Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten hygieniaosaaminen, ruokien säilytys ja käsittely, jne.

Vierailija
05.01.2018 |

Appivanhemmilla on ihan käsittämättömiä puutteita hygieniaosaamisisessa. Tekee esim. kakkuja ja nuolee vähän väliä sormiaan jostain kermavaahdosta samalla...ja sitten käsillä sen jälkeen koristeita kakkuun. Hyi ttu.
Toinen hyvä esimerkki, teimme kinkkupastaa mökillä ja sitä jäi vähän yli. Nää oli sitten jättänyt sen huoneenlämpöön yöksi, koska ”onhan mökillä nyt ihan viileää öisin”. Aika pahasti irvistytti kun oli sitä kinkkupastaa seuraavana päivänä tarjolla.
Nää myös laittaa jääkaappiin menevien ruokien päälle kelmut lämpimänä...miksi ihmeessä? Sitten niitä ruokia seisotetaan tuntitolkulla muovit päällä ”jäähtymässä” ennen jääkaappiin laittoa.
Niin käsittämättömiä juttuja...näitä esimerkkejä olisi vaikka kuinka. Mielestäni nämä ovat kuitenkin ihan perusasioita ja pitäisi jokaisen ihmisen ymmärtää. En ole koskaan kehdannut alkaa valittamaan.
Onko ihmisillä yleensä näin pahoja puutteita elintarvikkeiden käsittelyn ja säilyttämisen saralla??

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota nyt kantaa ruoan käsittelyn hygienisyyteen, mutta monella suomalaisella naisella menee ja ampuu hieman yli se hygieenisyys oman kodin siistinä pitämisesssä ja lasten kasvatuksessa. Ja se näkyy valitettavasti lasten allergioiden lisääntymisenä. Nuorena ihmisen pitää altistua erilaisille asioille, jotta ihmisen immuunijärjestelmä kehittyy kunnolla.

Esimerkiksi lapsen olisi hyvä jossain vaiheessa päästä maalle, leikkiä mullassa käsitellä erilaisia luonnosta löytyviä juttuja. Siten se vastustuskyky kasvaa. Tiukkapipoiset vanhemmat, jotka pelkää lastensa puolesta kaikkia ja kaikkea, tekevät enemmän hallaa lapselleen kuin uskovatkaan.

Vierailija
22/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella vesihanattomalla mökillä käsihygienia on huonoa. Huussissa käynnin jälkeen käsiä vähän virutellaan vedessä, eikä aina kuivata. Kun aletaan laittaa ruokaa, käsiä ei pestä, kuten kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kuivaa makaronit keiton jälkeen siivilällä mikä on ihan ok. Mutta mies ei koskaan tiskaa sitä siivilää vaan se lilluu lavuaarissa tiskivedessä monta päivää ja sieltä se sen aina ronkkii ja käyttää uudestaan xD

Vierailija
24/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muovia ei voi laittaa lämpimän ruuan päälle? :o

Kannattaa joskus lukea joku marttojen/asiantuntijoiden haastattelu, jossa kysytään että miksi jotkut ihmiset ei koskaan sairastu vaikka ei noudata tarkkaa hygieniaa. Vastaavat, että ne on sitten tottuneet. Mä oon mielummin tottunut korkeisiin basilliarvoihin kuin sairastun heti jos jossain jotain pientä. Siksi en omassa safkassa välitä. Eri juttu jos teen muille ruokaa, ei ole hygieniapassia minulla mutta muutama kymmenen mikrobiologian opintopistettä kyllä, eiköhän niillä pärjää.

Mutta inhottaa tulla kylään jos tietää ettei oma vastustuskyky välttämättä riitä niissä olosuhteissa.

Vierailija
25/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä itse tarkkana hygienian kanssa. Vatsa on herkällä muutenkin laktoosi-intoleranssin ja satunnaisen närästyksen vuoksi. Hyvä hygienia ei ole sen hankalampaa ja vaikeampaa kuin huonokaan. En ymmärrä pelleilyä tuon kylmäsäilytyksen suhteen

Öö miten sun intoleranssit tai närästys liittyy hyvään tai huonoon hygieniaan?

Vierailija
26/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te huolestujat syötte Thaikkulassa lomalla? Ei varmasti kylmäketju ole kunnossa ja vaikka minkälaista hiihtäjää käsittelee, yskii ja vessakäsillään klähmii ruokia. Tai entäs jos olet jossain Venäjällä mummon itselypsämän ja aitassa säilyttämään maidon äärellä, miten huolehditaan viimeinen käyttöpäivä?

Suurin osa maailman väestöstä pysyy elossa ilman hysteeristä kyttäämistäkin ja kuten joku tuossa kirjoittikin, liika hygienia aiheuttaa allergiaa ja todennäköisesti muitakin vaivaa.

Vierailija
27/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ihan yleistä tuntuu olevan. Ainakin tuollaisilla kuusikymppisillä.

Ei ole kyllä pelkästään ikäkysymys, vaan kasavtuksellinen ja älyllinen asia.

Edesmennyt äitin(s.1913) oli äärimmäisen tarkka ruoka-asioissa.

Kun olin lapsi, ei ollut edes jääkaappia, mutta meillä oli todella syvä kaivo, jonne kaikki kylmäsäilytystä tarvitseva tavara laskettiin isossa maitotonkassa köyden varassa.

Hän oli tarkka kuolemaansa asti(86v), mutta sitävastoin anoppini on ollut törkykokki nuoresta asti ja on edelleen. apen eläessä jotenkin pärjäsi, kun appi vahti päiväyksiä ym.

Itse olen siiis ihan äidin opetuksesta tarkka ruokahygieniasta(olen kohta 70) ja olen lapsilleni sanonut, että pistävät minut hoitoon, jos ruokahommissa hygienia pettää.

Vierailija
28/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te huolestujat syötte Thaikkulassa lomalla? Ei varmasti kylmäketju ole kunnossa ja vaikka minkälaista hiihtäjää käsittelee, yskii ja vessakäsillään klähmii ruokia. Tai entäs jos olet jossain Venäjällä mummon itselypsämän ja aitassa säilyttämään maidon äärellä, miten huolehditaan viimeinen käyttöpäivä?

Suurin osa maailman väestöstä pysyy elossa ilman hysteeristä kyttäämistäkin ja kuten joku tuossa kirjoittikin, liika hygienia aiheuttaa allergiaa ja todennäköisesti muitakin vaivaa.

Kenenkään ei ole pakko mennä THAIMAASEEN:DDDD jai neukkulaan syömään ja itse olen elänyt 70 vuotta ihan hygeniaan luottaen, enkä ole millekään allerginen, samoin kok perhekuntamme.

Vierailija
29/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies kuivaa makaronit keiton jälkeen siivilällä mikä on ihan ok. Mutta mies ei koskaan tiskaa sitä siivilää vaan se lilluu lavuaarissa tiskivedessä monta päivää ja sieltä se sen aina ronkkii ja käyttää uudestaan xD

Yöök!!!

Vierailija
30/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun seitsemänkymppiset vanhemmat on tuollaisia. Kun tehdään päivällä ruokaa, se saattaa unohtua loppupäiväksi huoneenlämpöön "jäähtymään", sitten ennen nukkumaanmenoa illalla pistetään sentään jääkaappiin. Jääkaapista myös syödään viikon vanhojen ruokien jämiä, maitojen päiväykset on usein menneet monta päivää sitten yms. No tehkööt keskenään mitä haluaa, mutta minua huolestuttaa päästää lapsia heille hoitoon koska noita vanhoja ruokia syötettäisi heillekin "kun on ihan hyvää vielä". Niin ja mun isällä oli viime vuonna useamman kerran "vatsatautia", mistähän johtui... 

Ihan sairasta touhua. Huomaa, että ei ole heidän kasvuaikanaan opetettu näitä asioita. On oikeasti inhottavaa mennä esim kahville tuollaiseen paikkaan, kun tietää miten sitä kakkua on säilytetty ja tehty.

Ap

Seitsemänkymppisten kasvuaikaan ei ollut sellaista asiaa kuin maitotölkki, johon olisi voitu painaa mitään viimeistä käyttöpäivää. Sen sijaan luotettiin aisteihin!

Vanhojen ruokien jämät eivät ole vaarallisia, jos niiden haju tai maku ei kerro pilaantumisesta. Eilen leivottu leipä on syötävää vielä tänään, vaikka monessa nuoressa perheessä ollaan sitä mieltä, että bakteerit jylläävät siinäkin,onhan se ollut pöydällä koko päivän.

Mahatautien syynä ei yleensä ole pilaantunut ruoka, koska suu kyllä maistaa pilaantumisen ja toisaalta jos sitä pilaantunutta ruokaa on syönyt vuosia, niin oma ruuansulatus on sen verran saanut siedätyshoitoa, että ei mene yhdestä kerrasta enää sekaisin. Monen 70v täyttäneen mahataudin syynä ovat lääkkeet, ei ruoka.

Vierailija
31/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kyllä jäähdytetään ruoka pöydällä ennen jääkaappiin laittamista (vaikkakin ilman muovia). Toki virallisesti pitäisi siirtää heti kylmään, mutta sitten jääkaappi lämpenisi ihan turhaan.

Näitä nyt ainakin noudatamme:

Käsien pesu

Ei maisteta ruokaa sormella tai likaisella lusikalla

Lämmitetään vain kerran (eli käytännössä lämmitetään mikrossa sopivat annokset ja tarvittaessa lisää, eikä koko ruokaa kerralla)

Ei uudelleen pakastamista

Hyvä hygienia raaan lihan kanssa

Maitoa ei pidetä pöydällä

Jos on epävarmaa kuinka kauan ruokaa on säilytetty tai kuinka kauan purkki onkologian auki niin hävitetään

Eikö ihmisillä ole mitään kekseliäisyyttä? Itse jäähdytän ruuat siten, että ruoka-asitia puhtaaseen tiskialtaaseen ja kylmää vettä hanasta altaseen ja pakstimesta pari kyläpatruuna vielä veteen, niin ei kestä kauan jäähtyminen.

Onko vaikeaa????

Vierailija
32/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön ulkomailla lähinnä kuumia keittoja. Niissä ruoka on varmasti kuumennettu kiehuvaksi eli bakteerien kuolemisesta voi olla varma :)

Olen reissannut Intiassa ja kyllä mul oli silti maha sekas siellä joka päivä. Ei se elintaso vaan sovi länkkärille.

Vierailija
33/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäketjuhysteria on tosiaankin mennyt liian pitkälle. Itse luotan haju-ja makuaisteihini enkä parasta ennen-päiväyksiin. Ikinä ei ole ollut vatsaoireita. Lapsuuden elin maalla ilman jääkaappia/sähköjä, viileässä

kellarinrapussa säilytettiin ruoka. Aivan kelvollista ruokaa heitetään nykyään pois koska kylmäketju!

Vierailija
34/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä sosiaalialan työmaailmassa on yks helvetin vitsi tää hygieniapassin kans vouhottaminen.

Mittaillaan jotain vitun tarjoilulämpötiloja ja vaaditaan hirmu testit ja kokeet passin saadakseen.

Samaan aikaan asiakkaat kaivaa samaa jääkaappia räkä, paska, kusi, pimpsamehu, spermasormineen.

Hyi vittu!

En ikinä syö töissä esim. juustoa, koska kaikki sitä lääppii.

Joskus on juhlat kun on yksittäispakattuja aamupalajuustoja tarjolla.

Vierailija
35/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluajan kamulla oli ) hygieniapassi, b) silsa jota ei hoitanut, ja raapi kaiken aikaa ja c) elintarvikealan ammatti, jossa siis laittoi toisille ruokaa. Käsienpesua en (lähellä eläneenä) nähnyt.

Vierailija
36/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muovia ei voi laittaa lämpimän ruuan päälle? :o

Kannattaa joskus lukea joku marttojen/asiantuntijoiden haastattelu, jossa kysytään että miksi jotkut ihmiset ei koskaan sairastu vaikka ei noudata tarkkaa hygieniaa. Vastaavat, että ne on sitten tottuneet. Mä oon mielummin tottunut korkeisiin basilliarvoihin kuin sairastun heti jos jossain jotain pientä. Siksi en omassa safkassa välitä. Eri juttu jos teen muille ruokaa, ei ole hygieniapassia minulla mutta muutama kymmenen mikrobiologian opintopistettä kyllä, eiköhän niillä pärjää.

Mutta inhottaa tulla kylään jos tietää ettei oma vastustuskyky välttämättä riitä niissä olosuhteissa.

Sitten ehdottomasti suosittelen jotain laitoshoitoa tai itsensä altistamista maaseutuympäristössä, jos se että minä juon muutaman päivän vanhaa maitoa jotenkin sairastuttaa sinutkin. Mutta toisaalta, en usko että kamalasti kyläilykutsuja saat, mutta noin yleensä vaikutat vähän heiveröiseltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi