Uutisissa sanottiin että ihmiset eivät tiedä naisen hedelmällisyydestä tarpeeksi, mit vit?
Kai nyt vähintään kaikki naiset tietää sen että 25v alkaa hedelmällisyys laskea ja rajusti laskee 35v eteenpäin? Kyllä se ennen opetettiin ihan peruskoulussa. Kun kerran nainen on riskisynnyttäjä korkean ikänsä takia alkaen 35v. Siinä haastateltiin jotain nuorta naista, ja se tuumas että se tuo naisille kauheita paineita kun lapset pitäis tehdä niin nuorina... Voi hyvää päivää, en ymmärrä mitä mummoäitejä nykynuoret haluaa olla?
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Itse 35 v. Ja odotan ensimmäistäni, tarkoitus olisi tehdä vielä toinen. Onneksi en lue yleensä näitä keskusteluja.
Miten se nyt liittyy mihinkään? Luulitko sinä että olet nyt yhtä hedelmällinen kuin parikymppisenä, ja nyt tästä näit mikä on totuus? Tottakai voit tehdä toisen, ja varmaan saatkin, mutta olet riskisynnyttäjä ikäsi puolesta, siitä ei pääse yli ei ympäri. Suuremmat riskit saada esim. vammainen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tiedä sinäkään ap :D Ei kaikilla nimittäin laske hedelmällisyys iän myötä :D Ja jos nelikymppinen ei saa luomusti lasta niin totta kai kannattaa hakeutua hoitoihin.
Kyllä se ikä vaikuttaa, ihan kaikkeen. Neljäkymmentä on jo aikamoinen vedenjakaja, niin miehillä kuin naisillakin. Sitä ei vain nykyajan nuorekkaat keski-ikäiset halua tunnustaa että kyllä se ajanhammas puree samalla tavalla kuin ennenkin vaikka hyvällä hoidolla ulkokuori pysyy vähän paremmassa kunnossa, ainakin osalla. Varmasti on syytä mennä hoitoihin, mutta turha kuvitella että eikö olisi suuremmalla todennäköisyydellä tullut 20 vuotta aikaisemmin raskaaksi.
ap
Ei se vaan kaikilla vaikuta, puhun ihan omasta ja lähipiirin kokemuksesta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin tekemään abortin 42-vuotiaana kun tulin ei-toivotusti raskaaksi.
Onneksi et lisääntynyt, kun olet noin tyhmä!
Kuka sanoi, etten lisääntynyt, TYHMÄ?
Kyllä ihmiset tietää faktat.
Mutta sitä vaan ei usko että se koskee itseä. Ja yksilöllinen vaihteluhan onkin suuri. Pieni osa tulee raskaaksi vielä 5kymppisenä vaikka ei halua ja luulee että vaihdevuodet alkoi. Ja joku taas ei tule raskaaksi edes 2kymppisenä.
Enpä haluaisi mitään mummoäitiä :))
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lässyn, helppo se on sanoa. Ekaksi odottaa vuoden ennen kuin saa hakeutua tutkimuksiin, sitten soittaa tutkimushaluista, saa ekan ajan kuukausien päähän. Sitten tutkitaan ja odotellaan kuukausia, otetaan varmennukset. Sitten lähete erikoissairaanhoitoon, taas odotellaan kuukausia. 2,5 vuotta mennyt ennen kuin ekaa hoitoa saatiin edes aloitettua. Eikä ekalla tietenkään edes tärpännyt. 30- ja 29-vuotiaina aloitettiin ja nyt kun viimein ollaan esikoista odottamassa, on jo aika iso ikäriski kromosomipoikkeavuuksiin ym. ja naisenkin hedelmällisyys on alentunut vaikka alunperin syy oli vain miehessä. Sitten taas synnytyksen jälkeen pitää odottaa vähintään vuosi ennen kuin voi lähteä hoitoihin. Että ei sitä ikäriskiä aina kokonaan itse aiheuteta.
Ei kai kukaan ole niin väittänytkään? Mutta totuus on se, että hedelmällisyys laskee ikää myöden vaikka itse haluaisi mitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset tietää faktat.
Mutta sitä vaan ei usko että se koskee itseä. Ja yksilöllinen vaihteluhan onkin suuri. Pieni osa tulee raskaaksi vielä 5kymppisenä vaikka ei halua ja luulee että vaihdevuodet alkoi. Ja joku taas ei tule raskaaksi edes 2kymppisenä.
No niin ne oli asian tutkineet uutisten mukaan että ei tiedä. Ja kuten tästä ketjusta näkee, todella monet kieltävät asian ja vähintäänkin kuvittelevat että juuri itse ovat niitä joiden munasolut on yhtä tuoreita vuosikymmenestä toiseen.
ap
Nykyään on häpellistä, jos haaveissa on lapset jo nuorella iällä. Kaikilla pitäisi haaveissa olla matkustelu ja oma aika. Ja lapsista saa haaveilla vasta kun on jo elänyt "tarpeeksi" ja kokenut kaiken. Muuten jää elämä elämättä, ja niitä vanhempia säälitään, myös heidän lapsia kun ei ole ehkä sitä omakotitaloa ja tietenkin vanhemmat ovat viallisia kun ei ole halunneet alle 30:n vain bilettää ja matkustaa tai luoda pelkkää uraa, vaan halunnut tylsää perhe-elämää, kyllähän he pian sitten elävät toista nuoruutta ja lapset heitteillä.
Minä en saa lapsia vaikka olen 21v eli nuori ei todellakaan ole automaattisesti hedelmällinen! Minä en ole lainkaan hedelmällinen ja olen nuori nainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tiedä sinäkään ap :D Ei kaikilla nimittäin laske hedelmällisyys iän myötä :D Ja jos nelikymppinen ei saa luomusti lasta niin totta kai kannattaa hakeutua hoitoihin.
Kyllä se ikä vaikuttaa, ihan kaikkeen. Neljäkymmentä on jo aikamoinen vedenjakaja, niin miehillä kuin naisillakin. Sitä ei vain nykyajan nuorekkaat keski-ikäiset halua tunnustaa että kyllä se ajanhammas puree samalla tavalla kuin ennenkin vaikka hyvällä hoidolla ulkokuori pysyy vähän paremmassa kunnossa, ainakin osalla. Varmasti on syytä mennä hoitoihin, mutta turha kuvitella että eikö olisi suuremmalla todennäköisyydellä tullut 20 vuotta aikaisemmin raskaaksi.
ap
"Ei se vaan kaikilla vaikuta"??? Meinaat että te olette lääketieteellisiä ihmeitä kaikki, teidän solut ei vanhene kuten muilla? Hedelmöitys on aina iso sattuman kauppa, kaikki ei mene aina oikein, ja vanhana on suurempi riski ettei mene kaikki oikein, kuin nuorena.
Yksi tuttu nainen sai kolme lasta koeputkihedelmöityksellä koska ei voinut tulla raskaaksi, mutta ylläri pylläri, sitten tulikin neljäs luomuna. Elämä on ihmeellistä ja ihmisen keho on erikonen värkki, mutta kyllä me jokainen vanhetaan, vääjäämättä, jotkut nopeammin, jotkut vähän hitaammin. Jotkut ei tarvitse lukulaseja koskaan, suurin osa tarvii jo viisikymppisenä.
Kuten uutisessakin sanottiin, yksilöllisiä eroja toki on.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lässyn, helppo se on sanoa. Ekaksi odottaa vuoden ennen kuin saa hakeutua tutkimuksiin, sitten soittaa tutkimushaluista, saa ekan ajan kuukausien päähän. Sitten tutkitaan ja odotellaan kuukausia, otetaan varmennukset. Sitten lähete erikoissairaanhoitoon, taas odotellaan kuukausia. 2,5 vuotta mennyt ennen kuin ekaa hoitoa saatiin edes aloitettua. Eikä ekalla tietenkään edes tärpännyt. 30- ja 29-vuotiaina aloitettiin ja nyt kun viimein ollaan esikoista odottamassa, on jo aika iso ikäriski kromosomipoikkeavuuksiin ym. ja naisenkin hedelmällisyys on alentunut vaikka alunperin syy oli vain miehessä. Sitten taas synnytyksen jälkeen pitää odottaa vähintään vuosi ennen kuin voi lähteä hoitoihin. Että ei sitä ikäriskiä aina kokonaan itse aiheuteta.
Ei kai kukaan ole niin väittänytkään? Mutta totuus on se, että hedelmällisyys laskee ikää myöden vaikka itse haluaisi mitä.
Ilmapiiri aika monesti nimenomaan on se, että on oma vika, jos saa lapsen tai lapsia suht myöhään. Se ei läheskään aina ole oma päätös. "Mutta totuus on se, että hedelmällisyys laskee ikää myöden vaikka itse haluaisi mitä." Niin, luuletko että emme sitä tiedä? Hedelmällisyys tietysti laskee iän myötä, mutta aina ei itse voi vaikuttaa siihen että joutuu odottamaan lapsen saamista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ai tunnet 80-kymppisiä synnyttäneitä kun ikä ei lainkaan vaikuta? Vai olisiko sittenkin niin, että tunnet niitä 40+ naisia joilla on hyvällä tuurilla ollut vielä joitakin terveitä munasoluja jäljellä, ja vielä paremmalla tuurilla sattunut irtoamaan juuri yksi näistä terveisiä munasoluista ensimmäisten yrityskiertojen aikana? Se EI nimittäin tarkoita sitä että ikä ei vaikuttaisi heidän hedelmällisyyteensä lainkaan eikä ole millään tavalla ristiriidassa tieteellisten faktojen kanssa.
Aina tätä samaa lässytystä. Minä haluan lapsia 30v.
Vierailija kirjoitti:
Minä en saa lapsia vaikka olen 21v eli nuori ei todellakaan ole automaattisesti hedelmällinen! Minä en ole lainkaan hedelmällinen ja olen nuori nainen!
Kuka niin on väittänyt että kaikki ovat hedelmällisiä? Siitä tässä ei nyt ole kyse. Vaan siitä, tiedätkö sinä ja muut naistet (ja miehet) että naiset ovat hedelmällisimmillään nuorena ja että se hedelmällisyys alkaa laskea jo 25v, ja että 35v synnyttäjä on jo "iäkäs" synnyttäjä.
En mä ainakaan todellakaan tee lapsia vielä. En missään nimessä!
- 25v nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka niin on väittänyt että kaikki ovat hedelmällisiä? Siitä tässä ei nyt ole kyse. Vaan siitä, tiedätkö sinä ja muut naistet (ja miehet) että naiset ovat hedelmällisimmillään nuorena ja että se hedelmällisyys alkaa laskea jo 25v, ja että 35v synnyttäjä on jo "iäkäs" synnyttäjä.
Itse asiassaan 25v ja 30v välillä ei tapahdu suuria muutoksia hedelnällisyydessä.
Meidän suvussa kaikki ovat saaneet lapsensa 29-35v. Itse menen myös tämän kaavan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmapiiri aika monesti nimenomaan on se, että on oma vika, jos saa lapsen tai lapsia suht myöhään. Se ei läheskään aina ole oma päätös. "Mutta totuus on se, että hedelmällisyys laskee ikää myöden vaikka itse haluaisi mitä." Niin, luuletko että emme sitä tiedä? Hedelmällisyys tietysti laskee iän myötä, mutta aina ei itse voi vaikuttaa siihen että joutuu odottamaan lapsen saamista!
No kai se "ilmapiirikin" tietää että lapsettomuushoitojen tarve on lisääntynyt kaikissa länsimaissa? Ja että hoidot kestää yleensä vuosia?
Ap, anna olla. Kaikki eivät ole edes löytäneet kumppaniehdokasta 25-vuotiaana tai parisuhde on voinut hajota. Mistä sinä taiot jokaiselle nuorena perheen haluavalle sopivan parisuhteen? Niinpä, et mistään, joten lakkaa syyllistämästä.
No teillä on sattunut sellaiset geenit. Missä iässä teidän suvun naisilla on kuukautiset alkaneet? Kuulemma jos alkaa aikaisin niin loppuukin aikaisin, siinä on tavallaan luonto laittanut vuosimäärän jonka ajan ne hormoonit toimii.