Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin aktivoitumassa tekemällä tiskivuoron ravintolassa. Oli niin hirveää että kieltäydyin, kun tarjosivat lisää töitä.

Vierailija
07.01.2018 |

Kun nyt on niin kova tarve ravintola-alalla, niin sain vuokrafirmasta tämmöisen keikan. En enää ihmettele miksi pula on niin kova, eihän tuo ole inhimillistä työtä ollenkaan! Raskainta, tylsintä ja p*skinta työtä mitä olen eläissäni tehnyt. Palkka 9e ja rapiat per tunti.

Hoidin hommani ilmeisen hyvin ja reippaasti, sillä kysyivät kiinnostaisiko tulla heille töihin pidemmäksikin aikaa, kun on kova tarve tiskarista. Kieltäydyin.

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tiskaajana pärjää rillipää, ts. onko niin kuuma ja kostea duuni että rillien huurtumiselta ei näe mitään, ei siis edes tehdä työtään?

Muuten niin jos käyttäisi korvatulppia ja on paksu nahka ja tekee hommaa kaikessa rauhassa omaa tahtia niin onnistuuko? Eli ei vain välitä siitä mitä huudetaan. (Tulppien läpi kuulee puheen ihan hyvin, mutta pahimmilta meluhuipuilta ne voivat suojata.)

Kuulostaa että työssä on ainakin se hyvä puoli että koko ajan saa tehdä, ei tarvitse istua kokouksissa turhaa jaaritusta kuuntelemassa.

Hyvä kysymys, eipä ole tullut koskaan mieleen! Meillä ei ole ikinä ollut silmälaseja käyttävää tiskaajaa, mutta en tiedä onko se sattumaa, vai ihan käytännön sanelema juttu. Kosteustaso vaihtelee, mutta kiirehuippuina kosteus vastaa suunnilleen suihkun vieressä seisomista. Huomioitavaa on myös, että esipesuletkusta vesi tulee paineella ja vettä ja ruoantähteitä kimpoilee astioista tiskaajan päälle ja myös kasvoille.

Vastaan vain omasta puolestani, olen työskennellyt ainoastaan illallisravintoloissa. Valitettavasti ei ole mahdollista tehdä omaan tahtiin tai jättää keittiömestarin/kokkien/tarjoilijoiden määräyksiä noudattamatta. Yleensä keittiöstä tai salista huudetaan mitkä astiat ovat loppumassa, ja tiskaaja sitten pesee ne nopeasti ja tuo keittiöön/välinevarastoon paikoilleen. Tiskaajan vastuulla on huolehtia, että keittiön toiminta ei missään vaiheessa hidastu astioiden tai muiden välineiden puutteeseen. Asiakkaat eivät voi odottaa annoksiaan ylimääräistä aikaa sen takia, että tiskaaja tahtoo tehdä rauhallisesti. Tiskaajat eivät myöskään ole töissä tuntiakaan ylimääräistä, vaan heidät kutsutaan vain pahimpaan aikaan, eli työvuoro alkaa yleensä sillä, että tiskinurkka on täysin kaaoksessa esivalmisteluista ja ensimmäisistä asiakkaista ja se pitää nopeasti selvittää.

T. Kokki

Vierailija
102/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se varmaankin tuntui raskaalta, koska sinulla ei ole tietoa tai kokemusta siitä, mitä vaativa työ voi olla. Sellainen haastava asiantuntijatyö, jossa lähdet aamukuuden koneella ykköset niskassa ja tukka laitettuna toiselle puolelle Suomea, vedät suunnittelemasi koulutuspäivän tai huippuasiantuntijoista koostuvan, vastuulllisia päätöksiä sisältävän kokouksen, usein molemmat, ja samalla jokaisessa välissä ja matkoilla hoidat muita työtehtäviä ja kirjoitat raportteja ja hoidat päätöksiä edellyttäviä posteja. Illalla kotiin kahdeksan aikaan ja seuraavan päivän tehtävien valmistelu ennen nukkumaan menoa. Asiantuntijatyö tarkoittaa sitä, että mistään et voi selvittää tai kysyä, miten työ pitäisi tehdä tai miten asiat tulisi päättää, koska sinä olet se asiantuntija, jolta niitä asioita kysytään. Siihen liittyy haasteita, paineita ja jatkuva perehtymisen ja kouluttautumisen vaade. Sitä on raskas työ. Työ, jossa tiskataan astioita, ei ole raskasta. Senkun menet vaan sinne takaisin lakki kourassa, vai millaista työn sitten pitäisi olla? Missä pääsisit helpommalla?

Tiedätkö minusta oikeasti noin paljon?

Kyllä minä tiedän, mitä on asiantuntijatyö, olen tehnyt erilaisia pätkätöitä asiantuntijana projektihommissa. Nyt vain kävi niin, että opiskelemani alan työnäkymät ovat käytännössä olemattomat. Projekteja karsitaan ja niihin vähäisiinkin muihin paikkoihin työllistymisen estää rekrytointikielto.

Mutta kyllä, tuota se on joillakin, riippuen alasta ja asemasta, ja kovemmaksi vaan menee. Mulla ei tosin kuulunut matkustusta tai muiden kouluttamista, joten siinä mielessä toki pääsin helpommalla. Enkä kuulunut mihinkään johtoryhmään tms, ihan riviasiantuntijana. Ja ala ei ollut sellainen, että olisin ollut varsinaisesti taloudellisessa tulosvastuussa, koska työskentelin pääsääntöisesti julkisella sektorilla. Mutta paineensa ja kiireensä siinäkin oli.

Mutta asiaan. Ihmettelen syvästi, miten voit noin ylimielisesti sanoa, että tiskarin työ ei olisi raskasta. Oletko jotenkin kyvytön hahmottamaan, että työt voivat olla eri tavalla raskaita?

Tiskarilla ei ole samanlaista vastuuta kuten kuvailit, mutta 8h työpäivä jalkojen päällä, epäergonomisissa asennoissa, pahimmassa tapauksessa ilman kunnon taukoja ja hierarkian alimmaisena kyykytettävänä on todellakin raskasta. Se on vain sitä eri tavalla, ja pidemmässä juoksussa monille tulee kaikennäköistä fyysistä kremppaa. Siihen itsensä rikkomiseen, astioiden melusta aiheutuvaan kuulonalenemiseen ym. sihteutettuna 9e/h on vähän. En sano, että sen pitäisi mitään (tai edes voisi) 20e/h olla, mutta vaikka 13e/h olisi jo kohtuullinen korvaus. Varsinkin kun työ harvemmin on vakihommaa.

Jos olisit järkevä ihminen, et edes tekisi tuollaisia rinnastuksia, saati lausuisi niitä ääneen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no jonkun vaan nekin työt on tehtävä.

Tässä taas päästiinkin toteamaan että töitä olisi(ei tietenkään kaikille työttömille), mutta ei kelpaa.

Helsingissä ei elä 9e tuntipalkalla, edes täysillä tunneilla.

Täällähän on vapaat työmarkkinat, jos ne toimisivat, paikkoihin, joihin ei tule helposti väkeä on nostettava palkkaa, niin alkaa löytyä.

Turha vinkua jos tarjoaa orjan osaa alipalkalla.

Vierailija
104/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako tuollaista vaivaa nähdä muutaman kympin takia? En minä ainakaan. Jatkan vain passiivimalliani!  ;)

Vierailija
105/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jotenkin surullista, että viime vuosituhannen vaihteessa olen ansainnut tehdastyössä nykyrahaksi muutettuna 2200€/kk. Sitten olin kotona lapsen kanssa ja sillä aikaa tehdas siirrettiin muualle. Opiskelin AMK-tutkinnon siinä toivossa, ettei työt karkaa Kiinaan ja että olisi jotain etenemismahdollisuuksia. Edelleen olen työtön ja 2000€ kuukausipalkasta voi vain haaveilla.

