Äärimmäistä pihistelyä
Olen aina kärsinyt vähän yliampuvasta nuukailusta, mites muilla?
Esim. nyt aloin miettimään, kun yksineläjänä pakastimeni on vain 1/4 täysi että täyttäisin pakasterasioita lumella ja niillä loppu pakastin täyteen. Aina kun pakastimen oven avaa, sieltähän karkaa kylmät ilmat ja sähköä kuluu kun se ilma joudutaan taas pakastamaan. Jos tila on täytetty kylmällä tavaralla, pakastettavaa ilmaa ei olisi niin paljoa oven sulkemisen jälkeen. Sama periaate jääkaapin puolellakin, mutta pakastimeni on useimmiten tyhjillään.
Kokkaillessa yritän aina käyttää jälkilämpöä, esim. kananmunia keittäessä napsautan levyn nollalle kun vesi kiehuu ja kannen kanssahan ne kiehuu siellä kattilassa itsekseen useita minuutteja niin kauan että munat on sopivan kypsiä. Suihkussa kerään alun kylmät vedet ämpäriin ja muutaman suihkukerran jälkeen siitä saa jo esim. löylyvedet saunaan. Saunaan menen heti n. 20min jälkeen kun kiukaan termostaatti napsahtaa, riittävät löylyttelyt saa kun en kauaa saunassa viihdy.
Vessanpönttöni on vanhaa mallia, mutta olen opetellut puolivetotekniikan jolla kuluu n. puolet täyden vedon vedestä ja sillä huuhtoutuu pikkuhädät. Mielessä on myös käynyt jos pöntön vesisäiliöön rakentelisi jonkinlaisen manuaalitäytön jolloin sinne voisi kippailla ylijäämävedet. Jossain näkemäni vessanpönttö, jossa oli vesisäiliön päällä suppilo täyttöä varten oli kerrassaan nerokas.
Kommentit (38)
Itse vedän vessan vaan kerran päivässä, jos kakkia ei ole tullut niin en vedä ollenkaan. Muuten en vettä käytä, juomaveden varastan työpaikalta, jossa myös peseydyn. Kädet pesen kotona työpaikalta varastetulla käsidesillä.
Koskaan en ole maksanut ruuasta juuri mitään. Osan varastan ja osan dyykkaan. Joskus käyn huvikseni leipäjonoissakin. Kaupasta lähinnä täydennän jotain halpoja juttuja.
Sähkön käyttöä välttelen hamaan tappiin. Ruokaa syön pääsääntöisesti kylmänä ja raakana. Jos pitää kuumentaa, niin yleensä käytän talon pistorasiaa ja jatkojohtoa. Pakastinta en edes omista, energiantuhlausta.
Mitään saippuioita ym kallista en osta ikinä.
Olet tarkka ja säästäväinen. Maailma säästäis, jos kaikki tekee noin. Itse laimennan nestesaippuaa vedellä. Ostan kanisterillisen, kaadan pumppupulloon ja osaksi vettä. Käy hvin käsinpesuun ja ei tarvitse koko ajan olla ostamas.
Ei noi sun jutut musta mitenkää äärimmäisiä oo..
Mä keitän munat samalla tavalla. Se nyt on vaan tyhmää hehkuttaa levyä päällä kun tosiaan kannen alla kypsyy sujuvasti. Pikkupyykkiä pesuvadissa pestessä, saatan säästää vedet seuravaa vessahätää varten..se on musta vaan kierrätystä, ei piheilyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa kuvauksessa ole mitään pakko-oireilua. Sitten vasta on syytä huolestua, jos säästäväisyys menee naurettavuuksiin, esim. kämppä täyttyy jätteistä joita ei ole raaskittu heittää pois. Joskushan voi vielä tarvita käytettyä kahvinsuodatuspussia tai ilmaisjakelulehteä...
Kaverini kyllä pitävät tällaista säästelyä vähän hullun hommana, etenkin kun minulla ei edes olisi mitään tarvetta säästää rahan puolesta. Ilmeisesti olen elänyt köyhän lapsuuden tai jotain ja päähän on juurtunut tämä säästelypakkomielle joka asiassa. Kaverilla kun olin saunomassa, se repesi nauramaan kun suihkunamiskasta yritin löytää kohtaa jolla suihku pysyisi päällä mahdollisimman vähällä vedellä.
Nii joo, totakin mä teen kuten 3/4, + käsitiskiaineen blandaus.
4/4
Vierailija kirjoitti:
Olet tarkka ja säästäväinen. Maailma säästäis, jos kaikki tekee noin. Itse laimennan nestesaippuaa vedellä. Ostan kanisterillisen, kaadan pumppupulloon ja osaksi vettä. Käy hvin käsinpesuun ja ei tarvitse koko ajan olla ostamas.
Ei sitä saippuaa kannata laimentaa vedellä, alkaa bakteerit muhimaan pullossa. Miksi sitä ei voi vain ottaa vähemmän kerralla? Saman verran sitä silloinkin kuluu...
Ap... tuo pakastin homma varmaankin ihan totta, en vaan oikein usko että se ilma siinä ajassa mitä ovea pitää auki ihan kuiteenkaan huoneenlömpöiseksi muuttuu. Varmaan kuitenkin jotain senttejä vuodessa voit säästää tuolla taktiikalla. Itse en jaksaisi vaivautua. Jälkilämmöllä kypsentäminen on ihan järkevää, itsekin teen sitä. Etenkin uuniruokirn kanssa, ja yleensä myös laitan ruoat uuniin jo silloin kun se on kylmä. Taidottomuuttahan se on jos vaikka tarkalleen ohjeen lukee, vaikkapa että laita uuni lämpenemään 220 astetta ja kypsennä ruokaa tässä asteessa 30min. Kyllä sen voi aistinvaraisesti arvioida onko valmista vai ei. Eri asia tietysti tarkat ruokalajit, vaikkapa uppomunat joita kypsennetään tietynlämpöisessä vedessä etikkoineen tietyn ajan haluttua lopputulosta varten...
Ja käsitiskiaineesta sellainen vinkki, että sitä kannattaa pitää jossain pienessä purkissa vähän pohjalla ja siihen vain vähän dippaa tiskiharjaa, jos vaikkapa yksi kulho vain pestävänä. Menee vähemmän kuin se tippa jonka pullosta puristaa Toki harjan on oltava puhdas ettei rupea kasvustoa syntymään. Tiskiharjan pesen muuten tiskikoneessa muiden tiskien joukossa, pysyy tosi puhtaana, eikä tarvitse niin usein vaihtaa. Terv. 7
Mä oon myös sairaalloisen pihi. Kananmunat keitän aina noin, se ei ole mielestäni piheilyä vaan ainoastaan järkevää.
En vaan ikinä haluaisi käyttää rahaa mihinkään. Sydän itkee verta kun lapset pitää viedä vaikka parturiin. Nuorempi kelpuuttaa äidin leikkaamaan tukan, vanhempi ei enää. Juhliin ostan vaatteet aina kirpparilta, niin itselle kuin lapsille. En raaski muutaman tunnin takia käyttää maltaita pukeutumiseen. Vaatteita ostan muutenkin harvoin, inhoan shoppailua kun siinä menee ihan turhaan rahaa. En nauti shoppailusta, se vain ahdistaa minua.
Kaupassa saatan viedä euron maksavan ostoksen takaisin hyllyyn kun ajattelen että pärjään ilmankin. Ruokaan muutenkin kuluu aika vähän rahaa, teen vaikka viimeisillä voimillani kotiruokaa ettei tarvitse ostella kalliita eineksiä ikinä.
Yksi syy piheyteeni lienee se, että palkkani on melko surkea, nettona 1700 euroa. Tiedän kuitenkin että monilla naisilla on samat tulot tai jopa pienemmät ja silti käyttävät vapaammin rahaa.
En edes tiedä miksi olen tällainen. Haluaisin että minulla olisi normaali suhtautuminen rahaan. Säästöjä on tällä hetkellä noin 6000 euroa ja ensiviikolla palkkapäivä, silti pelkään koko ajan että tulee jotain yllättävää karvahattu loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Ja bakteerit hihkuvat riemusta!
Karvahattu = ja rahat
Ennakoiva tekstinsyöttö :D
Minusta on järkevää pyrkiä säästämään tarpeetonta kulutusta jo ihan pelkästään ympäristönsuojelun kannalta. Jokainen sekunti kun kulutat sähköä niin jossain voimalaitoksessa palaa kivihiiltä tai ydinvoimalassa uraani halkeilee. Kaikella kulutuksella on seuraamuksensa.
Sammutan valot tyhjistä huoneista vaikkei se minun talouttani mihinkään kaada. Henkilökohtiasesti se muutama sentti sähkölaskussa on lopulta aika merkityksetön juttu. Toisaalta kun miljoonat kodit jättää valoja turhaan päälle niin sillä todellakin on merkitystä. Turhaa saastetta maailmaan ilman mitään hyötyä kenellekkään.
Monesti nämä on pieniä juttuja mitä voi muuttaa omassa arkipäiväisessä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
En edes tiedä miksi olen tällainen. Haluaisin että minulla olisi normaali suhtautuminen rahaan. Säästöjä on tällä hetkellä noin 6000 euroa ja ensiviikolla palkkapäivä, silti pelkään koko ajan että tulee jotain yllättävää karvahattu loppuu.
Oletko joskus kokenut jonkinlaisen rahaan liittyvän trauman? Omalla kohdallani epäilisin sitä, kun kerran tilini pääsi nollille ja se oli aika ahdistava kokemus. Nyt sitten varmaan tuntuu, ettei sitä rahaa ole muka koskaan tarpeeksi säästössä "pahan päivän" varalle. ap
Minä pihtaan seksiä ettei värkki kulu.
Hoidan taloyhtiön bion. Ihan vaan puista tehty ja kansi päällä. Talvella menee jäähän mutta voi sinne bioa heittää. Tosi nopeasti tulee multaa, jonka käytän omassa pienessä viljelymaassa.
Minä köyhimmilläni laitoin ämperiin täyteen lunta ja jääkaappiin. Kun oli sulanut, kaadoin veden tyhjiin maitotölkkeihin. Ja maitotölkit pakkaseen, ulos, sellaiseen roina-arkkuun. Olivat 12 h ja aina 3 tölkkiä jääkaappiin, kun tulin töistä, hain arkusta uudet ja jääkaapin tölkit arkkuun. Toimii hyvin pakkaspäivinä . Nyt kun on paljon lunta, helpommalla pääsee kun täytän ämpärin lumella ja jääkaappiin sulamaan.
Sulan veden voi käyttää vaikka vessanpöntöön heittämällä. No, taloyhtiö säästää rahaa, itse maksan saman.
Veikkaan, että lumileikillä säästän max 5 e talvessa.
Vierailija kirjoitti:
Hoidan taloyhtiön bion. Ihan vaan puista tehty ja kansi päällä. Talvella menee jäähän mutta voi sinne bioa heittää. Tosi nopeasti tulee multaa, jonka käytän omassa pienessä viljelymaassa.
Minä köyhimmilläni laitoin ämperiin täyteen lunta ja jääkaappiin. Kun oli sulanut, kaadoin veden tyhjiin maitotölkkeihin. Ja maitotölkit pakkaseen, ulos, sellaiseen roina-arkkuun. Olivat 12 h ja aina 3 tölkkiä jääkaappiin, kun tulin töistä, hain arkusta uudet ja jääkaapin tölkit arkkuun. Toimii hyvin pakkaspäivinä . Nyt kun on paljon lunta, helpommalla pääsee kun täytän ämpärin lumella ja jääkaappiin sulamaan.Sulan veden voi käyttää vaikka vessanpöntöön heittämällä. No, taloyhtiö säästää rahaa, itse maksan saman. Veikkaan, että lumileikillä säästän max 5 e talvessa.
Sainpas nyt taas "ikäviä" ideoita tuosta. Enpä tullutkaan ajatelleeksi, tuolla pihallahan sitä lunta nyt on isot kasat jota voisi hakea jääkaappiin sulamaan ja sulat vedet sitten löyly yms. vesiksi. tai sitten kierrättää ulkona pakastumassa ja jääkaappiin niin jääkaapin ei tarvisi hurista niin usein. Vesitasauksessa ainakin minä saan ylimenneet maksut takaisin. Tosin vähän pelkään että naapurit saattaisivat alkaa ihmettelemään ulkotouhujani.
Tuohan on ihan tolkun toimintaa. Äärimmäisenä pihistelijänä pitäisin esim erästä tuttavaani . Ostaa baarissa illanmittaan yhden juoman, että saa lasin johon lirauttelee virosta hakemaansa viinaa. Käyttää vaatteet ihan risaisiksi asti. Varastaa vessapaperit työpaikaltaan. Ei ole mikään pienituloinen mies. Oisko joku rahatrauma takana..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä köyhimmilläni laitoin ämperiin täyteen lunta ja jääkaappiin. Kun oli sulanut, kaadoin veden tyhjiin maitotölkkeihin. Ja maitotölkit pakkaseen, ulos, sellaiseen roina-arkkuun. Olivat 12 h ja aina 3 tölkkiä jääkaappiin, kun tulin töistä, hain arkusta uudet ja jääkaapin tölkit arkkuun. Toimii hyvin pakkaspäivinä . Nyt kun on paljon lunta, helpommalla pääsee kun täytän ämpärin lumella ja jääkaappiin sulamaan.Sulan veden voi käyttää vaikka vessanpöntöön heittämällä. No, taloyhtiö säästää rahaa, itse maksan saman. Veikkaan, että lumileikillä säästän max 5 e talvessa.
Sainpas nyt taas "ikäviä" ideoita tuosta. Enpä tullutkaan ajatelleeksi, tuolla pihallahan sitä lunta nyt on isot kasat jota voisi hakea jääkaappiin sulamaan ja sulat vedet sitten löyly yms. vesiksi. tai sitten kierrättää ulkona pakastumassa ja jääkaappiin niin jääkaapin ei tarvisi hurista niin usein. Vesitasauksessa ainakin minä saan ylimenneet maksut takaisin. Tosin vähän pelkään että naapurit saattaisivat alkaa ihmettelemään ulkotouhujani.
Anna ihmetellä. Jotain pähkäiltävää niillekin, joilla omaa elämää ei ole :D
Olen kuullut tarinoita ihmisistä, jotka käyttävät kahvinkeittimen suodatinpussit useaan kertaan. Välillä vain tyhjentävät ja kuivattavat.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut tarinoita ihmisistä, jotka käyttävät kahvinkeittimen suodatinpussit useaan kertaan. Välillä vain tyhjentävät ja kuivattavat.
Itse asiassa nyt kun aloin muistelemaan, niin harrastin tuota nuorempana kun kotona keitin kahvia. Äitini kyllä sanoi, ettei se kahvi kovin hyvältä maistu ja pääsin onneksi siitä pakkomielteestä jossain vaiheessa. Tuo silti tapahtui ennen pankkitilini nollaantumista, joten ilmeisesti pihistelyni syy on jossain syvemmällä.
Ei tuossa kuvauksessa ole mitään pakko-oireilua. Sitten vasta on syytä huolestua, jos säästäväisyys menee naurettavuuksiin, esim. kämppä täyttyy jätteistä joita ei ole raaskittu heittää pois. Joskushan voi vielä tarvita käytettyä kahvinsuodatuspussia tai ilmaisjakelulehteä...