Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet huippuälykkäästä ihmisestä?

Vierailija
06.01.2018 |

Jos esim. kuulet jonkun väitelleen hiukkasfysiikasta?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuumaan, että kaveri on ns. kirjaälyllinen. Tunneäly taas voi olla 0 tällaisilla tapauksilla.

Tasaisesti molemmilla älyillä siunatut lukeutuvat ihanneryhmääni.

Vierailija
2/18 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen tarvitse olla huippuälykäs. Riittää kun älykäs ja jaksaa opiskella ja tutkia. Todella huippuälykkäästä ajattelen, että toivottavasti hän myös osaa käyttää älyään oikein, eli omaksi ja muiden hyödyksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympärilläni on paljon huippuälykkäiä ihmisiä. Suuella osalla heistä on vielä muutkin taidot ja kyvyt kohdallaan. Enkä minä ajattele heistä mitää ajattelen lähinnä vain heidän tekojaan.

Vierailija
4/18 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omahyväinen tyyppi, joka tukehtuu omaan erinomaisuuteensa.

Vierailija
5/18 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lisäksi normaali empatiakyky, on tällaisella henkilöllä luvassa hyvin vaikea elämä.

Vierailija
6/18 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on lisäksi normaali empatiakyky, on tällaisella henkilöllä luvassa hyvin vaikea elämä.

kuinka niin?

Vierailija
7/18 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ympärilläni on paljon huippuälykkäiä ihmisiä. Suuella osalla heistä on vielä muutkin taidot ja kyvyt kohdallaan. Enkä minä ajattele heistä mitää ajattelen lähinnä vain heidän tekojaan.

mitä tekoja?

Vierailija
8/18 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään ja en saa sanaa suustani hänen seurassaan. Pelkään näyttäväni oman tyhmyyteni, vaikka toisaalta, mitä hävettävää siinä edes on. Kyllähän se ennen pitkää paljastuu kuitenkin ja sellainenhan minä vain olen: en niin kovin älynlahjoilla pilattu. Minun kanssani voi keskustella säästä, mutta ei esim. kovin filosofisista aiheista.

Vierailija
9/18 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
10/18 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan mielenkiinnolla, miten hänen ajattelunsa toimii.

Vierailija
11/18 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnioitusta herättäisi

Vierailija
12/18 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen tarvitse olla huippuälykäs. Riittää kun älykäs ja jaksaa opiskella ja tutkia. Todella huippuälykkäästä ajattelen, että toivottavasti hän myös osaa käyttää älyään oikein, eli omaksi ja muiden hyödyksi.

Käytännössä ovat kuitenkin usein huippuälykkäitä. Olen tavannut sellaisia ihmisiä esim. korkeakoulussa ja todennut että niiden aivot toimii eri tavalla kuin normihenkilöiden. Ja olen työelämässäkin tavannut heitä. Usein henkilöt pystyvät prosessoimaan mielessään todella nopeasti läpi jonkin monimutkaisen systeemin ja näkemään että kun yhtä palasta liikuttaa, niin mitä tapahtuu 100 muulle palaselle. Eli looginen päättelykyky on leimaa-antava. Pelkällä lukemisella ei kukaan pysty siihen koska tiedon sisäistämiseen ja ymmärtämiseen kunnolla ei riitä 24/7 esim. 10v putkeen millään. Älyn lisäksi tarvitaan toki usein myös hyvää muistia.

Vierailija
13/18 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/18 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen älykkäin henkilö on Tuomas Enbuske. Olen joskus keskustellut hänen kanssaan ja pakko myöntää, että huomasin selvän eron älykkyydessämme.

Hän tiesi asioista enemmän, on supliikki ja ajatuksenjuoksu vilkas. Hyvä esimierkki siitä, että koulutustaso ei ole älykkyyden tae. Ehkä älykkyys on puhdasta biologiaa ja ympäristön vaikutusta. Ajattelen älykkäistä niin, että olen heille vähän kade.

Vierailija
15/18 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen "hiukkasfyysikko" eli alalla jota pidetään huippuälykkäiden alana ja minut on myös testattu hyvin älykkääksi. Vapaa-aikana olen kuitenkin tavis. Teen käsitöitä, katselen hömppäsarjoja, käyn kuntosalilla. Juttelen ihmisten kanssa mielelläni tavallisista arkisista aiheista koska aivoja joutuu käyttämään töissä ihan tarpeeksi. Musta on kiva tavata erilaisia ihmisiä joilla on erilaiset elämäntarinat ja kiinnostuksenkohteet, suhtaudun siis ihmisiin lähtökohtaisen myönteisesti.

Suurin osa ihmisistä suhtautuu vastaavasti minuun ihan normaalisti, onneksi. 

Mutta sitten ovat nämä muutamat. Pari kertaa on kiljuttu että "Sä et kyllä yhtään näytä hiukkasfyysikolta!" tai alettu vittuilemaan miten en varmaan tajua käytännön elämästä mitään (asun ok-talossa ja olen äiti, pakko tajuta vähäsen)  tms. Muutama on mennyt vaikeaksi, vaikka hetkeä ennen oltaisiin keskusteltu säästä. Jotkut näyttävät jotenkin pettyneiltä kun saavat selville, että meilläkin ostetaan ruokaa Prismasta, kerrytetään joulukiloja ja manataan Ikean kalusteiden kokoamisohjeita.

En pidä itseäni muita parempana. En osaa enkä ymmärrä kaikkea. Mulla vaan on ollut onnea siinä että olen saanut syntymässä hyvän prosessointitehon ja tilaisuuden kouluttautua. Jokaisella on vahvuutensa, mun vahvuus sattuu olemaan aivokapasiteetti. 

Vierailija
16/18 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Minä olen tutkitusti älykäs ja ammatin myötä kerännyt valtavan yleissivistyksen. En nyt silti menisi itseäni huippuälykkääksi kutsumaan tai ainakaan ketään muuta katselemaan nokanvarttani pitkin.

Huvittaa jossakin määrin tässäkin ketjussa esitetyt luulot:

1) Yleissivistys on merkki älystä. No ei todellakaan, vaan koulutuksesta. Mutta sivistys nostaa äo-testituloksia, sen takia monissa maissa keskiarvo on noussut ja testejä kalibroitu (ns. Flynnin efekti)

2) Ainoastaan matemaattinen lahjakkuus on älykkyyttä. Ei ole, eivätkä matemaattisesti lahjakkaat ole ainoita, jotka pärjäävät äo-testeissä, vaikkakin testi painottaa matemaattis-loogista älykkyyden osalajia.

3) Huippuälykkäät ovat automaattisesti sosiaalisesti ja käytännön asioissa tumpuloita. No ei pidä paikkaansa tämäkään. Autismikirjolaisilla saattaa olla erityisen osaamisen osa-alueita, jopa savantismia, mutta muuten huippuälykkäät ihmiset osaavat yleensä soveltaa päättelytaitoaan myös arkisissa asioissa.

4) Huippuälykkäät ovat jotenkin ollakseen ja kuvittelevat olevansa muita parempia, siksi heitä pitää mollata. No ei... yleensä älykkyys on riesa. Huomaa asioita ja syy-yhteyksiä muita nopeammin, mutta jos huomionsa jakaa, saa helposti hankalan ja ikävän kriittisen ihmisen leiman. Älykkäät ihmiset oppivat jo pienenä pitämään enimmän osan havainnoistaan ja johtopäätöksistään omanaan. Siitä tulee muuten sitten aika yksinäinen ja ikävä tunne!

Niin ja kyllä, minusta älykkyys on ihailtava ominaisuus. Ihan siinä missä vaikka taiteellisuus tai empaattisuus tai positiivisuus. 

Vierailija
17/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitäpä minä nyt itsestäni ajattelen... Olen jäävi vastaamaan.