Voiko kovin empaattinen ihminen käydä maksullisissa?
Itse olen kovin empaattinen ja olen joskus miettinyt kuvitteellisesti olevani maksullisen kanssa, enkä usko siihen mitenkään pystyväni. Ellei molemmat ole siinä mukana samoista lähtökodista, ei homma vaan tunnu hyvältä.
Olenko hakoteillä kun yhdistän empatian puutteen ja maksullisissa käymisen kuuluvan yhteen? Kokeeko täällä joku maksullisia käyttävä olevansa myös empaattinen?
Kunhan pohdiskelen.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Olet varmasti ihan oikeassa. Kuka pystyy nauttimaan, kun tietää, että toinen on siinä vain rahan takia? Moni mies tietysti huijaa itseään ja ottaa esityksen todesta tai sitten ei yksinkertaisesti vain välitä.
Normaalille ihmiselle iso osa seksin ihanuutta on se, että joku haluaa juuri minua. Ja on kauhea ajatus, että kumppani mahdollisesti kokisi jopa inhon tunteita. Mutta tällaiset ajatukset edellyttävät empatiakykyä.
Niinpä, kuka nyt pystyy nauttimaan hieronnoistakaan tai kosmetiikkahoidoista, kun tietää, että toinen on siinä vain rahan takia?
Samaa mieltä, oma kätenikin tuntuu pahalta kun tiedän että tyydyttää minut vain pakosta
Vierailija kirjoitti:
Olet varmasti ihan oikeassa. Kuka pystyy nauttimaan, kun tietää, että toinen on siinä vain rahan takia? Moni mies tietysti huijaa itseään ja ottaa esityksen todesta tai sitten ei yksinkertaisesti vain välitä.
Normaalille ihmiselle iso osa seksin ihanuutta on se, että joku haluaa juuri minua. Ja on kauhea ajatus, että kumppani mahdollisesti kokisi jopa inhon tunteita. Mutta tällaiset ajatukset edellyttävät empatiakykyä.
En nauti mistään, en myöskään seksistä, mikään ei ole mielestäni ihanaa, ei myöskään seksi. Silti käyn maksullisissa - yksinäisyyden vuoksi. Sille en mahda mitään jos kumppani kärsii. Voin vain lievittää omaa kärsimystäni, yksinäisyyttäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, kuka nyt pystyy nauttimaan hieronnoistakaan tai kosmetiikkahoidoista, kun tietää, että toinen on siinä vain rahan takia?
Tuo on kyllä ihan hyvä näkökulma. Miksi seksipalveluja pitäisi pitää eriarvossa suhteessa muihin hyvinvointipalveluihin, kuten vaikka mainitut hieronnat ja kosmetiikkahoidot?
Ehkä tuo eriarvoistaminen on vain meidän kulttuurin kuplaa?
Vierailija kirjoitti:
Millään tuosta ei ole mitään tekemistä empatian (so. myötäelämisen kyvyn) kanssa.
Seksiä ostavat miehet eivät kuvittele, että prostituoituna toimiva nainen olisi kiinnostunut heistä. Pelkkä seksi riittää heille. Näin on, vaikka sinä et sitä suostukaan ymmärtämään.
Olet oikeassa. Pätee myös moneen muuhun maksettuun toimintaan. Tunnen aina huonoa omaatuntoa kun matkustan bussilla, koska bussikuski ajaa bussia vain koska hänelle maksetaan. Hän kärsii, minä maksan. Tuntuu kurjalta käydä kaupassa ostoksilla, koska minun ostoksieni vuoksi sinne on palkattu kassatäti, joka tekee työtään vain pakon vuoksi, vain minun rahojeni vuoksi. Ja kun kävelen ostoskeskuksessa ja näen siivoojan työssään, minusta tuntuu aina kurjalta kuin raiskaisin häntä, koska kävelemällä likaan lattiaa ja siis pakotan hänet siivoamaan.
Riippuu tilanteesta, ja omasta epätoivosta. Hyvinkin empaattinen ihminen voi ajatella, että molemmat saavat siitä haluamansa: toinen rahallisen hyödyn ja toinen seksuaalisen nautinnon. Mutta olisin sitä mieltä, että jos on hyvin empaattinen, ja tulisi omassa elämäntilanteessaan siihen tulokseen, että maksullisissa käyminen olisi ainoa tapa saada seksiä, jossa molemmat osapuolet ovat yhteisymmärryksessä, niin tämä henkilö ainakin tekisi kaikkensa varmistaakseen, että toinen on bisneksessä täysin omasta tahdostaan, kukaan ei olisi häntä siihen pakottamassa, eikä maksamisessa olisi välikäsiä jne (ja tämähän onnistuu ihan sillä, että joissain maissa tämä toiminta käsittääkseni on ihan laillista, ja asiaa varten on järjestetty ammattimaiset tilat, turvatoimet ja mukavuudet). Ja tietysti olisi asiointikäynnillä kohtelias ja kohtelisi toista ihmisenä eikä hyödykkeenä. Ylipäätään ymmärtäisi, että maksullisissa käydessä ostetaan ihmiseltä palveluja, eikä osteta sitä itse ihmistä, joten toista täytyy silti kohdella kunnioituksella.
Aloittaja on ilmiselvästi nainen, koska tuollaiset tunteellisuudet eivät yksinkertaisesti voi olla miehessä.
Miesten seksuaalinen vietti voittaa aina hehhuloinnit, sympatian tarpeet ja suuret tunteet mitä taas naisilla on pääkoppa täynnä ja mitä nainen tarvitsee lähteäkseen seksiin tuntemattoman kanssa.
Tunnen miehiä työni tähden työmiehestä yritysjohtajiin ja akateemikoihin ja täytyy sanoa, että kun tilanne on otollinen, niin en tähän päivään mennessä ole tavannut miestä joka kieltäytyy prostituoidun palveluista.
Miehelle se palvelun ostaminen on sama asia kuin naiselle suklaalevyn syöminen, mutta tämä on asia mitä naiset eivät kykene ymmärtämään.
AP:n tarkoitus oli tällä aloituksellaan varmastikin esitellä ja näyttää sekä saada loistaa itse oikein, oikein hyvänä ihmisenä.
Naivi, lapsellinen ja typerä yritys.
Maailma eikä ihmisluonne muutu unelmoimalla.
Eri ihmiset kärsivät eri asiasta.
Jos minä arka luuseri joutuisin pesemään jotain vanhusta ja pyyhkimään hänen pyllyään, minä kärsisin ihan kuin minua raiskattaisiin. Mutta lähihoitajalle tuollainen vanhusten auttaminen on ihan normaalia toimintaa, ei hoitaja kärsi. Muistan kuinka kärsin aikoinaan jo siitä kun jouduin myyntitöihin. Jonkun mielestä myyminen voi taas olla ihan huippuhomma.
Joten jos maksullisiin haluat mutta et halua tuottaa kärsimystä... löydä sellainen maksullinen henkilö jolle se on normaalitoimintaa, älä ota kaikista ujointa aloittelijaa. Ehkä et kuitenkaan sellaista maksullista löydä jonka mielestä se työ on "huippuhomma", mutta silti... maksullisten suhtautumisessa työhönsä on todella isoja eroja.
Se empatia..? Eli "empatiakykyinen" ei pistäisi minua myyntitöihin koska hän tietää että kärsisin? Mutta "empatiakykyinen" saattaisi nussia maksullista vaikka sadasti jos tietää että ei se maksullinen siitä hetkahda? Tjaa... pitäisi ehkä keksiä jokin fiksu määritelmä "empatialle".
Itse käytän maksullisia. Minulle on siis suhteellisen ok että "pakotan" naisen seksiin. Mutta toivon että kuolen ennen kuin minusta tulee toimintakyvytön vanhus. En nimittäin ikimaailmassa tahtoisi "pakottaa" ketään pyyhkimään pyllyäni. Ihan tosi, ajatus pyllynpyyhkimiseen pakottamisesta tuntuu minusta paljon pahemmalta kuin ajatus seksiin pakottamisesta. Onko se minun "empatiaani"? Vai onko minulla vain kieroutuneet "tunteet"/"omatunto"? Pitäisi varmaan keksiä jokin fiksu määritelmä "tunteille" ja "omatunnolle".
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on ilmiselvästi nainen, koska tuollaiset tunteellisuudet eivät yksinkertaisesti voi olla miehessä.
Miesten seksuaalinen vietti voittaa aina hehhuloinnit, sympatian tarpeet ja suuret tunteet mitä taas naisilla on pääkoppa täynnä ja mitä nainen tarvitsee lähteäkseen seksiin tuntemattoman kanssa.
----
Ihmisen erottaa eläimestä älykkyys ja kyky sen avulla voittaa vaistojen vietit. Ihminen voi valita arvonsa ja tekonsa niiden mukaan. Ellei voi vieteilleen mitään, niin lienee älyssä puutetta.
Keskiarvoälykäs ei ole kovin älykäs. Onko ihmisellä toivoa, kun maailma näyttäytyy monille noin?
Pystyy. Et ole kovin empaattinen, jos sinulle on ok jättää prostituoitu rahapulaan. Pystytkö käyttämään muita palveluja? Prostituution harjoittaja ei voi olla kovin empaattinen, koska voisi antaa ilmaiseksikin, mutta nyhtää rahaa puutteessa olevalta.
En usko että voi.. Ainakaan itse en kykenisi siihen, sillä minulle on todella tärkeätä nähdä myös toisen nauttivan ja haluavan minua yhtä paljon.
Pitkä avoliittoni loppui yli viisi vuotta sitten ja sen jälkeen kädestä päivää sanominen on ollut läheisin ihmiskontaktini. Herkkyys ja empaattisuus eivät omien kokemusteni mukaan ole ikävä kyllä niitä halutuimpia luonteenpiirteitä mitä naiset etsivät miehissä, mutta vaikka läheisyydenkaipuuni on välillä kuristavan kova, niin en silti koe että maksullisissa käyminen voisi millään tavoin helpottaa oloani.
Päinvastoin - pelkkä ajatus siitä, että maksaisin jollekin yksipuolisesta tarpeideni tyydyttämisestä on aivan liian vastenmielinen.
m36
Tunnen seksuaalista vetoa lapsia kohtaan. Voisin matkustaa sellaiseen maahan missä lapsiprostituutiota on runsaasti. Mutta "empatian/moraalin/tiesminkä" vuoksi olen päättänyt, että lapsen kanssa en makaa. Sen sijaan etsin maksullisia aikuisia, jotka ovat mahdollisimman pieniä, suunnilleen lapsen kokoisia. Lopputulos on se, että yksi aikuinen ehkä hieman kärsii, mutta yksi lapsi säästyy. Empatiamatematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä ihan hyvä näkökulma. Miksi seksipalveluja pitäisi pitää eriarvossa suhteessa muihin hyvinvointipalveluihin, kuten vaikka mainitut hieronnat ja kosmetiikkahoidot?
Ehkä tuo eriarvoistaminen on vain meidän kulttuurin kuplaa?
Koska monet(varsinkin naiset) sekoittavat seksin ja tunteet keskenään. Ylipäänsä pitävät seksiä liian isona juttuna. Lähinnä hauskaa hyötyliikuntaa se on. Päälle tietysti luterilainen häpeäkulttuuri ja romanttinen hömppä jota tulee joka tuutista. Avioliitto on jotenkin puhdas ja oikea asia, siitäkin huolimatta, että suurin osa päätyy eroon. Mistään seurustelusuhteista nyt puhumattakaan. Löysätkää vannetta. Se on vain seksiä, ei enempää, ei vähempää.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen seksuaalista vetoa lapsia kohtaan. Voisin matkustaa sellaiseen maahan missä lapsiprostituutiota on runsaasti. Mutta "empatian/moraalin/tiesminkä" vuoksi olen päättänyt, että lapsen kanssa en makaa. Sen sijaan etsin maksullisia aikuisia, jotka ovat mahdollisimman pieniä, suunnilleen lapsen kokoisia. Lopputulos on se, että yksi aikuinen ehkä hieman kärsii, mutta yksi lapsi säästyy. Empatiamatematiikkaa.
Hanki semmoinen lapsiseksinukke. Kai nekin Suomessa kielletään. Ovathan sentään silikonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millään tuosta ei ole mitään tekemistä empatian (so. myötäelämisen kyvyn) kanssa.
Seksiä ostavat miehet eivät kuvittele, että prostituoituna toimiva nainen olisi kiinnostunut heistä. Pelkkä seksi riittää heille. Näin on, vaikka sinä et sitä suostukaan ymmärtämään.
Monet miehet kuvittelevat että prostituoitu nauttii seksistä juuri heidän kanssaan. Joku saattaa nauttiakin mutta harvemmassa ovat. Yleensä vaan esittävät shown hyvin
Kuka kaistapää voi verrata hierojan tai kosmetologin työtä prostituutioon? Tuo jos mikä kertoo empatiakyvyn puutteesta. Vain siitä kärsivä ihminen voi kuvitella, että seksin harrastaminen on kokemuksena jotenkin sama kuin asiakkaan kulmakarvojen värjääminen tms.
Sekä seksin ostaminen että myyminen edellyttävät joko tunnekylmyyttä tai tunteiden turruttamista. Usein ilotytöillä onkin päihdeongelma, koska selvinpäin ei pysty.