Teini-ikäisen lapsen seksielämä.
Uuden asian edessä näin vanhempana.
Kyseessä 16-vuotias lapsi, jolle on puhuttu ehkäisystä yms eli siinä ei ongelmaa. Tai siis siinä että harrastaa seksiä, mutta kun en jaksa vanhempana sitä kuunnella ovien ja seinien läpi. Kiusallista vaikkakin normaalia.
Mitä te muut teette? Kuulokkeet korville ? Mitä?
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvaan avioliittoon tuntuu kuuluvan. Ainakin mitä täällä palstaa lukee. Yksin sun toinen puutteessa tai huonossa seksittömässä liitossa😂
Johtunee siitä, että seksielämä on usein aloitettu liian nuorena. Seuraukset ilmenevät vatta aikuisena.
Se muuten on pitkälti näin! Kun seksin aloittaa vasta naimisiinmentyään (tai siinä main), voin kertoa että sitä seksiä takuulla on ja paljon ;D Luin tutkimuksen, jossa kerrottiin että vastoin oletusta tyydyttävää seksiä oli aviopareista eniten uskovaisilla. Parikin syytä: 1. seksielämä on syvällisempää, koska arvot on samat ja elämä pyörii muutenkin syvällisempien asioiden ympärillä 2. Luottamus toiseen on suuri, koska moraali ainakin pitäisi olla kohdillaan 3. Seksiä ei ole harrastettu liian nuorina, eli ollaan saatu rauhassa kypsyä omaksi itsekseen, ts. traumoja vähemmän, kun huonoja nuoruuden sekoilu-kokemuksia ei ole.
Unohdin yhden tärkeän: Raamatussa kehoitetaan pitämään seksilämää yllä aviopuolisoiden kesken, ei tietekään näillä sanoilla :) Mutta idea oli se, ettei selibaatti ole suhteelle hyväksi. Paitsi poikkeuksena jos yhdessä niin sovitaan joksikin aikaa, mutta missään nimessä ei pitkäksi aikaa. Kunnon uskovainen haluaa noudattaa Raamattua tässäkin, eli aktiivinen seksielämä aviosiipan kanssa on kehoitusten mukainen asia.
Miten raamattu suhtautu täyteen seksittömyyteen puolisoiden välillä? Onko aseksuaalisuus synti?
Jos aseksuaalisuus on molemmille osapuolille ok, niin tuskin se silloin synti ole. Jos toinen kärsii, tietenkään seksittömyys ei ole silloin oikein = synti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei poika- ja tyttöystävät saa olla yökylässä, ja ajattelevat itsekin, että seksi kuuluu avioliittoon, tai ainakin hyvin lähelle sitä.
Ei seksiin yökyläilyä tarvita ;) Päivällä koulun jälkeen ehtii kyllä tehdä monenlaista kivaa.
Seksiin ei tosiaan yökyläilyä tarvita, olet oikeassa. Mut en osta lapselleni siideriäkään sen takia, että sitä kuitenkin saa jostain. Meillä meidän säännöt, sorry jos ei sua miellytä :) Pointti oli sekin, että lapsilla on sama arvomaailma, eivät näe teiniseksiä elinehtona, jota ilman ei pysty olemaan, vaan kauniina kahden kypsän ihmisen välisenä asiana, johon ei ole mitään muuta syytä kiirehtiä kuin panetus, ja sen verran täytyy itsensä osata hillitä ettei kiimoissansa toimi. Sorry jos ei tämäkään miellytä, mutta tällaisisakin nuoria on tässäkin maassa tuhansia :)
Molemmat isosiskoni saivat pillerit noin 16-vuotiaina. Minäkin tiesin (olen mies, silloin poika), vaikka olin aika paljon nuorempi. Milemmat siskot siis kävi nämä pillerihommat äidin kanssa läpi.
Järjellinen suhtautuminen seksiin ei johtanut moraalittomuuteen vaan vastuullisuuteen ja milemmilla siskoilla oli sama kumppani vuosia eikä ikinä mitään sekoilujaksoja.
Ne sitten näitä kantiskersanttien (”meidän katon alla ei seksiä ole kuin isännällä!”) tyttäriä joilla oli perseet pystyssä pajukossa teinidiskon vieressä milloin kenenkin kanssa.
Vastuullista asennetta ihmissuhteisiin ja seksiin on hyvä kasvattaa. Demonisointi, pelottelu ja epärealistiset kiellot eivät ole tätä kasvatusta.
Ja olen siis itsekin yli 40-v, että toi ”nykypäivänä” vouhotus on hiukkkasen pihalla. Nykypäivässä on haasteita, jotka minua vanhempana hirvittävät, mutta 16-vuotiaan vastuullinen seksi vakikumppanin kanssa ei ole yksi näistä asioista.
Edellinen=isot sormet, pieni näppis
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossa ei paneskele kuin omistajat. Jos se ei jollekulle passaa niin muuttakoot muualle.
Tämä on oikea periaate, kaikki muu on seurausta siitä että lapsi ei kunnioita vanhempiaan. Mitä salassa tekevät, sille ei mahda mitään, mutta minun jälkikasvulleni on selvää, että en tuollaista touhua suvaitse. Minun alaikäisen tyttäreni luona ei käy yökylässä ketään, eikä myöskään tyttäreni käy yökylässä kenenkään luona. Ei se sen vaikeampaa ole.
Kuka on sanonut, että seksiä harrastetaan vaan öisin? Vai vahditko haukkana 24/7 mitä tyttäresi puuhaa huoneessaan poikaystävänsä kanssa päiväsaikaan? Ovi pois saranoiltaan ja silleen.
Onko se sitten parempi, että teinit harrastavat seksiä pitkin pusikoita, uimakoppeja ja muita epämääräisiä mestoja, kun eivät voi kummankaan kotiin mennä? Se ei kuulosta edes kovin turvalliselta. Sille kun ei mitään mahda, eikä ole koskaan mahtanut, että luonto ajaa tikanpojan puuhun ennemmin tai myöhemmin. Itse suosisin mieluummin puhumista. Sanoisin, että jos olet niin iso, että seksi maittaa niin voit varmaan asiasta jutellakin. Ihan hyvässä hengessä voi sopia pelisäännöt, kun hoitaa asian oikealla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvaan avioliittoon tuntuu kuuluvan. Ainakin mitä täällä palstaa lukee. Yksin sun toinen puutteessa tai huonossa seksittömässä liitossa😂
Johtunee siitä, että seksielämä on usein aloitettu liian nuorena. Seuraukset ilmenevät vatta aikuisena.
Se muuten on pitkälti näin! Kun seksin aloittaa vasta naimisiinmentyään (tai siinä main), voin kertoa että sitä seksiä takuulla on ja paljon ;D Luin tutkimuksen, jossa kerrottiin että vastoin oletusta tyydyttävää seksiä oli aviopareista eniten uskovaisilla. Parikin syytä: 1. seksielämä on syvällisempää, koska arvot on samat ja elämä pyörii muutenkin syvällisempien asioiden ympärillä 2. Luottamus toiseen on suuri, koska moraali ainakin pitäisi olla kohdillaan 3. Seksiä ei ole harrastettu liian nuorina, eli ollaan saatu rauhassa kypsyä omaksi itsekseen, ts. traumoja vähemmän, kun huonoja nuoruuden sekoilu-kokemuksia ei ole.
Jaa, minä olen kuullut väitettävän päinvastaista. Kun aikansa pidättäytyy synnillisistä himoista, on vaikea sitten papin aamenen jälkeen ruvetakin yhtäkkiä pitämään niitä sallittuina ja ei-synnillisinä. Tämän vuoksi monella avioliittoon asti odottavalla on vaikeuksia seksi-elämässä parisuhteessa.
Sinä olet käsittänyt koko homman väärin! Ei seksi ole synnillinen himo, kun sitä harrastetaan avioliitossa oman kumppanin kanssa! Eikä synnillisiä himoja pidetä avioliitossakaan sallittuina! Hu*raaminen, aviorikokset ja muu toiminta on edelleenkin synnillistä, eikä sellaista pidä kenenkään tehdä, oli aviossa tai ei. Tottakai sellaisella ihmisellä joka pitää synnillistä seksielämää sallittuna, hänellä on varmasti vaikeuksia normaalin ja terveen seksielämän kanssa parisuhteessa! Oikeanlainen pidättäytyminen, odottaminen ja itsensä hillitseminen on pelkästään positiivisia asioita ihmisessä. Minä en ainakaan halua jakaa elämääni sellaisen ihmisen kanssa, joka ei itseään hillitse.
Saxu P kirjoitti:
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossa ei paneskele kuin omistajat. Jos se ei jollekulle passaa niin muuttakoot muualle.
Tämä on oikea periaate, kaikki muu on seurausta siitä että lapsi ei kunnioita vanhempiaan. Mitä salassa tekevät, sille ei mahda mitään, mutta minun jälkikasvulleni on selvää, että en tuollaista touhua suvaitse. Minun alaikäisen tyttäreni luona ei käy yökylässä ketään, eikä myöskään tyttäreni käy yökylässä kenenkään luona. Ei se sen vaikeampaa ole.
Kuka on sanonut, että seksiä harrastetaan vaan öisin? Vai vahditko haukkana 24/7 mitä tyttäresi puuhaa huoneessaan poikaystävänsä kanssa päiväsaikaan? Ovi pois saranoiltaan ja silleen.
Onko se sitten parempi, että teinit harrastavat seksiä pitkin pusikoita, uimakoppeja ja muita epämääräisiä mestoja, kun eivät voi kummankaan kotiin mennä? Se ei kuulosta edes kovin turvalliselta. Sille kun ei mitään mahda, eikä ole koskaan mahtanut, että luonto ajaa tikanpojan puuhun ennemmin tai myöhemmin. Itse suosisin mieluummin puhumista. Sanoisin, että jos olet niin iso, että seksi maittaa niin voit varmaan asiasta jutellakin. Ihan hyvässä hengessä voi sopia pelisäännöt, kun hoitaa asian oikealla tavalla.
Jos teini haluaa väkisin ruokottomuuksia tehdä, niin kyllä, on paljon parempi että tekee ruokottomuutensa pitkin pusikoita, uimakoppeja ja muita epämääräisiä mestoja käyttäen. Minun kotiin ei ainakaan ruokottomuuksia tuo. Ehkä jotain häpeää tuntee kun joutuu salassa ruokottomuuksiaan tekemään. Tosin tämäkin on täysin kasvatuksen tulosta, jos teinistä kasvatetaan moraaliton ja ruokoton, sellainenhan siitä sitten tuleekin. Kaikki kun eivät lasta osaa kasvattaa kunnolla ja kunnialliseksi.
Toivottavasti Mies77:lla ei ole lapsia. Kamala ihminen. :/
Tuo kaikki uskontokura pitäisi muutenkin kieltää, kasvattaa ihmiset ihan kieroon ja pilaa heidän elämänsä. Kaikkea sitä saakin satuhahmoihin uskomisella vielä tänäkin päivänä perustella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä olen kuullut väitettävän päinvastaista. Kun aikansa pidättäytyy synnillisistä himoista, on vaikea sitten papin aamenen jälkeen ruvetakin yhtäkkiä pitämään niitä sallittuina ja ei-synnillisinä. Tämän vuoksi monella avioliittoon asti odottavalla on vaikeuksia seksi-elämässä parisuhteessa.
Mistä olet väitteesi kuullut? Nyt vähän vanhempaa todistetta viimeiseen lauseeseesi, vai oliko vain mutua? Minulla on laaja ystäväpiiri ja näistä asioista puhutaan, vain yhdellä monistakymmenistä on ollut niin, että seksi on ollut hankalaa naimiisinmenon jälkeen. Ja sekin johtui heidän mielestään siitä, että olivat ensin harrastaneet seksiä, sitten tulleet uskoon ja laittaneet pakit päälle naimisiinmenoon asti.
Seksi on ihana ja kaunis asia, jonka Jumala on luonut lahjaksi ihmisille. Seksihalu sinänsä ei ole synnillinen himo, himo toki voi ollakin. Jos opetus on ollut sitä, että seksi on paha asia, niin varmasti sitten tule kaikenlaista ahdistusta ja hankaluutta. Mutta kuka näin opettaa? Se seurakunta ei mene Raamatun mukaan ainakaan tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen pitää laittaa rajat seksiinkin koska se on välittämistä. Tuon ikäisen ei saa antaa kuvitella että on ihan ok harrastaa seksiä muiden paikalla ollessa tai muutenkaan tuon ikäisenä.
Suomen lain mukaan seksiä voi 16-vuotiaasta harrastaa kenen kanssa tahansa. Nuoremmatkin saavat seksiä harrastaa mutteivat liian vanhojen kanssa (viiden vuoden ikäero on sallittu vaikka suojaikäraja toisen osalta paukkuisi). Missä munkkiluostarissa kasvatat perhettäsi, kun demonisoit seksin täysin hyväksymättömäksi ja hirveäksi asiaksi?
Nyt olet käsittänyt vähän väärin, harmi. Se että haluaa odottaa seksin kanssa ei ole seksin demonisoimista, vaan päinvastoin. Näen seksin niin tärkeänä ja ihanana asiana, että en halua tehdä sitä "kenen kanssa tahansa". Se on erityistä ja intiimiä kahden rakastavan välistä toimintaa.
Ihmiset ajattelevat eri tavalla, ymmärrän että vapaamielisempiäkin on maailma pullollaan, etkö sinä voisi ymmärtää että kaikki ei ole niin vapaamielisiä, eikä tarvitsekaan olla? Vai pitäisikö kaikkien ajatella seksitä samalla tavalla?
Kyse ei ole siitä, että minä kieltäisin teineiltäni seksin. Aika lapsellista olisi edetäkin kielloin. Itse kun olin teini minulta ei "kielletty" seksiä, tietenkään. Vaan elettiin elämää, juteltiin kaikesta, myös seksistä sitä mukaan kun on jotain kysyttävää tullut eteen. Opin arvostamaan itseäni, opin kunnioittamaan kehoani, saan itse määrätä sitä, kukaan muu ei saa käyttää minua hyväkseen ym. Vanhempani kertoivat omat kantansa, eli että seksi kuuluu heistä vain yhdelle, mutta ei sitä näkemystä mitenkään ole tuputettu.
Myöhemmin opin Raamatun käsityksen, että yhdyntä = avioliitto. Niin monen kanssa kun olen ollut yhdynnässä, olen Jumalan silmissä naimisissa. Ymmärrän, että tämä tuntuu naurettavalta monista ei-uskovista ihmisistä, mutta siinähän nauratte, kyllä naurua maailmaan mahtuu. Ajattelen, että meillä uskovaisilla saa olla omat ajatuksemme, ja olisi tietekin kiva, jos niitä ei kamalasti pilkattaisi, mutta milläpä senkin estäisi. Aina löytyy ihmisiä, jotka näkevät ja hyväksyvät vain omat ajatuksensa, ja kaikkia muita voi pilkata.
Niin siinä kävi, että olen ollut vain yhden ihmisen kanssa yhdynnässä, aviomieheni. Meillä on ihan hieno seksielämä ollut jo vuosikymmeniä, en väitä että maailman upein, mutta tyydyttävä kuitenkin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen pitää laittaa rajat seksiinkin koska se on välittämistä. Tuon ikäisen ei saa antaa kuvitella että on ihan ok harrastaa seksiä muiden paikalla ollessa tai muutenkaan tuon ikäisenä.
Suomen lain mukaan seksiä voi 16-vuotiaasta harrastaa kenen kanssa tahansa. Nuoremmatkin saavat seksiä harrastaa mutteivat liian vanhojen kanssa (viiden vuoden ikäero on sallittu vaikka suojaikäraja toisen osalta paukkuisi). Missä munkkiluostarissa kasvatat perhettäsi, kun demonisoit seksin täysin hyväksymättömäksi ja hirveäksi asiaksi?
Nyt olet käsittänyt vähän väärin, harmi. Se että haluaa odottaa seksin kanssa ei ole seksin demonisoimista, vaan päinvastoin. Näen seksin niin tärkeänä ja ihanana asiana, että en halua tehdä sitä "kenen kanssa tahansa". Se on erityistä ja intiimiä kahden rakastavan välistä toimintaa.
Ihmiset ajattelevat eri tavalla, ymmärrän että vapaamielisempiäkin on maailma pullollaan, etkö sinä voisi ymmärtää että kaikki ei ole niin vapaamielisiä, eikä tarvitsekaan olla? Vai pitäisikö kaikkien ajatella seksitä samalla tavalla?
Kyse ei ole siitä, että minä kieltäisin teineiltäni seksin. Aika lapsellista olisi edetäkin kielloin. Itse kun olin teini minulta ei "kielletty" seksiä, tietenkään. Vaan elettiin elämää, juteltiin kaikesta, myös seksistä sitä mukaan kun on jotain kysyttävää tullut eteen. Opin arvostamaan itseäni, opin kunnioittamaan kehoani, saan itse määrätä sitä, kukaan muu ei saa käyttää minua hyväkseen ym. Vanhempani kertoivat omat kantansa, eli että seksi kuuluu heistä vain yhdelle, mutta ei sitä näkemystä mitenkään ole tuputettu.
Myöhemmin opin Raamatun käsityksen, että yhdyntä = avioliitto. Niin monen kanssa kun olen ollut yhdynnässä, olen Jumalan silmissä naimisissa. Ymmärrän, että tämä tuntuu naurettavalta monista ei-uskovista ihmisistä, mutta siinähän nauratte, kyllä naurua maailmaan mahtuu. Ajattelen, että meillä uskovaisilla saa olla omat ajatuksemme, ja olisi tietekin kiva, jos niitä ei kamalasti pilkattaisi, mutta milläpä senkin estäisi. Aina löytyy ihmisiä, jotka näkevät ja hyväksyvät vain omat ajatuksensa, ja kaikkia muita voi pilkata.
Niin siinä kävi, että olen ollut vain yhden ihmisen kanssa yhdynnässä, aviomieheni. Meillä on ihan hieno seksielämä ollut jo vuosikymmeniä, en väitä että maailman upein, mutta tyydyttävä kuitenkin :)
Ihana ja upea nainen, kaltaisiasi lisää!! :)
Kaikkihan sitä harrastaa ja seisookin koko ajan. Älä viitsi rajoittaa luonnollista asiaa. Ei kuulu sulle :)
Meillä on kiusallisen hiljaista silloin kun harrastavat seksiä. Muutoin kuuluu koko ajan puhetta ja naurua.
Olisitko itse halunnut sen ikäisenä että äitisi holhoaisi sekstailujasi?
Pitäis olla onnellinen että pojalla on rakkautta ja sexiä.
Eikö vois vaan sanoa, että vähän hiljempaa kiitos. En ole koskaan kuullut oman teinin seksihommeleita, vaikka tiedän että sitä tapahtuu.
Voisiko huoneen oveen laittaa ovisilmän?
Ei mutta kolmen lapsen äitinä olen pitänyt huolen ettei heidän tarvitse kuunnella vanhempiensa seksiääniä.