Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä
Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.
Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)
Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?
Kommentit (1052)
Muistan. Sen verran lämmintä ja kuivaa, että osa kasveista ja pienemmistä puista paahtui pihalla.
Helteiden jälkeen tuli ainakin kolme ukkosmyrskyä Suomeen.
Vuoden 2010 jälkeen tähän päivään en ole nähnyt Etelä-Suomessa niin kovaa ukkosmyrskyä kuin elokuussa 2010.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kyllä tuon kuumuudeen erittäin hyvin, koska olin sillon vielä raskaana. Vaikka lämmöstä tykkään, niin sillon olin maailman onnellisin kun vähän viileni.
Samoin, olin silloin raskaana, synnytin 5.8. Jouduin jäämään sairaalaan 5 päiväksi ja huoneessakin oli tajuttoman kuuma.
Muistan että mentiin lasten kanssa kauppakeskuksiin kun niissä parempi ilmastointi. Sitten kyllä hankittiin ilmalämpöpumppu.
Juu muistan, se oli hel****tillinen kesä. Kaikki kasvillisuus kuivui kuoliaaksi ja yöt sai hikoilla hereillä. Metsän eläimiä nääntyi janoon.
Muistan liiankin hyvin kun harjoiteltiin Helvetissä oloa.
Asta-myrsky nousi Laatokalta ja pyyhki Suomen yli kaakko-luoteissuunnassa. Olin paikalla, kun se raivosi Savonlinnassa, risteilylaiva törmäsi laituriin ja puita kaatui kaduille, koko keskustasta pimeni sähköt. Kova meininki, oli ainakin oopperassa tunnelmaa (Mozart: Figaron häät).
joo muistan ja kyllä vitutti.täys järkiselle ihmiselle kyl pitäis riittää vaik tää +24 mikä tänää tulee
muistissa on. ilmasto on viilentynyt. pitää saada lisää hiilidioksidia ilmaan, että alkaa kasvit menestymään ja sadot suurenemaan. viherpiiperöt suljetaan kuplaan, jossa saavat rauhassa haistella omia pierujaan.
Muistan hyvin, miten tämä helvetti alkoi ja jatkuu edelleen. En voi käsittää, ettei tämä ole keskustelussa päällimmäisenä. Ei puhuta ilmastonmuutoksesta, vaan puhutaan Greta Thunbergin persoonallisuudesta.
Toivottavasti saadaan vielä kesiä jolloin joka päivä vähintään +40 astetta eikä sataisi koko kesänä. Eikä tuulisi tippaakaan.
Ne jotka ovat viilentäneet asuntonsa ilmalämpöpumpuilla viileiksi toivovat tappohelteitä. Eihän se kuumuus heitä haittaa kun itse kököttävät kotonaan ja nauttivat viileästä kodistaan.
Muistan. Hyi saakeli. Ei noita tänne enää, kiitos.
Muistan,kun tulin 2 km matkan töistä kotiin autolla, josta oli mennyt ilmastointi rikki ja tuntui mielettömän tukalalta tuo matka. Jostain syystä tuo jäänyt mieleen.
En muista... mutta sen muistan, että 2017 oli kylmä ja sen jälkeen 4-5 ihan helvetillisen kuumaa kesää. Toukokuusta syyskuuhun kämppä +33. Etenkin 2018 ei saanut nukuttua ja kyllä 20 ja 21 oli myös kuumia.
Vierailija kirjoitti:
Muistan,kun tulin 2 km matkan töistä kotiin autolla, josta oli mennyt ilmastointi rikki ja tuntui mielettömän tukalalta tuo matka. Jostain syystä tuo jäänyt mieleen.
Mulla taas jäänyt mieleen sen takia, että jakelin koko sen kesän mainoksia autolla 6-8 h päivässä ja ilmastointia ei firman autossa ollut. Se oli tukalaa se! :D
Muistan hyvin ja samaan aikaan Venäjällä.oli isot maastopalot joista levisi savun hajua pahasti Helsinkiin asti.
1988 oli pahan kuiva katovuosi. Vähän niinkuin nyt tänä vuonna ja 2021.
Silloin entisaikoina ei ollut ihan tavatonta, että kesällä satoi lunta. Oli selvästi viileämpää kuin nykyään.