harvoin tekee mieli. Ylipäätään syön nykyään enää kaksi kertaa päivässä ja aamulla mustan kahvin mct-öljyllä. Ei vaan ole nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä, mihin tarkoitukseen haluat ketoosia. Ei se pelkästään laihduttamista varten ole.
Just sen ettö onko terveellisepi perusterveelle normaalipainoiselle kuin esim 100g/päivä hiilaria sis. ruokavalio
Up. Onko terveellisempi normalipainoiselle kuin hiilariruoka
Hienoa että monet ovat saaneet upeita tuloksia ketogeenisellä/vhh-dieetillä. Ketogeenisestä ruokavaliosta on useita terveysväitteitä, joita voi lukea muun muassa blogiteksteistä. Hakusanoina voi käyttää ketogeeninen ruokavalio, LCHF ruokavalio jne. Korostaisin, että keto dieetissä painotetaan hyvälaatuisia rasvoja, joiksi luetaan luomu voi, chee, hyvälaatuinen kookosöljy, mct-öljy, extra neitsyt oliiviöljy (ei kuumennusta/paistoon) ja monet muut kylmäpuristetut kasvisöljyt, ei proteiinilisää.
Itse aloitin ketoilun pitkän harkinnan tuloksena hormoniperäisten vaivojen, suolisto-ongelmien, väsymyksen ja ylipainon takia. Painoa on 20 kg ylimääräistä. Aika näyttää miten tämän projektin kanssa käy.
Vierailija kirjoitti:
Up. Onko terveellisempi normalipainoiselle kuin hiilariruoka
Miten voit muutoin? Paino ei kerro kaikkea. Litteä vatsa? Nukut hyvin? Vatsa toimii ilman ongelmia?
Onko uusia ajatuksia / kokemuksia? Haluaisin aloittaa, mutta tuntuu jotenkin "vaikealta".. Sopiiko tämä kilpirauhasen liikatoimintalaiselle, kun vajislaisista aina vaan puhe?
Vierailija kirjoitti:
Onko uusia ajatuksia / kokemuksia? Haluaisin aloittaa, mutta tuntuu jotenkin "vaikealta".. Sopiiko tämä kilpirauhasen liikatoimintalaiselle, kun vajislaisista aina vaan puhe?
Älä aloita, jos tuntuu hankalalta. Kys. ruokavalio vaatii hyvän perehtymisen asiaan, muuten tulee ongelmia.
Pinterest ja YouTube tosi hyviä tiedonlähteenä Facebook ryhmien ja nettihaun lisäksi.