PSYKOLOGIA 2018
En nopealla vilkaisulla löytänyt keskustelua vuonna 2018 psykaa hakeville, joten eiköhän laiteta keskustelu pystyyn!
Oletteko hakemassa, monennetta kertaa, miltä kevät näyttää?
Itse olen hakemassa Joensuuhun ensimmäistä kertaa.
Kommentit (901)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaa Joensuuhun päässyt alkanu kattelee jo asuntoa? Itse tällä hetkellä tekemässä asuntohakemusta Ellille :D
Minkä laitoit arvioitu valmistumispäivä-kohtaan? Lukeeko se jossain?
Laskin 5,5v eteenpäin ja laitoin ihan summassa joulukuun viimeinen päivä. Arviohan se vain on. Tota kirjautumispäivää pohdin? Mikä se on Joensuussa?
Heitin itsekin summassa valmistumispäivän 5,5 v joululle. Mietin samaa. Itse laitoin 1.8. kirjautumispäiväksi, koska silloin alkaa lukuvuosi. Soitelkoot perään jos on ihan pieleen täytetty ;D Oi että, alkaa jännittää!
Kukaan tuleva psykologi ei kirjoita joulua pienellä, unohda pilkkuja, käytä termiä ”heittää summassa”, se on epäkieltä ja tasan jokainen tietää, ettei yliopiston syksy ala 1.8.
Trolli väsännyt urakalla ketjuun ” vilkasta keskustelua”. Tiedoksi, että sisään mennään pääosin soveltavalla matematematiikalla ja tieteen filosofisella ymmärryksellä.
Miksi tuleva psykologi kirjoittaisi joulun isolla? Eli miksi täytyisi muuten kirjoittaa kirjakieltä, mutta erisnimiä ja yleisnimiä ei saisi käyttää oikein?
Tulevan psykologin/minkä tahansa alan ammattilaisen on mielestäni hyvä osata käyttää kieltä kontekstiin sopivasti. Vauva.fi foorumi ei mielestäni edellytä kirjakieltä, vaan puhekielen ilmaisut sopivat tilanteeseen, kunhan asia on ymmärrettävissä.
Ja ei, kaikkiin yliopistoihn ei mennä sisään soveltavalla matematiikalla ja tieteen filosofisella ymmärryksellä.Jep, varsinkaan psykan kokeessa sillä soveltavalla matematiikalla ja tieteen filosofisella ymmärryksellä ei kyllä pitkälle pötkitä :D psykan pääsykokeessa kun keskitytään pilkun viilaamiseen, prosenttilukuihin ja kirjan sanamuotoihin. Soveltamisella ja omalla järjellä ei kyllä siinä kokeessa ollut minkään näköistä arvoa.
Tätä en ihan ymmärrä enkä allekirjoita. Tänä vuonnahan oli ilahduttavan paljon päättelyä vaativia tilastokysymyksiä aiempien vuosien ulkoa opettelun ja pilkunviilaamisen sijaan. Ainakin minä pelasin järjellä, siksi varmaan pääsinkin.
Riippuu varmaan minkä yliopiston psykan koetta edellinen tarkoitti. Itse olin vain Jyväskylässä, eikä siinä kirjallisessa kokeessa kyllä soveltavaa matikkaa ollut. Pari vähän työläämpää laskua, mutta niidenkin periaate aika simppeli. Muutenhan suurin osa tilastomatikan kysymyksistä oli sellaisia, ettei mitään tarvinnut edes laskea, vaan vain muistaa ulkoa, miten asia kirjassa oli sanottu.
Sama juttu Joensuussa. Yhteisvalinnassa perustuu vankkaan soveltamiseen, mutta ei siis voi yleistää kaikkiin
Ne psykan kysymykset Joensuussa oli kyllä munkin mielestä aika yksityiskohtaisia, mutta toisaalta niin varmaan pitikin olla, koska jos siellä olisi ollut jotain yleisiä kysymyksiä vaikka Piaget', Eriksonin ja Havighurstin teorioista, liian moni olisi saanut kaikki ne oikein.
Tilastokysymykset oli aika vaativia kans, että ne vaati oikeasti asioiden teoreettistä ymmärtämistä, mitta-asteikkojen muistamista ja SPSS-syötteiden tulkintaa. Kun hakijoita oli se 1099, niiden on vaan pakko laittaa sinne myös niitä nippelitietokysymyksiä, jotta hakijat saadaan eroteltua.
Ja toisaalta, kyllähän se koe mittaa motivaatiota. Että jos koealueena olisi vaikka latinan kielioppi, niin sitten se opeteltaisiin ja thats it. Itsellä jäi aika epävarma olo Joensuun kokeesta, kun jätin muutaman tyhjäksi ja pari meni väärin, mutta pääsin silti.
Juuri näin! Joensuun koetta tarkoitin. Toki ei samalla tavalla vaadi soveltavaa matikkaa kuin HTT-koe, mutta tän vuoden tilastokysymykset olivat silti soveltavampia kuin aiemmin, vaikka laskuja ei ollutkaan frekvenssitaulukkotehtävää lukuunottamatta. Mutta ehkä te osaatte asiat kuin vettä vaan, eikä siksi tunnu siltä, että kokeessa tarvitsi mitään soveltaa. 😊 Mä tykkäsin tän vuoden kokeesta just siks, ettei ollut _pelkkää_ ulkoa muistamista. Psykan kysymykset tietty oli just niitä, prosenttilukuja yms, mutta tänä vuonnahan psykaa oli painotettu vähemmän ja tilastoa enemmän (tilastossa oli toki myös osa kysymyksistä ihan suoraan kirjasta). Muistaakseni laskin kokeessa, että olis ollut 33 kysymystä tilastoa ja 23 kehityspsykaa.
Lopultahan se oli puhdas motivaatiokoe. Täytyi muistaa sekä tilastosta että laajasta kehityspsykan aineistosta yllättävän tarkkoja yksityiskohtia ulkoa, että myös käyttää tilastollista ymmärrystä. Uskon, että mittasi osaamista monipuolisesti! 😊
Good for You! 👍 Enimmäkseen joo (enkä muuta ole väittänytkään), mutta mä en usko, että olisin itse päässyt, jos kaikki kysymykset ois ollut ulkoa muistettavaa nippeliä. En oo ulkoa opettelussa mikään haka. 😊
Ei vitussa mittaa motivaatiota. Hain neljättä kertaa, luin syyskuusta asti. Uudestaan ja uudestaan. Tein tiivistelmät, alleviivaukset, kartat, testasin omaa osaamista, laitoin kaverit kysymään. Kaiken tein.
Kahdeksan vuotta olen haaveillut ja en jaksa enää. Raastaa sielua, että en voi itse vaikuttaa asiaan mitenkään, sillä tämän pidempään, säntillisemmin ja pikkutarkemmin en voi lukea. Jos en muista niin en muista.
Onnea teille onnekkaille. Minä hakeudun jonnekin, minne en edes halua.
Se siitä nähdyn vaivan merkityksestä kirjoitti:
Ei vitussa mittaa motivaatiota. Hain neljättä kertaa, luin syyskuusta asti. Uudestaan ja uudestaan. Tein tiivistelmät, alleviivaukset, kartat, testasin omaa osaamista, laitoin kaverit kysymään. Kaiken tein.
Kahdeksan vuotta olen haaveillut ja en jaksa enää. Raastaa sielua, että en voi itse vaikuttaa asiaan mitenkään, sillä tämän pidempään, säntillisemmin ja pikkutarkemmin en voi lukea. Jos en muista niin en muista.
Tsemppiä sulle! Mikä sua eniten kiinnostaa psykologiassa; onko se nimenomaan esim. ihmisten kanssa työskentely vai psykologinen tieto ja tutkimus ylipäätään? Jos tykkäät työskennellä ihmisten parissa, silloin varmasti löydät muitakin hyviä vaihtoehtoja ammatiksi (esim. opinto-ohjaaja, koulukuraattori/sosiaalityöntekijä, lääkäri, psyk. sairaanhoitaja, psykoterapeutti). Toisaalta jos ihan psykologinen tieto kiinnostaa, niin psykologiaa voi tiettyyn pisteeseen saakka lukea yliopistossa sivuaineena ja yhdistää sitä omaan pääaineeseen mahdollisuuksien mukaan (esim. tuotantotalous, lääketiede, pedagogiikka, henkilöstöjohtaminen). Avoimessa voi myös opiskella aika paljon psykologiaa, joskin se on melko kallista. Mutta mun pointti on siis se, että et välttämättä joudu alalle mikä sua ei yhtään kiinnosta vaan on olemassa aloja jotka eivät ole kovin kaukana psykologiasta ja joista voisit ehkä innostua.
Olen itse psykologi ja voin sanoa, että tämä on ihan kivaa työtä, mutta ei mitään tajunnan räjäyttävää. Kaikessa työssä tulee jossain vaiheessa arki vastaan. Arvostan kyllä sun motivaatiotta, sillä mulla itselläni ei ole koskaan ollut mitään suurta intohimoa psykologiaan, hain kun aattelin että saa hyvän 8-16 ammatin varmalla työtilanteella. Ja näinhän se onkin. Mutta jos sulla on intohimoa psykologiaan liittyen, niin varmasti pystyt hyödyntämään tätä muissakin hommissa ilman että pääaineen pitäisi olla psykologia.
Sain viikon lukemisella Joensuun tulokseksi varasijan 160+. Ensi vuonna menen sisään kuin höyryjuna. Onnea kaikille tänä vuonna paikan saaneille!
Onhan sen kokeen laatijatkin sanoneet, että mittaa nimenomaan motivaatiota. Mutta ei toki pelkästään, ja motivaatiota voisi mitata monella muullakin tavalla, mutta ei pelkästään motivaatiota mittaamalla saada tarpeeksi karsintaa aikaan. Mutta eihän nippelitietojen kysymisellä noin laajalta alueelta ole mitään muutakaan merkitystä, kuin poimia ne, jotka pystyvät opettelemaan käytännössä lähes kaiken ulkoa = motivaatio.
Oon pahoillani että sulla ei vieläkään natsannut, enkä tarkoittanut keulia omalla pääsemiselläni. 😔 Ihan hyvin voisin olla samassa tilanteessa, en mäkään MILLÄÄN olisi aivan kaikkea muistanut ulkoa, oli vähän tuuriakin matkassa. Ootko nimenomaan Joensuuhun aina hakenut? Jyväskylään on vähemmän luettavaa, jospa sivumäärällisesti suppeampi aineisto olisi sulle parempi? Tsemppiä, toivon, että oma tie löytyy enemmittä kivuitta!
Ikävä kuulla, olen todella pahoillani puolestasi! En kuitenkaan luovuttaisi, jos psykan opiskelu on unelmasi. Analysoisin ja pohtisin sitä, miksi ”et muista”. Menetkö esimerkiksi koetilanteessa lukkoon? Muistatko asiat vielä lukuvaiheessa, kun testaat osaamistasi, mutta et itse kokeessa? Jos olet hakenut vain yhteen yliopistoon, pohtisin myös sopisiko joku toinen paremmin sinun tapaasi opiskella ja oppia. HTT-koetta moni pitää vaikeimpana (ja niin itsekin), mutta siinä ei juuri tarvitse opetella ulkoa, vaan soveltaa. Tilaston ja laskut kyllä oppii, kun harjoittelee. Ei tarvitse olla matikkanero. Tsemppiä!
Täällä on ollut paljon Joensuun (onnea kaikille sisäänpäässeille!) ja Jyväskylään liittyvää keskustelua.
Yhteisvalinnan kokeeseen liittyen olisi luettavissa nyt tällainen analyysi kokeesta: http://www.eximia.fi/blogissa/186/psykologia_yhteisvalinta_valintakoean…
Yhden tai muutaman ihmisen näkemyshän tuo vain on, mutta ihan kiintoisaa. Tsemppiä kaikille jännittävään tulosten odotteluun! Ehkä ne jo kohta tulevat... Ainakin viimeistään viikon päästä :)
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ollut paljon Joensuun (onnea kaikille sisäänpäässeille!) ja Jyväskylään liittyvää keskustelua.
Yhteisvalinnan kokeeseen liittyen olisi luettavissa nyt tällainen analyysi kokeesta: http://www.eximia.fi/blogissa/186/psykologia_yhteisvalinta_valintakoean…
Yhden tai muutaman ihmisen näkemyshän tuo vain on, mutta ihan kiintoisaa. Tsemppiä kaikille jännittävään tulosten odotteluun! Ehkä ne jo kohta tulevat... Ainakin viimeistään viikon päästä :)
Kokeessa olleena olen pitkälti samaa mieltä blogin kirjoittajan kanssa. Mielestäni artikkeleihin liittyvät väittämät olivat kuitenkin vaikeampia (samoin kuin vuonna 2017) verrattuna aiempiin vuosiin. Esimerkiksi tutkimuksista tehtyjä johtopäätöksiä tuli todella muistaa ja ymmärtää. Ja osassa väittämiä oli selkeitä hämäyskohtia, joihin saattoi hyvinkin kompastua ellei ymmärtänyt kokonaisuutta..
Toki tämä kaikki siis oman kokemukseni ja kokeeseen valmistautumiseni perusteella. Sittenhän tulosten tultua nähdään miten meni 😳
Mitä mieltä olette siitä, että Joensuu ja Jyväskylä aika todennäköisesti tulee yhteisvalintaan ensi vuonna (Ainakin Jkl)
Aika jännää, että voi sitten yhdellä kokeella hakea viiteen yliopistoon. Mitenköhän hakijamäärien/pisterajojen käy? Mielenkiintoista!
Munkin mielestä artkkelikysymykset ovat yhteishaussa haastavia myös siksi, että täytyy saada täsmälleen oikea yhdistelmä vastauksista. Vai onko Joensuussa ja Jyväskylässä sama homma? Toisaalta yhteishaussa saa tulla enemmän virheitä kuin esim. Jyväskylän kokeessa! Ja niin kuin edellä oleva mainitsi niin, tämän vuoden kokeen kysymykset sisälsivät myös paljon koukkuja, joihin oli helppo mennä. Itse en myöskään usko, että kakkostehtävä eli se PO% on loppuen lopuksi niin erotteleva, koska suurin osa ei ehtinyt tehdä kaikkea ja olisi jännä jos kokeen alussa mainittuja painotuksia muutettaisiin radikaalisti, sillä painotukset vaikuttavat niin paljon koestrategiaan! Mutta muuten mun mielestä tosi hyvä analyysi kokeesta! :) Ens viikolla sitten nähdään, miten kaikki on pisteytetty ja painotettu! 8) Finally!!!!
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette siitä, että Joensuu ja Jyväskylä aika todennäköisesti tulee yhteisvalintaan ensi vuonna (Ainakin Jkl)
Aika jännää, että voi sitten yhdellä kokeella hakea viiteen yliopistoon. Mitenköhän hakijamäärien/pisterajojen käy? Mielenkiintoista!
En tykkää. Koe todennäköisesti muuttuu aika radikaalisti, sillä TTH:n kokeessa kuitenkin matematiikka aika isossa osassa toisin kuin Joensuussa tai Jyväskylässä. Minulle nimenomaan matematiikka on vahvuus eikä mikään nippelitietojen jankkaus. Myöskin matematiikasta esitetyt monivalintakysymykset ovat huomattavasti hankalampia kuin itse laskut. Toivon siis koko sydämestäni pääseväni tänä vuonna sisään, sillä kaikenmaailman tulevat uudistukset eivät nappaa kyllä yhtään!
Tulispa Jyväskylän tulokset tänään tai huomenna, mutta pahalta näyttää..... Pitää sit odottaa koko viikonloppu taas D::
Turhaan pitävät hakijoita jännityksessä, kun ihan varmasti tulokset on jo selvillä..
Täältähän teitä Joensuun psykalle päässeitä löytyy! Olisiko ajatusta, jos pistettäisiin pystyyn Joensuun psykologiaan päässeiden whatsapp ryhmä? Itsekin pääsin viimein kovan työn tuloksena ja olisi kiva vaihtaa fiiliksiä muiden kanssa ja ehkä tutustua jo vähän ennen koulun alkua. Halukkaat ja oikeasti koluun päässeet voi laittaa vaikka sähköpostilla numeroita minulle ti.ti.tyy@windowslive.com niin tehdään ryhmä. :)
Jyväskylän tulosten odottaminen kyllä yhtä tuskaa. Viimevuonnakin tuli vasta 27 päivä tulokset, joten vielä joutuu odottelemaan:(
Viime ketjusta lueskelin että 26.6. tuli jyu tulokset eli just neljäntenä päivänä vikasta soveltuvuuskokeesta... Eli sama kun tulis tänään. Iiks. Tulispa tänään vielä. Kai nekin haluu juhannuksen viettoon lähteä niin että prosessi on saatu päätökseen! Luin myös että jonain vuonna tulokset oli tullu illalla perjantai-iltana, eli en uskalla ihan vielä luopua toivosta :-D Tulkaa tulkaaaaa
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylän tulosten odottaminen kyllä yhtä tuskaa. Viimevuonnakin tuli vasta 27 päivä tulokset, joten vielä joutuu odottelemaan:(
Toisaalta soveltuvuuskokeet oli sillon aika paljon myöhemmin, 21.6. vasta vika koepäivä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta soveltuvuuskokeet oli sillon aika paljon myöhemmin, 21.6. vasta vika koepäivä :)
Tätäpä en vielä tiennyt, koska ensimmäistä kertaa hain:) kiitti!
Tervetuloa Joensuuhun! Ja soluun... :D
- joensuun bilsalainen, soluasuja