Tilaatko velaksi nettikaupoista?
Jouduin itse aiemmin tilailukierteeseen netistä velaksi ja minua kiinnostaa että onko tämä kuinkakin yleistä. Maksatteko tuotteet ennakkoon tai postiennakolla tilauksenne vai käytättekö näitä kalliita ja korkeakorkoisia tilejä, laskuja jne.?
Pääsin omista laskuistani eroon ja päätin ettei enää koskaan tuohon kierteeseen. Minulla oli siis noita velaksi tilattuja tuotteita satojen eurojen edestä. Maksoin näistä tuotteista lopulta varmasti aika paljon. Kyse ei ollut siitä etten olisi saanut näitä maksuja maksetuksi vaan juuri tuo että tuotteille tuli niin paljon hintaa. Tein lopulta niin että pyysin näitä firmoja laittamaan minulle velaksi tilaamiskiellon. Voi kuulostaa hullulta mutta halusin varmistua etten enää koskaan joutuisi samaan tilanteeseen.
Kommentit (35)
Ei se Klarnakaan mitään rahasta. Jos sopparissa lukee ettei osamaksusta tule korkoa. Laskua käytän aina jos pystyy ja eräpäivä on seuraavassa kuussa. Nyt tilasin Zalandon aleista farkut, sandaalit ja aitoa nahkaa olevan laukun. Ei mulla oo maksujen kanssa ongelmia säästän osan tästä kuusta ja seuraavasta maksan loput.
Vierailija kirjoitti:
En. En näe siinä järkeä, poislukien luottokortti jonka maksaa aina nollille. Laskulla ja klarnaellosluotoilla tilaavilla on taloudenhallinnassa ongelmia.
Miten niin muka ongelmia? Itse ostan laskulle siksi koska en halua maksaa tuotteita heti jos joutuu palauttamaan osan ja usein joutuu. Sitten joutuu odottamaan rahoja takaisin kun on maksanut postiennakolla tai verkkopankissa. Jos taas laskulla niin voi vähentää siitä ne tuotteet mitkä palautti. Ei mitään rahojen siirtämisiä ja palautuksen odottamista pankkitilille.
Visan luottoraja on 2500 euroa. Tosin mulla lähtee käytetty summa automattisesti tililtä kerran kuussa. Joskus pyydän nostamaan rajaa esim. 4500 euroon, jos lähden pidemmälle reissulle. Olen vain huolehdittava, että tilillä on tarpeeksi rahaa, kun summa siirtyy tililtä.
Osan tilauksista maksan saman tien suoramaksulla jos kauppa on ennestään tuttu tai muuta vaihtoehtoa ei ole. Jotkut kaupat tarjoavat ilmaisen, korottoman (ja laskutuslisättömän - oikeasti ilmaisen) 3kk maksuajan ja silloin valitsen sen.
Osamaksulla en halua ostaa. Olen sen verran pienituloinen, ettei ole varaa maksaa vuodessa satasta ylimääräisiä korkokuluja. Tai en ainakaan näe sitä järkevänä vaihtoehtona. Jos ei nyt ole varaa, säästän ja ostan vasta kun rahat riittävät. Pyrin pitämään ns. sukan varressa useamman satasen yllättäviä menoja varten. Niitä ei juuri tule tuhlattua, kuten ehkä tilillä olevat tulisi. Kaikki lahjarahat, pullopantit jne kerryttävät käteispuskuria enkä edes tiedä monessako sadassa se jo on. Mutta tätähän ei kysytty, sori :D.
Tilaan aina laskulla. Kun lasku tulee maksan heti.
Yleensä maksan aina saman tien. Poikkeuksena miehelle joululahjaa tilatessani otin laskulle, koska en tiennyt osasinko tilata oikeaa kokoa, ja jos tuote olisi ollut väärän kokoinen ja vaihdettu, niin mies olisi saanut samalla myös päättää että haluaako kuitenkin jonkun toisen värisen vai oliko tuo väri paras, ja näiden värien välillä oli 20 euron hintaeroja. Eli en ollut varma että mitä se joululahja tulee lopulta maksamaan, niin katsoin yksinkertaisemmaksi maksaa vasta sitten kun nämä on selvillä. No lopulta tilaamani koko olikin juuri sopiva, ja maksoin tuotteen mukana tulleen laskun kokonaisuudessaan vaikka olisi kyllä saanut osissakin, laskusta ei tullut mitään lisämaksuja tällä tavoin yhdessä erässä maksettuna.
Joskus muutama vuosi sitten saatoin silloin tällöin ostaa niin, että ei ollut sillä hetkellä tilillä rahaa ja maksoin jälkikäteen erissä, mutta olen järkevöittänyt rahankäyttöäni niin että nykyään ei mene koskaan niin tiukille että olisi pakko tehdä noin. Mulla oli myös tapana joskus lainata pikkusummia vanhemmilta tai mieheltä, kun oli omat rahat loppu ja pitikin maksaa joku juttu joka oli kyllä jo etukäteen tiedossa (ja jotenkin ne rahat silti vaan loppui vaikka tiesin että niiden pitää riittää vielä tähän), mutta opettelin pois siitä ajatuksesta että aina kuitenkin joku tulee pelastamaan.
Rahankäyttöni on nykyään tosi suunnitelmallista. En muutenkaan tuhlaile rahaa, vaan ostan yleensä vain välttämättömät, ja varsinkin jos ei oikein ole rahaa niin en osta mitään ylimääräistä. Jos tulisi aivan pakkotilanne että on todella välttämätöntä ostaa jotain mihin ei olisi varaa, niin sitten voisin ostaa velaksi, en muuten (tuo miehen joululahja oli toinen poikkeus).
Tosi hyvä että olet hankkinut itsellesi kiellon velaksi ostamiseen! :-) Siitä se lähtee. Mua itseäni auttoi tässä kehityksessä paljon se, kun kuukausittain kirjasin ylös tulot, sekä sen että mihin kaikkeen niiden pitää vähintään riittää kuukauden aikana ja kuinka paljon rahaa niihin tulee menemään, niin näin että jääkö ylimääräistä vai ei. Sitten voi päättää, että ostaako sillä ylimääräisellä jotain vai säästääkö. Sekin auttaa kun meillä on miehen kanssa niin, että laitetaan yhteiselle tilille ruokarahat heti kuun alussa (mä laitan 200 ja mies enemmän koska tienaa enemmän), niin tietää että omalle tilille jäävistä rahoista ei tarvi riittää ruokaan, kun muutenhan kuukauden mittaan tulevia ruokakuluja voisi olla vaikea ennustaa ja ottaa huomioon tässä laskennassa. Jos asut yksin, niin voit siltikin ottaa erilleen tietyn vakiosumman ruokarahaa heti kun saat palkan / tukia, sitten ei jää niin montaa asiaa kuukauden varrelle joiden hintaa ei tietäisi etukäteen. Kokeilemalla selviää mikä summa on sopiva ruokarahaksi, tai pitämällä ensin pari kuukautta kirjaa kaikista ruokaostoksista, hesekäynnit ym. mukaanlukien.
Ja se on tietysti kans yksi vaihtoehto, että ostaa näitä ei-välttämättömiä vasta sen jälkeen kun kuukausi on vaihtunut ja oot saanut uudet rahat, niin tiedät että ne edellisestä kuukaudesta jääneet on tavallaan sellaista ylimääräistä, joita ilman sä joka tapauksessa pärjäät seuraavan kuukauden. Toki olisi hyvä kasvattaa niillä puskuria, että jos auto, pyykkikone tms. hajoaa niin olisi vaikka tonni ylimääräistä tilillä että selviää siitä yllättävästä kulusta, etenkin jos et enää saa erämaksulla.
Tsemppiä rahankäytön järkevöittämiseen, uskon että saat sen varmasti toimimaan! :-) Kokeile ihmeessä tuota laskelman tekoa, että rahojen tullessa jo tiedät mihin niiden pitää riittää, ja sen myötä että onko ylimääräistä vai ei, se selkeyttää paljon. :-)
Tilaan kaiken osamaksulla, koska ikinä ei ole kokonaisen tuotteen verran rahaa.
Olen vela ja tilaan nettikaupoista
Jonkin verran tulee tilattua netistä. Ja siis en tilaile tavaroita joita en tarvitse. Melko usein tilaan laskulla koska haluan ensin saada tuotteen ja varmistua että se on sellainen kuin tilasin. Maksan laskun ennen eräpäivää eli en näe ongelmaa. Luottokorttia en omista, koska olen opiskelija eikä ole vielä tarpeeksi opintopisteitä.
Teen nettiostokset aina (kun kyseessä on fyysinen tuote/tavara) luotto-/maksuaikakortilla tai laskulle (jos saa ilman lisäkuluja), koska en halua maksaa tavaraa ennen kuin se on käsissäni ja olen tarkastanut, että saapunut tavara on se mitä tilasin/ostin. Vaikka ostankin periaatteessa velaksi, en koskaan osta mitään, mitä en voisi vaikka heti maksaa.
Ostan osamaksulla. Harvoin tosin, nyt ostettiin astianpesukone. Emme osta kun tarpeeseen. Mitään vaatteita ymv en ostele osamaksulla.
Tilaan aina ulkomailta luottokortilla. Se on turvallisin vaihtoehto.
Mä surffailen sivuilla ja tilaan laskulla, mutta koska mulla ei ole paljon todellisia tarpeita, niin en useinkaan oikeasti tilaa mitään, kunhan vaan haaveilen ja nakon ostoskoriin, ja sitten kun nään sen loppusumman, niin tyhjennän sen korin..... en todellisuudessa tilaa mitään, mitä mulla ei ole varaa maksaa heti tai en oikeasti tarvitse.
Tämän ketjun perusteella vaikuttaa siltä että monikaan ei täällä harrasta näitä osamaksuja eikä tilille tilaamista. Minulla nuo tilit oli Ellokselle ja H&M:lle. Onneksi sain maksettua enkä enää koskaan halua olla yhtä typerä. Mutta toisaalta masentavaa kuulla että kukaan muu ei ole yhtä tyhmä.😒
-ap
Juu on on! Ja itse asiassa kaksikin eri pankin luottokorttia. En ole vaan tajunnut että niitä voi käyttää noin... Nyt olen viisaampi, kiitos siitä!