Rohkaisevaa sanottavaa, kun äiti kotona vauvan kanssa ja 2 v menee päiväkotiin?
4 tuntia 3 kertaa viikossa, onko lapsen loppuelämä automaattisesti pilalla?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Meidän esikoinen meni vuoden vanhana perhepäivähoitoon ja jatkaa ilman muuta jos tulen uudelleen raskaaksi. Ainakin se ihan alkuaika kun vauva valvottaa pitkin yötä eikä talvella voi kovilla pakkasilla ulkoillakaan. Mitä ihmettä se esikoinen tekisi rättiväsyyneen äidin ja nukkuvan vauvan kanssa koko päivän kotona homehtumassa, kun päivähoidossa on leikkikavereita ja virkeä leikittäjä.
Saa toki tuomita ja haukkua, mutta se on aika turhaa.
Koska suomalaisuuteen kuuluu kurjistelu, uhriutuminen ja rankkuudella kilpailu. On jotenkin helvetin hienoa, jos äiti väsyy. Hitto mikä sankari, wau! Hassua muuten, että joku ajattelee, ettei lapsilukua ole mitoitettu oikein jos käyttää oikeuttaan päivähoitoon jaksaakseen sitten_erinomaisesti_.
Kaikki mita rakastan kirjoitti:
Hyvin se menee. Lapsi saa kuitenkin olla sinun ja sisaruksen kanssa koko päiväisesti neljänä päivänä viikossa. Neljä tuntia menee hujauksessa.
Koko päiväisesti? Luuletko, että joku ottaa neuvoja vastaan, jos kirjoitat noin?
Pin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän esikoinen meni vuoden vanhana perhepäivähoitoon ja jatkaa ilman muuta jos tulen uudelleen raskaaksi. Ainakin se ihan alkuaika kun vauva valvottaa pitkin yötä eikä talvella voi kovilla pakkasilla ulkoillakaan. Mitä ihmettä se esikoinen tekisi rättiväsyyneen äidin ja nukkuvan vauvan kanssa koko päivän kotona homehtumassa, kun päivähoidossa on leikkikavereita ja virkeä leikittäjä.
Koska suomalaisuuteen kuuluu kurjistelu, uhriutuminen ja rankkuudella kilpailu. On jotenkin helvetin hienoa, jos äiti väsyy. Hitto mikä sankari, wau! Hassua muuten, että joku ajattelee, ettei lapsilukua ole mitoitettu oikein jos käyttää oikeuttaan päivähoitoon jaksaakseen sitten_erinomaisesti_.
Etkö sinä itsekin ole aika suomalainen äiti, kun tuossa yllä kutsut toiseen ratkaisuun päätyviä tyhmiksi?
Vierailija kirjoitti:
Voin muuten kertoa, että se isomman lapsen roudaaminen hoitoon (meillä eskariin) on oikeasti paljon rankempaa kuin koko konkkaronkan kanssa kotona olo. Varsinkin näin talvella.
Kotona ollessa voi ulkoilut ajoittaa vauvan syöttöjen mukaan ja isommat lapset voivat olla vaikka keskenään pihalla kun käyn sisällä imettämässä.
Mutta kun eskari sanelee aikataulut, on välillä pakko huudattaa vauvaa :(
T. Se kolmen äiti.
Siis mitä, isommat lapset ulkona yksin, kun imetät sisällä? Minkä ikäisistä lapsista on kysymys, kun edes kymmenenvuotiasta ei saa jättää yksin ulos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin muuten kertoa, että se isomman lapsen roudaaminen hoitoon (meillä eskariin) on oikeasti paljon rankempaa kuin koko konkkaronkan kanssa kotona olo. Varsinkin näin talvella.
Kotona ollessa voi ulkoilut ajoittaa vauvan syöttöjen mukaan ja isommat lapset voivat olla vaikka keskenään pihalla kun käyn sisällä imettämässä.
T. Se kolmen äiti.
Siis mitä, isommat lapset ulkona yksin, kun imetät sisällä? Minkä ikäisistä lapsista on kysymys, kun edes kymmenenvuotiasta ei saa jättää yksin ulos?
Olen koko ajan ikkunan ääressä ja näen lapset omassa pihassa.
Mutta esikoisen kaverista olen vähän huolissani, hän on jo puoli vuotta käynyt ihan yksin koulussa, vaikka on vain kuukauden lastani vanhempi ;)
Kiitos teille ihanille jotka jaksoitte kirjoittaa positiivisesti. :) Sain teiltä voimaa ja varmuutta että ainakin kannattaa kokeilla. Niin paljon lukenut aiheesta negatiivista että itsekin melkein aloin tätä epäilemään.
Jaksaisin kyllä hoitaa molemmat lapseni itse, en ole väsynyt enkä masentunut. Isompi on ihan selvästi tylsistynyt kotona, hänelle vaihtelua kun kerran mahdollista on. Ajatuksena oli että saisi ikäistään seuraa kun rakastaa toisia lapsia, pääsisi askartelemaan ja mitä ne nyt siellä tekekään. Tietysti otamme takaisin kotiin jos alkaa oireilemaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä itsekin ole aika suomalainen äiti, kun tuossa yllä kutsut toiseen ratkaisuun päätyviä tyhmiksi?
Olen kyllä, ja vielä syyllistynyt tuohon tyhmyyteen joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Huomaan taas ajattelevani tosi eri lailla kuin muut. Meillä on kaksivuotias lapsi joka käy täyspäiväisesti päiväkodissa, ei ole toista lasta. Mutta jos saisimme vauvan, todellakin isompi lapsi jatkaisi päiväkodissa. Hän on supervilkas ja ihan naurattaa ajatella miten vauvan hoito onnistuisi kaksivuotiaan kanssa, varsinkin jos vauva olisi yhtä vaativa ja huono nukkumaan kuin isoveljensä. Ihme lynkkausmeininkiä, eiköhän jokainen tiedä itse miten arki parhaiten toimii oman perheen kohdalla.
En tosiaan ollut edes ajatellut että kaksivuotias palaisi tarhasta kavereiden luota, hauskan päiväohjelman parista kotiin katsomaan kun äiti nukuttaa huutavaa vauvaa ja yrittää saada edes hetken levättyä että jaksaa yövalvomiset.
Samaa mieltä. Tälläkin palstalla neuvotaan aina istuttamaan virikettä kaipaava esikoinen telkkarin eteen, sekö on sitten niin korvaamattoman laadukasta kotihoitoa? Päiväkodissa kuitenkin myös askarrellaan, lauletaan ja muutenkin leikitään ohjatusti ja leikkiseuraa riittää.
lapseni on osa-aikaisten ryhmässä, koska olen osa-aikaisesti töissä. Ryhmässä ei askarrella, ei ole ohjattua leikkiä ja ne laulut on tasan 3 kpl, joita vedetään puoli vuotta. Kerran viikossa on joku toimintatuokio tyyliin mikä vuodenaika nyt on. Muuten lapset leikkii muutamalla rikkinäisellä lelulla, kun ei ole varaa parempiin (ne on kaikki kokoaikaryhmän käytössä).
Tuntimäärä on oikein hyvä. Kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Huomaan taas ajattelevani tosi eri lailla kuin muut. Meillä on kaksivuotias lapsi joka käy täyspäiväisesti päiväkodissa, ei ole toista lasta. Mutta jos saisimme vauvan, todellakin isompi lapsi jatkaisi päiväkodissa. Hän on supervilkas ja ihan naurattaa ajatella miten vauvan hoito onnistuisi kaksivuotiaan kanssa, varsinkin jos vauva olisi yhtä vaativa ja huono nukkumaan kuin isoveljensä. Ihme lynkkausmeininkiä, eiköhän jokainen tiedä itse miten arki parhaiten toimii oman perheen kohdalla.
En tosiaan ollut edes ajatellut että kaksivuotias palaisi tarhasta kavereiden luota, hauskan päiväohjelman parista kotiin katsomaan kun äiti nukuttaa huutavaa vauvaa ja yrittää saada edes hetken levättyä että jaksaa yövalvomiset.
Samaa mieltä. Tälläkin palstalla neuvotaan aina istuttamaan virikettä kaipaava esikoinen telkkarin eteen, sekö on sitten niin korvaamattoman laadukasta kotihoitoa? Päiväkodissa kuitenkin myös askarrellaan, lauletaan ja muutenkin leikitään ohjatusti ja leikkiseuraa riittää.
lapseni on osa-aikaisten ryhmässä, koska olen osa-aikaisesti töissä. Ryhmässä ei askarrella, ei ole ohjattua leikkiä ja ne laulut on tasan 3 kpl, joita vedetään puoli vuotta. Kerran viikossa on joku toimintatuokio tyyliin mikä vuodenaika nyt on. Muuten lapset leikkii muutamalla rikkinäisellä lelulla, kun ei ole varaa parempiin (ne on kaikki kokoaikaryhmän käytössä).
Järkyttävän huono päiväkoti teillä. Meillä osa-aikainen lapsi oli ihan samoissa tiloissa ja ryhmissä muiden ikäistensä kanssa, ja kaikki samat retket ja toiminnat oli. Tapasivat kirjailijan, ja kirjoittivat tämän kanssa runoja, tekivät oikean lehden, joka julkaistiin paikallislehden välissä, kävivät elokuvissa, maatilaretkillä, askartelivat monipuolisesti... en olisi kotona pystynyt vauvan kanssa viisivuotiaalle samaa tarjoamaan. Lapsi täyttää pian 18 ja vieläkin välillä naureskelee kirjoittamalleen elokuva-arvostelulle jne, ja hyviä muistoja hänellä on ajasta.
Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta, vielä jos herkästi pitää kotona jos jotain flunssia päiväkodissa, ettei tartu.
Me ajateltiin hakea paikkaa kerhosta lapselle, kolme tuntia kolme kertaa viikossa. Kyllä lapsi alkaa lähempänä kolmea ikävuotta viimeistään tarvitsemaan ikäistään seuraa. Vauvassa kiinni oleva äiti ei enää välttämättä riitä viihdykkeeksi.
Se onki hyvä viedä se paikka siitä lähipäiväkodista sellaiselta joka sen oikesti tarvitsee! Esimerkiksi työssä olon takia.... oletko semmosesta kuullu!!!! Tämä työssäkäyvä joutuu venyttämään lapsen hoitopäivän ylipitkäksi, koska hoitopaikka on toisella puolella kaupunkia. Kiitos sinun itsekkyyden ja laiskuuden.
Ei siellä alle 3 vee ryhmässä mitään hienouksia askarrella, mitä ei vanhemmat pystyisi toteuttamaan lapsen kanssa kotona. Tuon ikäiset eivät myöskään juuri leiki keskenään tai retkeile minnekään. Ja kaikki taudit tulee ja kiertää.
Jos käy töissä, 2 v on vietävä päiväkotiin, mutta muuten en veisi.
Vierailija kirjoitti:
Se onki hyvä viedä se paikka siitä lähipäiväkodista sellaiselta joka sen oikesti tarvitsee! Esimerkiksi työssä olon takia.... oletko semmosesta kuullu!!!! Tämä työssäkäyvä joutuu venyttämään lapsen hoitopäivän ylipitkäksi, koska hoitopaikka on toisella puolella kaupunkia. Kiitos sinun itsekkyyden ja laiskuuden.
Ei niitä hoitopaikkoja ole mitään kiinteää määrää. Jos lapsia on vähemmän hoidossa, paikkoja vähennetään. Kukaan ei vie toisen lapsen paikkaa.
Miksi tehdä toinen lapsi jos silloin ei voi hoitaa toista? Tämä siis niille, jotka sanoo, että eivät voisi antaa vir
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdä toinen lapsi jos silloin ei voi hoitaa toista? Tämä siis niille, jotka sanoo, että eivät voisi antaa vir
.. virikkeitä isommalle lapselle jos tulee vauva.
(Lähti vahingossa liian aikaisin)
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun lapsesi ei koskaan käytä minkään ammatti-ihmisen palveluita, koska sinä hoidat itse? Teet vaatteet itse, opetat koulut itse, musiikit itse, viljelet ruuat itse...
Vanhemmuus on muutakin kuin joku muutaman tunnin virike taaperolle. Jos sen ulkoistaa, jää vielä paljon muutakin yhteistä elämää.
miksei mene kerhoon? sinne meidän 3v vaihtoi, kun pikkusisarus syntyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun lapsesi ei koskaan käytä minkään ammatti-ihmisen palveluita, koska sinä hoidat itse? Teet vaatteet itse, opetat koulut itse, musiikit itse, viljelet ruuat itse...
Vanhemmuus on muutakin kuin joku muutaman tunnin virike taaperolle. Jos sen ulkoistaa, jää vielä paljon muutakin yhteistä elämää.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta hankin vaatteet valmiina ja ostan ruoat kaupasta paljolti sen takia, että ehtisin olemaan lasteni kanssa.
Pienille lapsille ei ole laatuaikaa, heille on vain aikaa. Kaksivuotias on mieluiten perheensä kanssa, jos perhe vain kaksivuotiasta suinkin jaksaa.
T. Se kolmen äiti.