Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä
Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.
Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)
Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?
Kommentit (1052)
Muistan erinomaisesti! Olin Tanskassa koko heinäkuun ja tuolla satoi vettä valtaosan ajasta :(
Aivan liikaa. Nyt on ollut todella mukava kesä kun lämpötila on ollut noin 20 asteen tienoilla ja pilvistä. Ah, ihanaa. Jokainen kesä saisi olla tällainen.
Muistan kyllä. Asun Liperissä 10 km päässä lentoasemalta, ja serkkuni, jonka kotipaikka on 5 km asemalta Kontiolahden puolella poltti päreensä kun juteltiin hellelukemista Liperissä ja Kontiolahdella.
Muistan että upotin pääni pakastimeen hetkeksi, kun olin niin kuumissani.
Muistan tuon ihanan kesän. Tuolloin tajusin, että todella rakastan helteitä.
Minulla ei ollut mitään vaikeuksia lämmön suhteen. Nautin koko ajan.
Tuntui siltä, kuin uisin lämpimässä ilmassa. Se oli jotakin aivan kertakaikkisen upeaa.
Vaihdoin työpaikkaakin ja muutin toiselle puolelle Suomea. Enkä muista erityisesti, että edes muuttotouhussa olisi ollut LIIAN kuuma. Lämmin oli totta kai, hikeä pukkasi, mutta ei silti tuntunut tukahduttavalta.
Kylmyyttä sen sijaan vihaan. Ikävä kyllä olen monin eri tavoin jumissa tässä maassa.
Ei kahta puhetta, mitä tekisin, jos voittaisin Lotossa...
Kyllä muistan. Elämäni paras kesä! Jäin työttömäksi toukokuussa, ja oli hyvää aikaa nautiskella helteistä. Kesäkuu tosin oli silloinkin viileähkö.
Muistatko kesän 2015? Tienasin ihan sikana, en tarvinnut minkäänlaista Kelan tukea, en työttömyystukea, en asumistukea, en toimeentulotukea. Sitten tuli syksy ja Suomen hallitus päätti, että minun pitää olla köyhä ja olla työttömyyskortistossa nostamassa työttömyystukea, asumistukea ja toimeentulotukea! Olen nyt niitä nostanut tähän päivään saakka kuten hallitus on halunnutkin!
se oli ihana kesä. loputtoman lämmin.
Muistan. Ihana kesä joka ei tuntunut loppuvan koskaan.
Muistan kuinka silloin kuoli vanhuksia paljon. Hienoa aikaa.
Vierailija kirjoitti: Muistan kuinka silloin kuoli vanhuksia paljon. Hienoa aikaa.
Kylmä sää tappaa 10-kertaisen määrän kuumaan verrattuna. Tilastojen mukaan.
Ihme vellihousuja suomessa. Heti kun yli 25 astetta, niin aletaan itkemään miten kuumaa. Tällä hetkellä Thaimaassa ja toi on ihan normilämpö täällä, nautitaan kunnolla.
Päällimmäiseksi jäänyt mieleen 2012 kylmä kesä.
Muistan. Olimme lomalla Porin Yyterissä hotellilomalla. Aivan kuin etelässä, mutta parempaa. Uskomatonta.
Niin, idässä oli helteitä, ei meillä täällä länsirannikolla, ensimmäisen kerran elämässäni 30 asteen helteet koin kolme kesää sitten, ja sen jälkeen kahtena seuraavana. Ja olen 50v. Olen asunut aina lännessä tai Helsingissä, ja tukalia helteitä ei ole ollut kovinkaan paljon ennen näitä viime vuosien järkkyjä helteitä.
Muista, kun oltiin Itä-Suomessa ja se lämpö oli melkein kuin löyly. Siis todella kuumaa oli ulkoilma, vaikka oli jo viikkojen ajan tottunut yli 30 asteeseen.
Kauhea kesä. Töissä ei ollut mitään jäähdytystä, uunit päällä koko päivän, kaikki kävi vuorollaan kylmiöissä jäähyllä, ettei taju mennyt.