Mikseivät suomalaiset naiset kestä kehuja?
Miksi suomalaiset naiset menevät lukkoon, kun heitä kehutaan?
Kyse ei ole mistään vaatimattomuuden häpeästä?
Miksi se satuttaa itsetuntoa, jos joku sanoo:"Olet upea"?
Kommentit (74)
No random ihmisen/tuttavan ulkonäön kehuminen on varsin noloa. Se myös viittaa siihen, että arvotat ihmisiä ulkonäön perusteella, mikä on luotaantyöntävää. Ystävälle ja puolisolle voi tietenkin sanoa, että näytätpä tänään hyvältä. Pysyttele kohteliaisuuksissa, joita voisit antaa myös miehille, ja kehu mieluummin hauskuudesta, fiksuudesta, kiinnostavasta näkökulmasta jne.
Miksi sinulla on tarve kertoa mielipiteitäsi muiden ulkomuodosta?
No itse nautin ja saan oikeasti hyvän mielen kun minun vaatteitani, asujani ja tyyliäni kehutaan.
Sellaiset "ootpas kaunis", "ootpas nättinä" ja "oot kyllä kaunis" ovat taas aika turhia ja vastaan aika tylsästi yleensä sanomalla vain "no kiitos", kun eivät ne oikein tunnu miltään, kun niitä kuulee sen verta enemmän ja meikillähän olen saavuttanut naamani sen näköiseksi kun se on. Kun joku kehuu tyyliä, niin siinä on sitä jotain, koska sen eteen kulutan paljon rahaa, joudun miettimään ja ajattelemaan kun yhdistelen vaatteita. Kun meikkaan, niin teen samat jutut joka päivä, ei siinä hirveästi mitään tarvitse enää mitään ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Kehuin erästä naista kerran erään kauniin laulajan näköiseksi ja hyvä etten türpaan saanut, ei näymmä kannata paljoa naisia kehuskella.
Älä pelkää, en ollut tämä kyseinen nainen, mutta tavallaan ymmärrän sen... :D Kyllä minäkin suoraan kuulisin mieluummin, että olet kaunis kuin vs näytät joltain laulajakta. Eiköhän jokainen kuitenkin näytä mieluummin omalta itseltään kuin joltain toiselta.
Olisihan siihenkin toki voinut silti vastata "kohteliaasti" ja tekopirteästi "ai, no kiva" "aijaaha!" tms. kun tuskin kommentillasi pahaa tarkoitit.
Koko nuoruus haukuttu poikien osalta rumaksi ja nyt aikuisena ainoat kehut jotka olen saanut on miehiltä jotka haluavat kanssani vain ja ainoastaan seksiä. Miten voisin uskoa enää sanaakaan mitä miesten suusta kuulen? Aina jos joku kehuu mua, tiedän että hänellä on taka-ajatus päästä vain pöksyihini :(
Vierailija kirjoitti:
No random ihmisen/tuttavan ulkonäön kehuminen on varsin noloa. Se myös viittaa siihen, että arvotat ihmisiä ulkonäön perusteella, mikä on luotaantyöntävää. Ystävälle ja puolisolle voi tietenkin sanoa, että näytätpä tänään hyvältä. Pysyttele kohteliaisuuksissa, joita voisit antaa myös miehille, ja kehu mieluummin hauskuudesta, fiksuudesta, kiinnostavasta näkökulmasta jne.
Eri mieltä. Jos joku on laittanut selvästi hiuksiaan, nähnyt vaivaa asunsa eteen, niin miksei siitä saisi antaa positiivista palautetta? Toisen vartaloa ja fyysistä olemusta sen sijaan ei tarvitse kommentoida. Se on tökeröä. Mutta jos haluaa vain sanoa, että toinen näyttää kivalta, hänellä on kaunis asu/kampaus tai yksinkertaisesti vain näyttää upealta, niin sehän on todella mukavaa eikä noloa.
Mutta suomalaisten naisten ensireaktio voi tosiaan olla ensin epäusko, koska suomalaisia naisia usein haukutaan ja heidän ulkonäköään ruoditaan negatiivisesti. Siksi tuollainen kehujen antaminen itseasiassa tekisi todella hyvää. Voisi vähitellen muuttaa asenteita, jos useampi uskaltautuisi kehumaan spontaanisti ihmisiä eikä ajattelisi noin, että kehuja pitää säästellä vain yhdelle tai kahdelle lähimmäiselle ihmiselle. Kehujan pitää vain varautua siihen, että kehuja saanut nainen ei osaa niitä heti luontevasti ottaa vastaan vaan häkeltyy. Mutta ei kannata antaa sen lannistaa. Vaikka ensireaktio onkin häkellys, niin kyllähän tuollainen positiivinen palaute lopulta hyvältä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Kestää kestää, mutta kestääkö suomalaiset, kun kehuskelen itse itseäni? En ole aina myötämielinen toisten kehuille siksi, että epäilen jotain taka-ajatusta. Oikeaan osuneet kehut kestän. Tiedän olevani uniikki ja hieno nainen, joten en mene kehujan ansaan.
Negatiivinen asenne kun otat esiin tuon "ansajutun".
Posittiivista olisi ottaa kehut kehuina vastaan.
Se johtuu juuri tuosta, että suomalaiset kasvatetaan vaatimattomiksi. Toinen syy on se, että yleensä suomalaisnaisten ulkonäköä lähinnä haukutaan.
Useimmat ihmiset kyllä ilahtuvat siitä, että heidän ulkonäköään kehutaan. Herää sitten kysymys, kenelle ap noita kohteliaisuuksia suoltaa ja millä tavalla. Jos aikuinen mies kehuu vuolaasti työkaverinsa rintoja (kuten joku kertoi tässä ketjussa tehneensä) tai alaikäistä tyttöä, kyllähän siitä seuraa järkytystä ja tyrmistystä.
Peräänkuuluttaisin tilannetajua.
En pidä mistään ulkonäkööni tai olemukseeni liittyvistä kehuista. Koen tämän alueen olevan yksityisasiani. Se ei kuulu muille. Lähinnä tulee mieleen että mikä taka-ajatus tällä kehuskelijalla on. Jos teen työni hyvin, laulan kauniisti, tai laitan hyvää ruokaa, niin sitä sopii kyllä kehua.
Vierailija kirjoitti:
En pidä mistään ulkonäkööni tai olemukseeni liittyvistä kehuista. Koen tämän alueen olevan yksityisasiani. Se ei kuulu muille. Lähinnä tulee mieleen että mikä taka-ajatus tällä kehuskelijalla on. Jos teen työni hyvin, laulan kauniisti, tai laitan hyvää ruokaa, niin sitä sopii kyllä kehua.
Hyi kun kuulostaa nihkeältä suhtautumiselta. Ulkonäkö näkyy ulospäin. Se on visuaalinen asia, joka luonnollisesti kiinnittää huomiota. Kertoo aika paljon ihmisestä itsestään, jos ottaa muiden antamat positiiviset kommentit noin skeptisesti ja kyynisesti vastaan. Ajattelee heti, että toisella on jotakin taka-ajatuksia. Olisi inhottavaa elää tuollaisessa vainoharhaisuudessa ja pitää ihmisiä lähtökohtaisesti jonain oman edun tavoittelijoina silloinkin, kun he haluavat sanoa jotain mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Ja ap kaikkia naisia ei kiinnosta minkäläisia naisia sä pidät siinä mielessä viehättävinä. Ei sitten pätkääkään. Ulkonäkö on vaan ulkonäkö. Mä ainakin haluun tulla kohdatuksi ajattelevana ihmisenä enkä ulkonäön pohjalta. Sori vaan pojat. Se on asia erikseen jos oman puolison ulkonäköä kehuu mut mä en ainakaan ole mikään esine vieraille äijille. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla on tarve kertoa mielipiteitäsi muiden ulkomuodosta?Samaa mieltä. Ja ap kaikkia naisia ei kiinnosta minkäläisia naisia sä pidät siinä mielessä viehättävinä. Ei sitten pätkääkään. Ulkonäkö on vaan ulkonäkö. Mä ainakin haluun tulla kohdatuksi ajattelevana ihmisenä enkä ulkonäön pohjalta. Sori vaan pojat. Se on asia erikseen jos oman puolison ulkonäköä kehuu mut mä en ainakaan ole mikään esine vieraille äijille. Hyi.
Jos ap kehuu jotakuta, niin miksi vedät siitä johtopäätöksen, että hän katsoo tätä "siinä mielessä"? Sehän ei ole ap:n ongelma, jos sä luulet, että kaikki haluavat sua heti seksuaalisesti, jos sanovat sinulle jotain positiivista. Kannattaa opetella ymmärtämään, että jotakuta voi pitää viehättävänä ja upeana, vaikkei olekaan tästä "sillä tavalla" kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla on tarve kertoa mielipiteitäsi muiden ulkomuodosta?Samaa mieltä. Ja ap kaikkia naisia ei kiinnosta minkäläisia naisia sä pidät siinä mielessä viehättävinä. Ei sitten pätkääkään. Ulkonäkö on vaan ulkonäkö. Mä ainakin haluun tulla kohdatuksi ajattelevana ihmisenä enkä ulkonäön pohjalta. Sori vaan pojat. Se on asia erikseen jos oman puolison ulkonäköä kehuu mut mä en ainakaan ole mikään esine vieraille äijille. Hyi.
Jos ap kehuu jotakuta, niin miksi vedät siitä johtopäätöksen, että hän katsoo tätä "siinä mielessä"? Sehän ei ole ap:n ongelma, jos sä luulet, että kaikki haluavat sua heti seksuaalisesti, jos sanovat sinulle jotain positiivista. Kannattaa opetella ymmärtämään, että jotakuta voi pitää viehättävänä ja upeana, vaikkei olekaan tästä "sillä tavalla" kiinnostunut.
Hahah. Tää on totta, en todellakaan ajattele naispuolisia ystäviänikään mitenkään seksuaalisesti, vaikka heitä kauniiksi ja upeiksi yleensä kehunkin kun lähdemme esim. ulos ja muutenkin. Ei se kehuminen miehilläkään aina tarkoita automaattisesti mitään ihmeellistä.
Tätä suomalaisten ahdasmielisyyttä ja junttiutta taas, muualla maailmassa lienee täysin normaalia kehuskella toisia ihmisiä koska se kuuluu kohteliaisiin tapoihin.
Kyllä minusta tuntuu hyvältä, jos peppuani tai ulkonäköäni kehutaan. Sitä paremmalta se tuntuu mitä paremman näköinen ja haluttavampi kehuja on. Saa rumatkin toki kehua.
Vierailija kirjoitti:
Tätä suomalaisten ahdasmielisyyttä ja junttiutta taas, muualla maailmassa lienee täysin normaalia kehuskella toisia ihmisiä koska se kuuluu kohteliaisiin tapoihin.
No voivoi. Kyllähän siihen tosiaan sen "kiitos" pitäisi sanoa juurikin kohteliaisuuden takia, mutta ei sen nyt pakko ole maailmaa mullistaa tai tuntua erittäin ylimaallisen mukavalta.
Kuten aiemmin mainittu, paljon riippuu myös siitä miten kehut esitetään ja onko ''kehut'' loppujen lopuksi kehuja vai tissipersetölväisyjä, joista tulee naisille vain paha mieli. En tietenkään voi vastata muiden puolesta, mutta itse suomalaisena naisena olen aikoinani ollut todella huono ottamaan kehuja vastaan. Kun on kasvatettu olemaan nöyrä ja vaatimaton, ulkonäöstä huolehtivia ihmisiä on aina nälvitty itsekeskeisiksi, eikä kehuja normaalisti saa, yllättävä kehu saa aikaan ihan kummallisen reaktion kun sitä ei tiedä miten pitäisi suhtautua. Sitä saattaa punastua, vihastua ja torjua kehun heti alkuunsa. Nykyäänkin yhä punastuttaa, mutta osaan jo olla iloinen kehuista, kiittää ja hymyillä päälle.
Ehkä se hämmentävin juttu kehuissa minunlaisille naisille on se, että kun kehu tulee mieheltä niin sitä heti ensimmäisenä pelästyy että onko kehun esittäjällä jotakin ihan muuta mielessä kuin ystävällinen lähestyminen. Sitä ajattelee heti ensimmäisenä että kehu ei ole aito, että toinen arvostelee pantavuuden perusteella ja kehun tarkoitus on vain saada seksiä. Varmasti tosi ikävää miehelle joka on yrittänyt tehdä vilpittömän ystävällisen eleen, mutta meitä huonolla itsetunnolla ja epäluuloilla varustettuja naisia kyllä riittää. Hyvättissihienoperseoletpapantava -kehut kannattaa jättää arkipäiväisistä tilanteista niihin hetkiin jolloin oikeasti ollaan ajautumassa makuuhuonetta kohti, sillä intiimialueiden kehuminen vieraalta mieheltä/puolitutulta tuntuu vain uhkaavalta ja pelottavalta.
Mä en välittäisi näistä ulkonäkökommenteista, mutta vastaan aina kiitos. Ja jatkan matkaa. Jos joku kuvittelee, että se toimii keskustelunavauksena niin se on ihan turhaa. Olen erakko, epäsosiaalinen ja introvertti.
Tuollainen "olet upea" on ihan ok, mutta tarkempi analysointi ei.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin yhdelle opiskelijakaverille, että sillä on todella kauniit, täyteläiset rinnat ja hän meni aivan vaikeaksi. Parempi vain olla perinteinen suomalainen tuppisuu joka ei puhu eikä pussaa, sillä harva suomalainen nainen oikeasti kaipaa sitä romantiikkaa.
Romantiikkaa?
Olivatko sekä vanhempasi että isovanhempasi serkuksia?
Kehuin erästä naista kerran erään kauniin laulajan näköiseksi ja hyvä etten türpaan saanut, ei näymmä kannata paljoa naisia kehuskella.