Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa, olen niin hukassa. Mies on peliriippuvainen, meillä on kahdet vuokrat maksamatta, pieni lapsi ja asiat solmussa :'(

Vierailija
06.01.2018 |

Mies tahtoi lisäksi muuttaa erilleen. Kuulemma hän tarvitsee sitä voittaakseen riippuvuutensa eikä muutenkaan jaksa enää enempää pientä lapsiperhearkea. Ensi kuun alusta asti mies muuttaa määrittelemättömäksi ajaksi takaisin vanhemmilleen, olemme aika nuoria molemmat. Pelkään, ettei meistä enää ikinä tule perhettä. :'( Olen myös hukassa raha-asioiden kanssa. Mies tuhlasi kokonaan edellisen kotihoidontukeni nettipeleihin tietysti salaa minulta. Onneksi saimme veljeltäni rahaa lainaksi ruokaan. Jään ihan yksin näiden rahaongelmiemme kanssa. Pelkään meidän lentävän pienen lapsen kanssa pihalle asunnosta, kaksi vuokraa tosiaan rästissä miehen peliongelman vuoksi.

Miten päästä ylös tästä suosta? Mihin olla yhteydessä? Kannattaako minun kertoa Kelalle miehen peliongelmasta vai olisiko siitä jotain haittaa? Auttaisiko Kela rästimaksujen kanssa? Stressaan sitäkin, kun en tiedä, onko mies ottanut meidän molempien nimiin jotain velkoja. Ainakin itselleen on ottanut muutaman satasen lainoja välillä pelejä varten. Mistä nuo saisi edes selville? Sieltäkö, mistä oma luottotietojen tilanne muutenkin selvitetään? Siellä ehkä näkyisi kaikki mahdolliset velat. Miehen sanaan en voi luottaa pätkääkään. Olen liian nuori tällaisiin ongelmiin. Tuntuu, että hajoan tämän taakan alle.

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sinulla on lapsi tai useampia heti vaan erillistalouteen tuosta miehestä.  Hänen addiktionsa tuhoaa tai on jo tuhonnut teidän suhteenne sekä taloutenne.  Jätä hukkuva laiva ja pelasta lapset.

Vierailija
22/102 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele perheesi kanssa, miten saat omat velkasi maksettua HETI ja rahaa ruokaan. Saattavat auttaa siinä. Ehkä uusi asunto muualta yhdessä etsien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoa ei ole, jos ei mies itse näe ongelmaansa. Ihan sama kuin alkoholistilla esim.

Selvitä ja pelasta oma taloutesi ensin. Täällä on tullut hyviä neuvoja. ala soitella HETI maanantaina, laita se oma luottokielto, vaihda pankkitunnukset ym.

Vasta myöhemmin suhde, jos on pelastettavissa.

Juu ihme jäkättäjä olet jos kyselet kaikkea, kun kerran vuokrat maksamatta, häätöuhka päällä, kodinhoitotuen rahat jo pelattu ja ties mitä muuta vielä selviää. Huokaus.

Valitettavasti peliriippuvainen voi olla ihan tietoinen ongelmastaan ja silti jatkaa pelaamistaan.  Eli pelkkä tiedostaminen ei riitä. Se on vasta ensimmäinen askel.

Vierailija
24/102 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita Peluuriin. Edellä mainittujen lisäksi apua löytyy peliongelmaisten ja läheisten vertaistukiryhmistä molemmille.

Vierailija
25/102 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy apua vanhemmiltasi ja miehesi vanhemmilta. Muuta sinäkin vanhempiesi luokse ja tehkää maksusuunnitelma, jolla hoidatte pois vuokravelkanne. Jos otat asunnon vastuullesi, niin selvitä joudutko vastuuseen myös veloista ja onko sinulla varaa tuohon asuntoon jatkossa. Selvitä tuet. Vaihda pankkitunnuksesi ja älä kerro niitä peliriippuvaiselle tai kenellekään muulle. Lain mukaan sinä vastaat kaikesta mitä tapahtuu tunnuksillasi!

Miksi se on joillekin itsestäänselvyys että molemmat vanhemmat/vanhempi on elossa?

Vierailija
26/102 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävitin tämän keskustelun eilen, mutta lösin sen onneksi uudestaan. Yritän huomenna jaksaa alkaa selvittää asioita. Viikonloppu on ollut raskas. Mies sulkeutuu heti jos mainitsen mitään näistä ongelmista. Ei suostu tekemään mitään konkreettisia pelikieltoja tai poistamaan pelitilejä vaikka väittääkin, ettei enää tekisi mitään tyhmää. Ei vaan kuulemma jaksa minun jäkätystäni. En saa hänestä irti, onko tehnyt mitä velkoja. Jotenkin minun kai täytyy ne itse yrittää selvittää. Mies ei suostu puhumaan yhtään mitään näistä ongelmista, alkaa vaan huutamaan kun minä jäkätän muka. :'(

Tavallaan olen helpottunutkin, että hän muuttaa pois, koska tässä kohtaa hän on minulta salaa pelannut kaikki vuokrarahat ja tosiaan ne minun kotihoidontuetkin. Mies aina ennen hoitanut vuokranmaksun, joten en yhtään tiedä, onko ilmoittanut vuokranantajalle mitään, mutta tuskin on. Pieni lapsi ja joudutaan pelkäämään asunnosta pois lentämistä ja ruokarahojen riittämistä. Ihan sairas tilannehan tämä on..

ap

Olen pahoillani ap, sut on laitettu kauhean valinnan eteen. Mun mielestä sulla ei ole muuta todellista vaihtoehtoa kuin valita pitää lapsista huolta, koska heillä ei ole siihen nyt ketään muuta kuin sut. Sun tärkein tehtävä on puolustaa heitä kaikkia uhkia vastaan, ja valitettavasti nyt heidän isän peliriippuvuus uhkaa sun lasten turvallisuutta kaikkein pahiten, mies ei tee mitään vaikka lapsilta meinaa lähteä koti.

Riippuvuus on hirveä asia, koska se menee ihan kaiken muun edelle. Mun mies ei ollut riippuvainen pelaamisesta vaan alkoholista, mutta käytös ja ongelmat hyvin samat.

Riippuvainen ei pysty rakastaan ketään, edelle menee se riippuvuus.

Häntä ei pysty auttamaan eikä pelastamaan, koska hänelle kaikki kritiikki on uhka hänen riippuvuudelle.

Hän suojelee riippuvuuttaan raivokkaasti kaikelta ja kaikilta, niin kuin sinun pitäisi nyt suojella lapsia.

Sinä ja vuokra ja lasten tarpeet on kaikki uhkia ettei hän saisikaan toteuttaa riippuvuuttaan.

Ei hän ole järkevä, ei häntä voi auttaa kuin ammattilaiset, hänellä on riippuvuussairaus. Mutta se ei ole hoivattava sairaus niin kuin joku flunssa, se on paettava vaarallinen sairaus joka tuhoaa myös läheiset elleivät nämä lähde. Läheiset eli myös lapset ellei näitä aikuinen pelasta pois.

Sinun on nyt erotettava teidän taloudet, teidän asumiset, tehtävä ero riippuvaisen ja sinun ja lasten välille, suojeltava lapsia. Ja itseäsi, he tarvitsevat sinua.

Sinun on erotettava sinun tunteet riippuvaisesta, lakattava hoitamasta ja ymmärtämästä ja huolehtimasta ja tekemästä rakkauden tekoja.

Ei rakkaus häviä mutta se on vain haudattava, koska siitä on tullut haitallista kaikille.

Minä olin nuori kun mentiin yhteen. Monta kertaa mies lupasi lopettaa, yhä uusia uusia alkuja. Aina paluu samaan, paitsi vuosien mittaan aina vähän pahempaan. Lopulta hän vihasi ja haukkui minua myös.

Lopulta tein tuon päätöksen että erosin, tunteet oli yhtä kauheat kuin sinulla nyt.

Nyt on mennyt monta vuotta, ja mies kamppailee edelleen riippuvuutensa kanssa. Minun ja lasten ei tarvitse enää kamppailla yhtään, kun sain suuni auki ystäville ja sukulaisille, meitä on autettu tosi paljon. Ja nyt raha-asiat pysyy kunnossa kun saan hoitaa ne yksin. Meillä on nyt hyvä. Miehellä ok suhde lapsiin, asiallinen minuun.

Vierailija
27/102 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä nyt kaikkein pienin huolista on se, että tuleeko teistä vielä perhettä. Kannattaa vain keskittyä siihen, että omat ja lasten asiat kuntoon ja sitten viimeisenä keskittymään siihen, että onko teidän suhteen vielä mahdollista jatkua.

Vierailija
28/102 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaako hän niihin RAY.n hyväntahdon peleihin, jotka kyllä voitaisiin kaupoista ainakin poistaa.

Soita vuokrille maksu järjestely. Älä anna omia rahojasi käyttöön ja kysy jos mies antaisi tulot sinun tilille, että saatte raha-asiat kuntoon.

Muista, että miehesi varmaan valehtelee, voi muuttua ärtyisäksi. Älä uskohäntä ja riitely on siltikkiin turhaa. Pidä omat ja lasten tulot VAIN itselläsi. Muista, sinä et ole syyllinen, vaikka moes yrittäisi syyllistää ja keksiä tekosyitä.

Vierailija
29/102 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha mieli. :-\

Vierailija
30/102 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tärkeintä olisi ottaa nyt pikaisesti sosiaalitoimeen ja perhetyöhön yhteyttä. Pääset sinne juttelemaan ja koko tilanne voidaan kartoittaa ja katsoa mistä parhaiten saatte apua. Siellä on asiantuntemusta, et taatusti ole ainoa jolle on käynyt noin. Itsekin olen saanut perhetyöstä paljon apua.

Vierailija
31/102 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, täällä toinen äiti joka seurustellut peliriippuvaisen kanssa 6v, vielä ollaan yhdessä vaikka koettu kovia ja mieli tehnyt lähteäkin tästä stressaavasta suhteesta välillä.

Me ollaan oltu häätöuhan alla jo 3krt! Äkkiä yhteyttä vuokranantajaan ja sitten perään sossuun.

He voivat kyllä auttaa teitä tuossa tilanteessa, jos tiliotteilta selviää että rahat on hävitty peleihin.

Peliriippuvaiseen ei tosiaan voi ikinä luottaa rahaasioissa.

Meillä toimitaan nykyään niin että minulla on miehen pankkitunnarit ja hoidan hänen tilitä kaikki laskut, loput saattaa sitten pelata mutta onpahan vuokra ym maksettu ja minun tilini rahat jää sitten ruokaa, bensaa ym varten.

Kuinka suuri summa miehen tuloista menee yhteisiin elinkustannuksiinne ja kuinka iso summa hänen omiin juttuihinsa (esim. peleihin)? Entä kuinka suuren summan sinä käytät elinkustannuksinne ja paljonko jää omaan henkilökohtaiseen käyttöösi? Onko kulut jaettu reilusti vai jääkö miehelle enemmän käyttörahaa kuin

sinulle?

Entä kumpi vastaa yllättävistä menoista kuten lääkekuluista ja sairaalamaksuista? Ja kuinka usein mies pyytää sinulta rahaa?

Vierailija
32/102 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi pitää tavalla tai toisella maksaa rästissä olevat vuokrat, koska kahden kuukauden maksamaton vuokra oikeuttaa purkamaan vuokrasopimuksen. Se ei silloin ole irtisanominen vaan purku, ja astuu voimaan heti, eli vuokranantaja voi vaatia tyhjentämään kämpän heti, ellei vuokria makseta välittömästi. Siinä ei silloin ole merkitystä lapsiluvulla eikä vuodenajalla.

Sitten kun varmistettu että katto ei lähde päältä, on aikaa miettiä jatkotoimia.

Vierailija
33/102 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on vielä sekin, että se voi tuntua niin nololta, ettei siitä kehtaa kertoa. Ehkä miehelle herätys, kun puhut sen avoimesti, etkä lähde mukaan salailuun.

Vierailija
34/102 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sinulla oma tili, onhan? Vai mitä tarkoittaa se, että mies pelasi sinun kotihoidontukesi? Varaa pankista aika ja hoida asia tarvittaessa kuntoon.

Vierailija
35/102 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on pumpannut sinut kuiviin ja sitten vielä pelottaa, ettei teistä tule perhettä??? Nyt taas valoja tauluun.

Vierailija
36/102 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävitin tämän keskustelun eilen, mutta lösin sen onneksi uudestaan. Yritän huomenna jaksaa alkaa selvittää asioita. Viikonloppu on ollut raskas. Mies sulkeutuu heti jos mainitsen mitään näistä ongelmista. Ei suostu tekemään mitään konkreettisia pelikieltoja tai poistamaan pelitilejä vaikka väittääkin, ettei enää tekisi mitään tyhmää. Ei vaan kuulemma jaksa minun jäkätystäni. En saa hänestä irti, onko tehnyt mitä velkoja. Jotenkin minun kai täytyy ne itse yrittää selvittää. Mies ei suostu puhumaan yhtään mitään näistä ongelmista, alkaa vaan huutamaan kun minä jäkätän muka. :'(

Tavallaan olen helpottunutkin, että hän muuttaa pois, koska tässä kohtaa hän on minulta salaa pelannut kaikki vuokrarahat ja tosiaan ne minun kotihoidontuetkin. Mies aina ennen hoitanut vuokranmaksun, joten en yhtään tiedä, onko ilmoittanut vuokranantajalle mitään, mutta tuskin on. Pieni lapsi ja joudutaan pelkäämään asunnosta pois lentämistä ja ruokarahojen riittämistä. Ihan sairas tilannehan tämä on..

ap

Olen itse ollut miehesi asemassa vaikka lapsia ei olekaan.

Voin kertoa että hän tulee pelaamaan uudelleen. Itselläni lopettaminen vaati pari parisuhdetta ja luottotiedot ja 30 000€ ulosoton, mutta vasta konkreettinen pohjalla käynti ja itsensä kerääminen auttoi. Itse en käynyt missään terapioissa tai vastaavissa, mutta varmasti helpottaa koko prosessia.

Asioiden hoitaminen omalla kohdallani kesti n5 vuotta. Eli sain maksettua kaiken pois kohtalaisen nopeasti.

Sanoisin että soitat vuokranantajalle, laitat itse lainaamiskiellon päälle ja suostut jatkamaan parisuhteessa vain sillä ehdolla, että mies siirtää palkkansa autoveloituksena suoraan sinun tilillesi ja sinä et anna pankkitunnuksiasi hänelle.

Voit sitten antaa hänelle käteistä tarpeiden mukaan.

Peliongelmista eroon pääsy on vaikee ja kivuliasta, mutta se on myös mahdollista. Itse en ole pelannut 3vuoteen mitään.

Vierailija
37/102 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies tahtoi lisäksi muuttaa erilleen. Kuulemma hän tarvitsee sitä voittaakseen riippuvuutensa eikä muutenkaan jaksa enää enempää pientä lapsiperhearkea. Ensi kuun alusta asti mies muuttaa määrittelemättömäksi ajaksi takaisin vanhemmilleen, olemme aika nuoria molemmat. Pelkään, ettei meistä enää ikinä tule perhettä. :'( Olen myös hukassa raha-asioiden kanssa. Mies tuhlasi kokonaan edellisen kotihoidontukeni nettipeleihin tietysti salaa minulta. Onneksi saimme veljeltäni rahaa lainaksi ruokaan. Jään ihan yksin näiden rahaongelmiemme kanssa. Pelkään meidän lentävän pienen lapsen kanssa pihalle asunnosta, kaksi vuokraa tosiaan rästissä miehen peliongelman vuoksi.

Miten päästä ylös tästä suosta? Mihin olla yhteydessä? Kannattaako minun kertoa Kelalle miehen peliongelmasta vai olisiko siitä jotain haittaa? Auttaisiko Kela rästimaksujen kanssa? Stressaan sitäkin, kun en tiedä, onko mies ottanut meidän molempien nimiin jotain velkoja. Ainakin itselleen on ottanut muutaman satasen lainoja välillä pelejä varten. Mistä nuo saisi edes selville? Sieltäkö, mistä oma luottotietojen tilanne muutenkin selvitetään? Siellä ehkä näkyisi kaikki mahdolliset velat. Miehen sanaan en voi luottaa pätkääkään. Olen liian nuori tällaisiin ongelmiin. Tuntuu, että hajoan tämän taakan alle.

Ei toisen nimiin voi laillisesti ottaa velkaa. Jos näin on tapahtunut niin teet siitä rikosilmoituksen, jolloin sinä etä ole niistä veloista vastuussa. Hae apua ja hankkiudu eroon miehestä, eihän hän tuosta ongelmastaan parane ennen kuin on käynyt pohjalla ja jos olet hänen kanssaan, niin myös sinä käyt pohjalla.

Vierailija
38/102 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toisen nimiin voi laillisesti ottaa velkaa. Jos näin on tapahtunut niin teet siitä rikosilmoituksen, jolloin sinä etä ole niistä veloista vastuussa. Hae apua ja hankkiudu eroon miehestä, eihän hän tuosta ongelmastaan parane ennen kuin on käynyt pohjalla ja jos olet hänen kanssaan, niin myös sinä käyt pohjalla.

Jos velan ottaminen toisen nimiin on laillista, niin mitäs rikollista siinä sitten on?

Vierailija
39/102 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseksi pitää tavalla tai toisella maksaa rästissä olevat vuokrat, koska kahden kuukauden maksamaton vuokra oikeuttaa purkamaan vuokrasopimuksen. Se ei silloin ole irtisanominen vaan purku, ja astuu voimaan heti, eli vuokranantaja voi vaatia tyhjentämään kämpän heti, ellei vuokria makseta välittömästi. Siinä ei silloin ole merkitystä lapsiluvulla eikä vuodenajalla.

Sitten kun varmistettu että katto ei lähde päältä, on aikaa miettiä jatkotoimia.

No ei se nyt ihan noin mustavalkoista ole. Irtisanomista ja purkua voi myös vastustaa ja oikeus päättää viimekädessä että kumpi sitä asuntoa tarvii enemmän, vuokralainen vai vuokranantaja. Mutta se on totta että vuokra on yksi niistä asioista joita ei kannata jättää maksamatta, sillä se johtaa aina lopulta asunnottomuuteen.

Vierailija
40/102 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos velan ottaminen toisen nimiin on laillista, niin mitäs rikollista siinä sitten on?

Jos? No kun ei ole laillista, niin siksi se on rikos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi