Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä

Kun järvet kiehuivat
10.01.2018 |

Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.

Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)

Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?

Kommentit (1052)

Vierailija
41/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Kuumimpana päivänä päästiin veneilemään, putputeltiin kirkon satamasta Kokemäenjoen suistoon ja sieltä Yyteriin. Pulahdin jopa mereen, en ole luonnonvesissä Suomessa uinut sitten lapsuuden. Oli upea päivä.

Viime kesänä olin molempina hellepäivinä pitkän päivän töissä.

Vierailija
42/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista. En muutenkaan kyllä muista millainen sää on kunakin kesänä ollut. Enpä juuri viime kesän säätäkään kauheasti muista.. Kesistä on jäänyt muita asioita mieleen kuin sää.

Ulkona paljon töitä tekevänä ja puutarhanhoitoa harrastavana taas sää on yksi olennainen osa kesää, joten muiden muistojen lisäksi sekin jää kyllä hyvin mieleen.

Samoin muistan melko hyvin monelta pimeä tulee missäkin kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, olin vielä silloin töissä juuri Itä-Suomessa, jossa helteet kestivät 7 viikkoa ja kun siellä ei tuule, niinkuin rannikolla, niin olihan se vähän niinkuin saunassa olisi elänyt. Omenapuukin kuoli kuivuuteen, kun kaivosta loppui vesi.

Itikoita ei juuri ollut, kun nekin raukat olivat jossain kuumuutta paossa. Vapaapäivinä piti keksiä jotain asioita, että pääsi edes hetkeksi pakoon ilmatoituun autoon.

Voi sitä ihanaa yötä, kun ukkonen alkoi jyristä ja lämpötila laski.

Vierailija
44/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan liiankin hyvin. Mulla oli vastasyntynyt vauva ja elämä oli tuskaa, päivin ja öin. Nyt olisi nautinto...

Vierailija
45/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin muistan! Meil oli parveke kuin kasvihuone. Otettiin ilo irti ja kasvatettiin kauheet määrät mm tomaatteja ja kurkkua 🤣🤣

Vierailija
46/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Muistan. Olin sairaalassa kesä- ja heinäkuun. Pääsin kotiin elokuun alusta. Kuitenkin sen verran toipilaana että ei puhettakaan että olisin jaksanut kolmannen kerroksen asunnostamme alas ja takaisin kotiin. Oli kuuma pötkötellä makuullaan ja tehtiin vähän paljon duunia että löytyi jäähdytin joka auttoi arkea.

Vierailija
47/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun talossa on ilmastointi niin ei helle haittaa.

Aivan upeaahan tuo oli, kun olisikin aina tuollaista.

Ensi kesän helteistä vinkujille: ne ilmalämpöpumput kannattaa hankkia NYT.

Hankkisin jos pystyisin. Vuokranantaja kieltää.

Siirrettävä laite sitten. Tuuletusikkunaan askartelet jonkun patjasysteemin josta kuuma poistoilma menee pihalle ja saat asuntosi viileäksi ilman että vuokranantajalla on asiaan sanomista.

Ja sen saat mukaasi kun joskus muutat.

Vierailija
48/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli ihan mahtava kesä. Täydellinen.

Vierailija
49/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Pyöräilin aamulla töihin ennen aamukuutta ja helleraja saattoi olla jo siihen aikaan ylittynyt. Nurmikot olivat paikoin täysin kuivuneet. Olin juuri muuttanut vastavalmistuneeseen kerrostaloon, josta meni useita lämpöhälytyksiä huoltomiehelle, sillä etenkin ylempien kerroksien käytävät ja huoneistoit lämpenivät liikaa. Koiran kannalta oli melko tuskaista aikaa, kun sekä ulkona että asunnossa oli liian lämmintä. Muistan itsekin olleeni ihan hikinen vaikka istuin ainoastaan kevyissä kesävaatteissa tietokoneen äärellä.

Vierailija
50/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarkemmin muista säätä, mutta tuona kesänä elokuun puolella minulla ja lapsilla oli enterorokko. Kun soitin ja kysyin terveyskeskuksesta, mitähän nuo lapsen jalkaan ilmestyvät näpyt voi olla, hoitaja sanoi, että varmaan hikinäppyjä. Myöhemmin mulla kuoriutui nivustaipeista iho, enkä voinut käyttää pikkuhousuja. Ostin lahkeellisia "mummopöksyjä" ja pidin niitä nurinpäin hameen alla, ettei saumat hierrä.

Löysinkin jonkun enterorokkoviestin yhdestä ketjusta, kun hain noita "en kestä helteitä"-ketjuja.

Jostain syystä ihmettelen miksi itsellä mennyt ohi koko kesä, vaikka tosiaan raskaanakin olin.

Näyttää kyllä ketjujen perusteella että tuo 2006 oli pahempi ja joka kesä suurin piirtein on noita helteitä inhoavia.

Vierailija
51/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kloonaatko toisten aloituksia pienillä muutoksilla, vai teetkö todellakin samantyyppisiä aloituksia nipuissa? Oikeasti KETÄÄN EI KIINNOSTA muistaako joku viimeviikon sään!

Vierailija
52/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Pyöräilin silloin ulkona paljon ja kun syksyllä menin takaisin opiskelemaan, olin ruskeampi kuin etelässä käyneet opiskelijakaverini.

Vierailija
53/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin mun teinityttöjen kanssa monella junareissulla, kun junissa toimi hyvin ilmastointi. Pelkäsin kyllä aina matkojen aikana, että ilmastointi hajoaa. Kotona oli aivan liian kuuma, vaikka meillä oli siirrettävä ilmastointilaite ja useita tuulettimia. Aurinko paistoi sisälle koko päivän eikä verhot auttaneet mitään. Istuin mun kuopuksen kanssa tuulettimen edessä ja suihkittiin toistemme päälle vettä suihkepullosta. Kuumimman päivän muistan erityisen hyvin, kun yhdellä lapsistamme oli synttärit. Tytön huoneessa oli jotain 35 astetta lämmintä, ellei enemmänkin, ja yhdellä synttärivieraalla farkut jalassa. Ihme, ettei saanut lämpöhalvausta.

Vierailija
54/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kloonaatko toisten aloituksia pienillä muutoksilla, vai teetkö todellakin samantyyppisiä aloituksia nipuissa? Oikeasti KETÄÄN EI KIINNOSTA muistaako joku viimeviikon sään!

Huomaatko miten monta vastausta tässäkin keskustelussa on? Selvästi ihmisiä kiinnostaa keskustella tästä.

Vierailija
55/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvin muistan. Meillä oli iso ulkomaalausurakka menossa ja oli tietty hienoa ettei satanut, mutta toisaalta oli niin kuuma, että maali muuttui veden kaltaiseksi liruksi ja valui varsinkin alakattopintoja maalatessa kainaloon ja roiskui kaikkialle, ja maalarinteippi kiertyi irti,  kun liima ei pitänyt niin lämpimässä. Ja käärmeen perkeleet liikkuivat vilkkaasti kaikkialla.

Ja lisäksi oli tosiaan kuuma yötä päivää eikä meillä ollut vielä ilmalämpöpumppua.  Piti käydä kastautumassa keskellä yötä että sai jotenkin nukuttua.  Matalissa lahdissa Saimaalla oli 29 veden lämpötila.  Meillä on nopeasti syvenevä ranta joten vesi sentään oli raikasta. 

Vierailija
56/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksihelle (kauhea sana). Ihan kirjaimellisesti.

Vierailija
57/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan! Heinäkuussa yötä kaverilla 10. kerroksessa, aurinko paistoi suoraan sisään yksiöön eikä ilma tuntunut liikkuvan.

Vierailija
58/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun jouduin nukkumaan jääpussien kanssa öisin ja kaikki tuulettimet oli myyty siltä kesältä. Toisaalta tykkäsin liikkua ulkona todella paljon illemmalla, siinä oli sellaista välimerellistä tunnelmaa.

Vierailija
59/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simpanssien kesä.

Vierailija
60/1052 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on se kesä jäänyt mieleen. Olin raskaana ja kuopus syntyi 28.7. PKKS:ssa. Osastolla vastasyntyneet olivat vaippasillaan, kun oli niin kuuma. Ikkunat oli auki yötä päivää. Onneksi siellä ei tarvinnut majailla paria päivää pidempään. Eipä tosin kotonakaan juuri sen viileämpää ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän