Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutin Joensuusta Jyväskylään ja en viihdy yhtään! Mitä teen?

Vierailija
09.01.2018 |

Muutin reilu vuosi sitten perheeni kanssa Joensuusta Jyväskylään. Puoliso sai siirron ja samalla paremman tehtävän, ja koska olin itse äitylomalla tuolloin niin idea tuntui hyvältä. Minulla on nyt kuopus 1v ja esikoinen 9, olen hoitovapaalla toukokuun loppuun eli pitää joko saada uusi työ tai palata vanhaan Joensuussa.
Ongelma on se etten viihdy yhtään. Liian iso suurkaupunki, kauhea ruuhka, liikaa ihmisiä ja en tunne täällä ketään. Vaikea tutustua ja jotenkin sellainen tyly torjunta, jos menen reippaasti juttelemaan ja tekemään tuttavuutta.

Esikoiselle oli kamala trauma kun hänet revittiin uudelle paikkakunnalle ja kaverit jäivät. Sai kyllä uusia kavereita mutta kaipaa koko ajan silti ”kotiin” ja ikävöi vanhoja paikkoja ja kavereita.

Teimme pasksn päätöksen ja kaduttaa valtavasti! Kunpa voisin kääntää ajan taaksepäin! Ikävöin vanhaa taloa ja kavereita, kaikki jäi sinne ja uusia en saanut. Silloin ajattelin että tulevaisuuden kannalta muuttovoittokuntaan muuttaminen olisi parempi kuin jäädä kituisaan Joensuuhun. Olin niin vääräsdä, kasvukeskus ei onnea tuo jos vaikea tutustua ja ulkopuolinen olo.

Mitä ihmettä teen!? Mitä sinä tekisit? En haluaisi koko aikaa repiä lasta koulusta toiseen. Töitäkin etsin koko ajan mutta vastoin ennakko-odotuksia en oikein löydä mitään (viestinnän ala). Minulla on siis virka voimassa joensuussa. Mies viihtyy täällä mutta minä ja lapset ei. Tai no, taapero ei ehkä vielä omaa mielipidettä.

Ps. Olen asunut myös kuopiossa enkä ole syntyjäni joensuusta, eli sielläkään ei ole sukua niinkuin ei jyväskylässäkään. Joensuu vaan on niin paljon...kotoisampi, kuin tyly Jyväskylä. Varmaan Jyväskylä on täällä syntyneille kiva paikka kuitenkin.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

liian iso suurkaupunki? oletko ikinä matkustanut ulkomailla? edes helsinki ei mielestäni ole liian iso :DDD

Niin, sinä vertaat helsinkiä pariisiin, Ap Joensuuta Jyväskylään. Sama asia.

Vierailija
42/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joensuu on niin ihana, täällä ollaan ihmisläheisiä :)

Tervetuloa takaisin. Pidän kyllä Joensuuta myös kauniimpana kaupunkina, kuin Jyväskylää.

Oikeesti, ilmanmuuta kannattaa elää työn mukaan. Missä sitä on , ja missä parempi toimeentulo näinä aikoina, niin se on tärkeää.

Kaikista isoista muutoksista toipuminen vie 2 vuotta. Se on tutkittu asia.

Olen Joensuussa asuva ex-jyväskyläläinen. Joensuu on suurimmaksi osaksi lättänä, olisipa tylsä ilman jokea. Jyväskylä on ehdottomasti kauniimpi kaupunki harjuineen, korkeuseroineen, järven rantaakin löytyy. Joensuulaiset ovat pinnallisesti ystävällisiä, se ei tarkoita sen enempää. Puhutaan paljon p*skaakin selän takana. Lapset pitävät minut Joensuussa. Mun Keski-Suomen murrettakin on pilkattu joidenkin tällaisten savokarjalan junttimurretta puhuvien taholta, ei olisi paljon varaa. Karjalan murre alkaa kuulostaa hyvältä Kiteellä, Imatralla ja Lappeenrannassa. N46

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa takaisin. Pidän kyllä Joensuuta myös kauniimpana kaupunkina, kuin Jyväskylää.

Oikeesti, ilmanmuuta kannattaa elää työn mukaan. Missä sitä on , ja missä parempi toimeentulo näinä aikoina, niin se on tärkeää.

Olen Joensuussa asuva ex-jyväskyläläinen. Joensuu on suurimmaksi osaksi lättänä, olisipa tylsä ilman jokea. Jyväskylä on ehdottomasti kauniimpi kaupunki harjuineen, korkeuseroineen, järven rantaakin löytyy. Joensuulaiset ovat pinnallisesti ystävällisiä, se ei tarkoita sen enempää. Puhutaan paljon p*skaakin selän takana. Lapset pitävät minut Joensuussa. Mun Keski-Suomen murrettakin on pilkattu joidenkin tällaisten savokarjalan junttimurretta puhuvien taholta, ei olisi paljon varaa. Karjalan murre alkaa kuulostaa hyvältä Kiteellä, Imatralla ja Lappeenrannassa. N46

Mielenkiintoista, sama kuvio toisinpäin. Mitä olet mieltä tästä suurkaupunkiefektistä? Eli Jyväskylä on Joensuulaisen mielestä ruuhkainen ihmisiä vilisevä city - onko sinun mielestäsi vastaavasti Joensuu tunkkainen tuppula? Sopeuduitko ja saitko ystäviä?

Minä en suoraan sanoen tiedä mitä tehdä, yrittääkö vielä sopeutua vai antaa periksi ja palata. Täällä ei tunnu saavan millään ystäviä eikä kukaan halua ottaa piireihin mukaan. Vika voi olla minussakin, mutta olen asunut Joensuun lisäksi muissakin kaupungeissa ja niistä sain ystäviä helposti. Onko juväskyläläisten ominaisuus tällainen tiukka sisäpiiri johon uusia ei oteta mukaan?

Ap

Vierailija
44/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vika on Keljonkankaassa eikä Jyväskylässä. Eri kaupunginosissa on erilainen tunnelma ja henki. Se vähä mitä olen Keljonkankaan läpi kulkenut, en pitänyt siitä tunnelmasta yhtään.

Itse pidän eniten Mäki-Matin vanhasta omakotitaloalueesta ja Lutakosta. Myös Samulinniemessä oli ihan mukava tunnelma, kun kävin siellä joskus pyörälenkillä. Jos te asutte nyt vuokralla, voisi olla hyvä jos vapaapäivinäsi menisit oleskelemaan eri kaupunginosiin ja aistisit sitä tunnelmaa ympärilläsi. Sitten muuttaisitte mukavimmalta tuntuvaan paikkaan. Ehkä Jyväskylä tuntuu paljon paremmalta kun löytää oman kaupunginosansa.

Vierailija
45/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä muualta tullut on muualta tullut niin kauan, kuin muuttaa alueen sisällä eikä kerro tulleensa jostakin muualta maasta Jyväskylään. Täällä saa asua vaikka kaksikymmentä vuotta ja siitä huolimatta savosta tulleita pidetään savolaisina ja ketä minäkin. Ja murjastaan sopivan paikan tullen savolaisvitsi. En ymmärrä miten jossakin, kuten juuri jyväskylässä jaksetaan olla niin jääräpäisen kiinnostunut toisen taustoista, silloin, kun ylipäätään edes keskustellaan. Jokaisellahan kuitenkin on ne, mutta ei ne välttämättä määrää nykyhetkeä enää ja toisaalta tulijakaan tuskin niitä viitsi tai haluaa saayti tunne tarvetta pitää esillä ja joka käänteessä korostaan niitä.

Vierailija
46/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin savolaisjurpojen täyttämiä persläpiä...

Vierailija
47/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä muualta tullut on muualta tullut niin kauan, kuin muuttaa alueen sisällä eikä kerro tulleensa jostakin muualta maasta Jyväskylään. Täällä saa asua vaikka kaksikymmentä vuotta ja siitä huolimatta savosta tulleita pidetään savolaisina ja ketä minäkin. Ja murjastaan sopivan paikan tullen savolaisvitsi. En ymmärrä miten jossakin, kuten juuri jyväskylässä jaksetaan olla niin jääräpäisen kiinnostunut toisen taustoista, silloin, kun ylipäätään edes keskustellaan. Jokaisellahan kuitenkin on ne, mutta ei ne välttämättä määrää nykyhetkeä enää ja toisaalta tulijakaan tuskin niitä viitsi tai haluaa saayti tunne tarvetta pitää esillä ja joka käänteessä korostaan niitä.

Jyväskyläläiset ovat itsekin savolaisia. Epäloogista sakkia.

Vierailija
48/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin reilu vuosi sitten perheeni kanssa Joensuusta Jyväskylään. Puoliso sai siirron ja samalla paremman tehtävän, ja koska olin itse äitylomalla tuolloin niin idea tuntui hyvältä. Minulla on nyt kuopus 1v ja esikoinen 9, olen hoitovapaalla toukokuun loppuun eli pitää joko saada uusi työ tai palata vanhaan Joensuussa.

Ongelma on se etten viihdy yhtään. Liian iso suurkaupunki, kauhea ruuhka, liikaa ihmisiä ja en tunne täällä ketään. Vaikea tutustua ja jotenkin sellainen tyly torjunta, jos menen reippaasti juttelemaan ja tekemään tuttavuutta.

Esikoiselle oli kamala trauma kun hänet revittiin uudelle paikkakunnalle ja kaverit jäivät. Sai kyllä uusia kavereita mutta kaipaa koko ajan silti ”kotiin” ja ikävöi vanhoja paikkoja ja kavereita.

Keitä vaikka kahvit!

Teimme pasksn päätöksen ja kaduttaa valtavasti! Kunpa voisin kääntää ajan taaksepäin! Ikävöin vanhaa taloa ja kavereita, kaikki jäi sinne ja uusia en saanut. Silloin ajattelin että tulevaisuuden kannalta muuttovoittokuntaan muuttaminen olisi parempi kuin jäädä kituisaan Joensuuhun. Olin niin vääräsdä, kasvukeskus ei onnea tuo jos vaikea tutustua ja ulkopuolinen olo.

Mitä ihmettä teen!? Mitä sinä tekisit? En haluaisi koko aikaa repiä lasta koulusta toiseen. Töitäkin etsin koko ajan mutta vastoin ennakko-odotuksia en oikein löydä mitään (viestinnän ala). Minulla on siis virka voimassa joensuussa. Mies viihtyy täällä mutta minä ja lapset ei. Tai no, taapero ei ehkä vielä omaa mielipidettä.

Ps. Olen asunut myös kuopiossa enkä ole syntyjäni joensuusta, eli sielläkään ei ole sukua niinkuin ei jyväskylässäkään. Joensuu vaan on niin paljon...kotoisampi, kuin tyly Jyväskylä. Varmaan Jyväskylä on täällä syntyneille kiva paikka kuitenkin.

Vierailija
49/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaismurrealue. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jyväskyläläiset ovat itsekin savolaisia. Epäloogista sakkia.[/quote

Mitä tarkoittaa, että jyväskyläläiset ovat savolaisia? Ei ainakaan maantieteellisesti.

Vierailija
50/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskyläläiset ovat itsekin savolaisia. Epäloogista sakkia.

On niitä pohjanmaaltakin tulleita paljon. Ainakin lestaadiolaisten määrästä päätellen.  Tokko sitä savon suunnalta tänne tullut.

Ihmisinä hyviä ja isänmaallisiakin ehkä, mutta omissa piireissään hyvin paljon viihtyviä ja se heille riittääkin.

Vierailija
51/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehdottaisin myös että miettisitte mahdollista asuinpaikan vaihtoa, ainakin jos asutte vuokralla. Johonkin viihtyisämpään kaupunginosaan tai sitten kehyskuntiin. Esim. Laukaa on ihan vireä maaseutumainen pitäjä josta ajaa suht nopeasti Jyväskylään töihin.

Vierailija
52/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylä suurkaupunki?😂 Asutteko jossain keskusta-Lutakko akselilla, ehkä muutto kivalle lapsiperhealueelle sopisi paremmin?

Vierailija
53/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa, että jyväskyläläiset ovat savolaisia? Ei ainakaan maantieteellisesti.

Aikoinaan muuttoliike Savosta Keski-Suomeen toi alueelle huomattavan paljon aetoja savolaesia.

Vierailija
54/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan muuttoliike Savosta Keski-Suomeen toi alueelle huomattavan paljon aetoja savolaesia.

On sitä jotkut katuneetkin, ja kertoneet, ainakin vitsillä, osa ehkä jopa tosissankin, ettei pönttövuoreen olisi pitänyt reikää tehdä ollenkaan. Olisi savolaiset pysyneet  siellä alkuperäisillä asuinseuduillaan.

No tämäkin on näitä jyväskyläläisvitsejä joita he kertova hamaan maailmantappiin niille, jotka ovat saaneet tietää muuttaneen siltä suunnalta heidän asuinmailleen. Kerta toisensa jälkeen.

Vierailija
55/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne ole kummatkin samankokoisia pikku kaupunkeja? Ainakin silloin olivat kun itse niissä olen käynyt.

Väkiluku:

Joensuu 75 652

Jyväskylä 139 260

Vierailija
56/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis joskus 1500-luvulla. Ja sekö tekee nykyisistä jyväskyläläisistä savolaisia? 

Vierailija
57/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, sama kuvio toisinpäin. Mitä olet mieltä tästä suurkaupunkiefektistä? Eli Jyväskylä on Joensuulaisen mielestä ruuhkainen ihmisiä vilisevä city - onko sinun mielestäsi vastaavasti Joensuu tunkkainen tuppula? Sopeuduitko ja saitko ystäviä?

Minä en suoraan sanoen tiedä mitä tehdä, yrittääkö vielä sopeutua vai antaa periksi ja palata. Täällä ei tunnu saavan millään ystäviä eikä kukaan halua ottaa piireihin mukaan. Vika voi olla minussakin, mutta olen asunut Joensuun lisäksi muissakin kaupungeissa ja niistä sain ystäviä helposti. Onko juväskyläläisten ominaisuus tällainen tiukka sisäpiiri johon uusia ei oteta mukaan?

Ap

Joensuu tuntuu ja on pienempi kaupunki. Ei Jyväskylä niin sisäänlämpivä kaupunki ole kuin esim. Turku. Sopeuduin suurelta osin Joensuuhun ja olen saanut ystäviä. Mutta kaipaan Keski-Suomea. Olen ollut hyvin yksinäinen kotiäitivuosinani Joensuussa (ystävät eivät olleet samassa elämäntilanteessa. Hekin olivat tulleet muualta Joensuuhun, tutustuin opiskelujen kautta ). On mulla myös joensuulaisia ystäviä. Mutta alkuvuosina täällä ystävystyin lähinnä muiden samassa koulussa opiskelevien kanssa. Keskisuomalaista voi hämätä, miten ihmiset tulevat juttelemaan, voi luulla, että he oikein haluavat tutustua. Mua hämäsi se, että Joensuussa puhutaan enemmän kuin Jyväskylässä, mutta välillä vain lämpimikseen eikä aina tarkoiteta, mitä sanotaan, puhutaan enemmän myös pahaa.

Kai se pitää yrittää asettua tiettyyn paikkaan asumaan. Kai jonkun harrastepiirin (esim. lukupiirin, taidekurssin) kautta voisi tutustua uusiin ihmisiin.

Vierailija
58/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joensuu ei tod. ole saman kokoinen kuin Jkl. Jkl on tuplasti isompi ja minustakin suurkaupunki. Olen itse Mikkelistä ja vertaan siihen, eli minunkin silmissäni esim Jyväskylä js Tampere suurkaupunkeja, Lahti ja Kuopio isoja kaupunkeja jne

Helsinkiläisiä ymmärrettävästi varmaan naurattaa suurkaupunkititteli, mutta itse en ihmettele sitä yhtään.

Onhan se Helsinkikin "suurkaupunki" jonkun mielestä.

Kärpäsen kakan kokoinen maailman mittakaavassa.

Vierailija
59/78 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, kun minun länsisuomalaiset ystäväni taas ovat usein kehuneet sitä, miten vapautuneen sosiaalinen tunnelma Jyväskylässä on. Pitävät esim. turkulaisia luonteeltaan paljon kylmäkiskoisempana väkenä. Tietysti perheellisenä ja ilman työpaikkaa jne muuttaminen on eri asia kuin vaikkapa opintojen perässä muuttaminen, jolloin ihmisiä tapaa helposti. Mutta itselleni kuulostaa kovin vieraalta tässä ketjussa esiintynyt kuva jyväskyläläisistä, olen siis itsekin asunut siellä pitkään. Toivottavasti ap löytää vielä sopivaa seuraa! 

Vierailija
60/78 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, kun minun länsisuomalaiset ystäväni taas ovat usein kehuneet sitä, miten vapautuneen sosiaalinen tunnelma Jyväskylässä on. Pitävät esim. turkulaisia luonteeltaan paljon kylmäkiskoisempana väkenä. Tietysti perheellisenä ja ilman työpaikkaa jne muuttaminen on eri asia kuin vaikkapa opintojen perässä muuttaminen, jolloin ihmisiä tapaa helposti. Mutta itselleni kuulostaa kovin vieraalta tässä ketjussa esiintynyt kuva jyväskyläläisistä, olen siis itsekin asunut siellä pitkään. Toivottavasti ap löytää vielä sopivaa seuraa! 

Minun mielestä taas Turussa on paljon avuliaampia ja yhteisöllisempiä ihmisiä. Turussa on facebook ryhmä, Turun seudun mamit ja siellä sai aina apuja kun vain kyseli, niin lastenhoidossa kuin missä vain muussakin. Samaa ei ole Jyväskylän äitiryhmissä lähellekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan