Asuinpaikka on valinta, miksi siitä pitää tehdä marttyyriyden aihe?
Aikuinen ihminen pystyy itse valitsemaan, asuuko maalla vai kaupungissa, hyvien kulkuyhteyksien varrella vai syrjäkylillä. Nauratti tänään töissä, kun eräs maalla asuva valitteli, miten kallista on autoilla työmatkat. Jos itse ostaa talon 20 km päästä lähimmästä keskustasta, kai sen ostaessaan jo tietää joutuvansa maksamaan työssä käynnistä?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Se on ainakin pieni vääryys, että lapsiperheille myydään tontteja kehumalla mm. läheistä kyläkoulua ja kun lapsi on kouluiässä, koulu päätetäänkin lakkauttaa. Ex-asuinkunnassa tapahtui tämä.
Yleensä se tontin myyjä on ihan tavallinen ihminen eikä se päätä kyläkoulun kohtalosta. Ihan asiaa seuramattomanakin osaan sano, että kyläkoulut ovat vähenemään päin ja lakkautusuhka on suuri.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa toki noin. Nyky-Suomessa vaan julkinen liikenne on heikentynyt. Ennen meidänkin pikkukaupungin läpi kulki juna. Ei kulje enää. Täältä ei pääse enää edes isompaan kaupunkiin töihin, jos työt alkaa klo 7. Pitäisi lähteä ennen puoltayötä.
Onko ne siirtäneet radankin. Veikkaampa että yhä sen pikkukaupungin läpi yhä juna kulkee. Ei vaan enää pysähdy siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt ihan niinkään ole. Jos olet jostain syystä jumissa perähikiällä talossa, jonka arvo on 50 000e, siitä on aika paha uudelleensijoittua pk-seudulle.
Jättää talon kesämökiksi ja muuttaa saman tien Suomesta pois. Miksi jäädä tuhlaamaan työvuosia ja elämäänsä Helsinkiin kun muualla koulutettu saa paremman palkan että omakotitalon jos sellaisen haluaa.
Ukko35 kirjoitti:
Ihmetellyt itse samaa.
Jossain kehäkolmosella asuvat ihmiset kauhistelee keskustan asuntojen hintoja, mutteivät yhtään ihmettele sitä että itse maksavat oman auton käytöstä reilu 500€/kk...
Auto on oltava kuitenkin, joten siellä keskustassa yleensä se auton omistaminen olisi vieläkin kalliimpaa. Työn vuoksi tarvin autoa.
Ukko35 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko35 kirjoitti:
Ihmetellyt itse samaa.
Jossain kehäkolmosella asuvat ihmiset kauhistelee keskustan asuntojen hintoja, mutteivät yhtään ihmettele sitä että itse maksavat oman auton käytöstä reilu 500€/kk...Meillä kehä3:n varrella asuvilla on loistavat julkiset kulkuyhteydet.
LOL! Mihin tarvitsee julkisia kun voi kävellä tai mennä vaikka alepafillarilla?
Helsinki ei sijaitse Keski-Euroopassa niin viedään ne pyörät suosiolla talveksi varastoon. Vitun säälittävää katsoa suomalaisia jotka polkevat jäisillä kaduilla luihin ja ytimiin käyvässä viimassa. Autottomat ovat julkisenliikenteen vankeja suppeassa elinpiirissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa toki noin. Nyky-Suomessa vaan julkinen liikenne on heikentynyt. Ennen meidänkin pikkukaupungin läpi kulki juna. Ei kulje enää. Täältä ei pääse enää edes isompaan kaupunkiin töihin, jos työt alkaa klo 7. Pitäisi lähteä ennen puoltayötä.
Onko ne siirtäneet radankin. Veikkaampa että yhä sen pikkukaupungin läpi yhä juna kulkee. Ei vaan enää pysähdy siellä.
Monessa paikassa juna ei edes kulje läpi! Ratatieverkosto on suurelta osin ilman liikennettä. Jossain niitä on purettu poiskin, jossain kulkee vielä tavaraliikennettä.
Kyllä kaupunkilaisten persettä kovasti kuopsututtaa, kun joku asuu maalla. Jatkuvasti narinaa täällä. Useammin kuulee kaupunkilaisten marinaa kuin itse niiden syrjäseuduilla asuvien. Olisiko mitään muuta epäkohtaa, johon voisitte puuttua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ainakin pieni vääryys, että lapsiperheille myydään tontteja kehumalla mm. läheistä kyläkoulua ja kun lapsi on kouluiässä, koulu päätetäänkin lakkauttaa. Ex-asuinkunnassa tapahtui tämä.
Yleensä se tontin myyjä on ihan tavallinen ihminen eikä se päätä kyläkoulun kohtalosta. Ihan asiaa seuramattomanakin osaan sano, että kyläkoulut ovat vähenemään päin ja lakkautusuhka on suuri.
Yleensä se on niin, että KUNNAT markkinoivat niitä tontteja ja mainostavat lähikouluja, kulkuyhteyksiä ym.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaupunkilaisten persettä kovasti kuopsututtaa, kun joku asuu maalla. Jatkuvasti narinaa täällä. Useammin kuulee kaupunkilaisten marinaa kuin itse niiden syrjäseuduilla asuvien. Olisiko mitään muuta epäkohtaa, johon voisitte puuttua?
Jokainen asuu siellä, missä asuu. Siitä olen ap:n kanssa samaa mieltä, että turha heittäytyä marttyyriksi. Kaikilla meillä on kuluja elämisestä ja työmatkoista. Ei se kaupungin kerrostaloelämä sen halvemmaksi tule. Kerrostalokolmion hinnalla asuu aika mukavasti maaseudulla. Täällä valitetaan jätevesien tyhjennyksen hinnasta tai sitten siitä, kun työkkäri pakottaa työttömän ottamaan vastaan töitä pitkän työmatkan päästä. Harvoinpa työpaikka on kaupunkilaisillakaan kodin vieressä.
Jos ostaa 70 tonnia maksavan talon syrjäseudulta, eikä sitä 270 tonnia maksavaa kaupungin läheltä, voi kai itse jo varautua maksamaan bensoista, autosta, kulkemisesta palveluihin vähän reilummin kuin se kalliimman talon hankkinut?
Vierailija kirjoitti:
Musta on ihanaa asua maalla, ei naapureita seinän takana, iso tontti, luonto heti pihalla, eläimiä ja puhdas ilma, rauha.
Totta, työmatkoihin kuluu toki rahaa, mutta sitä varten vähennyksiä, pienempi veroprosentti jne... Julkisia ei toki mene kovin usein, mutta ei tarviikaan. Työmatkalla käyn kaupassa isommissa ja kylällä on myös kauppa alle 2km päässä.
Valintoja on elämä täynnä, itse valitsen oman rauhan ja oman tilan :)
Voi, tämä olisi niin ihanaa. Maatalo jostain vähän kauempaa. Mutta ei vielä aikoihin meille. Lasten takia haluan asua kaupungissa, ehkä sitten kun ovat lentäneet pesästä.
Vaikken ole se, jolle vastaus oli, konmentoin silti. Minulla työmatka 70 km, miehellä 15 km toiseen suuntaan. Ei ole meillä ongelmia asua juuri täällä. Salon lähellä on töitä, jos sattuu saamaan. Enemmän taitaa olla kiinni siitä, onko töitä tarjolla kyseisen alan ihmisille ja onko viitsitty hankkia uutta koulutusta vai ei.