Enkä sano, että olisin liian korkeasti koulutettu tiskaajaksi. Mutta olen ylipainoinen enkä ollenkaan siinä kunnossa, että jaksaisin tehdä kovin fyysistä työtä täyttä päivää. Pitääkö tässä tosissaan ryhtyä kuntourheilijaksi, että on jotain saumaa edes tiskaushommiin? Joku 4-5 tunnin työpäivä olisi ihan jees, saahan siihen soviteltua päivärahaa sitten päälle.

Vierailija
106/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologiaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä siinä on niin kauheaa? Eikö ne astiat pestä koneella? Laitetaan sellaiseen koriin ja se kori koneeseen, kansi kiinni, ja pari minuuttia ja ne on valmiit? 

Jos pitäis käsin pestä niin sit olis kauheeta.

Oletko edes kokeillut ikinä?

Hirvittävän kuumaa ja meluisaa, tarjoilijat ja kokit paiskovat tuodessaan astioita. Osa heistä tylyjä ja ylimielisiä. Mulla tinnitti korvissa koko loppupäivän siitä metelistä.

Joutuu työskentelemään huonoissa asennoissa ja koko ajan seisomaan. Liian kiire, mä nyt pystyin tekemään nopeasti, kun oli vaan 5 tunnin vuoro. Mut jos tota tekisi enemmän tai normaalipituista päivää, niin ei jaksaisi.

Plus et tiskari tuntuu olevan sitä alinta kastia, joka ei tarvitse edes taukoa. Kysyin nätisti kolme kertaa pääsisinkö kahvitauolle, tiuskivat vaan jotain vastaukseksi. Lopulta vaan menin, kun oli pakko levähtää.

Fyysisesti ja henkisesti rankkaa.

Ap

Ravintola-alalla nuo tauot on valitettavasti kortilla ihan jokaisella työntekijällä, niin kokeilla kuin tarjoilijoillakin.

Jossain lounasravintolassa pystyy tauot pitämään, mutta kiireisessä illallisravintolassa ei ole aikaa tauoille.

Luulisi henkilöstövastaavan tajuavan, että palkkaa enemmän työntekijöitä, jos on jatkuva kiire. Kiireessä tulee virheitä ja työntekijät palavat loppuun fyysisesti ja henkisesti. Jos siis haluatte työmoraalin säilyvän työpaikassanne. Siitä kannattaa oikeasti maksaa vähän enemmän.

Kyllä ne esimiehet todellakin tajuavat sen kiireen ja sen, miten kovilla kaikki ovat. Mutta kun ei ole varaa palkata enempää, jotta toiminta tuottaisikin jotain. Pahoitellaan ja tsempataan vaan. Ravintolayrittäjän on aika vaikea saada se kate revittyä kasaan, ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen. Ja sen kiire-ja suvantohetkien epätasainen jakautuminen on haaste myös. Ja joskus ei vaan voi ennustaa, millainen illasta tulee. Jos tiedetään, että on tosi kiire ilta tulossa, niin ehkä tiskari otetaan muutamaksi tunniksi vuokravoimana. Kiire on silti.

Ravintola-ala on. Ja työntekijän on sopeuduttava, se on ärsyttävää. Lisätyövoima ja liian kiireen vähentäminen on kaunis ajatus, mutta siihen se jääkin.

Vierailija
107/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskarin hommat eivät sovi astmaatikolle. Pesuaineet aiheuttivat astmakohtauksen.

En kelpaa siivoamaan, joten Ap voisi keksiä taas uuden matala palkkaisen alan.

Vierailija
108/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä siinä on niin kauheaa? Eikö ne astiat pestä koneella? Laitetaan sellaiseen koriin ja se kori koneeseen, kansi kiinni, ja pari minuuttia ja ne on valmiit? 

Jos pitäis käsin pestä niin sit olis kauheeta.

Huomaa kyllä, ettet ole tiskarin hommia juuri tehnyt. Ei se kone ihmeitä tee, astiat pitää esipestä sellaisella suihkuntapaisella välineellä, josta tulee vettä kovalla paineella. Päällä pitkä essu ja kumpparit, vieressä kuuma kone, joten hiki on päällä koko ajan. Ja ai että niitä astioita, jotka sylkevät vedet kasvoille kun niitä yrittää kiireessä esipestä liian kovalla paineella... Työtä pitää tehdä todella rivakasti, kuumat astiat kuivata ja kantaa paikalleen, kärrätä likaisia astioita tiskiin jne. Pahimpia on paistamisessa käytetyt metalliastiat, joihin kaikki rasva ja muu ällötys on oikein kärähtänyt kiinni. Niitä saa hinkata puhtaaksi ihan tosissaan.

Juu, tein tiskarin hommia opiskelun ohessa muutama vuosi sitten ja voin sanoa, että myös mulle se oli paskinta hommaa ikinä. Ja olen kuitenkin tehnyt työkseni monenlaista epämukavaa, kuten siivonnut raksamiesten työmaakoppeja, syrjäytyneiden paskaisia asuntoja ym. Silti tiskarin hommat olivat pahinta, niitä en aio tehdä enää ikinä.

Ohis

Jos kuumia astioita kuivataan, niin se on ihan järjen köyhyyttä.

Lisäksi se on kiellettyä. Hygieniasyistä astioita ei saa kuivata millään "rätillä".

Lisäksi astiat ovat niin kuumia että kuivuvat hetkessä itsekseen ennenkun ehtivät jäähtyä, koska ylimääräinen vesihän valuu heti pois, nehän on siinä korissa.

-ravintola-alalla minäkin

Vierailija
109/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein keittiöapulaisen ja tiskarin hommia 1,5 vuotta, ja tykkäsin kyllä tiskaamisesta tosi paljon. Fyysisesti rankkaa (helpottaa painonhallintaa ja jatkuvaa treeniä käsi- ja keskivartalon lihaksille), näkee tekemänsä työn konkreettisesti (vaikka koko ajan tiskiä tulee lisää), kehittää kykyä työskennellä paineen alla, mutta on kuitenkin helppoa työtä jota ei vie mukanaan kotiin. Tauot pidetään kun ehditään, niin se menee olit sitten kokki tai tiskari. Liian hyvään olet tottunut ap, jos tiskihommat olivat noin kamalia.

Vierailija
110/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin tiskari kuin vanhuspuolella töissä. Never again.....

Vierailija
111/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no jonkun vaan nekin työt on tehtävä.

Tässä taas päästiinkin toteamaan että töitä olisi(ei tietenkään kaikille työttömille), mutta ei kelpaa.

Varmasti kelpaisi monellekin oikein hyvin, mikäli vain palkka olisi mitoitettu oikein.

Vierailija
112/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein vuoden tiskarin hommia nuorempana eri ravintoloissa. Tykkäsin tosi paljon, vaikka onkin likaista, kiireistä ja todella aliarvostettua. Nykyisin oon kokki ammatiltani ja voisin ihan hyvin vieläkin tehdä tiskarin duunia. Osaan myös arvostaa tiskareita ja heidän työpanostaan

Vierailija
113/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tiskaisin sata kertaa ennemmin kuin olisin lähihoitaja

Voit ihan vapaasti vaihtaa tiskaajaksi. Älä sitten tule valittamaan huonoa palkkaa ja lyhyitä työpätkiä.

Vierailija
114/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan tiskaamassa opiskelujen välissä. Itse työ ei ollut sieltä pahimmasta päästä, mitä olen elämäni aikana tehnyt, mutta ylimieliset tarjoilijat olivat syvältä. He hengittivät niskaan, vaikka muuten astiat tuli pestyä niin nopeasti, kuin koneeseen mahtui astioita. Lisäksi he pitivät itseään parempina ihmisinä kuin tiskaajat, vaikka olivat samanlaisia opiskelijoita kuin itse.

Kyseessä oli ison hotellin ravintola ja siihen aikaan oli ainakin sääntö, että työntekijä ei saanut käydä vapaa-ajalla syömässä tai juhlimassa kyseisessä ravintolassa. Joskus oli asiakas oksentanut vessaan ja niihin etsittiin vapaahtoisia siivoomaan oksennukset, ja tuosta oksennuksensiivoomisesta maksettiin extra-korvaus. Onkohan nykyisin vielä sama?

