Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.
Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?
Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳
Kommentit (599)
Omakotitalossa voi vaikuttaa itse asumiskuluihinsa. Kerrostalossa ja rivareissa vastikkeet ihan järkyttäviä. Olen nähnyt jotain 90neliön asuntoja joissa vastike 400€/kk, vaikka olisi oma tontti. Uskomatonta maksaa niin pienten neliöiden hoidosta liki viisi tonnia vuodessa. Ja vesimaksut päälle niin ei edes riitä. Ja käyttösähkö tottakai. On niin halpaa että. Lisäksi taloyhtiön remontit tilataan isännöitsijältä ja kotitalousvähennys saa haaveilla.
Vrt. meillä vuosikulut kuukaudelle jaettuna 160 asuinneliössä on noin 350€. Sisältäen lämmitys, sähkö, vesi, kiinteistövero, vakuutukset, jätehuolto ja pihanhoitokulut. Osakkeessa puolta pienemmissä neliöissä menisi helposti se 500€ ainakin. Eli vuodessa remontointi janylläpitoon jääm +- 2000€.
Vierailija kirjoitti:
Vrt. meillä vuosikulut kuukaudelle jaettuna 160 asuinneliössä on noin 350€. Sisältäen lämmitys, sähkö, vesi, kiinteistövero, vakuutukset, jätehuolto ja pihanhoitokulut. Osakkeessa puolta pienemmissä neliöissä menisi helposti se 500€ ainakin. Eli vuodessa remontointi janylläpitoon jääm +- 2000€.
Elikkä halvempaa asua vuokralla ilman velkahelvettiä. Teillä menee enempi taloonne kuluja vuodessa, plus laina ja korot ja mahdolliset remonttikulut, kun mulla vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaah. Minun ja miehen bruttopalkat on 7000 e kuussa yhteensä. Ei ole rahaa helsingissä edes rivariin. Eikä kahteen autoon tai thaimaan matkoihin.
Meillä sama juttu. Yhteenlasketut bruttotulot on 8000e/kk. Asumme Helsingissä vuokralla, koska emme ikinä saisi sellaista lainaa, mitä täällä kiva kodit maksavat.
Meillä on kyllä kolme lasta, mutta käytännössä heihin ei mene rahaa juuri mitään. Auto meillä on edullinen ja alkoholia emme käytä. Prismaan, vakuutuksiin yms menee suurin osa rahoista. Kivasti jää säästöön, lomalla voimme tehdä mitä huvittaa, suurin osa lomasta tosin mökkeillään. Mökin peri mies. Mutta ei niillä säästöillä 500k lainaa silti oteta. Aidosti hämmästyttää kuinka monella on isoja lainoja, en kehtaa edes pyytää pankilta kun pelkään että nauravat ulos.
En tiedä tarkoititko meitä, että onko meillä maksuvaikeuksia, joka siitä kyselit. Mutta ei ole. Ja kierrätämme ahkerasti. Mutta en halua 3h+k luukussa kolmen lapsen kanssa. Enkä halua asua missä tahansa Helsingissä, meillä on täältä vain pari asuinaluetta, jossa suostumme aaumaan. Koulujen, ympäristön ja yhteyksien täytyy olla mieluisat ja kodin lähellä työpaikkaa.
Maksamme nyt noin 500-1000e vähemmän vuokraa kuin mitä oman asunnon kk-menot olisivat, toki lähentäisimme omaa pois, mutta en halua kituuttaa, vaan nauttia arjesta nyt.
Ymmärrän miksi moni ajattelee eri tavalla. Itse stressaantuisin henkisesti kuoliaaksi, jos joutuisin haastavan työn ja ruuhkavuosien ohella vielä asuntolainaa miettimään. Enkä oikeasti usko, että saisimme 500k lainaa, emme ole siis kyllä kysyneetkään. Osan säästöistä ajattelimme nyt sijoittaa.
8000bruttotulot:
5000netto.
Vuokra -2000, 100m2 Helsingin arvoalueella.
Ruoka yms -1000e
säästöön menee -1000e
Harrastukset, ulkonasyömiset yms -1000e
Vierailija kirjoitti:
Huomaa muuten kun ihmisiä v......a, kun on se velaksi ostettu omakotitalo, missä kituuttaa koko elämänsä lainaa maksellen ja remontoiden. Sitten täällä koitetaan muuttaa mustaa valkoiseksi satuiluilla, kuinka ihanaa on asua omassa talossa(pankin) ja maksaa koko ikänsä satojen tonnien velkaa ja oot koko elämäsi jämähtänyt siihen taloosi. Eipä tartte ainakaan miettiä mitä elämässä tekee, kun oot siinä velkasessa talossa ja pienissä piireissä ikäsi ja käyt töissä. Leikkailet nurmikkoa ja kolaat pihaa ja remontoit kämppääsi. Wau mikä tulevaisuus! Ja se velkainen autokin siinä pihalla.......Ampuisin itteni jos mun tulevaisuus ois tota.
No voi hyvä ihme, eihän sinun ole pakko omakotitalossa ikinä asua jos et halua. Toiset arvostavat rauhaa ja omaa pihaa.
Lainaa lyhennetään about saman mitä vuokra olisi, omakotitalossa toki vuokralla asuminen tulisi jopa kalliimmaksi kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaah. Minun ja miehen bruttopalkat on 7000 e kuussa yhteensä. Ei ole rahaa helsingissä edes rivariin. Eikä kahteen autoon tai thaimaan matkoihin.
Meillä sama juttu. Yhteenlasketut bruttotulot on 8000e/kk. Asumme Helsingissä vuokralla, koska emme ikinä saisi sellaista lainaa, mitä täällä kiva kodit maksavat.
Meillä on kyllä kolme lasta, mutta käytännössä heihin ei mene rahaa juuri mitään. Auto meillä on edullinen ja alkoholia emme käytä. Prismaan, vakuutuksiin yms menee suurin osa rahoista. Kivasti jää säästöön, lomalla voimme tehdä mitä huvittaa, suurin osa lomasta tosin mökkeillään. Mökin peri mies. Mutta ei niillä säästöillä 500k lainaa silti oteta. Aidosti hämmästyttää kuinka monella on isoja lainoja, en kehtaa edes pyytää pankilta kun pelkään että nauravat ulos.
En tiedä tarkoititko meitä, että onko meillä maksuvaikeuksia, joka siitä kyselit. Mutta ei ole. Ja kierrätämme ahkerasti. Mutta en halua 3h+k luukussa kolmen lapsen kanssa. Enkä halua asua missä tahansa Helsingissä, meillä on täältä vain pari asuinaluetta, jossa suostumme aaumaan. Koulujen, ympäristön ja yhteyksien täytyy olla mieluisat ja kodin lähellä työpaikkaa.
Maksamme nyt noin 500-1000e vähemmän vuokraa kuin mitä oman asunnon kk-menot olisivat, toki lähentäisimme omaa pois, mutta en halua kituuttaa, vaan nauttia arjesta nyt.
Ymmärrän miksi moni ajattelee eri tavalla. Itse stressaantuisin henkisesti kuoliaaksi, jos joutuisin haastavan työn ja ruuhkavuosien ohella vielä asuntolainaa miettimään. Enkä oikeasti usko, että saisimme 500k lainaa, emme ole siis kyllä kysyneetkään. Osan säästöistä ajattelimme nyt sijoittaa.
8000bruttotulot:
5000netto.
Vuokra -2000, 100m2 Helsingin arvoalueella.
Ruoka yms -1000e
säästöön menee -1000e
Harrastukset, ulkonasyömiset yms -1000e
Vierailija kirjoitti:
Kukintyylillään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä siinä lainassa on? Vuokra-asuminen se pk-seudulla vasta kallista onkin, mieluummin maksetaan omaa pois kuin pistetään nekin rahat vuokranantajan pussiin. Tietty jos pitää velattomuutta itseisarvona, niin useimmilla keskituloisilla jää joko asunnot ostamatta tai parhaat vuodet elämättä, kun se aika tuhlataan askeettiseen kituuttamiseen. Elämä on valintoja.
Onko ihmiset oikeasti noin tyhmiä? Mä asun periaatteessa ilmaiseksi vuokralla jos vertaa lainalla ostettuun omakotitaloon. Esim omakotitalon kulut on vähintään 6000-10 000€/ vuosi. Siihen sitten lainan korot ja muut remontit ja korjaukset päälle. Saat lainan maksettua niin onkin putkiremontin aika. Hups, tuli vesivahinko. AI hitto, katto pitää uusia. Lainan otolle ei tuu loppua. Jos mä eläisin jossain velkahelvetissä ikäni, voin sanoo että nuppi hajoisi äikä äkkiä!
14 vuotta laina-aika, kolme jäljellä. Reaalikorkohan on ollu negatiivinen jo kohta kymmenen vuotta. Yksi vesivahinko ollut, kokonaiskustannukset oli 3000-4000, sisältää uuden vessan laatoituksen. Putkiremppa odottaa joskus 30 vuoden kuluttua, maksaa muutaman tonnin.
Mutta tosiaan, kolme vuoden kuluttua omistetaan tämä n. 200 000 euron arvoinen talo eikä siis makseta varsinaisesta asumisesta mitään.
Mites sulla? Onko asuntosijoittajan lainan maksaminen kivaa?
Kuinkas paljon olette maksaneet sitä taloa yhteensä kaikkine kuluineen 14v aikana asumiskulut huomioiden? Taitaa tuplata ainakin asunnon arvon. Toi onkin uutta, että omassa asunnossa asuminen ei maksa mitään.......WT taas asialla ja elämäm kolu paistaa läpi pahasti!
Nyt taitaa monikulttuuri-gheton asukilla olla pikkasen väärä käsitys omakotitalon kuluista, varsin huoltovapaata asumista tämä on.
Huvittaa tuo WT -kommentti, eikös se porukka asu juuri niissä betonikuutioissa:D
Mistäs muuten tuommoinen ärtymys? Onko KELA Goldilla hankittu perjantaipullo jo imetty tyhjiin?
Hirveä talolaina ja "huonohkot" yli 10 v autot. Ja yksi lapsi. Tulot yhteensä maks 4000, mutta tämä on jo iso summa, kun olin työtön pitkän aikaa niin tulot alle 2500. Mutta tietysti oma vika, kun ei ole "parempaa" ammattia ja toisaalta täytyy olla kiitollinen, että työtä kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Vaasassa tuolla rahalla omakotitalo, kesämökki, 2 henkilöautoa, asuntoauto, moottoripyörä ja skootteri. Niin ja 2 teini-ikäistä lasta :) Ulkomaanmatkoja kerran vuodessa, vähintään, jos Ruotsia ja Viroa ei lasketa mukaan. Velkaakaan ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on pahoja rahankäyttöongelmia. Meillä on bruttotulot yhteensä n. 4000 e/kk ja asutaan omakotitalossa kahden auton kera Helsingin naapurikaupungissa. Puolet laina-ajasta on mennyt ja puolet vielä jäljellä.
Talo on halpa, kaikki mitä voi tehdä ja mistä säästää, tehdään itse-. Lapsia 4. Vanha omakotitalo halvempi (100 000) asua kuin vuokralla, siksi muutimme. Samallaa maksamme kumminkin omaa, emmekä toisten voittoja. Asumme pikkukylässä ja liki järven rannassa.
Auto ei ole hieno, mutta valitsemme aina käyttövarman auton. Emme me matkustele, ja kuvan shampanlasista , auringosta jne saa kuka tahansa someen.
Osalla on hirveästi velkaa ja siellä kulissien takana kurja elämä.
Elämän arvot kohdalleen niin on paljon onnellisempi. Minulla on 4 lasta. Sitä ei monella ole, eikä edes kaikki maailman autot riitä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä siinä lainassa on? Vuokra-asuminen se pk-seudulla vasta kallista onkin, mieluummin maksetaan omaa pois kuin pistetään nekin rahat vuokranantajan pussiin. Tietty jos pitää velattomuutta itseisarvona, niin useimmilla keskituloisilla jää joko asunnot ostamatta tai parhaat vuodet elämättä, kun se aika tuhlataan askeettiseen kituuttamiseen. Elämä on valintoja.
Kenelläköhän ne parhaat vuodet jää elämättä ja kuka kituuttaa lainansa kanssa vuosikymmeniä ja elää askeettisesti? Heh heh, taidat olla vähän yksinkertainen.
Verrataas nyt vähän.... käytännössä sama summa/kk ja sinun vuokrakolossisi missä tahansa vrt uudehko oma koti kt, rivari tai okt. Mun on tosi helppoa tehdä oma valintani, tottakai maksan mieluummin omaa. Jonain päivänä olen velaton ja sinä - tadaa! - maksat edelleenkin sitä vuokrakämppääsi;D
Tässä menee nyt puurot ja vellit sekaisin ihmisillä. On aika ratkaisevaa missä se talo on, onko se Tyrnävällä vai Helsingissä. Keskituloiset voi hommata hyvin talon jostain jumalan selän takaa vaikka viiskymppisenä, mutta ei esim. pk-seudulta Ja joidenkin elämä töineen on täällä, ei voi muuttaa jonnekin Tyrnävälle tai Pihtiputaalle... Siks on ihan turha puhua jostain talojen ostoista yms, kun niitä on aika eri hintakuokkaa:)
Vierailija kirjoitti:
Koska Helsinki. Muualla saisit nuo tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Kukintyylillään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmiset oikeasti noin tyhmiä? Mä asun periaatteessa ilmaiseksi vuokralla jos vertaa lainalla ostettuun omakotitaloon. Esim omakotitalon kulut on vähintään 6000-10 000€/ vuosi. Siihen sitten lainan korot ja muut remontit ja korjaukset päälle. Saat lainan maksettua niin onkin putkiremontin aika. Hups, tuli vesivahinko. AI hitto, katto pitää uusia. Lainan otolle ei tuu loppua. Jos mä eläisin jossain velkahelvetissä ikäni, voin sanoo että nuppi hajoisi äikä äkkiä!
14 vuotta laina-aika, kolme jäljellä. Reaalikorkohan on ollu negatiivinen jo kohta kymmenen vuotta. Yksi vesivahinko ollut, kokonaiskustannukset oli 3000-4000, sisältää uuden vessan laatoituksen. Putkiremppa odottaa joskus 30 vuoden kuluttua, maksaa muutaman tonnin.
Mutta tosiaan, kolme vuoden kuluttua omistetaan tämä n. 200 000 euron arvoinen talo eikä siis makseta varsinaisesta asumisesta mitään.
Mites sulla? Onko asuntosijoittajan lainan maksaminen kivaa?
Kuinkas paljon olette maksaneet sitä taloa yhteensä kaikkine kuluineen 14v aikana asumiskulut huomioiden? Taitaa tuplata ainakin asunnon arvon. Toi onkin uutta, että omassa asunnossa asuminen ei maksa mitään.......WT taas asialla ja elämäm kolu paistaa läpi pahasti!
Ei valittamista fasiliteteissa (en ole edellinen):D
Sullakin onkin varmaan 250m2 lähellä merta ja järveä parikymmentä minuuttia Kampista, asumiskulut (lainoineen ja korkoineen) 1700€/kk. Näin meillä:D
Tokihan tuolla rahalla jo melkein 90m2 saisi 70- luvun lähiöstä vuokralle.
Jos vuokra on 1700€/kk heität vuodessa 20400€ vessanpytystä alas.
Minulla omaisuus sensijaan on karttunut 14400€ :D
Opettele laskemaan...
Ai että onko kaikki ostettu lainalla? Mietitäänpäs, ei välttämättä jos kadehtimasi naapuri on Mikael Jungner joka voi ostaa prätkän koska nettoaa kympin kuussa ja kuluttaa ruokiin alle kaksi.
Me muut ostetaan itse ruokamme ja ostetaan autot ja talot lainarahalla. Ihana tunne kun aamuisin töihin lähtiessä tietää miksi sinne mennään.
Nimim. 45 tonnia velkaa ja bruttopalkka alle 3k/kk
Vierailija kirjoitti:
Että mitähän vittua kirjoitti:
Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?
Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.Jos ne asuu vaikka vuokralla eikä harrasta muuten mitään ihmeellisiä ja osaa käyttää tulonsa fiksusti, niin saattaa sitä rahaa jäädä hyvinkin säästöön sen verran, että sillä voi hyvinkin tehdä joskus vaikka kuukauden matkan.
Meillä on mennyt noin 4000 euroa, kun on oltu reissussa kuukausi Saksassa/Keski-Euroopassa omalla autolla (minä, mies ja lapsi; tuollaisissa reissuissa hän on ollut mukana isompana vauvana ja 2-vuotiaana). Tuo summa sisältää aika lailla kaiken, mitä reissussa mennyt: laivamatkat Saksaan tai Ruotsiin, muut lauttamatkat tai siltamaksut Ruotsi-Tanska, bensa, pysäköintimaksut, hotellit, ravintolat, muut ruokakulut, muut menot mitä reissussa tulee. Hotellit lohkaisi meiltä isoimman osan.
Mistä tiedät, jos he nukkui esim. tuttavilla tai couchsurfingin kautta? Tai saivat muuten edullisesti jonkun asunnon jotain kautta? Lentojakin voi saada tosi halvalla. Jos heillä oli joku kokkausmahdollisuus kohteessa, niin siinäkin säästää. Ovat myös saattaneet vaikka alivuokrata oman asuntonsa tuoksi kuukaudeksi jollekin? Ja ruoka tosiaan voi olla paljon halvempaa kohteessa kuin täällä.
Kuukauden reissu voi kuulostaa tosi kalliilta luksukselta ja sitä se voi kyllä ollakin, mutta sen pystyy tekeen myös todella pienelläkin budjetilla. Riippuu miten sen tekee -ei kaiken aina tarvitse olla viiden tai seitsemän tähden all inclusive. ;-)
Ai niin ja se auto. Meillä säästyy siinäkin, koska auto on ostettu edullisesti. Taisi maksaa noin 1000 euroa aikanaan? Mies osaa sitä itse laitella & tilat ja välineet laittamiseen löytyy. Onni on autokorjaajien sukuun syntynyt mies. :-D Vaikka hän itse onkin ihan muulla alalla, niin on kuitenkin harrastusmielessä tosi kiinnostunut autojen rassailusta ja taitoa löytyy paljon sekä apuja tarvittaessa, jos oma tietämys ei riitä. Hinnastaan huolimatta meidän auto on ihan turvallinen ja luotettava menopeli. Jotain pikkuvikoja on joskus, mutta ne on kaikki olleet itse korjattavissa. Varaosatkin on aika pitkälti ilmaisia, kun on muutama saman merkkinen ilmaisena saatu autonraato pihassa utotallin takana varaosa-autona.:-D
Juuri yksi päivä puhuttiinkin, että aika pitkä penni on taidettu saada säästettyä tämän ansiosta?
t. Tuon lainatun kirjoittaja
On talo, on kaksi autoa, on monta lasta....
Ei riitä rahat tämän yhdistelmän ylläpitämiseen. Kaikki luottokortit tapissa. Ruokaa ostetaan pikavipeillä ja laskuja maksetaan lainarahalla. Yhdistelylainoja on monta. Jokainen päivä on selviytymistaistelua.
Kuoppaa kaivetaan syvemmäksi kunnes pohja tulee vastaan ja jonkun jaksaminen loppuu.
”Rahaa se vaan on” toteaa toinen.
miten somaleilla ja syyrialaisilla(mitä lienee?) on varaa uuteen autoon ,no siksi kun suomi maksaa heille ajokortit ja auton
Olisko perittyä rahaa? Tai harvinaisempi vaihtoehto laitonta rahaa?