Kävin aktivoitumassa tekemällä tiskivuoron ravintolassa. Oli niin hirveää että kieltäydyin, kun tarjosivat lisää töitä.
Kun nyt on niin kova tarve ravintola-alalla, niin sain vuokrafirmasta tämmöisen keikan. En enää ihmettele miksi pula on niin kova, eihän tuo ole inhimillistä työtä ollenkaan! Raskainta, tylsintä ja p*skinta työtä mitä olen eläissäni tehnyt. Palkka 9e ja rapiat per tunti.
Hoidin hommani ilmeisen hyvin ja reippaasti, sillä kysyivät kiinnostaisiko tulla heille töihin pidemmäksikin aikaa, kun on kova tarve tiskarista. Kieltäydyin.
Kommentit (140)
Tussukka kirjoitti:
Ainakaan Oulussa Staffpointin kautta ei ollut aikoinaan kun keikkaa.
Yksi pitempi pätkä tuli, mutta sitten tunnit pudotettiin 4-5h päivässä. Palkka maksettiin kahdesti kuussa, eli et saanut edes koko summaa kerralla.
En ilmeisesti kiva työkaveri kun tuon pätkän aikana jouduin työpaikkakiusatuksikin. Sain kuulla päivittäin mm. ulkonäöstä kommentteja.
Muutama kaverini työskentelee kokkina ja ravintola-alalla täytyy olla aika kovanahkainen, että tulee sen porukan kanssa juttuun. Siellä ei METOO itkulla pärjää. Silti härskeimmät jutut olen keittiöillä kuullut naisten suusta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no jonkun vaan nekin työt on tehtävä.
Tässä taas päästiinkin toteamaan että töitä olisi(ei tietenkään kaikille työttömille), mutta ei kelpaa.
Kyllä palkan pitäisi olla parempi kuin 9€/h! Vähintään 15€/h. (Ei ap)
Suostuisitko maksamaan vastaavasti ruuasta enemmän?
Kai ymmärrät että kun palkkakulut nousevat, niin nousee myös palveluiden hinnat.Mä kerron sulle suuren salaisuuden: tai sitten yrityksen voitto pienenee.
Perustapa sinä yritys joka ei tuota mitään, onnea yrityksellesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas päästiinkin toteamaan että töitä olisi(ei tietenkään kaikille työttömille), mutta ei kelpaa.
Kai ymmärrät että kun palkkakulut nousevat, niin nousee myös palveluiden hinnat.Mä kerron sulle suuren salaisuuden: tai sitten yrityksen voitto pienenee.
Mä kerron sulle vielä suuremman salaisuuden: Firman on juurikin tarkoitus tehdä voittoa, jos ei tee voittoa, loppuu palkanmaksu ihan kokonaan ja kaikille.
Miten suuri sen palkan pitäis olla että työttömät viitsii lähteä töihin? Osalla työtä tekevällä on peruspalkka 2100€/kk plus lisät miinus verot. Käteen jää 1600-1800€/kk riippuen lisien määrästä sillä pärjää todella hyvin. Mutta eihän se nyt työttömälle kelpaa.
Ja kyllä se työ voi olla tosi raskasta niin henkisesti kuin fyysisesti tuolla 1600-1800€/kk esim hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ottaisin tiskarin homman mielelläni vastaan, jos olisi pitempi pätkä ja säännöllinen työaika, eikä liian kiire.
Niitä ei vain ole, yleensä on vaan keikkaa ja palkka siksi epävarma. Yksi päivä siellä ja toinen täällä. Kukaan ei sellaista pitkään jaksa.
Kyllä jaksaa, ja siitä ne keikat ajan mittaan vakiintuu niin että melkeinpä joka päivälle on töitä.
Moneskohan vuosi mulla nyt alkaakaan keikkahommissa..Niin hyvällä tuurilla saatat saada nollasopimuksen paikasta, jossa keikkatiskaat ensin epäsäännöllisesti puoli vuotta.
Sitten siitä tulee vieläkin v*ttumaisempaa hommaa, työnantaja soittelee lyhyillä varoitusajoilla töihin, keikkalaisena sai sentään hyvällä omallatunnolla valita vuoronsa.
Tunteja ei tule siltikään riittävästi, sillä tiskaria ei tarvita koko aikaa, eikä niitä kukaan edes mihinkään takuutuntihommiin palkkaa enää ravintoloissa.
Niin, mä olen tehnyt keikkahommaa aika monta vuotta, välillä jotain tiskauskeikkoja, välillä jotain muita hommia, oikeestaan ihan laidasta laitaan erilaisia töitä ja niin vaan ne keikat on ajan mittaan tasoittunut niin että melkein joka päivälle on töitä ja koko ajan tiedän paremmin ja paremmin tulevat työvuorot eteenpäin. Joskus joku sairastuu ja joutuu lähtemään lyhyellä varoitusajalla, mutta saapahan palkan siltäkin päivältä. Mut ainakin tähän asti oon nähnyt tän paremmaksi vaihtoehdoksi kun "maata sohvalla". Niin no, toisaalta nytkin kyllä makaan sohvalla, kun huomenna työvuoro alkaen klo 6.00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä siinä on niin kauheaa? Eikö ne astiat pestä koneella? Laitetaan sellaiseen koriin ja se kori koneeseen, kansi kiinni, ja pari minuuttia ja ne on valmiit?
Jos pitäis käsin pestä niin sit olis kauheeta.
Oletko edes kokeillut ikinä?
Hirvittävän kuumaa ja meluisaa, tarjoilijat ja kokit paiskovat tuodessaan astioita. Osa heistä tylyjä ja ylimielisiä. Mulla tinnitti korvissa koko loppupäivän siitä metelistä.
Joutuu työskentelemään huonoissa asennoissa ja koko ajan seisomaan. Liian kiire, mä nyt pystyin tekemään nopeasti, kun oli vaan 5 tunnin vuoro. Mut jos tota tekisi enemmän tai normaalipituista päivää, niin ei jaksaisi.
Plus et tiskari tuntuu olevan sitä alinta kastia, joka ei tarvitse edes taukoa. Kysyin nätisti kolme kertaa pääsisinkö kahvitauolle, tiuskivat vaan jotain vastaukseksi. Lopulta vaan menin, kun oli pakko levähtää.
Fyysisesti ja henkisesti rankkaa.
Ap
Tota se on. Olen ollut tiskarina ja vielä ilmaseksi. Palkka oli ruoka. Tiskarina ollessa opiskelin kokiksi koko aika. 10h tiskasin ja noin 5-8h treenasin safkaa. Olin ranskassa tosin silloin ja asuntona oli kimppakämppä muiden työlaisten kanssa mikä tuli ravintolan puolesta-. Olin sillo 16v kun alotin ton ja nyt olen sit keittiömestari omassa ravintolassa helsingissä.. Keittiö on kova ja kuuma paikka
Vierailija kirjoitti:
Älä hätäile ap. Joku muu tulee sinne kyllä tiskaamaan ihan mielellään. Tiedän kun olen ravintola-alalla itse.
Ei taida tulla. Sen verran alalla valitetaan työvoimapulasta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin raskasta?
Mä olin joskus ruokakaupassa tiskarina. Karmeeta hommaa. Kokoajan kauhee kiire ja pelkäs kokoajan, että rikkoo ja kolhii niitä keraamisia astioita kiireessä.
Ne kana/lihagrillit vai mitkä lie ritilät oli hirveitä pestä, kun kana oli paistunut ja palanut niihin kiinni ja yritä niitä kiireessä hinkata puhtaaksi. Ei meinannut irrota palanut karsta millään vaikka ritilät olivat ennen pesua likoamassa pesuainevedessä puolikin tuntia ennen pesua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät että kun palkkakulut nousevat, niin nousee myös palveluiden hinnat.
Jos olisi paremmat palkat, olisi varaa maksaa palveluista enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Avoinna on mukava työpaikka, ok tehtävät ja kohtalainen liaksakin (n. 13-14 € / tunti). Karsinnan jälkeen ehdolla on enää kaksi hakijaa.
- toinen tekee tiskarin hommia ravintolan keittiössä mutta haluaa paremmin palkattuun ja mielekkääseen työhön. Suosituksia voi kysellä soittamalla keittiöpäällikölle.
- toinen makaa himassa peruspäivärahalla koska tiskarin hommat oli niin ikäviä ja palkkakaan ei ollut kummonen.
Kumman luulisitte tulevan valituksi avoinna olevaan paikkaan?
Riippuu ihan millainen työ kyseessä; kummalla soveltuvampi koulutus ko. työhön, enemmän juuri tämän haettavan alan työkokemusta ja sitten tietysti sattuuko olemaan vaikka joku tutun tuttu, eli suhteet.
Ja kuka sanoo, että se peruspäivärahalla oleva aina "makaa" kotona? Sehän voi vaikka kehittää itseään ja tehdä jotain, mikä hyödyttää niihin oman alan, parempiin töihin haettaessa. Ai niin, mut eihän työttömät oo semmoisia, ne makaa kaikki kotona.
Sitä paitsi, mistä se työnantaja edes tietäisi miksi se peruspäivärahalainen on kieltäytynyt mistään töistä? Saati että hakija itse sanoisi "voisin olla töissä, mutta olen mieluummin työtön, koska oli niin ikävän kuuloista hommaa". Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Miten suuri sen palkan pitäis olla että työttömät viitsii lähteä töihin? Osalla työtä tekevällä on peruspalkka 2100€/kk plus lisät miinus verot. Käteen jää 1600-1800€/kk riippuen lisien määrästä sillä pärjää todella hyvin. Mutta eihän se nyt työttömälle kelpaa.
Ja kyllä se työ voi olla tosi raskasta niin henkisesti kuin fyysisesti tuolla 1600-1800€/kk esim hoitajat.
Taitaa olla fiksumpi lähteä työttömäksi Tanskaan. Siellä saa vähintään 1500 e/kk työttömyyskorvausta.
Vuokratyöpaikat ovat hanurista ja vielä lähes kaikki niistä maksaa erittäin huonosti + töihin pitäisi olla lähtemään 15min varoitusajalla, ei kiitos.
On tietysti jotain ihmisiä (opiskelijat, lapsettomat) joille se voi sopia mutta vain harvoille yleisesti ottaen.
En tiedä yhtään tapausta missä 160h/kk töissä orjatorin kautta palkka olisi yli 2000e/kk ja vuonna 2018 se on huono palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ottaisin tiskarin homman mielelläni vastaan, jos olisi pitempi pätkä ja säännöllinen työaika, eikä liian kiire.
Niitä ei vain ole, yleensä on vaan keikkaa ja palkka siksi epävarma. Yksi päivä siellä ja toinen täällä. Kukaan ei sellaista pitkään jaksa.
Ilmeisesti et ole löytänyt samaa paikkaa kuin ap tai et ole riittävän ripeä ja kiva työkaveri, että pyydettäisi pidemmäksi aikaa?
Yksi pitempi pätkä tuli, mutta sitten tunnit pudotettiin 4-5h päivässä. Palkka maksettiin kahdesti kuussa, eli et saanut edes koko summaa kerralla.
En ilmeisesti kiva työkaveri kun tuon pätkän aikana jouduin työpaikkakiusatuksikin. Sain kuulla päivittäin mm. ulkonäöstä kommentteja.
Parempihan se on että keikkaa tekeville palkka maksetaan 2x kuussa, helpottaa huomattavasti kun niitä palkkoja ei tarvitse kuukautta odotella, kun joskus töitä on enemmän ja joskus vähemmän. Olis ankeaa jos kerran kuussa tulis palkka ja parin päivän päästä kelan rahat (jos kelaltakin jotain vielä saa).
Mä ainakin oon tyytyväinen siihen että palkka tulee kahdesti kuussa. Niinhän se tulee monissa "oikeissakin" työpaikoissa.Missä "oikeissa" työpaikoissa maksetaan kahdesti kuussa, muut kuin vuokrafirmat?
Niin, en ollutkaan keikkalainen silloin kun maksettiin kahdesti kuussa.
No aika monessa paikassa tulee palkka 2x kuussa.
Mitään hommaa ei kuitenkaan ole pakko tehdä. Jokaistahan varmasti vituttaa joskus lähteä töihin, suurimpaa osaa luultavasti, mutta jopa se suurin osa sen vitutuksen kestää. Jos vitutus käy omasta mielestään ylitsepääsemättömäksi niin ei kai siinä muu kannata kuin lyödä hanskat tiskiin ja miettiä jotain muuta. Lopettamisen jälkeen toki vienee aikaa toipua, mutta jos onnistuu toipumaan niin ei muuta kun uutta yriä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti et ole löytänyt samaa paikkaa kuin ap tai et ole riittävän ripeä ja kiva työkaveri, että pyydettäisi pidemmäksi aikaa?
Parempihan se on että keikkaa tekeville palkka maksetaan 2x kuussa, helpottaa huomattavasti kun niitä palkkoja ei tarvitse kuukautta odotella, kun joskus töitä on enemmän ja joskus vähemmän. Olis ankeaa jos kerran kuussa tulis palkka ja parin päivän päästä kelan rahat (jos kelaltakin jotain vielä saa).
Mä ainakin oon tyytyväinen siihen että palkka tulee kahdesti kuussa. Niinhän se tulee monissa "oikeissakin" työpaikoissa.Missä "oikeissa" työpaikoissa maksetaan kahdesti kuussa, muut kuin vuokrafirmat?
Niin, en ollutkaan keikkalainen silloin kun maksettiin kahdesti kuussa.
Aika tavallista että tuntipalkkalaisille maksetaan palkka kahden viikon välein tai kahdesti kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hätäile ap. Joku muu tulee sinne kyllä tiskaamaan ihan mielellään. Tiedän kun olen ravintola-alalla itse.
Ei taida tulla. Sen verran alalla valitetaan työvoimapulasta.
Kyse on taktisesta valituksesta. Tästä olen keskustellut kavereideni kanssa jo 10 vuotta sitten. Monille extroille ei kuitenkaan löydy niitä töitä siltikään tarpeeksi.
Miksi sitten valittaa?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisihan sitä perustaa ravintolan jossa jokaiselle työntekijälle maksetaan 50e/h. Asiakkaita sielä tuskin näkyisi enää sen jälkeen kun vilkaisevat ruokalistan hintoja.
Olen myös kuullut paljon tällaisesta. Otetaan henkilö koeajalle, sitten ei palkata sitä, mutta valitetaan kun ei heti saada uutta työntekijää tilalle.
Itse aiheutettua pitkälti.
Olen meilläkin monesti sanonut pomolle, että jos me nyt irtisanotaan joku hyvä työntekijä ja kuukauden päästä on taas töitä riittämiin, niin voi olla että saadaan vain joku paska tilalle.
Sinkkumies
Ja ne järjettömän osot leikkuulaudat, mitä mahtuu yksi kerrallaan koneeseen.
kai se nyt jossain on jos se on ihan mainittukin jopa laissa.
"Palkanmaksukausi on yleisimmin kaksi viikkoa tai kuukauden. Työsopimuslain mukaan jos aikapalkan perusteena on viikkoa lyhyempi aika, kuten tunti- tai päiväpalkka, palkka on maksettava vähintään kaksi kertaa kuukaudessa. Kuukausipalkkaisen työntekijän palkka on maksettava kerran kuukaudessa. Jos työntekijän palkan määräytymisen perusteena on viikko, palkanmaksukausi on kuukausi."
http://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/palkka/palkanmaksu