Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äärimmäistä pihistelyä

Vierailija
07.01.2018 |

Olen aina kärsinyt vähän yliampuvasta nuukailusta, mites muilla?
Esim. nyt aloin miettimään, kun yksineläjänä pakastimeni on vain 1/4 täysi että täyttäisin pakasterasioita lumella ja niillä loppu pakastin täyteen. Aina kun pakastimen oven avaa, sieltähän karkaa kylmät ilmat ja sähköä kuluu kun se ilma joudutaan taas pakastamaan. Jos tila on täytetty kylmällä tavaralla, pakastettavaa ilmaa ei olisi niin paljoa oven sulkemisen jälkeen. Sama periaate jääkaapin puolellakin, mutta pakastimeni on useimmiten tyhjillään.

Kokkaillessa yritän aina käyttää jälkilämpöä, esim. kananmunia keittäessä napsautan levyn nollalle kun vesi kiehuu ja kannen kanssahan ne kiehuu siellä kattilassa itsekseen useita minuutteja niin kauan että munat on sopivan kypsiä. Suihkussa kerään alun kylmät vedet ämpäriin ja muutaman suihkukerran jälkeen siitä saa jo esim. löylyvedet saunaan. Saunaan menen heti n. 20min jälkeen kun kiukaan termostaatti napsahtaa, riittävät löylyttelyt saa kun en kauaa saunassa viihdy.

Vessanpönttöni on vanhaa mallia, mutta olen opetellut puolivetotekniikan jolla kuluu n. puolet täyden vedon vedestä ja sillä huuhtoutuu pikkuhädät. Mielessä on myös käynyt jos pöntön vesisäiliöön rakentelisi jonkinlaisen manuaalitäytön jolloin sinne voisi kippailla ylijäämävedet. Jossain näkemäni vessanpönttö, jossa oli vesisäiliön päällä suppilo täyttöä varten oli kerrassaan nerokas.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse harrasta nuukailua ellei ole ekologisia perusteita, eli veden säästäminen jne. Sekin vain siin'ä määrin että sammutan hanan hiusten vaahdottamisen ajaksi jne.

Mutta, tuosta aloituksesta tuli mieleeni että sinne pytyn vesisäiliöön voi laittaa esim. vettä täynnä olevan limsapullon. Tuolloin säiliöön kertyy vähemmän vettä ja säästät joka huuhtelulla. Säiliössähän on sensori joka täyttää sen täyteen yläreunasta, ei tiettyä litramäärää.

Vierailija
22/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattehan, ettette laita sinne jääkaappiin /pakastimeen mitään huoneenlämpöistä. Kaiken voi nyt talviaikaan esikylmittää ulkona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karvahattu = ja rahat

Ennakoiva tekstinsyöttö :D

Kannattaiskohan poistaa se käytöstä kokonaan?

Vierailija
24/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse harrasta nuukailua ellei ole ekologisia perusteita, eli veden säästäminen jne. Sekin vain siin'ä määrin että sammutan hanan hiusten vaahdottamisen ajaksi jne.

Mutta, tuosta aloituksesta tuli mieleeni että sinne pytyn vesisäiliöön voi laittaa esim. vettä täynnä olevan limsapullon. Tuolloin säiliöön kertyy vähemmän vettä ja säästät joka huuhtelulla. Säiliössähän on sensori joka täyttää sen täyteen yläreunasta, ei tiettyä litramäärää.

Juuri tuota välillä mietinkin, että eihän normaali ihminen viitsi siinämäärin säästellä että ämpäriin keräilee vettä ja muuta vastaavaa ilman että huikeita rahallisia säästöjä tulisi, että kaipa tällainen nyt vähän epänormaalia kuitenkin on. Mahtaako pyttykikka aiheuttaa putkien tukkeutumisen vaaraa jos vettä ei virtaakaan isolla vedolla tarpeeksi ja tavaran matka keskeytyy. ap

Vierailija
25/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen ketju.

Vierailija
26/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on järkevää pyrkiä säästämään tarpeetonta kulutusta jo ihan pelkästään ympäristönsuojelun kannalta. Jokainen sekunti kun kulutat sähköä niin jossain voimalaitoksessa palaa kivihiiltä tai ydinvoimalassa uraani halkeilee. Kaikella kulutuksella on seuraamuksensa.

Sammutan valot tyhjistä huoneista vaikkei se minun talouttani mihinkään kaada. Henkilökohtiasesti se muutama sentti sähkölaskussa on lopulta aika merkityksetön juttu. Toisaalta kun miljoonat kodit jättää valoja turhaan päälle niin sillä todellakin on merkitystä. Turhaa saastetta maailmaan ilman mitään hyötyä kenellekkään.

Monesti nämä on pieniä juttuja mitä voi muuttaa omassa arkipäiväisessä elämässä.

Minä ainakin käytän uusiutuvaa sähköä vesivoimalasta hyvällä omalla tunnolla. Se on varmaan hieman kalliimpaa kuin fossiilisilla tuotettu sähkö, että ei ehkä sovi teille sairaalloisen piheille, mutta supsitelen sitä kyllä.

Vierailija
27/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes keitätte niitä kanamunia? Säästätte enemmän kun jätätte keittämättä munat ylipäätään.

Vierailija
28/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuota välillä mietinkin, että eihän normaali ihminen viitsi siinämäärin säästellä että ämpäriin keräilee vettä ja muuta vastaavaa ilman että huikeita rahallisia säästöjä tulisi, että kaipa tällainen nyt vähän epänormaalia kuitenkin on. Mahtaako pyttykikka aiheuttaa putkien tukkeutumisen vaaraa jos vettä ei virtaakaan isolla vedolla tarpeeksi ja tavaran matka keskeytyy. ap

Kyllä siihen ihan syynsä on että se kakkasatsi tarvitsee muutaman litran vettä kyytipojaksi mennäkseen papereineen päivineen talon kapeista putkista eteenpäin isompaan putkeen. Tuossa asiassa pihistely taitaa olla tilanteita joissa 10 centiä säästämällä saa helposti 10 000 euron vahingon aikaiseksi.

Vierailija
29/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävää tuo ap:n saunominen...haaleessa saunassa hetki, en viitsis tuhlata sähköä tuohon. Lämmitä vaikka harvemmin, mutta kunnolla lämpimäksi.

Isä käytti aikoinaan leikkuulautana aukileikattua maitopurkkia.

Vierailija
30/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden säästäminen Suomessa on kyllä hullun hommaa. Meillä sitä riittää. Muutenkin ihmetyttää tuollaiset lumen sulattamiset. Eikö ihmisillä ole järkevämpää tekemistä kun tuollaista pitää touhuta, minusta tosi lapsellista.

Vierailija
31/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen kuullut tarinoita ihmisistä, jotka käyttävät kahvinkeittimen suodatinpussit useaan kertaan. Välillä vain tyhjentävät ja kuivattavat."

Muutin vasta ja jouduin ostamaan uusia juttuja uuteen kotiin. Minä ostin edullisen pressopannun kahvinkeittimen sijaan. On laadultaan parempaa kuin suodatinkahvi eikä tarvi suodatinpusseja. Kahvimyllykin löytyi halvalla ja jauhan pavut itse. Kilo papuja löytyy halvalla lidlistä.

Imurin ostin myös johon ei tarvitse ostella pusseja vaan säiliö tyhjätään.

Vesipä on ilmaista mulla, mutta silti sammutan vedentulon suihkussa saippuoinnin ajaksi. Saunaa jos lämmitän niin 30 asteen lämpö riittää, löylyä vaan paljon, pidän kosteista löylyistä. Enemmin käyn kyllä salin saunassa. Onhan se hukkaa kun hyvä suihkuvesi menee viemäriin, sehän olisi hyvä pöntön huuhteluvesi. Suomalaiset ovat tottuneet helppoon ja runsaaseen veteen. Ei kaikkialla voi lotrata puhtaalla vedellä minuuttikaupalla päivittäin.

Ruokahintoja voi vertailla kännykän mobiilisovelluksilla, samoin näkee tarjoukset. Mainoslehtisiä ei luukustani tule. Ostoslista foodieen, sitä ennen kierros lidlissä mitkä tuotteet siellä halvempaa ja loput yleensä saa edullisimmin prismasta. Välttelen kuitenkin riistotuotteita kuten palmuöljyä. Kananmunat tosiaan jää keittämättä mulla.

Ehkäpä sähköä säästää myös se että minulla on vain yksi lamppu, kattolamppu.

"Surullinen ketju."

Minusta nuukailu on koukuttavaa. Kulutan yksinkertaisesti, mutta elän runsaasti ja luovasti harrastuksieni kautta. Ei tarvitse tehdä niin paljon töitä jotta olisi rahaa kuluttaa ja ostella niin paljon roinaa että tarvitsee ison lukaalin. Aika usein roinakämppien asukkaat eivät töiden jälkeen jaksa muuta kuin maata tv:n ääressä. Minusta tällainen elämä on surullista. Arvata voi että mulla ei oo telkkaa :) tv-luvat lopetin silloin niiden aikaan enkä tvtä sen jälkeen ole kaivannut. Kirkollisveronkin lopetin kun erosin kirkosta.

Vierailija
32/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa asutaan ja säästämme kesän aikana vesi-ja sähkölaskuissa.

Lasken saunan puilla lämmitettävän vesipadan täyteen vettä ja kun tarvitsee käydä pesulla, muutama halko riittää lämmittämään veden pesulämpöiseksi.

Ei tarvitse käyttää boileria veden lämmittämiseen.

Samoin teemme tiskauksen kanssa. 2 litran vedenkeittimellä saa riittävästi kuumaa vettä pienen tiskin tiskaamiseen.

Hoitelen yleensä kaikki kauppareissut sähköfillarilla, enkä käytä autoa lyhyillä matkoilla ollenkaan. Vaimon ostosten vuoksi täytyy kyllä mennä kauppaan autolla :-)

Vierailija
33/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 jatkaa. On tullut vaihdettua suurin osa lampuista kiinasta tilattuihin led valaisimiin. 9w led vastaa 60 w hehkulamppua. Samoin harvoin käytettyihin tiloihin tilasin myös ebaysta valokatkaisimen tilalle infrapunatunnistimet, jotka sytyttävät valot automaattisesti kun niiden tunnistusalueella liikkuu. Sammuvat automaattisesti hetken kuluttua.

Vierailija
34/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tarkka ja säästäväinen. Maailma säästäis, jos kaikki tekee noin. Itse laimennan nestesaippuaa vedellä. Ostan kanisterillisen, kaadan pumppupulloon ja osaksi vettä. Käy hvin käsinpesuun ja ei tarvitse koko ajan olla ostamas.

Osta palasaippua. Halpa ja kestää pitkään. Ei tule muovijätettä.

Vierailija
35/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. nyt aloin miettimään, kun yksineläjänä pakastimeni on vain 1/4 täysi että täyttäisin pakasterasioita lumella ja niillä loppu pakastin täyteen. Aina kun pakastimen oven avaa, sieltähän karkaa kylmät ilmat ja sähköä kuluu kun se ilma joudutaan taas pakastamaan. Jos tila on täytetty kylmällä tavaralla, pakastettavaa ilmaa ei olisi niin paljoa oven sulkemisen jälkeen. Sama periaate jääkaapin puolellakin, mutta pakastimeni on useimmiten tyhjillään.

Kokkaillessa yritän aina käyttää jälkilämpöä, esim. kananmunia keittäessä napsautan levyn nollalle kun vesi kiehuu ja kannen kanssahan ne kiehuu siellä kattilassa itsekseen useita minuutteja niin kauan että munat on sopivan kypsiä. Suihkussa kerään alun kylmät vedet ämpäriin ja muutaman suihkukerran jälkeen siitä saa jo esim. löylyvedet saunaan. Saunaan menen heti n. 20min jälkeen kun kiukaan termostaatti napsahtaa, riittävät löylyttelyt saa kun en kauaa saunassa viihdy.

Vessanpönttöni on vanhaa mallia, mutta olen opetellut puolivetotekniikan jolla kuluu n. puolet täyden vedon vedestä ja sillä huuhtoutuu pikkuhädät. Mielessä on myös käynyt jos pöntön vesisäiliöön rakentelisi jonkinlaisen manuaalitäytön jolloin sinne voisi kippailla ylijäämävedet. Jossain näkemäni vessanpönttö, jossa oli vesisäiliön päällä suppilo täyttöä varten oli kerrassaan nerokas.

Sinäpä se tykkäät lotrata veden kanssa kaikissa olomuodoissa! Loppupeleissä ihmiselle arvoikkainta on aika. Sinä haaskaat melkoisesti aikaa miettiessäsi ja toteuttaessasi noita vesileikkejä. Hyöty minimaalinen.

Vierailija
36/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa asutaan ja säästämme kesän aikana vesi-ja sähkölaskuissa.

Lasken saunan puilla lämmitettävän vesipadan täyteen vettä ja kun tarvitsee käydä pesulla, muutama halko riittää lämmittämään veden pesulämpöiseksi.

Ei tarvitse käyttää boileria veden lämmittämiseen.

Samoin teemme tiskauksen kanssa. 2 litran vedenkeittimellä saa riittävästi kuumaa vettä pienen tiskin tiskaamiseen.

Hoitelen yleensä kaikki kauppareissut sähköfillarilla, enkä käytä autoa lyhyillä matkoilla ollenkaan. Vaimon ostosten vuoksi täytyy kyllä mennä kauppaan autolla :-)

Joku naisparka on tommosen kitupiikin kanssa naimisissa, huoh!

Vierailija
37/38 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäpä se tykkäät lotrata veden kanssa kaikissa olomuodoissa! Loppupeleissä ihmiselle arvoikkainta on aika. Sinä haaskaat melkoisesti aikaa miettiessäsi ja toteuttaessasi noita vesileikkejä. Hyöty minimaalinen.

Kannattaa leikkiä sillä vedellä vielä kuin pystyy, Suomi kun pian alkaa olemaan viimeisiä maita missä ei ole pulaa makeasta vedestä. Muistakaa myös naureskelut "vedellä lutraajille" kun tulevaisuudessa vesi syrjäyttää öljyn sotien syynä ja siihen lapsennekin saattavat päästä osallisiksi.

Vierailija
38/38 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköfillariin on varaa ja muuten sitten nuukaillaan. Mielenterveystoimistolla olisi töitä.