Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.
Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?
Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳
Kommentit (599)
Rakennettiin 2006 omakotitalo(180), hehtaarin tontille maalämmöllä ja iso autotalli(100m2). Kaksi lasta, kaksi kohtalaista autoa, vene, prätkä, koira. Talolainaa 130te jäljellä. Palkkatulot nettona 4500e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli omistusasunto, kun tapasin mieheni. Mies oli silloin juuri taloa ostamassa. Hän siis omistaa talomme. Oma asuntoni on vuokralla ja sen laina on jo kokonaan maksettu. Minä omistan meidän 3 autoa, joista ns. ykkösauto on rahoituksella. Mies lyhentää talolainaa, minä maksan autojen kaikki kulut sekä ostan ruoat, laskut puoliksi.
Niin ja mulla on myös hevonen. Joka kuukausi jää molemmilla jotain säästöön.
Lapsia ei kylläkään ole, mutta jos tulisi, niin varmaan hevosesta olisi luovuttava, niin ajan, kun rahan vuoksi, tai muuttaa hevonen halvemmalle tallipaikalle ja vähentää valmentautumista/kisaamista.
Molemmat ollaan alle 30 vuotiaita, vakituisissa töissä.
Tämä nyt on hemmetin hölmö diili. Miehen pääoma säilyy talossa ja sinä rahoitat autoja, joiden arvo laskee kuin lehmän häntä ja menetät rahaa järjettömästi arvonlaskun mukana.
En ikinä tällä 40 vuoden iän kokemuksella suostuisi tuohon! Liikaa kokemuksia miehistä.... Ostaisin mieheltä esim 50% omakotitalosta omalla asuntolainalla ja kumpikin rahoittaisi omat autonsa. Pidä nainen puolesi tai muuten mies kerryttää omaisuuttaan ja sinä päädyt juoksevien kulujen maksajaksi, jolle ei jää erossa kuin vaatteet päälle ja miehelle velaton omakotitalo.
Että mitähän vittua kirjoitti:
Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?
Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.
Voi sitä ulkomailla olla muutenkin kuin hotelleissa ja kalliilla pakettimatkoilla. Luultavasti vuokranneet kämpän, varmaan airBNB:n kautta. Niin kuin ylempänä sanottiin. niin asuminen ja ruoka ovat muualla paljon halvempaa kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli omistusasunto, kun tapasin mieheni. Mies oli silloin juuri taloa ostamassa. Hän siis omistaa talomme. Oma asuntoni on vuokralla ja sen laina on jo kokonaan maksettu. Minä omistan meidän 3 autoa, joista ns. ykkösauto on rahoituksella. Mies lyhentää talolainaa, minä maksan autojen kaikki kulut sekä ostan ruoat, laskut puoliksi.
Lapsia ei kylläkään ole, mutta jos tulisi, niin varmaan hevosesta olisi luovuttava, niin ajan, kun rahan vuoksi, tai muuttaa hevonen halvemmalle tallipaikalle ja vähentää valmentautumista/kisaamista.
Molemmat ollaan alle 30 vuotiaita, vakituisissa töissä.
Jotenkin ei kuulosta reilulta, et mies saa maksaa vain itselleen kun taloa makselee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat ollaan alle 30 vuotiaita, vakituisissa töissä.Jotenkin ei kuulosta reilulta, et mies saa maksaa vain itselleen kun taloa makselee.
No mulla on se oma asunto maksettuna kuitenkin, joka tuottaa tuloja, jotka menevät suoraan säästöön. Ehkä myöhemmin voisin ostaa miehen talosta puolet, mutta nyt en ole siihen vielä valmis. Ja tämä meidän kolmas auto, on harrasteauto, jolla on arvoa jonkin verran ja vanhetessaan arvo nousee.
En siis koe, että olisin vielä valmis ostamaan kenenkään kanssa taloa, joten olen tyytyväinen näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaasti velkaa.
Terv pankin täti
Näin mä vähän arvelinkin. Ei luulis muuten varaa olevan monen kymmenen tonnin autoihin ja monen sadan tuhannen hintaisiin taloihin.
Sitähän joutuu olemaan kokoajan työssä, että saa nuo kaikki velat maksettuakin. Ap
No mitä luulit, että niitä ostellaan käteisellä vai? Tietysti jos ei ole maksukykyä niin et saa lainaa edes autoon, saati taloon.
Niin ja joutuu ihan olemaan työssä että saa lainat maksettua! On se niin väärin kun edes autoa ja taloa ei voida kustantaa valtion kassasta!
Voi kun se olisi niin simppeliä että käymällä kokopäivätöissä olisi varaa lainoja maksella. Totuus on että esim. 5000€ bruttona tienaava lapsiperhe ei paljon isoja lainoja voi maksella tai ottaa niitä.
Jossainhan se on asuttava. On oma valinta maksaa vuokraa. Oletko laskenut paljon saisitte asuntolainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukintyylillään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä siinä lainassa on? Vuokra-asuminen se pk-seudulla vasta kallista onkin, mieluummin maksetaan omaa pois kuin pistetään nekin rahat vuokranantajan pussiin. Tietty jos pitää velattomuutta itseisarvona, niin useimmilla keskituloisilla jää joko asunnot ostamatta tai parhaat vuodet elämättä, kun se aika tuhlataan askeettiseen kituuttamiseen. Elämä on valintoja.
Onko ihmiset oikeasti noin tyhmiä? Mä asun periaatteessa ilmaiseksi vuokralla jos vertaa lainalla ostettuun omakotitaloon. Esim omakotitalon kulut on vähintään 6000-10 000€/ vuosi. Siihen sitten lainan korot ja muut remontit ja korjaukset päälle. Saat lainan maksettua niin onkin putkiremontin aika. Hups, tuli vesivahinko. AI hitto, katto pitää uusia. Lainan otolle ei tuu loppua. Jos mä eläisin jossain velkahelvetissä ikäni, voin sanoo että nuppi hajoisi äikä äkkiä!
14 vuotta laina-aika, kolme jäljellä. Reaalikorkohan on ollu negatiivinen jo kohta kymmenen vuotta. Yksi vesivahinko ollut, kokonaiskustannukset oli 3000-4000, sisältää uuden vessan laatoituksen. Putkiremppa odottaa joskus 30 vuoden kuluttua, maksaa muutaman tonnin.
Mutta tosiaan, kolme vuoden kuluttua omistetaan tämä n. 200 000 euron arvoinen talo eikä siis makseta varsinaisesta asumisesta mitään.
Mites sulla? Onko asuntosijoittajan lainan maksaminen kivaa?
Kuinkas paljon olette maksaneet sitä taloa yhteensä kaikkine kuluineen 14v aikana asumiskulut huomioiden? Taitaa tuplata ainakin asunnon arvon. Toi onkin uutta, että omassa asunnossa asuminen ei maksa mitään.......WT taas asialla ja elämäm kolu paistaa läpi pahasti!
Ei valittamista fasiliteteissa (en ole edellinen):D
Sullakin onkin varmaan 250m2 lähellä merta ja järveä parikymmentä minuuttia Kampista, asumiskulut (lainoineen ja korkoineen) 1700€/kk. Näin meillä:D
Tokihan tuolla rahalla jo melkein 90m2 saisi 70- luvun lähiöstä vuokralle.
Jos vuokra on 1700€/kk heität vuodessa 20400€ vessanpytystä alas.
Minulla omaisuus sensijaan on karttunut 14400€ :D
Opettele laskemaan...
Kuka vatipää maksaa 1700€/kk vuokraa?
Me maksamme tuon verran vuokraa. Ajattelen niin, että asumme vuokralla siksi koska on varaa. Saamme luksusta ja emme joudu stressaamaan velvollisuuksista. Olen todella stressaantunut muutenkin.
Olen se miehen kanssa 8k brutto/kk ja kolme lasta-tyyppi. Ihailen teidän koteja ja tarmokkuutta hoitaa pihaa, sisua jaksaa pitkät työmatkat, ajankäytönhallintaanne kun hoidatte nuohoukset, jätesysteemit, lumen luonnit, sähkökilpailut, huollot, vakuutukset yms. Itsestä ei olisi ikinä tuohon. Jaksan käydä töissä ja hoitaa lapset. Muu aika on lähinnä huvittelua. Olen varmaan laiska ja maksan siitä rahaa. 😁
Vierailija kirjoitti:
Että mitähän vittua kirjoitti:
Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?
Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.Voi sitä ulkomailla olla muutenkin kuin hotelleissa ja kalliilla pakettimatkoilla. Luultavasti vuokranneet kämpän, varmaan airBNB:n kautta. Niin kuin ylempänä sanottiin. niin asuminen ja ruoka ovat muualla paljon halvempaa kuin Suomessa.
Totta. Lennot esim Milanoon maksaa kesällä n 200€/hlö (halvempiakin saa esim Norwegian) ja talon saa kuukaudeksi vuokralle tonnilla (jopa alle!) jos ei tarvitse olla luksusta, uima-allasta eikä meren rannalla. Auton vuokra 800€. Tuosta tulee 4 hengen reissulle hintaa max 650€/hlö/4 vkoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä siinä lainassa on? Vuokra-asuminen se pk-seudulla vasta kallista onkin, mieluummin maksetaan omaa pois kuin pistetään nekin rahat vuokranantajan pussiin. Tietty jos pitää velattomuutta itseisarvona, niin useimmilla keskituloisilla jää joko asunnot ostamatta tai parhaat vuodet elämättä, kun se aika tuhlataan askeettiseen kituuttamiseen. Elämä on valintoja.
Onko ihmiset oikeasti noin tyhmiä? Mä asun periaatteessa ilmaiseksi vuokralla jos vertaa lainalla ostettuun omakotitaloon. Esim omakotitalon kulut on vähintään 6000-10 000€/ vuosi. Siihen sitten lainan korot ja muut remontit ja korjaukset päälle. Saat lainan maksettua niin onkin putkiremontin aika. Hups, tuli vesivahinko. AI hitto, katto pitää uusia. Lainan otolle ei tuu loppua. Jos mä eläisin jossain velkahelvetissä ikäni, voin sanoo että nuppi hajoisi äikä äkkiä!
14 vuotta laina-aika, kolme jäljellä. Reaalikorkohan on ollu negatiivinen jo kohta kymmenen vuotta. Yksi vesivahinko ollut, kokonaiskustannukset oli 3000-4000, sisältää uuden vessan laatoituksen. Putkiremppa odottaa joskus 30 vuoden kuluttua, maksaa muutaman tonnin.
Mutta tosiaan, kolme vuoden kuluttua omistetaan tämä n. 200 000 euron arvoinen talo eikä siis makseta varsinaisesta asumisesta mitään.
Kuinkas paljon olette maksaneet sitä taloa yhteensä kaikkine kuluineen 14v aikana asumiskulut huomioiden? Taitaa tuplata ainakin asunnon arvon. Toi onkin uutta, että omassa asunnossa asuminen ei maksa mitään.......WT taas asialla ja elämäm kolu paistaa läpi pahasti!
Sullakin onkin varmaan 250m2 lähellä merta ja järveä parikymmentä minuuttia Kampista, asumiskulut (lainoineen ja korkoineen) 1700€/kk. Näin meillä:D
Opettele laskemaan...
Me maksamme tuon verran vuokraa. Ajattelen niin, että asumme vuokralla siksi koska on varaa. Saamme luksusta ja emme joudu stressaamaan velvollisuuksista. Olen todella stressaantunut muutenkin.
Olen se miehen kanssa 8k brutto/kk ja kolme lasta-tyyppi. Ihailen teidän koteja ja tarmokkuutta hoitaa pihaa, sisua jaksaa pitkät työmatkat, ajankäytönhallintaanne kun hoidatte nuohoukset, jätesysteemit, lumen luonnit, sähkökilpailut, huollot, vakuutukset yms. Itsestä ei olisi ikinä tuohon. Jaksan käydä töissä ja hoitaa lapset. Muu aika on lähinnä huvittelua. Olen varmaan laiska ja maksan siitä rahaa. 😁
Monet pelkäävät esim okt asumista turhaan.
Meidän talossamme on 3000m2 tontti mutta vain 20m2 nurmikkoa joka pitää ajaa:) Se ajetaan ehkä 3x kesässä - yhteensä 10 min. Nuohouksen hoitaa nuohoaja, emme me. Jätteet hakee auto, meidän tarvitsee vain viedä roskapussi jätekatokseen (kuten varmaan sinunkin??). Lumet ajaa traktori kuten teidänkin talon pihasta, 2x talvessa taitaa olla keskimääräinen lapiointihomma. Otan sen treenin kannalta, neliöitä ehkä 20 siinäkin:)
Työmatka Helsingin keskustaan 22minuuttia, moni istuu saman ajan bussissa, junassa tai metrossa. Ihan sama.
Vakuutukset - eikö teillä ole kotivakuutusta?
Ihan vain vertailun vuoksi:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele laskemaan...
Jo oli väkisin väännetty lista :,D nuohous hoituu yhdellä puhelinsoitolla kerran vuodessa, jätteet hakee luonnollisesti jäteauto, lumet täytyy luoda toki ainakin kulkureitiltä, tosin vain pari kk vuodessa kun lunta on, sähkökilpailut? Ei tarvitse tehdä, huollot? Vakuutukset? Eikö sulla ole edes kotivakuutusta?
Itselläni ei ole aikaa asua vuokralla, kaikki vuokranantajan kanssa tappelut ja sopimiset, huoltomiehiä tunkee harvasepäivä sisään, on putkiremppaa ja julkisivuremonttia, taloyhtiön kokousta!
Tämä keskustelu on ihan väärällä tolalla; jotkut tyrnäväläiset kehuu, miten edullista on ok-asuminen. Voisitte ihan huviksenne katella vaikka etuovi.comista, mitä vastaavat talot pk-seudulla maksaa - alle 500 neliön tontin voi saada 150 tuhannella. Sillä hinnalla ostaa jo talon jostain maakunnasta. Vähän tolkkua tähän leuhkimiseen, kiitos.
Itse asun Helsingissä vuokralla, ajan uudella autolla ja on jopa säästöjä. Ihan perusduunari olen.
Vierailija kirjoitti:
Koetapa esim. Espoosta vuokrata >100m2 perheasunto... Esim. Itse asumme >200m2 itse rakennetussa ok-talossa Espoossa 1000m2 tontilla.
Kuukaudessa menee:
Lainanhoitokulut 300e
Tonttivuokra 400e (Kaupungin tontti, ei voi edes lunastaa. Vuokra-aikaa 55v jäljellä)
Vakuutukset 60e
Vesi 70e
Lämmitys 180e
Sähkö 100e
muut 100e
eli n. 1200e / kk.
Asuimme 90m2 rivarissa vuokralla osan rakennusajasta, 2km nykytalostamme ja vuokra oli vuonna 2011 1500e/kk. Tuskin se tänä päivänä ainakaan vähemmän olisi...
Todella paljon paskaa ihmiset jaksaa tälläkin palstalla kirjoittaa. Onhan se nyt tosi että jos katsotaan perusliksoja ja pk-seudun asuntojen hintatasoa, niin aika kädestä suuhun meiningillä on mentävä jos täälläpäin meinaa asua edes vähän tilavammin.
Eri asia jos asuu kauempana maakunnissa ja pienissä kaupungeissa, paljon enemmän saa vähemmällä mutta mitä siellä tekee kaikella jos ei ole töitä? Tuleehan se arki vastaan sielläkin jossain vaiheessa.
On ihmisiä jotka osaa ja jaksaa säästää joka asiassa, ehkä jonkun muun asian kustannuksella, osalla pikkasen perintöä tullut jolla voinut rahoittaa osan asunnosta, hyväpalkkaisiakin on, jne.
Mutta ne kellä on kaksi autoa, ok-talot, isot asunnot palveluiden äärellä, kesämökit, veneet ja kaksi kertaa vuodessa ulkomaille, kalliit harrastukset; varmasti hyvin suuri osa rahoittaa tuota kaikkea reippaasti lainarahalla. Eikä se haittaa jos velvoitteet hoituu.
Suomalaiset elää hyvin velkaista elämää keskimäärin.
Ei ne suuretkaan tulot aina takaa velatonta elämää, nälkä kun tuppaa kasvaa syödessä.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa muuten kun ihmisiä v......a, kun on se velaksi ostettu omakotitalo, missä kituuttaa koko elämänsä lainaa maksellen ja remontoiden. Sitten täällä koitetaan muuttaa mustaa valkoiseksi satuiluilla, kuinka ihanaa on asua omassa talossa(pankin) ja maksaa koko ikänsä satojen tonnien velkaa ja oot koko elämäsi jämähtänyt siihen taloosi. Eipä tartte ainakaan miettiä mitä elämässä tekee, kun oot siinä velkasessa talossa ja pienissä piireissä ikäsi ja käyt töissä. Leikkailet nurmikkoa ja kolaat pihaa ja remontoit kämppääsi. Wau mikä tulevaisuus! Ja se velkainen autokin siinä pihalla.......Ampuisin itteni jos mun tulevaisuus ois tota.
Aina talon voi myydä jos alkaa ahdistaa. Mutta olisihan se turhauttavaa jos joutuisi pienestä palkastaan vielä maksaa vuokraa toisen taskuun ja sen pillin mukaan mennä.
Oma tupa oma lupa. OK-taloissa asujat kyllä yleensä sen asumismuotona on valinneet koska nauttii pihahommista ja remontitkin onnistuu tarvittaessa, ja jos ei onnistu aina voi tilata ulkopuolelta tekijät.
Täytyy sanoa että on tämä asumismuodoista ehdottomasti paras, omat seinät ja rauha, omat päätökset, koko ajan lyhenee velka ja arvo nousee samalla, leppoisaa asumista.
Vierailija kirjoitti:
Jaah. Minun ja miehen bruttopalkat on 7000 e kuussa yhteensä. Ei ole rahaa helsingissä edes rivariin. Eikä kahteen autoon tai thaimaan matkoihin.
Tässä nähdään, miten eri asemassa ollaan, kun asutaan eripuolella maata. Toki meillä omakotitalo on ostettu jo 20v sitten, kun ollaan jo vanhempia ihmisiä ja asuntolainakin on jo maksettu pois. Mutta kuitenkin, me molemmat, mies ja minä, ollaan tienattu vain reilu 2000e/kk ja meillä on ihan hieno noin 200 neliöinen talo , 2 aika uutta autoa, 2 moottoripyörää ja neljä lasta. Lapsetkin nyt jo nuoria aikuisia. Ja aina on ollut jokunen lemmikkikin. Hyvin ollaan pärjätty. Jos asuisimme pääkaupunkiseudulla, meillä ei olsi ollut varaa mihinkään tähän.
Vierailija kirjoitti:
8000bruttotulot:
5000netto.
Vuokra -2000, 100m2 Helsingin arvoalueella.
Ruoka yms -1000e
säästöön menee -1000e
Harrastukset, ulkonasyömiset yms -1000e
Huh huh, ihan pahaa tekee lukea miten paljon joku maksaa vuokraa. Mutta kyllä toisaalta ymmärrän tuon pointinkin, ettei halua hampaisiin asti velkaa ja on asuinalueesta tarkka. Ja kolme lasta, kyllähän se kalliiksi tulee.
Tuo on hyvä, että saatte noinkin paljon säästöön. Ja loppupeleissä se aika kun tarvitsette isoa perheasuntoa ei ole loputtoman pitkä. Lapset muuttavat omilleen ennen pitkää ja sitten pärjäätte jo pienemmässä. Miettisin teidän tilanteessa sitä, että ostaisitte itsellenne sopivan kaksion odottamaan sitä aikaa, kun lapset eivät enää asu kotona. Tarvitsette tietenkin säästöjä jonkin verran ja lainaa lisäksi, mutta vuokralainen auttaisi omalta osaltaan sen asunnon maksamisessa. Näin teillä olisi eläkepäivien varalle vähän edullisempi asumismuoto tiedossa, verrattuna siihen että maksaisitte eläkkeistä kovaa vuokraa.
Meillä on reilu 150m2 omakotitalo, ei mitenkään erityinen, mutta kauniisti sisustettu ja puutarha laitettu ulkoporealtaineen. Siitä velkaa joitain kymmeniä tuhansia. Pihasta löytyy kaksi bemaria, vm -11 ja -15, autoista ei ole velkaa. Tosin vanhempi auto nyt ei olekaan kuin 13t€ arvoinen, eli ei mikään erityisen ihmeellinen.
Lapsia on neljä, minä olen juuri nuorimman takia kotihoidontuella. Pennejä ei tarvitse laskea, mutta törsäilläkään ei voi. Lapset saavat harrastaa juuri sitä, mitä tahtovat, me sitten karsimme omista menoistamme. Minä esimerkiksi en osta juuri koskaan itselleni uusia vaatteita, emme syö jatkuvasti ulkona, vauvan vaatteet ostettiin kirpparilta, jne. Rahat riittää ja vähän saa säästöönkin, mutta missään pk-seudulla ei näillä tuloilla asuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Jaah. Minun ja miehen bruttopalkat on 7000 e kuussa yhteensä. Ei ole rahaa helsingissä edes rivariin. Eikä kahteen autoon tai thaimaan matkoihin.
Höpölöpö. Minun yksinhuoltajaäiti omisti ison rivariasunnon Helsingissä hyvällä alueella ja elätti kaksi lasta. Bruttopalkka kai n. 4500e kuussa. Matkusteltiin paljon, joskin luotolla. Ei mikään tarkin rahan käyttäjä kyllä, lainalla kun elää, mutta muuten ihan hyvin oli varaa.
Tämä keskustelu on mennyt nyt vähän syrjäseutu vs. pk-seutu -keskusteluksi. Vaikka Tyrnävällä ok-talon (laina+ylläpito) saisi 700e/kk niin kyllä siellä pk-seudun sisälläkin (tai hyvien yhteyksien varresta kehyskunnasta) saa jos ei ihan ok-taloa niin ainakin perheelle soveltuvan rivarin 1500e/kk kustannuksilla.
Joo ei ehkä siltä unelmapaikalta tai Helsingistä tai niin suurella tontilla, mutta ei sitä kyllä missään ghetossakaan tarvitse asua. Kyllä on elämänhallinnassa jotakin vialla kun 4500-5000 euron nettotuloilla valitetaan että ei ole muka varaa ostaa omaa perheasuntoa. Ketkä ne sitten niitä perheasuntoja tai taloja siellä pk-seudulla ostaa? Kyllä suurin osa heistä on ihan keskituloisia. Ja alkuun on varmasti kyllä isot lainat harteilla mutta kyllähän ne siitä sitten pienenee ajan kanssa.
Eri juttu toki jos EI HALUA vaan on ihan oma valinta asua arvoalueella vuokralla, jonka pointin ymmärrän itse hyvin. Elämä on tässä ja nyt, toinen haluaa käyttää sen asumalla alueella X minne ei ole mitään asiaa ilman yli puolen miljoonan lainoja ja sellaisiin harvalla on varaa. Mutta haluaminen ja pystyminen on kyllä kaksi ihan eri asiaa. Tässäkin keskustelussa näkee kun toinen valittaa että 4500e/kk nettotuloilla ei ole muka varaa ostaa omaa perheasuntoa tai varaa tehdä lapsia. Ja toinen maksaa lähes samoilla tuloilla helposti 1700e/kk vuokraa ja tekee useita lapsia. Toki keskustelussa pitää muistaa myös lapsien lukumäärä. Yhteen lapseen on käytännössä kaikilla varaa ja varsinkin ensimmäisinä vuosina, eri juttu sitten kun lapsimäärä ja lasten iät kasvaa.
Niin paljon on erilaisia rahankäyttäjiä. Se että pääsee pk-seudulla kiinni omistusasumiseen (ilman vanhempien avustusta) vaatii yleensä pitkäjänteistä talouden suunnittelua ja säästämistä, ja kaikilta tätä ei löydy. Sitä vaan herätään yhtäkkiä että on pari lasta ja vuokrarahoilla lyhentäisi omaakin. Siinä vaiheessa meneekin yleensä pidempi aika että saa vuokran ohessa säästettyä omarahoitusosuuden.
Ovat aina töissä.Lisäksi isät ja äidit antaa rahaa.
Se vasta on elämää 😂 Kerätä ympärilleen omaisuutta.