Muistan myös, että kun olin ollut tuolla kuukauden astioita pesemässä, sainkin yllättäen oman alani töitä, siis niitä mihin opiskelin. Muistan, kun ravintolan esimies yritti taivutella jäämään tyyliin: Etkö millään voisi perua sitä toista työpaikkaa? :)

Vierailija
115/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva varmaan lukea tällaisia viestejä jos oikeasti elättää itsensä niillä tiskarin hommilla. Hiukan vituttaisi, varsinkin kun käteen jää verojen ja maksujen jälkeen suunnilleen saman verran kuin tukien nostelijalta.

Vierailija
116/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ravintolan keittiössä oikeasti vain yksi tiskaaja kerrallaan? :o Meillä koulun keittiössä on 4 työntekijää, ja lounaan aikana kaksi on tiskissä; toinen puhtaassa päässä ja toinen likaisessa päässä tunnelikonetta. Toiset kaksi on ruokasalissa ja huolehtii että linjastossa on ruokaa lapsille. Nämä vuorot kiertää eli kokitkin tiskaa vuorollaan.

Vierailija
117/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haiskahtaa trollilta mutta okei... tilanne jossa työttömyys on työttömän oma vika kun ei tarjottu työ kelvannut vain siksi että se ei ollut kivaa... olin ensin aktiivimallia vastaan mutta alan ymmärtää miksi työttömiä suytetään omasta työttömyydestään. Aktiivimallin lisäksi saisivat ottaa käytäntöön leikkauksen tukiin, jos tarpeeksi monesta työpaikasta kieltäytyy vain mukavuus syistä.. :/ tämä kun tuntuu olevan työttömien jatkuvan työttömyyden suurin ongelma.

Aktiivimallilla ei ole mitään tekemistä tarjotusta työstä kieltäytymisen kanssa.

Niinhän on ollut jo ennenkin, että jos tarjotusta työstä kieltäytyy niin karenssia pukkaa.

Mihin siinä sinusta mitään aktiivimallia vielä tarvitaan?

Olen ollut kaksi vuotta työttömänä ja ainuttakaan työtä ei ole tarjottu, niin että olisin ihan peräti kieltäytymään päässyt. Revi siitä. Hakenut kyllä olen, mutta kun en ole työnantajille kelvannut niin olen sitten aktiivimallisi mielestä passiivinen.

Aktiivimallin tarkoitus on, että päästään rankaisemaan muitakin kuin työstä kieltäytyviä, eli myös tuloksetta työtä hakevia. 

Mallin kannatus näkyy perustuvan ihan vain siihen, ettei tiedetä, mistä siinä säädetään. Sehän on jo ihan ministeritasollakin käynyt ilmi. Sinä näköjään jatkat samalla linjalla.

Olen opiskellut viimeiset 8 vuotta ka jäänyt vasta työttömäksi että siinä mielessä minulla ei ole kokemusta mitä työtön joutuu kestämään. En missään nimessä olettanut että kaikki työttömät ovat laiskoja. Mutta tämän nirsouden olen työttömyydestä huolimatta huomannut. Eli hyvä jos noin on jo.

Ja sanon vielä senkin, että aktiivimallia noudattaessa työttömän työttömyys ei ole enää työttömän itsensä vika sillä kyllä se työnantajan suostumus siihen tarvitaan. Mutta jos työtä tarjotaan sa siitä kieltäydytään niin ei siinä voi silloi enää kuin työtöntä itseään syyttää.

Joten sen sijaan että taisteltaisiin aktiivisuutta vastaan, (sillä niin usein kuulee että työtön on vain laiska paska) tuota nirsoutta vastaan pitäisi myös taistella enemmän. Kaksi kesää itsekin tiskatina toiminut kesätöitä tehdessä eikä ollut mitään hullumpaa hommaa.

Mutta kuten sanoin, olen vasta jäänyt työttömäksi. Tämä on vain mielikuva joka minulle on ulkopuolelta katsoessa kasvanut. Joten tiedän että voin olla että parin kuukauden päästä jo ihan toista mieltä. Aika näyttää. :) Jättäkää siis haukut pois jos teillä on jotain kommentoitavaa. Sillä miten toisten haukkuminen asiaa parantaa? Ei mitenkään. Kuulen mielelläni kokemuksistanne, niistäkin jotka ovat tuota mielikuvaani vastaan. Mutta tehkää se mielummin asiallisesti.

Ei ihme että trolleja liikkuu täällä näin paljon juuri tämän ”pitää päästä haukkumaan toista” asenteen takia.

Vastaisitko esitettyyn kysymykseen "mihin aktiivimallia tarvitaan"? Miten aktiivimalli mielestäsi vähentää nirsoilua?

Itse olen yli viisikymppinen työtön, ja jo ikänikään takia en taida enää kelvata työnantajille fyysisesti raskaaseen työhön. Vuokrafirmat ainakaan eivät ole tiskarin keikkoja tarjonneet, vaikka niihin listautuessani olenkin ilmoittanut, että voin tehdä muutakin kuin koulutustani ja työhistoriaani vastaavia töitä.

Miten siis aktiivimallilla saataisiin minusta vielä vähemmän nirso?

Vierailija
118/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoinna on mukava työpaikka, ok tehtävät ja kohtalainen liaksakin (n. 13-14 € / tunti). Karsinnan jälkeen ehdolla on enää kaksi hakijaa.

- toinen tekee tiskarin hommia ravintolan keittiössä mutta haluaa paremmin palkattuun ja mielekkääseen työhön. Suosituksia voi kysellä soittamalla keittiöpäällikölle.

- toinen makaa himassa peruspäivärahalla koska tiskarin hommat oli niin ikäviä ja palkkakaan ei ollut kummonen. 

Kumman luulisitte tulevan valituksi avoinna olevaan paikkaan?

Riippuu työstä ja työnantajasta.

Sinulla ei siis ole annettujen tietojen peruteella kykyä muodostaa asiata mielipidettä. Työttömyys taitaa todella joissakin tapauksissa vaikuttaa vakavasti ongelmien hahmottamiseen ja abstraktiin ajatteluun.

Tässä ketjussa käy hyvin ilmi myös se, että todellisesn substanssin puutteessa työttömyys myös voimakkaasti ylikorostaa viisastelun ja saivartelun taipumuksia, mikäli niillä edesautetaan työllistumisen estymistä.

On nimittäin työnantajissakin niitä, jotka ovat sitä mieltä että ammattitaidostaan ylpeä duunari ei mene mitä tahansa hanttihommaa tekemään. Ja että juuri se ammattitaidostaan ylpeä kannattaa palkata.

Sen kun aina tietäisi, kumman sortin työnantajalle on hakemustaan lähettämässä.

Ja sama palkan kanssa, on niitä jotka katsovat että liian vähän pyytämällä epäsuorasti sanoo, ettei ole hommassaan kovinkaan hyvä.

En yhtään ihmettele miksi sinäkin olet työtön. Koska yksinkertaiseen kysymykseen on näköjään niin ylivoimaista vastata niin tuskin kykenet haastattelussa edes ikääsi kertomaan.

Haastattelija:

Minkä ikäinen olette?

Vauvapalstan viisasteleva työnpakoilija:

- Se riippuu siitä mitä kysymyksellä tarkoitetaan. Toisten mielestä olen nuori, toisten mielestä vanha. Jotkut arvostavat ikää ja kokemusta, toiset nuoruutta ja  innokkuutta. Sen kun tietäisi kumpaa tässä yrityksessä arvostetaan.

Haastattelija:

- Kiitos ja näkemiin. Älkää soittako meille, me soitamme teille.

Vierailija
119/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskarin homma ovat tyypillisesti väliaikaisia ja tekijälleen tilapäisiä. Jokaisen luulisi ymmärtävän, ettei tiskaaminen ole mikään eläkepaikka vaan ensimmäinen askel eteenpäin. Sen ymmärtävät varmasti myös vauvapastan työnpakoilijat. He vain eivät halua sitä ensimmäistäkään askelta ottaa, sillä se saattaisi johtaa siihen että jonain päivänä pitäisi ottaa vastuu omasta elämästään. Siksi mielummin keksitään loputtomasti syitä siihen miksi tiskaaminen on ihan kamalaa. Sama pätee puhelinmyyntiin, siivoamiseen, rakennuksen aputoihin jne. Kaikkiin töihin, joihin pääsee ilman erityistä koulutusta.

Vierailija
120/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haiskahtaa trollilta mutta okei... tilanne jossa työttömyys on työttömän oma vika kun ei tarjottu työ kelvannut vain siksi että se ei ollut kivaa... olin ensin aktiivimallia vastaan mutta alan ymmärtää miksi työttömiä suytetään omasta työttömyydestään. Aktiivimallin lisäksi saisivat ottaa käytäntöön leikkauksen tukiin, jos tarpeeksi monesta työpaikasta kieltäytyy vain mukavuus syistä.. :/ tämä kun tuntuu olevan työttömien jatkuvan työttömyyden suurin ongelma.

Aktiivimallilla ei ole mitään tekemistä tarjotusta työstä kieltäytymisen kanssa.

Niinhän on ollut jo ennenkin, että jos tarjotusta työstä kieltäytyy niin karenssia pukkaa.

Mihin siinä sinusta mitään aktiivimallia vielä tarvitaan?

Olen ollut kaksi vuotta työttömänä ja ainuttakaan työtä ei ole tarjottu, niin että olisin ihan peräti kieltäytymään päässyt. Revi siitä. Hakenut kyllä olen, mutta kun en ole työnantajille kelvannut niin olen sitten aktiivimallisi mielestä passiivinen.

Aktiivimallin tarkoitus on, että päästään rankaisemaan muitakin kuin työstä kieltäytyviä, eli myös tuloksetta työtä hakevia. 

Mallin kannatus näkyy perustuvan ihan vain siihen, ettei tiedetä, mistä siinä säädetään. Sehän on jo ihan ministeritasollakin käynyt ilmi. Sinä näköjään jatkat samalla linjalla.

Olen opiskellut viimeiset 8 vuotta ka jäänyt vasta työttömäksi että siinä mielessä minulla ei ole kokemusta mitä työtön joutuu kestämään. En missään nimessä olettanut että kaikki työttömät ovat laiskoja. Mutta tämän nirsouden olen työttömyydestä huolimatta huomannut. Eli hyvä jos noin on jo.

Ja sanon vielä senkin, että aktiivimallia noudattaessa työttömän työttömyys ei ole enää työttömän itsensä vika sillä kyllä se työnantajan suostumus siihen tarvitaan. Mutta jos työtä tarjotaan sa siitä kieltäydytään niin ei siinä voi silloi enää kuin työtöntä itseään syyttää.

Joten sen sijaan että taisteltaisiin aktiivisuutta vastaan, (sillä niin usein kuulee että työtön on vain laiska paska) tuota nirsoutta vastaan pitäisi myös taistella enemmän. Kaksi kesää itsekin tiskatina toiminut kesätöitä tehdessä eikä ollut mitään hullumpaa hommaa.

Mutta kuten sanoin, olen vasta jäänyt työttömäksi. Tämä on vain mielikuva joka minulle on ulkopuolelta katsoessa kasvanut. Joten tiedän että voin olla että parin kuukauden päästä jo ihan toista mieltä. Aika näyttää. :) Jättäkää siis haukut pois jos teillä on jotain kommentoitavaa. Sillä miten toisten haukkuminen asiaa parantaa? Ei mitenkään. Kuulen mielelläni kokemuksistanne, niistäkin jotka ovat tuota mielikuvaani vastaan. Mutta tehkää se mielummin asiallisesti.

Ei ihme että trolleja liikkuu täällä näin paljon juuri tämän ”pitää päästä haukkumaan toista” asenteen takia.

Vastaisitko esitettyyn kysymykseen "mihin aktiivimallia tarvitaan"? Miten aktiivimalli mielestäsi vähentää nirsoilua?

En ole edellinen kirjoittajamutta vastaan:

Aktiivimallia tarvitaan työttömyystukijärjestelmän kustannusten laskemiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä