Asuinpaikka on valinta, miksi siitä pitää tehdä marttyyriyden aihe?
Aikuinen ihminen pystyy itse valitsemaan, asuuko maalla vai kaupungissa, hyvien kulkuyhteyksien varrella vai syrjäkylillä. Nauratti tänään töissä, kun eräs maalla asuva valitteli, miten kallista on autoilla työmatkat. Jos itse ostaa talon 20 km päästä lähimmästä keskustasta, kai sen ostaessaan jo tietää joutuvansa maksamaan työssä käynnistä?
Kommentit (32)
Ihmetellyt itse samaa.
Jossain kehäkolmosella asuvat ihmiset kauhistelee keskustan asuntojen hintoja, mutteivät yhtään ihmettele sitä että itse maksavat oman auton käytöstä reilu 500€/kk...
Ukko35 kirjoitti:
Ihmetellyt itse samaa.
Jossain kehäkolmosella asuvat ihmiset kauhistelee keskustan asuntojen hintoja, mutteivät yhtään ihmettele sitä että itse maksavat oman auton käytöstä reilu 500€/kk...
Meillä kehä3:n varrella asuvilla on loistavat julkiset kulkuyhteydet.
Silloin se ei ole valinta, jos saa olla onnellinen että saa vuokrakämpän edes jostain.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa toki noin. Nyky-Suomessa vaan julkinen liikenne on heikentynyt. Ennen meidänkin pikkukaupungin läpi kulki juna. Ei kulje enää. Täältä ei pääse enää edes isompaan kaupunkiin töihin, jos työt alkaa klo 7. Pitäisi lähteä ennen puoltayötä.
Joo. Meilläkin meni ennen bussit kerran tunnissa puolen yöhön asti. Nyt menee yksi aamulla ja yksi illalla, ellei ole pyhä, silloin ei liiku julkiset ollenkaan.
Ei se nyt ihan niinkään ole. Jos olet jostain syystä jumissa perähikiällä talossa, jonka arvo on 50 000e, siitä on aika paha uudelleensijoittua pk-seudulle.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt ihan niinkään ole. Jos olet jostain syystä jumissa perähikiällä talossa, jonka arvo on 50 000e, siitä on aika paha uudelleensijoittua pk-seudulle.
Kuka sinne perähikiän taloon käskee muuttaa? Normaali ihminen osaa arvioida, kannattaako perähikiältä mennä ostamaan taloa, vaikka halvalla saisi.
Joskus tuli perustettua perhe ja muutettua töiden perässä kivalle pienelle paikkakunnalle asumaan. Bussilla pääsi kulkemaan. Nyt on lapset kasvaneet ja muuttaneet pois, vanhemmista toinen juuri eläkkeelle päässyt ja toinen työtön jo yli kaksi vuotta, ei bussia, no mitä sillä edes tekisi kun ei ole töitä eikä TE-palveluja, taloa ei osta kukaan näinä aikoina vaikka talo on vaatimaton. Ei tämä marttyyreja tee, kunhan tekee vain elämän hankalaksi ja tänä vuonna vielä hankalammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa toki noin. Nyky-Suomessa vaan julkinen liikenne on heikentynyt. Ennen meidänkin pikkukaupungin läpi kulki juna. Ei kulje enää. Täältä ei pääse enää edes isompaan kaupunkiin töihin, jos työt alkaa klo 7. Pitäisi lähteä ennen puoltayötä.
Muutin työn perässä niin, että viikonloput kotona. Alussa viimeinen järkevä juna, jolla pääsi kotiin, lähti ennen neljää, selvisin kun lähdin töistä kolmelta. Sen jälkeen meni vielä yksi juna, mutta se olisi tarkoittanut yli tunnin vaihtoyhteyden odottelua keskellä yötä. Nykyään viimeinen juna, jolla pääsee kotiin mitenkään, lähtee ennen yhtä ja matka-aika on pidentynyt. Hinnat on kyllä laskeneet, mutta enää ei järkevästi pääsisi. Onneni on, että mies sai lähempää töitä. Ostin kyllä autonkin, eikä siinä ollut mitään järkeä, kun käteen ei jäänyt oikeastaan mitään. Kulkuyhteyksien varaan ei kannata rakentaa mitään nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinne perähikiän taloon käskee muuttaa? Normaali ihminen osaa arvioida, kannattaako perähikiältä mennä ostamaan taloa, vaikka halvalla saisi.
Talvivaara työllisti satoja. Se sijaitsi Perähikiällä.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen pystyy itse valitsemaan, asuuko maalla vai kaupungissa, hyvien kulkuyhteyksien varrella vai syrjäkylillä. Nauratti tänään töissä, kun eräs maalla asuva valitteli, miten kallista on autoilla työmatkat. Jos itse ostaa talon 20 km päästä lähimmästä keskustasta, kai sen ostaessaan jo tietää joutuvansa maksamaan työssä käynnistä?
Älä! Kun muutin tänne missä asun niin täällä oli lähikoulu, oli kauppa ja kulki bussi. Nyt 15 vuotta myöhemmin ei ole koulua, ei ole kauppaa eikä kulje bussi. Työmatka oli ennen 10km kunnes työnantaja lopetti toimipisteen ja siirsi kaikki kauemmaksi, nyt työmatka on 35km.
Toki olisin voinut valita asuinpaikaksi kaupungin keskustan ja välttää tämän kaiken mutta pahus kun halusin omakotitaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvivaara työllisti satoja. Se sijaitsi Perähikiällä.
Niin juu, ja kun ihmisillä oli millä elää, otettiin velkaa ja ostettiin/rakennettiin komea talo vailla huolen häivää. Itse olen nelikymppiseksi pärjännyt, ja asunut aina joko omistusasunnossa kaupungin lähiöissä tai vuokra-asunnossa maaseudulla. Nykypäivänä voi pitkälti valita, omistaako talon vai ei.
Musta on ihanaa asua maalla, ei naapureita seinän takana, iso tontti, luonto heti pihalla, eläimiä ja puhdas ilma, rauha.
Totta, työmatkoihin kuluu toki rahaa, mutta sitä varten vähennyksiä, pienempi veroprosentti jne... Julkisia ei toki mene kovin usein, mutta ei tarviikaan. Työmatkalla käyn kaupassa isommissa ja kylällä on myös kauppa alle 2km päässä.
Valintoja on elämä täynnä, itse valitsen oman rauhan ja oman tilan :)
Ukko35 kirjoitti:
Ihmetellyt itse samaa.
Kyllä se on yleensä niin päin, että lähellä keskustaa asuvat kitisevät asuntojen hinnoista ja vaativat vuorotellen lisää tukia tai asumistukea poistettavaksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä! Kun muutin tänne missä asun niin täällä oli lähikoulu, oli kauppa ja kulki bussi. Nyt 15 vuotta myöhemmin ei ole koulua, ei ole kauppaa eikä kulje bussi. Työmatka oli ennen 10km kunnes työnantaja lopetti toimipisteen ja siirsi kaikki kauemmaksi, nyt työmatka on 35km.
Toki olisin voinut valita asuinpaikaksi kaupungin keskustan ja välttää tämän kaiken mutta pahus kun halusin omakotitaloon.
Onko se sinulle ongelma? Valitatko töissä jostain puolen tunnin ajomatkasta töihin? Pointti ei ollut se, etteikö jokainen voi asua missä haluaa, vaan se valittaminen turhasta, kun itse on asuinpaikkansa valinnut.
Se on ainakin pieni vääryys, että lapsiperheille myydään tontteja kehumalla mm. läheistä kyläkoulua ja kun lapsi on kouluiässä, koulu päätetäänkin lakkauttaa. Ex-asuinkunnassa tapahtui tämä.
Vierailija kirjoitti:
Ukko35 kirjoitti:
Ihmetellyt itse samaa.
Jossain kehäkolmosella asuvat ihmiset kauhistelee keskustan asuntojen hintoja, mutteivät yhtään ihmettele sitä että itse maksavat oman auton käytöstä reilu 500€/kk...Meillä kehä3:n varrella asuvilla on loistavat julkiset kulkuyhteydet.
LOL! Mihin tarvitsee julkisia kun voi kävellä tai mennä vaikka alepafillarilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla aika nuori...
Et ole kuullut esim. sellaisista paikoista kuin Salo, Kuusankoski, Voikkaa.... Salossa meni lujaa Nokian tehtaiden myötä. Ne olivat olleet siellä iät ja ajat ja varmaa työtä oli tarjolla. Kun Nokia nousi, rekryttiin lisää ovista ja ikkunoista ja porukkaa muutti Saloon, rakensi sinne elämän. Kunnes Nokia romahti ja siinä mukana pirun monta alihankkijaa. Monella vajaa kymmenen vuotta vanha talo, josta vielä reilusti velkaa ja kaupungista katosi massoittain työtä.
Kuusankoski ja Voikkaa taas esimerkkejä vanhoista paperiteollisuuden paikkakunnista. Tehtaalla oli töitä sukupolvesta toiseen. Voikkaa oli iso esimerkki aikanaan siitä kuinka todella monelle jäi talo (ja paikkakunnalla yhden kesän asuneena voin sanoa ettei puhuta mistään hienoista mökeistä) jonka arvo romahti täydellisesti samana päivänä kun tehdas ilmoitti lopettavansa. Mun mies oli siellä yhden kesän töissä ja siellä ei kertakaikkiaan ole MITÄÄN muuta kuin se tehdas. Samanlaisia on pilvin pimein. Paperimiehillä toki oli hyvä palkka, eli varmaan sekin oma vika ja voi, voi.
Noi on isoja inhimillisiä tragedioita. Ei niissä ole muutettu korpeen, vaan siellä on rakennettu elämä monella ihan nuoresta asti varman työllisyyden varaan - 80-luvulla sellainen asia oli vielä olemassa.
Toki noi on Turun ja Kouvolan työssäkäyntialuetta, mutta ymmärrän hyvin, ettei ole se ehdokas n:o 1 kun työmatka on pitkä. Multa on tentattu 50 km työmatkasta, että miten meinaan sen hoitaa, vaikka olen jo hakemuksessa kertonut että käytössäni on auto (mainitsen hakemuksessa jos ilmoituksessa on sanottu että oman auton käyttö välttämätön).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se sinulle ongelma? Valitatko töissä jostain puolen tunnin ajomatkasta töihin? Pointti ei ollut se, etteikö jokainen voi asua missä haluaa, vaan se valittaminen turhasta, kun itse on asuinpaikkansa valinnut.
Valitsin asuinpaikan mutta en sitä että kaikki viedään siitä kauemmaksi. Toki en myöskään valita, minkäs tälle voi.
Ukko35 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko35 kirjoitti:
Ihmetellyt itse samaa.
Jossain kehäkolmosella asuvat ihmiset kauhistelee keskustan asuntojen hintoja, mutteivät yhtään ihmettele sitä että itse maksavat oman auton käytöstä reilu 500€/kk...Meillä kehä3:n varrella asuvilla on loistavat julkiset kulkuyhteydet.
LOL! Mihin tarvitsee julkisia kun voi kävellä tai mennä vaikka alepafillarilla?
Juu, Tikkurilan kulmilta onkin kätevää fillaroida Stadin keskustaan.