Oletko sinä tai puolisosi "italialaistyyppinen" riitelijä? Auttakaa ymmärtämään
Mieheni on tulistuessaan ihan mahdoton, unohtaa kaiken hyvän käytöksen ja yhteiset pelisäännöt. Saan kuulla olevani luuseri, mielisairas, tyhmä, valehtelija, pelkuri, mitä milloinkin. Rikkoo myös fyysisiä rajojani, saattaa kaataa vesilasista vettä päälleni tai muuta vastaavaa. Kaikki kuitataan aina anteeksipyydöllä ja "olin kusipää, olin asiaton", mutta itseäni tilanne vaivaa syvästi. Minulla on turvaton olo suhteessa, kun en voi tietää mistä seuraavaksi menee kuppi nurin ja mitä sitten tapahtuu.
Jos mies olisi muuten kamala, olisi helppo erota. Ollaan oltu 10 vuotta yhdessä, kaksi lasta ja muuten olemme toistemme sielunkumppanit. Seksi on edelleen mahtavaa, hänen kanssaan ei ole koskaan tylsää ja haluamme elämässä samoja asioita.
Miten saisin hänet ymmärtämään, että tämän käytöksen on muututtava? Hän ei tajua, kuinka paljon tilanne ahdistaa, vaan syyttää minua valehtelijaksi ja manipuloijaksi, jos vihjaan että toisen haukkuminen on henkistä väkivaltaa. Suhteemme ensimmäisinä vuosina ei ollut tällaista, riidat ovat pikku hiljaa koko ajan pahentuneet. Voisin mielelläni mennä pariterapiaan tms, mutta miehen mielestä se on turhaa, sillä ongelma on minun korvieni välissä. Help!
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin italialaisen kanssa naimisissa eikä hän koskaa tuolla tavalla käyttäytynyt riidellessä vaan keskustelu rauhallisesti asiasta kuin asiasta. Ei hänen vanhemmatkaa koskaan riidelleet huutaen. Joskus otti pattiin, kun mies oli niin rauhallinen, mutta häneltä kyllä opin rakentavan keskustelutaidon riitatilanteissa.
Ja Italiassa on ihmisiä, jotain 60 000 000 .
Minusta tuo ei ole normaalia käytöstä oli kyseessä minkämaalainen tahansa.
Olen puoliksi italialainen, eikä tuo kuvailemasi riitelytapa todellakaan ole normaalia italialaista riitelyä.
Temperamentiltaan tulinen saattaa suutahtaa äkkiä ja päästellä herkästi kirosanoja tai tiuskia, mutta siihen ei kuulu tuollainen toisen huorittelu tai muu julma haukkuminen, eikä varmasti tuo lasin kaataminen toisen päälle. Joskus italialainen isäni on suutuksissaan heittänyt lasin seinään mutta ei koskaan kenenkään päälle eikä ole vahingoittanut ketään. Tulinen usein myös leppyy nopeasti.
Miehelläsi on psyykkisiä ongelmia, jotka pitää hoitaa. Tuollainen käytös ei ole normaalia millään temperamentilla.
Taidat ap tarkoittaa englantilaista riitelytyyliä?
Siellä saa joskus kuulla niin aggressiivista rääkymistä, että oksat pois. Katso nyt vaikka tätä ja vertaa, pliis.
En olisi parisuhteessa tuollaisen ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin italialaisen kanssa naimisissa eikä hän koskaa tuolla tavalla käyttäytynyt riidellessä vaan keskustelu rauhallisesti asiasta kuin asiasta. Ei hänen vanhemmatkaa koskaan riidelleet huutaen. Joskus otti pattiin, kun mies oli niin rauhallinen, mutta häneltä kyllä opin rakentavan keskustelutaidon riitatilanteissa.
Minusta tuo ei ole normaalia käytöstä oli kyseessä minkämaalainen tahansa.
Väkiluvustahan tässä puhuttiinkin.
Meillä oli joskus tuollaista kuin tuossa metroklipissä.
Miehelläsi on psyykkisiä ongelmia. Se, että menet itkevän lapsen luo miehesi estelyistä huolimatta, ei ole mikään synti! En usko että miestäsi edes mikään terapia auttaa, narsistit ja psykopaatit usein oppivat manipuloimaan toisia paremmin terapiassa. Ap, suosittelen sinulle terapiaa ja eroa miehestä. Voimia ja rakkautta, niitä tarvitset, mies ei tule temään eroa sinulle helpoksi.
Ap, lue ajatuksella tämä Imagon juttu parisuhdeväkivallasta: http://www.image.fi/image-lehti/aivan-tavallinen-perhe . Vanha, mutta edelleen ajankohtainen. Teillä on parisuhdeväkivaltaa ja se katkeaa parhaiten sitn, että sinä lähdet, etkä katso taaksesi.
Erohan tuosta tulee jos toinen on kuin lapsi.
Ei tuollaista käytöstä pidä ymmärtää tai hyväksyä. Ap, nyt se mies kiertoon.
Tuo on VÄKIVALTAA eikä mitään italialaistyyppistä riitelyä. Tarkoitus on kontrolloida sinua ja pitää sinut varpaillaan. Terapiaan tai ero! Älä enää katsele tuota päivääkään.
Ap, mitä mieltä olet saamistasi vastauksista? Aiotko jättää miehesi? Sinulla on oikeus elää omassa kodissasi ilman väkivaltaa ja sen uhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä mieltä olet saamistasi vastauksista? Aiotko jättää miehesi? Sinulla on oikeus elää omassa kodissasi ilman väkivaltaa ja sen uhkaa.
Aidosti ja rehellisesti en tiedä mitä ajatella. Sen tiedän, että en voi jättää tätä tähän, vaan pakko on alkaa selvitellä asiaa aiempaa syvemmin. Ja ajattelin olla yhteydessä perheneuvolaan vaikka sitten yksin, jotta saisin näkökulmaa tilanteeseen. Olen myös tietoisesti rikkonut hiljaisuuden tämän asian ympärillä ja puhunut tilanteesta läheisille ystävilleni. Sitä kautta sain vahvistusta sille, että kyse ei ole ensisijaisesti minun tai meidän ongelmasta, vaan puolisoni. Ja aion antaa puolisolleni tilaa tämän asian kanssa, yritän pitää kommunikaation arkisena enkä pyri tässä tulehtuneessa ilmapiirissa avaamaan syvempää keskustelua. Tajusin ystävieni kanssa juteltuani, että ei kannata tässä hetkessä hakata päätään seinään sen suhteen.