Ketogeeninen ruokavalio
Onko kukaan kokeillut ketogeenistä ruokavaliota? Kiinnostaa kovasti lähteä mukaan Keto Kickstart-valmennukseen. Kaveri on pudottanut 20kg ketoosiruokavalion avulla ja näyttää upealta nykyään. Kovasti mietin, että uskallanko kokeilla. Siinä syödään kuitenkin rasvaa aivan kauheasti.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Mitä leivän tilalle ketogeenisessä dieetissä? Mitä chiasiementen, pähkinöiden, linssien, papujen ja herneiden tilalle?
Itse esim. hampurilaisessa tai tortillassa korvaan sämpylät ja letun salaatinlehdillä. Mutta jos haluaa ihan jotain leipämäistä, niin esim. pinterestistä löytyy keto leipien reseptejä.
Pähkinöitä saa syödä, ja mielestäni myös jonkin verran chia siemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Ketoosi auttaa kehosi biokemiaa mukautumaan omien rasvavarantojen käyttöön, eli glukoneogeneesin toimintaan.
Aluksi on järjetön päänsärky ja himot ties mihin makeaan, mutta sitten olo tasaantuu ja voi tulla hieman euforinenkin olo. Ketoosia voit mitata halutessasi ketostickseillä, mutta kyllä sen haistaa asetonin hajusta hengityksessä.
Treenaaminen ketoosissa ei kaikille sovi. Kannattaa aluksi jättää rajumpi liikunta vähemmälle ja kun palauttaa hiilareita esimerkiksi 50-100 grammaa/vrk, voi jo alkaa revitellä ihan täysillä. Ihmisestä riippuen tietysti.
Mikäli glukoneogeneesi toimii tehokkaasti, ei sinulle tule tunnetta verensokerin laskusta, kuten hiilarimätöllä eläville.
.
.
Glukoneogeneesi on proteiinien muuttumista glukoosiksi. Ettet nyt lipogeneesiä hakenut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan hiilareita on kebabliha salaatilla-annoksessa? Siis ihan kebabbilasta ostettuna, ei itse tehtynä?
Riippuu tietysti ottaako sen esim. riisillä tai ranskalaisilla. Se kebabliha ja salaatti on ok, mutta niissä ranskalaisissa yms. on ihan liikaa hiilaria. Tarkkaa määrää en osaa sanoa 🤔
Oho, osasimpas taas lukea 🤦♀️
Mutta itse käytän Lifesum nimistä appia ruokapäiväkirjan tekoon, ja sieltä etsin suurinpiirtein vastaavat ruoat.
Toimii loistavasti ja itsellä auttaa pitämään sokeriherkkuhimot kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Yks tuttu on näköjään tän aloittanut, en vaan ymmärrä mihin tässä tarvitaan maksullista valmennusta, senkun pidät hiilarit 20-30g vuorokaudessa. No mutta. Tehokasta on mutta niin kuin joku sanoi, temppu muiden joukossa ja jos et ole valmis lopullisesti luopumaan hiilareista niin paluu vanhaan koittaa varmasti.
Itse käytän ketoosia vain välillä boostina, viikon tai pari koska sillä saa itsensä tosi kuivaan kuntoon kun nesteitähän se poistaa. Siksi että hiilihydraatit sitoo nestettä. Mutta sitten kannattaa taas temput unohtaa ja palata sellaiseen ruokovalioon jota voi noudattaa lopun ikää.
Olen ENTINEN karppaaja joten tiedän mistä puhun :D Aikoinaan kun karppausbuumi tuli karppasin vuoden. Varmaan muka kuvittelin että se tulisi kestämään, mutta pikkuhiljaa sitä alkaa kehittämään ensin muka sallittuja "karppiherkkuja" ja siitä se sitten lähtee. Ja kun niitä ottaa kuvioon alkaa kaloreita oikeesti tulla niin paljon että laihtumisen voi unohtaa. Pikkuhiljaa alkaa myös tulla kuvioon "karppivapaat viikonloput" joissa sitten lipsutaan ja yritetään taas viikolla palata ruotuun. Mulla ei karppivuotena pudonnu kuin 6kg joka on aika tosi huonosti :)
No ei tuo kyllä kuulosta siltä että olet oikeasti karpannut edes sitä vuotta.
Voisiko joku ystävällinen jo pidempään ketoillut kertoa olenko oikealla tiellä? Tuntuu että syön ihan liikaa.
Aamiainen:
Bulletproof kahvi (kahvia, 1 rkl voita, 1 tl mct öljyä)
Lounas:
Salaattia, fetaa, jotain toista juustoa, 1/2 kananmuna, kurkkua, naudaliha-possuvarras, maustevoita, oliiviöljyä
Päivällinen: vihersmoothie (1 dl kookosmaitoa, 1/2 avokado, pinaattia, limemehua), 10 karhunvatukkaa, 5 parapähkinää, salamitikku, juustoviipale ja kananmuna
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku ystävällinen jo pidempään ketoillut kertoa olenko oikealla tiellä? Tuntuu että syön ihan liikaa.
Aamiainen:
Bulletproof kahvi (kahvia, 1 rkl voita, 1 tl mct öljyä)
Lounas:
Salaattia, fetaa, jotain toista juustoa, 1/2 kananmuna, kurkkua, naudaliha-possuvarras, maustevoita, oliiviöljyä
Päivällinen: vihersmoothie (1 dl kookosmaitoa, 1/2 avokado, pinaattia, limemehua), 10 karhunvatukkaa, 5 parapähkinää, salamitikku, juustoviipale ja kananmuna
Aika paljon proteiinia muttei ehkä tarpeeksi rasvaa. Aika tommosta snack foodia, muttei kunnon aterioita. Liian vähän kasvista. Varo parapähkinöiden kanssa yliannostusta.
Kirjaa syömiset vaikka fatsecretiin niin näet mitä oikeasti noista saat makroiksi.
Kiitos nopeasta vastauksesta ja hyvistä vinkeistä! Täytyy yrittää lisätä rasvan määrää koska tavoitteena on päästä hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseksi ja sitten tehdä viilauksia tuohon ruoan määrään.
Unohtui tuosta ruokapäiväkirjasta kukkakaali lounaalta sekä avokadoöljy smoothiesta. Ja kyllä, tosi harvoin teen mitään ”oikeaa” ruokaa ja lounas on työpaikan buffetin antimista kerätty. Yritän jättää tuota proteiinia vähän vähemmälle sekä lisätä rasvaa ja vihreitä, katsotaan mitä tapahtuu!
Kannattaa. Tai en tiedä tuosta kickstartterista. Olen itse Method Makian ruokavaliolla ja treeniohjelmilla, kun tykkään liikkua. Siellä on älyttömän hyvät kotitreenit.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin viime perjantaina. Pudotettavaa painoa ei niinkään ole, mutta rasvaprosenttia pitäisi saada alemmaksi ja keho kiinteämmäksi. Minulle dieetti vaikuttaa hyvin luontaiselta, en ole koskaan ollut mikään hiilihydraattien puputtaja. Hiilarit on nyt rajoitettu 20 grammaan. Kirjaan kaiken syömiseni ylös, ja 1200 kcal enempää en vaan pysty tällä ruokavaliolla syömään. Normaalikulutukseni on n. 1600-1700 kcal/pv. Kasviksia olen syönyt puoli kiloa päivässä ja aamulla jopa hieman kaurahietaleita sekä kaura- ja vehnäleseitä, joten kuidunsaantikin on aika hyvällä tasolla. Vatsaongelmaisena pelkäsin ummetusta, mutta sitä ongelmaa ei ole ollut. Rasvasta yli puolet on pehmeitä rasvoja. Kahtena ensimmäisenä päivänä oli hieman päänsärkyä ja toisen päivän salitreeni tuntui raskaammalta, mutta kolmantena päivänä treeni kulki jo lähes normaalisti. Perjantain aamupaino oli 63,6 kg, tänään tiistaina 62,7 kg. Nestettä on poistunut paljon, vessassa saa juosta koko ajan. Olo tuntuu jo kevyemmältä ja ennen kaikkea ongelmavatsani voi hyvin!
Päivitys! Nyt on neljä kuukautta takana. Parin ekan viikon jälkeen en ole pitänyt kirjaa syömisistäni tai kaloreista. Nälkä on nykyään aika lailla tuntematon käsite, paino tänään 55,5 kg ja vyötäröstä lähtenyt lähes 10 cm. Vielä kun tietäisi miten tämän junan saa pysähtymään, yhtään enempää en saisi laihtua (pituutta 173 cm). Vatsa voi hyvin ja energiaa riittää. Suosittelen lämpimästi!
Neljäs päivä ketoilua menossa ja vaaka näyttää jo -3 kiloa! Mietin itsekin tota ketokickstart valmennusta mutta onnistuu näköjään ilmankin - internet on täynnä tietoa ja hyviä reseptejä!
Karppaus.info sivustolta löytyy varmaan samat asiat ilmaiseksi kuin mitä tuo valmennus tarjoaa. Olen ollut ketogeenisellä nyt kolmisen viikkoa ja yli 5 kiloa on jo lähtenyt :)
Ketogeeninen ruokavalio on tarkoitettu lähinnä epilepsian ja Touretten syndrooman hoitoon elikkä tällaisissa sairauksissa siitä on eniten hyötyä mutta kuitenkaan ei saa unohtaa että lääkkeet pitää myös ottaa mutta esim.epilepsiassa kohtaukset vähenevät jos noudattaa ketogeenista ruokavaliota.Suklaata ja hedelmiä ei saa syödä ollenkaan ja ruoka-aineet pitää punnita päivittäin jos valmistaa esim.pizzaa pitää käyttää määrättyjä jauhoja ei siis samoja kuin perheen muiden ruokavaliossa käytetään.Jos kyse on lapsesta pitää tarkasti noudattaa lääkärin tai asiantuntijan ohjeita.En ole kuullutkaan että laihduttamiseen käytetään tätä samaa ruokavaliota?Ulkomailla näitä tutkitaan enemmän sairauksien hoidoissa en tiedä tutkitaanko meillä Suomessa?
Punnitukset ja ohjeet kirjoitti:
Ketogeeninen ruokavalio on tarkoitettu lähinnä epilepsian ja Touretten syndrooman hoitoon elikkä tällaisissa sairauksissa siitä on eniten hyötyä mutta kuitenkaan ei saa unohtaa että lääkkeet pitää myös ottaa mutta esim.epilepsiassa kohtaukset vähenevät jos noudattaa ketogeenista ruokavaliota.Suklaata ja hedelmiä ei saa syödä ollenkaan ja ruoka-aineet pitää punnita päivittäin jos valmistaa esim.pizzaa pitää käyttää määrättyjä jauhoja ei siis samoja kuin perheen muiden ruokavaliossa käytetään.Jos kyse on lapsesta pitää tarkasti noudattaa lääkärin tai asiantuntijan ohjeita.En ole kuullutkaan että laihduttamiseen käytetään tätä samaa ruokavaliota?Ulkomailla näitä tutkitaan enemmän sairauksien hoidoissa en tiedä tutkitaanko meillä Suomessa?
Suomessa en ole törmännyt moiseen, ainakaan ravitsemusterapeutit eivät "saa" suositella ketogeenistä tai vhh-ruokavaliota. Olen itse sairaanhoitaja ja kävin lääkärin suosituksesta ravitsemusterapeutilla (20kg ylipainoa joka ei ole lähtenyt syö vähemmän-kuluta enemmän-tyylillä jostain kumman syystä, kilpirauhasen vt kiusana myös). Hän suositteli minulle diabeetikon ruokavaliota, jossa oli joka aterialla hiilihydraatteja, päivässä yhteensä noin 300 g! Joka aterialla leipää kaksi palaa... En ymmärrä miksi diabeetikolle tarjotaan tuollaista, vielä virallisessa ohjeistuksessa. Kai se on vaan niin helppoa syödä mitä sattuu ja korjata lääkkeillä? Lääkärini suositteli lopulta VLC-dieettiä, eli siis Nutrilettejä sun muita kun en vakuuttunut ravitsemusterapeutin puheista. En suostunut, vaan aloitin itse ketogeenisen. 2 viikon jälkeen -5,5kg ja senttejä lähti roimasti, vaikka painonpudotus hidastui. Veriarvot rasva-arvoja myöten paranivat, vaikka rasvasta peloteltiin.
Nyt menossa alasajo, eli nostan hiilarimääriäni 5g/viikko kunnes olen itselleni sopivalla tasolla, eli varmaan siellä 100g paikkeilla. Alussa tuskailin miten näin voi elää, mutta nyt en tiedä miten osaan elää "normaalia" elämää :-D
Voin suositella lämpimästi. Kaikissa Iltalehden jne. jutuissa homma karahtaa karille kolmen viikon jälkeen, tulee huonoa oloa/päänsärkyä/painonnousua (3 vkon kohdalla tapahtuva juttu lähes kaikilla maksasta johtuen) ja homma jätetään siihen ja sanotaan, ettei toimi. Vaikka ketoosiin pääsee nopeasti, niin ketoadaptaatio vie aikaa. Itselläni alkoi uudestaan tapahtumaan alkurysäyksen jälkeen vasta 6. viikolla.
Jos leikkiin ryhtyy, niin kestäköön edes pari kuukautta ja lopettaa asteittain, jos suoraan ketoosista hyppäät pastapullaperuna-linjalle, niin ei ihme jos kilot palaavat. Mulla toimi motivaattorina se, että jos nyt mätän mäkkiaterian naamaani (paljon hiilareita ja rasvaa sekaisin), niin koko homma katkeaa ja kaikki tulee tuplana takaisin.
Ps. Tälläkin ruokavaliolla voi syödä "leipää", se on vaan tehty hieman eri tavalla ja maksaa enemmän vaivaa kuin pussista ottaminen.
Kannattaa katsoa Netflixistä The Magic Pill-dokkari, avasi silmiä tästä ruokavaliosta.
Siinä seurataan myös perhettä jonka lapsen sairauden hoitoon käytetään ketogeenistä.
Juuri näin, maan päällä kasvavia kasviksia saa syö paljon siihen 50 -100 g rajaan. Toki alussa kun hiilarit pidetään 20 grammasta määrä on pienempi. Ihanan terveellisiä kasviksia tähän mahtuu paljon, kukkakaali, parsakaali, lehtikaali, salaatti, kurkku,kesäkurpitsa, ym... Finlexistä voi helposti tarkistaa hiilihydraatit. Tämä ei ole proteiinidieetti eli niitä ei syödä paljon. Rasvaa pitää olla tarpeeksi, mutta siihenei kelpaa margariinit ja kasviöljyt vaan voi, oliiviökylmäpuristettunaja kookosöljy. Ei myöskään mitään muutakaan prosessoitua ruoka.. suosittelen Antti Heikkilän kirjaa Lääkkeetön elämä sekä Elviira Krebberin Parantava ketoosi- kirjaa.
Riippuu tietysti ottaako sen esim. riisillä tai ranskalaisilla. Se kebabliha ja salaatti on ok, mutta niissä ranskalaisissa yms. on ihan liikaa hiilaria. Tarkkaa määrää en osaa sanoa 🤔