Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten hygieniaosaaminen, ruokien säilytys ja käsittely, jne.

Vierailija
05.01.2018 |

Appivanhemmilla on ihan käsittämättömiä puutteita hygieniaosaamisisessa. Tekee esim. kakkuja ja nuolee vähän väliä sormiaan jostain kermavaahdosta samalla...ja sitten käsillä sen jälkeen koristeita kakkuun. Hyi ttu.
Toinen hyvä esimerkki, teimme kinkkupastaa mökillä ja sitä jäi vähän yli. Nää oli sitten jättänyt sen huoneenlämpöön yöksi, koska ”onhan mökillä nyt ihan viileää öisin”. Aika pahasti irvistytti kun oli sitä kinkkupastaa seuraavana päivänä tarjolla.
Nää myös laittaa jääkaappiin menevien ruokien päälle kelmut lämpimänä...miksi ihmeessä? Sitten niitä ruokia seisotetaan tuntitolkulla muovit päällä ”jäähtymässä” ennen jääkaappiin laittoa.
Niin käsittämättömiä juttuja...näitä esimerkkejä olisi vaikka kuinka. Mielestäni nämä ovat kuitenkin ihan perusasioita ja pitäisi jokaisen ihmisen ymmärtää. En ole koskaan kehdannut alkaa valittamaan.
Onko ihmisillä yleensä näin pahoja puutteita elintarvikkeiden käsittelyn ja säilyttämisen saralla??

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän aika monilla on.Mä  olin  jo pienenä tarkka ja kiillotin juomalasitkin. Jep, hygieniapassi on.

Vierailija
2/36 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun seitsemänkymppiset vanhemmat on tuollaisia. Kun tehdään päivällä ruokaa, se saattaa unohtua loppupäiväksi huoneenlämpöön "jäähtymään", sitten ennen nukkumaanmenoa illalla pistetään sentään jääkaappiin. Jääkaapista myös syödään viikon vanhojen ruokien jämiä, maitojen päiväykset on usein menneet monta päivää sitten yms. No tehkööt keskenään mitä haluaa, mutta minua huolestuttaa päästää lapsia heille hoitoon koska noita vanhoja ruokia syötettäisi heillekin "kun on ihan hyvää vielä". Niin ja mun isällä oli viime vuonna useamman kerran "vatsatautia", mistähän johtui... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muovia ei voi laittaa lämpimän ruuan päälle? :o

Vierailija
4/36 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun seitsemänkymppiset vanhemmat on tuollaisia. Kun tehdään päivällä ruokaa, se saattaa unohtua loppupäiväksi huoneenlämpöön "jäähtymään", sitten ennen nukkumaanmenoa illalla pistetään sentään jääkaappiin. Jääkaapista myös syödään viikon vanhojen ruokien jämiä, maitojen päiväykset on usein menneet monta päivää sitten yms. No tehkööt keskenään mitä haluaa, mutta minua huolestuttaa päästää lapsia heille hoitoon koska noita vanhoja ruokia syötettäisi heillekin "kun on ihan hyvää vielä". Niin ja mun isällä oli viime vuonna useamman kerran "vatsatautia", mistähän johtui... 

Ihan sairasta touhua. Huomaa, että ei ole heidän kasvuaikanaan opetettu näitä asioita. On oikeasti inhottavaa mennä esim kahville tuollaiseen paikkaan, kun tietää miten sitä kakkua on säilytetty ja tehty.

Ap

Vierailija
5/36 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan yleistä tuntuu olevan. Ainakin tuollaisilla kuusikymppisillä.

Vierailija
6/36 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen olisi tarkoitus jäähtyä. Muovin alla se pysyy pidempään lämpinänä ja vieläpä bakteereille otollisimmassa lämpötilassa, esim 40 celsiusastetta.

Ehdottomasti ei mitään siihen päälle ja mahd nopeasti jääkaappiin. Sitten kelmu päälle, kun on jäähtynyt.

Vierailija
7/36 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkava dementia? Mun äidillä dementia alkoi näkyä alkuvaiheessa ruokahommissa: ei ollut enää käsitystä ruuan säilyvyydestä eikä kylmäsäilytyksestä.

Vierailija
8/36 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylihygieeniset ja uusavuttomat bakteerifoobikot koolla.

Maitojen päiväyksillä ei ole väliä, jos maito ei haise tai maistu happamelta.

Ja happamenakin sitä voi käyttää leivontaan.

Vierailija
9/36 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kyllä jäähdytetään ruoka pöydällä ennen jääkaappiin laittamista (vaikkakin ilman muovia). Toki virallisesti pitäisi siirtää heti kylmään, mutta sitten jääkaappi lämpenisi ihan turhaan.

Näitä nyt ainakin noudatamme:

Käsien pesu

Ei maisteta ruokaa sormella tai likaisella lusikalla

Lämmitetään vain kerran (eli käytännössä lämmitetään mikrossa sopivat annokset ja tarvittaessa lisää, eikä koko ruokaa kerralla)

Ei uudelleen pakastamista

Hyvä hygienia raaan lihan kanssa

Maitoa ei pidetä pöydällä

Jos on epävarmaa kuinka kauan ruokaa on säilytetty tai kuinka kauan purkki onkologian auki niin hävitetään

Vierailija
10/36 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylihygieeniset ja uusavuttomat bakteerifoobikot koolla.

Maitojen päiväyksillä ei ole väliä, jos maito ei haise tai maistu happamelta.

Ja happamenakin sitä voi käyttää leivontaan.

No sillä päiväyksellä on väliä kun siitä viikko sitten vanhentuneesta maidosta saa vatsataudin. Ei minuakaan haittaa jos päiväys on mennyt 1-2 päivää sitten, mutta jotain rajaa.

Vierailija
11/36 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä kyllä huolet.. :D Maito ei helposti pilaannu, ei moni ruokakaan kyllä. Lastakaan ei haluis päästää sinne.. nykyaikana  ylihössötetään, eikä luoteta omiin aisteihin.

Vierailija
12/36 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On teillä kyllä huolet.. :D Maito ei helposti pilaannu, ei moni ruokakaan kyllä. Lastakaan ei haluis päästää sinne.. nykyaikana  ylihössötetään, eikä luoteta omiin aisteihin.

Nimenomaan luotan omiin aisteihini. Mummoni luona minulle ja lapsilleni on tarjottu kakkua jossa oli homepilkkuja ja leivän päälle oli oikeasti haisevaa kinkkua yms. Kutsutaan mieluummin nykyään mummo meille syömään tai kahveille kun käytäisiin hänellä. 

Vierailija
13/36 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nämä parjaamanne epähygieeniset ihmiset muita sairaampia? Entä yleensä ihmiset maissa, joissa ei suhtauduta hygieniaan yhtä tarkasti kuin Suomessa? En tarkoita siis mitään kehitysmaita vaan esimerkiksi Etelä-Eurooppaa. Jossain Espanjassa suhtaudutaan ruoanlaittoon ja ruoan säilytykseen Suomea rennommin, ja silti siellä on yliherkkyyksiä ja allergioita vähemmän. En ole myöskään kuullut, että vatsataudit tai ruokamyrkytykset olisivat sen yleisempiä siellä päin.

Se, että pesee kädet vessakäynnin jälkeen ja ei aivastele noutopöydän päälle, kuuluu normaaleihin käytöstapoihin, mutta ap:n mainitsemat ruoan säilytykseen liittyvät käytännöt kuulostavat turhalta hysterialta perusarjessa. Kaupat, ravintolat ja laitoskeittöt ovat toki toinen juttu.

Vierailija
14/36 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä itse tarkkana hygienian kanssa. Vatsa on herkällä muutenkin laktoosi-intoleranssin ja satunnaisen närästyksen vuoksi. Hyvä hygienia ei ole sen hankalampaa ja vaikeampaa kuin huonokaan. En ymmärrä pelleilyä tuon kylmäsäilytyksen suhteen

Vierailija
15/36 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hygieniapassikurssi saisi olla pakollinen kaikille suomen kansalaisille, vaikka peruskoulussa.

Vierailija
16/36 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotioloissa ei ole jäähdytyskaappeja ja siksi jäähdytetään huoneenlämmössä. Ei ruokia lämpimänä jääkaappiin nimenomaan mainitsemastasi syystä.

Jos tekee suuremman määrän ruokaa niin kannattaa jakaa pienempiin eriin niin jäähtyy nopeammin. 

Itse jäähdytän usein parvekkeella ennen jääkaappiin siirtämistä.

Joulun aikaan säilytin ruokia parvekkeella kun eivät kaikki mahtuneet jääkaappiin, lämpötila oli nollan vaiheilla. 

Vierailija kirjoitti:

Me kyllä jäähdytetään ruoka pöydällä ennen jääkaappiin laittamista (vaikkakin ilman muovia). Toki virallisesti pitäisi siirtää heti kylmään, mutta sitten jääkaappi lämpenisi ihan turhaan.

Näitä nyt ainakin noudatamme:

Käsien pesu

Ei maisteta ruokaa sormella tai likaisella lusikalla

Lämmitetään vain kerran (eli käytännössä lämmitetään mikrossa sopivat annokset ja tarvittaessa lisää, eikä koko ruokaa kerralla)

Ei uudelleen pakastamista

Hyvä hygienia raaan lihan kanssa

Maitoa ei pidetä pöydällä

Jos on epävarmaa kuinka kauan ruokaa on säilytetty tai kuinka kauan purkki onkologian auki niin hävitetään

Vierailija
17/36 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tunnustaa, että olen hygienian suhteen melko tietämätön, tai sitten muistamaton. Mutta en sentään nuole käsiäni ja sitten jatka leipomista. Mutta muuten en ole mitenkään tarkka hygienian suhteen.

Vierailija
18/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siihen ruokaan vois sitten samantien vaikka aivastaakin, kun harvemmin siitäkään mitään seuraa. Tai sitten vedetään ne rajat sillai ettei ketään muutakaan ällötä.

Vierailija
19/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pehmennyt muovit myös sisältää lähes poikkeuksetta kemikaaleja, jotka liukenee lämmön ja rasvan avulla kivasti ruokaan.

Mutta noin muuten en ole omissa ruuissani kovin hygieeninen. Kemikaaleja välttelen, missä se on helppoa. Ruuat lasiastoihin, ei koskaan muovi jne.

Kannattaa joskus lukea joku marttojen/asiantuntijoiden haastattelu, jossa kysytään että miksi jotkut ihmiset ei koskaan sairastu vaikka ei noudata tarkkaa hygieniaa. Vastaavat, että ne on sitten tottuneet. Mä oon mielummin tottunut korkeisiin basilliarvoihin kuin sairastun heti jos jossain jotain pientä. Siksi en omassa safkassa välitä. Eri juttu jos teen muille ruokaa, ei ole hygieniapassia minulla mutta muutama kymmenen mikrobiologian opintopistettä kyllä, eiköhän niillä pärjää.

Vierailija
20/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni säilyttää ruokia, etenkin kaloja, liian lämpimässä jääkaapissa. Milloin viimeksi mittasit jääkaappisi sisälämpötilan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme