Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin aktivoitumassa tekemällä tiskivuoron ravintolassa. Oli niin hirveää että kieltäydyin, kun tarjosivat lisää töitä.

Vierailija
07.01.2018 |

Kun nyt on niin kova tarve ravintola-alalla, niin sain vuokrafirmasta tämmöisen keikan. En enää ihmettele miksi pula on niin kova, eihän tuo ole inhimillistä työtä ollenkaan! Raskainta, tylsintä ja p*skinta työtä mitä olen eläissäni tehnyt. Palkka 9e ja rapiat per tunti.

Hoidin hommani ilmeisen hyvin ja reippaasti, sillä kysyivät kiinnostaisiko tulla heille töihin pidemmäksikin aikaa, kun on kova tarve tiskarista. Kieltäydyin.

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiskarin homma ovat tyypillisesti väliaikaisia ja tekijälleen tilapäisiä. Jokaisen luulisi ymmärtävän, ettei tiskaaminen ole mikään eläkepaikka vaan ensimmäinen askel eteenpäin. Sen ymmärtävät varmasti myös vauvapastan työnpakoilijat. He vain eivät halua sitä ensimmäistäkään askelta ottaa, sillä se saattaisi johtaa siihen että jonain päivänä pitäisi ottaa vastuu omasta elämästään. Siksi mielummin keksitään loputtomasti syitä siihen miksi tiskaaminen on ihan kamalaa. Sama pätee puhelinmyyntiin, siivoamiseen, rakennuksen aputoihin jne. Kaikkiin töihin, joihin pääsee ilman erityistä koulutusta.

Se väliaikaisuus ei silti muuta sitä faktaa, että se työ on todella rankkaa ja siihen nähden alipalkattua.

Millä tavalla se on vaikka yt-neuvotteluissa kenkää saaneelle insinöörille askel eteen päin?

Vierailija
122/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että kävit jo, eikös se  aktiivimalli ala vasta myöhemmin tyyliin vasta 18.1.? No täällä kyllä muutenkin koko ajan mollataan työttömiä ja mielipidevaikutetaan, että se olisi ihan heidän oma vika. Eli trollihan se.

p.s. Olen vassari, jolle ihan kaikki työt on kelvanneet aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammatiltani kokki mutta välillä on tullut oltua tiskivuorossakin. Leppoisinta hommaa ikinä! Itsellä palkka sama kuin ruuanlaitossakin eli 13e+lisät+tipit. :D  Astiat koriin, kansi kiinni, astiat pois ja paikoilleen. Ei mikään kunnianhimoisin duuni mut kivaa ja samalla voi aatella omia juttujaan.:D

Vierailija
124/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, eli kun edelleen aktiivimallin puolustajilla asia-argumentit loistaa poissaolollaan, niin kehitellään sitten provoavauksia vauvapalstalle? 0/5

Vierailija
125/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se varmaankin tuntui raskaalta, koska sinulla ei ole tietoa tai kokemusta siitä, mitä vaativa työ voi olla. Sellainen haastava asiantuntijatyö, jossa lähdet aamukuuden koneella ykköset niskassa ja tukka laitettuna toiselle puolelle Suomea, vedät suunnittelemasi koulutuspäivän tai huippuasiantuntijoista koostuvan, vastuulllisia päätöksiä sisältävän kokouksen, usein molemmat, ja samalla jokaisessa välissä ja matkoilla hoidat muita työtehtäviä ja kirjoitat raportteja ja hoidat päätöksiä edellyttäviä posteja. Illalla kotiin kahdeksan aikaan ja seuraavan päivän tehtävien valmistelu ennen nukkumaan menoa. Asiantuntijatyö tarkoittaa sitä, että mistään et voi selvittää tai kysyä, miten työ pitäisi tehdä tai miten asiat tulisi päättää, koska sinä olet se asiantuntija, jolta niitä asioita kysytään. Siihen liittyy haasteita, paineita ja jatkuva perehtymisen ja kouluttautumisen vaade. Sitä on raskas työ. Työ, jossa tiskataan astioita, ei ole raskasta. Senkun menet vaan sinne takaisin lakki kourassa, vai millaista työn sitten pitäisi olla? Missä pääsisit helpommalla?

Tiedätkö minusta oikeasti noin paljon?

Kyllä minä tiedän, mitä on asiantuntijatyö, olen tehnyt erilaisia pätkätöitä asiantuntijana projektihommissa. Nyt vain kävi niin, että opiskelemani alan työnäkymät ovat käytännössä olemattomat. Projekteja karsitaan ja niihin vähäisiinkin muihin paikkoihin työllistymisen estää rekrytointikielto.

Mutta kyllä, tuota se on joillakin, riippuen alasta ja asemasta, ja kovemmaksi vaan menee. Mulla ei tosin kuulunut matkustusta tai muiden kouluttamista, joten siinä mielessä toki pääsin helpommalla. Enkä kuulunut mihinkään johtoryhmään tms, ihan riviasiantuntijana. Ja ala ei ollut sellainen, että olisin ollut varsinaisesti taloudellisessa tulosvastuussa, koska työskentelin pääsääntöisesti julkisella sektorilla. Mutta paineensa ja kiireensä siinäkin oli.

Mutta asiaan. Ihmettelen syvästi, miten voit noin ylimielisesti sanoa, että tiskarin työ ei olisi raskasta. Oletko jotenkin kyvytön hahmottamaan, että työt voivat olla eri tavalla raskaita?

Tiskarilla ei ole samanlaista vastuuta kuten kuvailit, mutta 8h työpäivä jalkojen päällä, epäergonomisissa asennoissa, pahimmassa tapauksessa ilman kunnon taukoja ja hierarkian alimmaisena kyykytettävänä on todellakin raskasta. Se on vain sitä eri tavalla, ja pidemmässä juoksussa monille tulee kaikennäköistä fyysistä kremppaa. Siihen itsensä rikkomiseen, astioiden melusta aiheutuvaan kuulonalenemiseen ym. sihteutettuna 9e/h on vähän. En sano, että sen pitäisi mitään (tai edes voisi) 20e/h olla, mutta vaikka 13e/h olisi jo kohtuullinen korvaus. Varsinkin kun työ harvemmin on vakihommaa.

Jos olisit järkevä ihminen, et edes tekisi tuollaisia rinnastuksia, saati lausuisi niitä ääneen.

Ap

Puhun kokemuksesta. Olen ollut siivoojana vuosia ja myös tiskarina ison hotellin keittiössä. Minusta ne eivät olleet kovin raskaita töitä, eikä oikein mitenkään verrattavissa nykyiseen. Eipä ollut stressiä taloudesta, dead linesta tai vakuuttavuudesta. Työt oli töitä ja ruumiillinen työ ja oma käden jälki palkitsevaa. Ihanaa oli työpäivän jälkeen vetää savut ja polkaista omille menoille jo kahdelta iltapäivällä. Eipä tarvinut loppupäivänä miettiä työasioita. Jos et kuulunut johtoryhmiin, et matkustellut, et kouluttanut etkä ollut vastuussa, et tiedä, mistä puhun. Ei kuulosta kovin vaativalta asiantuntijatehtävältä.

Vierailija
126/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä siinä on niin kauheaa? Eikö ne astiat pestä koneella? Laitetaan sellaiseen koriin ja se kori koneeseen, kansi kiinni, ja pari minuuttia ja ne on valmiit? 

Jos pitäis käsin pestä niin sit olis kauheeta.

Oletko edes kokeillut ikinä?

Hirvittävän kuumaa ja meluisaa, tarjoilijat ja kokit paiskovat tuodessaan astioita. Osa heistä tylyjä ja ylimielisiä. Mulla tinnitti korvissa koko loppupäivän siitä metelistä.

Joutuu työskentelemään huonoissa asennoissa ja koko ajan seisomaan. Liian kiire, mä nyt pystyin tekemään nopeasti, kun oli vaan 5 tunnin vuoro. Mut jos tota tekisi enemmän tai normaalipituista päivää, niin ei jaksaisi.

Plus et tiskari tuntuu olevan sitä alinta kastia, joka ei tarvitse edes taukoa. Kysyin nätisti kolme kertaa pääsisinkö kahvitauolle, tiuskivat vaan jotain vastaukseksi. Lopulta vaan menin, kun oli pakko levähtää.

Fyysisesti ja henkisesti rankkaa.

Ap

Tota se on. Olen ollut tiskarina ja vielä ilmaseksi. Palkka oli ruoka. Tiskarina ollessa opiskelin kokiksi koko aika. 10h tiskasin ja noin 5-8h treenasin safkaa. Olin ranskassa tosin silloin ja asuntona oli kimppakämppä muiden työlaisten kanssa mikä tuli ravintolan puolesta-. Olin sillo 16v kun alotin ton ja nyt olen sit keittiömestari omassa ravintolassa helsingissä.. Keittiö on kova ja kuuma paikka

Entä jos 50-vuotiaana jäisit työttömäksi? Sujuisiko se samalla tavalla kuin silloin nuorena? Tai pienten lasten äitinä? Voisi tuon saman tehdä? Voisiko sen tehdä ilman toivoa uran noususta? Eli olla 16 vuotiaasta eläkeikään tiskari? Tilanteet ovat erilaisia, vaikka työ olisi sama.

jos jäisin työttömäksi mun omassa firmassa, niin ei mun talous siitä mene nurin. olen tienannut jo eläkerahani monta kertaa. ei mun tarvis enää töitä tehdä. mutta mulle tämä ala on sellainen etten lopeta koskaan. mulla on 3 ravintolaa.

Vierailija
127/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tiskaisin sata kertaa ennemmin kuin olisin lähihoitaja

Miksi et vaihda alaa? En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka valittaa omaa työtä mutta eivät tee asian eteen mitään. 

Vierailija
128/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sisätautien erikoislääkäri ja elämässäni jynssännyt Ruotsin sairaalan lattioita opiskeluaikana. Laiskalle ei kelpaa mikään ja ahkera tarttuu siihen, mitä sen hetkisillä palikoilla on tarjota. Jolla on sille annetaan. Vaatimatonta alkua ei kannata halveksua.

Voi esim sanoa, että tulen, jos työtahti on kohtuullinen.

Vierailija
129/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi astiat muka tiskataan käsin?

Vierailija
130/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se varmaankin tuntui raskaalta, koska sinulla ei ole tietoa tai kokemusta siitä, mitä vaativa työ voi olla. Sellainen haastava asiantuntijatyö, jossa lähdet aamukuuden koneella ykköset niskassa ja tukka laitettuna toiselle puolelle Suomea, vedät suunnittelemasi koulutuspäivän tai huippuasiantuntijoista koostuvan, vastuulllisia päätöksiä sisältävän kokouksen, usein molemmat, ja samalla jokaisessa välissä ja matkoilla hoidat muita työtehtäviä ja kirjoitat raportteja ja hoidat päätöksiä edellyttäviä posteja. Illalla kotiin kahdeksan aikaan ja seuraavan päivän tehtävien valmistelu ennen nukkumaan menoa. Asiantuntijatyö tarkoittaa sitä, että mistään et voi selvittää tai kysyä, miten työ pitäisi tehdä tai miten asiat tulisi päättää, koska sinä olet se asiantuntija, jolta niitä asioita kysytään. Siihen liittyy haasteita, paineita ja jatkuva perehtymisen ja kouluttautumisen vaade. Sitä on raskas työ. Työ, jossa tiskataan astioita, ei ole raskasta. Senkun menet vaan sinne takaisin lakki kourassa, vai millaista työn sitten pitäisi olla? Missä pääsisit helpommalla?

Tiedätkö minusta oikeasti noin paljon?

Kyllä minä tiedän, mitä on asiantuntijatyö, olen tehnyt erilaisia pätkätöitä asiantuntijana projektihommissa. Nyt vain kävi niin, että opiskelemani alan työnäkymät ovat käytännössä olemattomat. Projekteja karsitaan ja niihin vähäisiinkin muihin paikkoihin työllistymisen estää rekrytointikielto.

Mutta kyllä, tuota se on joillakin, riippuen alasta ja asemasta, ja kovemmaksi vaan menee. Mulla ei tosin kuulunut matkustusta tai muiden kouluttamista, joten siinä mielessä toki pääsin helpommalla. Enkä kuulunut mihinkään johtoryhmään tms, ihan riviasiantuntijana. Ja ala ei ollut sellainen, että olisin ollut varsinaisesti taloudellisessa tulosvastuussa, koska työskentelin pääsääntöisesti julkisella sektorilla. Mutta paineensa ja kiireensä siinäkin oli.

Mutta asiaan. Ihmettelen syvästi, miten voit noin ylimielisesti sanoa, että tiskarin työ ei olisi raskasta. Oletko jotenkin kyvytön hahmottamaan, että työt voivat olla eri tavalla raskaita?

Tiskarilla ei ole samanlaista vastuuta kuten kuvailit, mutta 8h työpäivä jalkojen päällä, epäergonomisissa asennoissa, pahimmassa tapauksessa ilman kunnon taukoja ja hierarkian alimmaisena kyykytettävänä on todellakin raskasta. Se on vain sitä eri tavalla, ja pidemmässä juoksussa monille tulee kaikennäköistä fyysistä kremppaa. Siihen itsensä rikkomiseen, astioiden melusta aiheutuvaan kuulonalenemiseen ym. sihteutettuna 9e/h on vähän. En sano, että sen pitäisi mitään (tai edes voisi) 20e/h olla, mutta vaikka 13e/h olisi jo kohtuullinen korvaus. Varsinkin kun työ harvemmin on vakihommaa.

Jos olisit järkevä ihminen, et edes tekisi tuollaisia rinnastuksia, saati lausuisi niitä ääneen.

Ap

Puhun kokemuksesta. Olen ollut siivoojana vuosia ja myös tiskarina ison hotellin keittiössä. Minusta ne eivät olleet kovin raskaita töitä, eikä oikein mitenkään verrattavissa nykyiseen. Eipä ollut stressiä taloudesta, dead linesta tai vakuuttavuudesta. Työt oli töitä ja ruumiillinen työ ja oma käden jälki palkitsevaa. Ihanaa oli työpäivän jälkeen vetää savut ja polkaista omille menoille jo kahdelta iltapäivällä. Eipä tarvinut loppupäivänä miettiä työasioita. Jos et kuulunut johtoryhmiin, et matkustellut, et kouluttanut etkä ollut vastuussa, et tiedä, mistä puhun. Ei kuulosta kovin vaativalta asiantuntijatehtävältä.

No ihan varmasti oot joo asiantuntija vaativassa työssä:D:D Niinhän me kaikki.

Vierailija
131/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että kävit jo, eikös se  aktiivimalli ala vasta myöhemmin tyyliin vasta 18.1.? No täällä kyllä muutenkin koko ajan mollataan työttömiä ja mielipidevaikutetaan, että se olisi ihan heidän oma vika. Eli trollihan se.

p.s. Olen vassari, jolle ihan kaikki työt on kelvanneet aina.

Kyllähän sitä voi käydä tekemässä keikkaa, vaikka aktiivimalli ei olekaan vielä voimassa?

Vierailija
132/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiskarin homma ovat tyypillisesti väliaikaisia ja tekijälleen tilapäisiä. Jokaisen luulisi ymmärtävän, ettei tiskaaminen ole mikään eläkepaikka vaan ensimmäinen askel eteenpäin. Sen ymmärtävät varmasti myös vauvapastan työnpakoilijat. He vain eivät halua sitä ensimmäistäkään askelta ottaa, sillä se saattaisi johtaa siihen että jonain päivänä pitäisi ottaa vastuu omasta elämästään. Siksi mielummin keksitään loputtomasti syitä siihen miksi tiskaaminen on ihan kamalaa. Sama pätee puhelinmyyntiin, siivoamiseen, rakennuksen aputoihin jne. Kaikkiin töihin, joihin pääsee ilman erityistä koulutusta.

Se väliaikaisuus ei silti muuta sitä faktaa, että se työ on todella rankkaa ja siihen nähden alipalkattua.

Millä tavalla se on vaikka yt-neuvotteluissa kenkää saaneelle insinöörille askel eteen päin?

Siinä vaiheessa kun insinöörin ansiosidonnainen lakkaa se on ainakin korotus tuloihin. Kun vielä kuluu parisen vuotta niin jokainen työpaikka on askel ulos umpikujasta ja eteenpäin.

Insinööri voi sillä tiskaajanhommalla vuosikausien työttömyyden jälkeen ainakin osoittaa olevansa työkykyinen. Ainakin paremmin kun ramsassaa-kurssin käymisellä.

Vierailija
133/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kiva provo työttömiä vastaan. Kaikenlisäksi tämä menee noille taulapäille kuin veitsi voihin. Aktiivimalli on vielä kuitenkin kesken. Aito työtön kysyisi, jos olisi noin tehnyt, että paljonko hän saa karenssia.

Vierailija
134/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas kiva provo työttömiä vastaan. Kaikenlisäksi tämä menee noille taulapäille kuin veitsi voihin. Aktiivimalli on vielä kuitenkin kesken. Aito työtön kysyisi, jos olisi noin tehnyt, että paljonko hän saa karenssia.

Ei tuosta mitään karenssia saa. Ei TE-keskus tiedä että yhden päivän kestävän työtehtävän jälkeen aloittajalla on tarjottu toista. Kokenut työtön kyllä tämän tietää.

Vierailija
135/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tiskaushommia yhden kesän ja vielä nyt 20 vuotta myöhemmin kärsin sen aiheuttamista niskakivuista. Raskasta työtä.

Vierailija
136/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tiskaushommia yhden kesän ja vielä nyt 20 vuotta myöhemmin kärsin sen aiheuttamista niskakivuista. Raskasta työtä.

Olet varmasti myös työtön.

Vierailija
137/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tiskaajana pärjää rillipää, ts. onko niin kuuma ja kostea duuni että rillien huurtumiselta ei näe mitään, ei siis edes tehdä työtään?

Muuten niin jos käyttäisi korvatulppia ja on paksu nahka ja tekee hommaa kaikessa rauhassa omaa tahtia niin onnistuuko? Eli ei vain välitä siitä mitä huudetaan. (Tulppien läpi kuulee puheen ihan hyvin, mutta pahimmilta meluhuipuilta ne voivat suojata.)

Kuulostaa että työssä on ainakin se hyvä puoli että koko ajan saa tehdä, ei tarvitse istua kokouksissa turhaa jaaritusta kuuntelemassa.

Hyvä kysymys, eipä ole tullut koskaan mieleen! Meillä ei ole ikinä ollut silmälaseja käyttävää tiskaajaa, mutta en tiedä onko se sattumaa, vai ihan käytännön sanelema juttu. Kosteustaso vaihtelee, mutta kiirehuippuina kosteus vastaa suunnilleen suihkun vieressä seisomista. Huomioitavaa on myös, että esipesuletkusta vesi tulee paineella ja vettä ja ruoantähteitä kimpoilee astioista tiskaajan päälle ja myös kasvoille.

Vastaan vain omasta puolestani, olen työskennellyt ainoastaan illallisravintoloissa. Valitettavasti ei ole mahdollista tehdä omaan tahtiin tai jättää keittiömestarin/kokkien/tarjoilijoiden määräyksiä noudattamatta. Yleensä keittiöstä tai salista huudetaan mitkä astiat ovat loppumassa, ja tiskaaja sitten pesee ne nopeasti ja tuo keittiöön/välinevarastoon paikoilleen. Tiskaajan vastuulla on huolehtia, että keittiön toiminta ei missään vaiheessa hidastu astioiden tai muiden välineiden puutteeseen. Asiakkaat eivät voi odottaa annoksiaan ylimääräistä aikaa sen takia, että tiskaaja tahtoo tehdä rauhallisesti. Tiskaajat eivät myöskään ole töissä tuntiakaan ylimääräistä, vaan heidät kutsutaan vain pahimpaan aikaan, eli työvuoro alkaa yleensä sillä, että tiskinurkka on täysin kaaoksessa esivalmisteluista ja ensimmäisistä asiakkaista ja se pitää nopeasti selvittää.

T. Kokki

Kyllä, tiskarilla voi olla silmälasit. Ei haittaa työn tekemistä.

Vierailija
138/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrafirman kautta kun tekee töitä, ei tule karenssia. Voi valita itse itselleen sopivat vuorot ja työpaikat.

Tein 3v, Staffpoint Hki.

Pitkä ketju tästäkin aiheesta ja suurin osa ei tiedä tiskarin hommasta yhtään mitään.

Jokainen ravintola ja sen tiski on erilainen.

Ei voi verrata keskenään 40 henkilön tiskiä 900 henkilön tiskiin.

Näitä kaikkia olen tehnyt.

Vierailija
139/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrafirman kautta kun tekee töitä, ei tule karenssia. Voi valita itse itselleen sopivat vuorot ja työpaikat.

Tein 3v, Staffpoint Hki.

Pitkä ketju tästäkin aiheesta ja suurin osa ei tiedä tiskarin hommasta yhtään mitään.

Jokainen ravintola ja sen tiski on erilainen.

Ei voi verrata keskenään 40 henkilön tiskiä 900 henkilön tiskiin.

Näitä kaikkia olen tehnyt.

Juuri näin.

Vierailija
140/140 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tiskaisin sata kertaa ennemmin kuin olisin lähihoitaja

Hoitajat on ihan hirveitä valittajia. Palkka on paljon isompi kuin tiskarilla ja siitäkin valitetaan. Joka sairaalassa on hoitajien valituksen mukaan sisäilmaongelma ja hometta. Lääkärit eivät yleensä oireile, mutta joka hoitajalla on joku työperäinen homesairaus. Työ on muka raskasta vaikka yövuorossa ei tehdä muuta kuin selataan facebookia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi