Miten tavallisilla ihmisillä on varaa kahteen autoon, omakotitaloon ja useampaan lapseen? Tuntuu että meillä ei olisi varaa edes siihen yhteen hyvään autoon.
Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?
Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳
Kommentit (599)
Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?
Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.
Jaah. Minun ja miehen bruttopalkat on 7000 e kuussa yhteensä. Ei ole rahaa helsingissä edes rivariin. Eikä kahteen autoon tai thaimaan matkoihin.
Että mitähän vittua kirjoitti:
Mä taas ihmettelen, että miten kahdella työttömällä on varaa lähteä kuukaudeksi lapsen kanssa ulkomaille?
Monesti ulkomailla asuminen ja ruoka on paljon halvempaa kuin Suomessa. Suomessa eläminen ja asuminen on kallista.
No sitä mäkin ihmettelen. Meillä omakotitalo, sekin vanha eikä mikään hieno tai kadehdittava millään muotoa. 2 autoa on, mutta tekisi mieli luopua toisesta, auto on älyttömän kallis ylläpitää. Mutta melko pakollinen se toinen auto on, työaika pitenisi päivässä lähes 2 tunnilla jos menis julkisilla. Mitään merkkivaatteita ei ole kellään, ruuassakaan ei tuhlailla. Silti tuntuu että kädestä suuhun eletään ja kauhistuttaa jo valmiiksi kun toinen lapsi kohta teini-ikäinen, miten me sitten pärjätään?
Vierailija kirjoitti:
Sairaasti velkaa.
Terv pankin täti
Näin mä vähän arvelinkin. Ei luulis muuten varaa olevan monen kymmenen tonnin autoihin ja monen sadan tuhannen hintaisiin taloihin.
Sitähän joutuu olemaan kokoajan työssä, että saa nuo kaikki velat maksettuakin. Ap
Kehä kolmosen ulkopuolellakin on elämää ;)
Meillä omakotitalo, kaksi hyvää autoa, minibussillinen lapsia, monta koiraa harrastuskavereina.
Velkaa jäljellä 1.5 v. Autot ei rahoituksella vaan käteiskaupalla hankittu.
Ei tiukkaa rahasta. Minä kotiäiti. Mies tienaa keskitasoa paremmin. Ei tuhlailla turhuuteen, lapset ja koirat tulee aina ensin, omista haluista voi tinkiä.
Perus 6000-7000e/kk nettotulot perheelle riittää juuri ja juuri kahteen lapseen, autoihin ja uuteen omakotitaloon.
Helsingissä ei taida vielä okteetä saada.
Vierailija kirjoitti:
Jaah. Minun ja miehen bruttopalkat on 7000 e kuussa yhteensä. Ei ole rahaa helsingissä edes rivariin. Eikä kahteen autoon tai thaimaan matkoihin.
Ymmärrän kovat asumiskulut Helsingissä, mutta muuten ei pitäisi olla mahdottoman kallista.
Vierailija kirjoitti:
Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.Monesti ulkomailla asuminen ja ruoka on paljon halvempaa kuin Suomessa. Suomessa eläminen ja asuminen on kallista.
Mutta kai ne lentoliputkin maksaa jonkin verran? Ei vaikuta ihan hirveän kireältä tuo näiden työttömien budjetti kun itsellä ei tosiaan ole varaa edes niihin lentolippuihin...
Meillä näin: elettiin tosi säästeliäästi alkuun. Ostettiin pieni kolmio ja maksettiin asuntolainaa ripeästi pois.
Nyt ollaan 42 v. ja meillä
-talo 500000, josta velkaa 200000 (pk-seudulla, ei hieno)
-2 autoa, molemmat uusia mutta halpoja, ei velkaa
-reissuihin menee 10000 / vuosi (kaikki ylimääräinen)
-neljä lasta, harrastuksiin menee aika paljon rahaa
-syödään edullisesti, mutta aika usein ulkona / tilataan kotiin
-palkat 6000 ja 5500 brutto, netto 7000
Mulla olis varaa useampaan autoon, hienoon omakotitaloon ja ihan niin moneen lapseen kun ehtisin saada. Mutta eipä halua kukaan mies semmoisia kanssani niin kahdestaan koiran kanssa sitten elellään isossa kerrostalolukaalissa. Tasan ei käy onnen lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Perus 6000-7000e/kk nettotulot perheelle riittää juuri ja juuri kahteen lapseen, autoihin ja uuteen omakotitaloon.
Helsingissä ei taida vielä okteetä saada.
7000 netto ei ole mikään perus. 5500€/kk/hlö on reilusti yli mediaanitulojen. Oikeen tuntuvastikin.
Vierailija kirjoitti:
No sitä mäkin ihmettelen. Meillä omakotitalo, sekin vanha eikä mikään hieno tai kadehdittava millään muotoa. 2 autoa on, mutta tekisi mieli luopua toisesta, auto on älyttömän kallis ylläpitää. Mutta melko pakollinen se toinen auto on, työaika pitenisi päivässä lähes 2 tunnilla jos menis julkisilla. Mitään merkkivaatteita ei ole kellään, ruuassakaan ei tuhlailla. Silti tuntuu että kädestä suuhun eletään ja kauhistuttaa jo valmiiksi kun toinen lapsi kohta teini-ikäinen, miten me sitten pärjätään?
Meilläkään koti ei oo mistään kalliimmasta ja hienoimmasta päästä, vanha mummonmökki, mutta velkaa olemme joutuneet sitäkin varten ottamaan.
Autokin on niin romuna jo että ollaan mietitty uudemman auton ostamista, mutta sitten joutuisi ottamaan taas lisää velkaa jos haluaisi kunnollisen auton hankkia, mutta sitä emme halua.
Emme halua mihinkään vuosikymmenien velkakierteeseen.
Onneksi meillä ei oo lasta, menot vaan lisääntyisivät jos olisi lapsi tai useampikin. Heistäkin varmasti saisi ainakin lapsilisää, mutta eihän ne pikku hilut kaikkia menoja kuitenkaan kaikkia menoja kattaisi. Ap
Matkustaminen on halpaa nykyään. Jätä loton pelaaminen ja saunasiiderit vuodeksi niin pääset sinäkin.
Ei asuta pääkaupunkiseudulla, mutta isossa kaupungissa kuitenkin. Omakotitalo (ihan kohta velaton), kaksi autoa - toinen vuodelta 2009 ja toinen v. 2015. Vanhempi on siinä tilanteessa, että tällä hetkellä se kannattaa ajaa ns. loppuun kun hyvitys uuteen on pieni ja auto on toistaiseksi (kop, kop) pysynyt hyvässä kunnossa. Kolme teini-ikäistä lasta.
Miehellä on palkka n 9000 €/kk, minä olen työttömänä, mutta tehnyt 20 v. töitä. Ei meillä ole holtitonta velkaa ollut koskaan. Kun otettiin rakennuslaina (220 000 €) korot olivat 5 % tienoilla. Me yksinkertaisesti lyhennettiin silloin paljon ja tehtiin ylimääräisiä lyhennyksiä.
Oltiin ulkomaankomennuksella, josta jäi ihan ok. säästöt, maksettiin lainaa pois ja autot tietty velattomia.
Lapset harrastaa paljon ja siihen menee rahaa, mutta eivät muuten vaadi uusimpia ja kalleimpai härpäkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä näin: elettiin tosi säästeliäästi alkuun. Ostettiin pieni kolmio ja maksettiin asuntolainaa ripeästi pois.
Nyt ollaan 42 v. ja meillä
-talo 500000, josta velkaa 200000 (pk-seudulla, ei hieno)
-2 autoa, molemmat uusia mutta halpoja, ei velkaa
-reissuihin menee 10000 / vuosi (kaikki ylimääräinen)
-neljä lasta, harrastuksiin menee aika paljon rahaa
-syödään edullisesti, mutta aika usein ulkona / tilataan kotiin
-palkat 6000 ja 5500 brutto, netto 7000
Missä työssä tavalliset ihmiset tienaa noin hyvin?
Velkaa on joo. Mutta ei kovin monilla ”tavallisilla” ihmisillä kyllä ole noita kaikkia, tai sitten he ovat esim. onnistuneet sijoituksissa, perineet tms. Tai palkka on keskimääräistä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Saatikka sitten hienoon omakotitaloon. Millä ihmiset maksavat kaikki nämä huvitukset?
Onko kaikki vaan kulissia ja talot ja autot ostettu lainalla ja niskassa kauheat lainavelat? Useammasta lapsestakin varmasti saa jonkun verran tukia mutta ei kai niillä kaikkea tuota materiaa makseta kuitenkaan? 😳
Ei mulla ole velkaa kuin 70000€,autot vanhoja ,lapsen päivähoito maksaa 290€/kk ,akan pito vielä enemmän.
Kahta työtä pitää tehdä.
Jos akka tajuaisi häipyä hevon vi*tuun jäisi rahaa vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Se tyyppi, joka käy töissä, on omakotitalo ja auto. Ja lapsia.Monesti ulkomailla asuminen ja ruoka on paljon halvempaa kuin Suomessa. Suomessa eläminen ja asuminen on kallista.
Mutta kai ne lentoliputkin maksaa jonkin verran? Ei vaikuta ihan hirveän kireältä tuo näiden työttömien budjetti kun itsellä ei tosiaan ole varaa edes niihin lentolippuihin...
Lentolippuja voi saada yllättävän edullisesti, jos on ajoissa asialla ja jos reitin voi valita hinnan perusteella, vaikka lentoyhtiö ja välilaskujen määrä olisi sitten mikä tahansa. Siis kaukokohteissa tämä.
Sairaasti velkaa.
Terv pankin täti