Lakiesitys työttömien aktiivisesta työnhakupakosta annetaan tänä vuonna – laiminlyönnistä 60 päivän tuet pois
Lausuntokierrokselle lähti esitysluonnos, jonka mukaan työttömällä olisi jatkossa velvoite hakea vähintään 12 työpaikkaa kolmessa kuukaudessa eli yhtä työpaikkaa viikossa. Lisäksi työttömän pitäisi raportoida työnhaustaan kerran viikossa verkossa. Aktiivisen työnhaun laiminlyönnistä langetettaisiin työttömälle 60 päivän korvaukseton karenssi.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/tyoministeri-jari-lindstrom-vahvistaa-…
Mikäli tuo lakiesitys menee läpi, on varmaa että sininen tulevaisuus puoluetta ei enää nähdä eduskunnassa, sillä kuka noita äänestää. En ainakaan minä. Tuo on työttömien ajojahtia. Tuo puolue ei ole millään lailla työttömien puolella, eikä köyhienkään. Todellinen porvaripuolue joka peesaa kokoomusta ja keskustaa.
Hyi olkoon.
Kommentit (35)
Mitäs sitten, jos on aktivointikurssilla tai työkokeilussa? Onko sen lisäksi pakko hakea vielä 12 työpaikkaa? Eihän siinä aika riitä kaikkeen.
Kokoomus ja Keskusta tarvitsevat politiikkansa toteuttamiseksi apupuolueen Perussuomalaiset, joka on jaettu kahteen osaan. Perussuomalaisten toinen puoli toimii hallituksessa ja toinen puoli oppositiossa suojaten hallitusta ja varmistamalla ettei yhteiskunnan alasajoa häiritä.
Kokoomus, Keskusta ja Perussuomalaiset sopivat yhdessä aktiivimallin läpiviennistä jo viime keväänä eli hyvissä ajoin ennen Perussuomalaisten kesäteatteriesitystä. Keskustan ja Perussuomalaisten on turha yrittää rimpuilla eroon tekemistään päätöksistä.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos oman alan paikkoja ei ole tai ei ole halua töihin, niin ainahan voi hakea peruskoulupohjalta lääkäriksi, tuomariksi, johtajaksi jne. Kunhan on haettu. Ei se haittaa vaikka ilmoituksessa lukee, että pitää olla korkeakoulututkinto. Aina sanotaan, että voi hakea vaikkei kaikkia ehtoja täyttäisikään.
"Haen Hölmölän kunnassa avoinna olevaa lääkärin virkaa. Olen suorittanut peruskoulun ja pätevöitynyt lääkäriksi sairastamalla paljon ja lukemalla lääkärikirjaa. Työkokemusta olen saanut tekemällä sukulaisille diagnooseja. Voin aloittaa heti. Palkkatoivomus 10.000€"
Tästähän keskusteltiin jo viime vuonna ja viesti oli, että täytyy olla oman alan töitä. Sairaanhoitaja ei siis voi hakea orkesterimuusikoksi tai kokki lääkärin hommiin.
113 000 allekirjoitusta aktiivimallia vastaan. Nyt hallitus tarvitsee kovempia otteita...
Siirtämällä työttömät toimeentulotukiasiakkaiksi siistiytyvät tilastot.
Ja sitten ihmetellään miksi ihmisten pikavipit ja muut lainat on nousussa kun ei 2 kuukauteen ole rahaa maksaa laskuja.
Minä ihmettelen, miksi Elli Aaltonen mietti, kasvavatko toimeentulotukimenot. Kyllä kasvavat. Moni meistä oikein suunnittelee tulevaa toimeentulotukiasiakkuuttaan nyt, kun yhteiskunta on meille näyttänyt, no en käytä brutaalia kieltä, yhteiskunta on näyttänyt meille, että olemme rikkaruohoja.
En voi uskoa, miten pihalla oikeasta elämästä nuo poliitikot ovat. Täysin naurettavia ehdotuksia.
Jos elämäntapatyötön ei halua töihin, hän kyllä keksii keinot. Ja ne muut työttömät varmasti hakevat töitä.
Nämä suunnitellut puuhastelut työllistävät vain te-toimistoa. Ja millä ne 2 kk ilman tukea jäävät elävät?
Hirveää itkua siitä, että pitäisi työttömänä vielä työtäkin hakea. Yksi hakemus viikossa on työttömälle älyttömän laiska tahti, ei sillä mitään työtä saada. Oikeasti tämän palstan työttömille tekisi niin hyvää päästä työnhaunhakuohjaukseen, jossa joku kertoisi heille kädestä pitäen, kuinka työtä haetaan ja osaamista myydään.
Olen koulunkäyntiavustaja ja olen pakosta työttömänä joka kesä. Sopimus päättyy aina viimeiseen koulupäivään ja uuden sopimuksen saan alkamaan aina elokuusta. Nyt kyllä suoraan sanoen vituttaa jo etukäteen se, että ilmeisesti minun täytyy joka kesä tehdä feikkihakemuksia ties minne, vaikka oikea työni kyllä alkaa taas elokuussa. Olen siis ilmeisesti hakevinani jotakin joka viikko, vaikka oikeasti en ole menossa minnekään. Mitä järkeä tuossa on?? Kauheaa resurssien tuhlaamista kaikilta osapuolilta.
Työ on muutenkin äärimmäisen raskasta, äärimmäisen alipalkattua ja lisänä vielä tuo kesien työttömyys. Alanvaihto on nyt mielessä, mutta olen kyllä todella pidetty työntekijä ja erittäin hyvä työssäni. Miten sekin sitten tätä yhteiskuntaa kokonaisuutena palvelee, että vaihtaisin alaa? Jonkun tämäkin työ on tehtävä, miksei sitten sellaisen, joka on oikeasti hyvä siinä.
Parempaa kohtelua odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen koulunkäyntiavustaja ja olen pakosta työttömänä joka kesä. Sopimus päättyy aina viimeiseen koulupäivään ja uuden sopimuksen saan alkamaan aina elokuusta. Nyt kyllä suoraan sanoen vituttaa jo etukäteen se, että ilmeisesti minun täytyy joka kesä tehdä feikkihakemuksia ties minne, vaikka oikea työni kyllä alkaa taas elokuussa. Olen siis ilmeisesti hakevinani jotakin joka viikko, vaikka oikeasti en ole menossa minnekään. Mitä järkeä tuossa on?? Kauheaa resurssien tuhlaamista kaikilta osapuolilta.
Työ on muutenkin äärimmäisen raskasta, äärimmäisen alipalkattua ja lisänä vielä tuo kesien työttömyys. Alanvaihto on nyt mielessä, mutta olen kyllä todella pidetty työntekijä ja erittäin hyvä työssäni. Miten sekin sitten tätä yhteiskuntaa kokonaisuutena palvelee, että vaihtaisin alaa? Jonkun tämäkin työ on tehtävä, miksei sitten sellaisen, joka on oikeasti hyvä siinä.
Parempaa kohtelua odotellessa.
Jatkan vielä. Mielestäni hallitus on aivan käsittämättömän pihalla tavallisten ihmisten elämän realiteeteista.
Miten esim. todistat, että olet kysellyt niitä kuuluisia piilotyöpaikkoja? Miten tämä pakkohakeminen palvelee työnantajia? Miten tätä järjenvastaista aktiivikyykytystä voi oikeasti kukaan puolustaa, kun se on jo perusteiltaan täysin epäreilu ja epärehellinen?
Kannustan kyllä seuraavissa vaaleissa jokaista miettimään tarkkaan, mikä puolue ajaa juuri sinun elämääsi koskettavia asioita.
Ei, et kuulu eliittiin, vaikka kuinka haluaisit. Todennäköisesti olet tavallinen työtekijä, kuten ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista on. Mieti.
Vierailija kirjoitti:
Olen koulunkäyntiavustaja ja olen pakosta työttömänä joka kesä. Sopimus päättyy aina viimeiseen koulupäivään ja uuden sopimuksen saan alkamaan aina elokuusta. Nyt kyllä suoraan sanoen vituttaa jo etukäteen se, että ilmeisesti minun täytyy joka kesä tehdä feikkihakemuksia ties minne, vaikka oikea työni kyllä alkaa taas elokuussa. .
Etkö voisi hakea kesäajalle esimerkiksi henkilökohtaisen avustajan sijaisuuksia työttömyyden sijaan?
Laiskottelumalli kirjoitti:
Hirveää itkua siitä, että pitäisi työttömänä vielä työtäkin hakea. Yksi hakemus viikossa on työttömälle älyttömän laiska tahti, ei sillä mitään työtä saada. Oikeasti tämän palstan työttömille tekisi niin hyvää päästä työnhaunhakuohjaukseen, jossa joku kertoisi heille kädestä pitäen, kuinka työtä haetaan ja osaamista myydään.
Joo, ihmettelen tätä itsekin. Ehkä jossain pikkupaikkakunnalla ymmärtää, jos siellä on tarjolla viisi avointa paikkaa kuukaudessa, mutta itse ihan osa-aikatyössä käyvänä ja samalla opiskelevana kirjoitan 2-3 hakemusta viikossa, eikä se minua ahdista. Pitäisi varmaan ahdistaa, kun löytyy taustalta masennusta, kroonista sairautta ja kaikkea muutakin, mikä vaikeuttaa työnhakua.
Tosin, tuo mainitsemasi työnhakuohjaushan kuuluu työkkärin palveluihin, ja sille kurssille taitaa joutua kaikki, jotka ovat olleet 2 vai 3 kuukautta työttömänä. Itsekin olen käynyt tuon kyseisen kurssin (ja sen jälkeen kävin työkkärin kustantaman yrittäjävalmennuksenkin, josta on ollut aika paljon hyötyä, oli nannaa kun tuli opiskelusta yli tonni kuussa tilille :)).
Itse olen huomannut, että paljon jätetään hakematta, jos työ vaan ei ns. kelpaa omiin sosiaalisiin normeihin (siivooja, kassa, hyllyttäjä, varasto jne), vaikka kelpoisuus on, tai sitten jos työ ei ole just sitä omaa koulutusta vastaavaa. Minusta luova ajattelu tässäkin on ihan sallittua!
Ja jotta kukaan nyt ei pahoita mieltään, että täällä porvarimamma huutelee, niin olen tosiaan pienipalkkainen osa-aikainen, joka ei saa ennen valmistumistaan mitään valtion tukea.
Ei niin. Naurettavaa tässä on se, että TE-palveluiden työntekijöiden pitää kai lukea työttömän kirjoittama raportti kerran viikossa. Olettaisin, että siihen menee suunnilleen sama aika yhdessä kuin 3 kk välisiin puhelinsoittoihin, joissa kysytään "oletko vielä työtön, ja onko sinulla yhtään työnhakua juuri nyt meneillään". Ei siihen pitkään mene. Mutta jos näissä 1 x 3 kk yhteydenotoissa on välillä ollut hankaluuksia resurssien riittävyyden kanssa, niin mitä mahtaa tapahtua kun näiden raporttien tiheys on 12-kertainen. Muistaakseni joku lausunto joltain ministeriltä jo tuli tässä aikaisemmin, että TE-palveluiden rahoitusta ei lisätä (eli lisää höpöhöpö-aktivointikurssejakaan ei tule tarjolle aktiivimallin myötä).
Itse varmaan teen työttömänä ja aktiivisena työnhakijana niin pitkiä raportteja kuin vain voin. Asiallisella tekstillä varustettuna tietenkin. Ihan kettuillakseni typerää vahtimissysteemiä vastaan. Siinäpähän lukevat sitten.